Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & Kings

Idag har jag tillbringat hela eftermiddagen i något som mer liknade Indien än Indien självt. Jag har varit på Cox & Kings som hanterar visumansökningar till, just det, Indien. De startade sin verksamhet igår och det ursäktar på något sätt mycket av det som hände under de tre timmar(!) jag var där men ni ska ändå få min recension.

Det första som möter när man kommer ner för trappan i deras nyinredda källarlokal är en lapp om att de inte fått kortbetalningarna att fungera ännu. Alltså är det bara att vända i dörren och börja leta efter en bankomat. Man skulle kunna tro att det är lätt gjort i Stockholms innerstad men det är det inte. 30 min senare är jag tillbaka och kan äntligen ta en nummerlapp och börja vänta.

Visum till Indien via Cox & Kings


Jag är långt ifrån ensam i lokalen och de flesta ser rätt trötta ut, inte så konstigt eftersom genomsnittsväntetiden verkar vara mellan tre och fyra timmar. En kvinna som ger intryck av att vara halvt tankspridd, halvt förvirrad går runt och delar ut formulär, som man skulle ha fyllt i innan man kom, där man ska skriva sina kontaktuppgifter och signera att man är villig att betala deras hanteringsavgift på 58 kr. Att hela visumansökan är en enda lång kontaktuppgift har tydligen inte alls med saken att göra. Dessutom informerar hon om att det är nya regler som gäller för foton. Den gamla informationen om att det behövs ett foto är felaktig, nu krävs det två. Nya foton kan tas i fotoautomaten för dem som behöver. Det kostar bara 150 kr som ska betalas med guldtior! (Jag kan i mitt stilla sinne inte låta bli att fundera hur man får ut sådana ur bankomaten.) Anledningen till att det behövs två foton är något oklar men när hon nämner något om att tjänstemännen på ambassaden eventuellt kan spilla ut kaffe på det ena slutar jag lyssna.

I ett hörn står en dator där man kan fylla i sin ansökan om man inte redan gjort det hemma. Några tappra kunder försöker sig på det och får ibland hjälp med att svara på alla frågor av någon av de 15 jag såg ur personalen, som hastar förbi och inte alls har tid att hjälpa dem egentligen. Och kanske är det ett test, kanske något annat, men som en extra svårighet har datorn ett svenskt tangentbord som är inställt för engelska. Alltså är det i många fall svårt att hitta vilken tangent som egentligen skriver vilken bokstav. Sammantaget gör det att det går ganska långsamt för dem att fylla i sina formulär och när det då blir deras tur har de inte alls hunnit färdigt. Bara att ge nummerlappen till någon annan och fortsätta kämpa med lömska bokstavstangenter.

Mitt i allt blir det plötsligt stor uppståndelse. En man kommer in och vill hämta ut ett visum som ska vara klart. Det har aldrig hänt förut och inte heller har man funderat ut vilka rutiner som ska gälla. Han suckar högljutt och säger att han ska komma tillbaka en annan dag. Troligtvis hade han nog inte så bråttom att resa iväg.


När det äntligen är mitt nummer som visas på displayen, som för övrigt verkar mycket svårmanövrerad och kräver minst åtta försök med fjärrkontrollen för varje siffra som ska klickas fram, får jag gå fram till disken och lämna mina papper. Den trötta tjejen där bakom ler och gör sitt bästa för att hålla humöret uppe när hon kämpar med datorn för att lyckas ladda upp (eller var det ned) min ansökningsfil. Då händer det man borde gissat från första början. En server hos de indiska myndigheterna går ner och det är helt omöjligt att ta emot eller göra något alls med min ansökan. Vi tittar på varandra och vet inte om vi ska skratta eller gråta. Till slut bestämmer vi oss för det senare eftersom det ändå inte hjälper att gråta och efter en kvarts väntande är servern faktiskt uppe igen och min ansökan inlämnad utan större svårigheter.

Kanske låter det som att jag sågar Cox & Kings vid fotknölarna, men det vill jag inte göra. Medarbetarna som kämpar för att skriva in alla ansökningar är oerhört tappra och gör nog efter bästa förmåga. Och jag hade trevligt sällskap under tiden jag väntade. En indisk herre i 70-årsåldern satt bredvid mig och berättade roliga historier. Han hade varit där sedan klockan nio på morgonen med könummer 18. Sedan hade han blivit skickad fram och tillbaka mellan indiska ambassaden och Cox & Kings så han hade även kölapp nummer 32 och nummer 101 i fickan. Till slut fick han beskedet att han kunde komma tillbaka i morgon så skulle alla problem vara lösta. Men han log så glatt ändå och lovade ta med sig kaka när han kom tillbaka. För i morgon fick de nämligen lova att bjuda på kaffe, det hade de inte lyckats med på hela dagen idag!

 

/Anna

Nyhetsämne

Kommentarer

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Denzilsfrus bild

Mycket bra skrivet och lite komiskt...:) Och jag undrar hur många som är så tålmodiga som du?
Det låter nästan som om det vore värre än på TT när det var som värst där.
Jag är glad att jag har ett PIO-card, undrar bara när jag ska kunna använda det?
Mvh Eva

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Någon som varit där senare...? Är det fortfarande likadant? Tänkte göra ett försök i morgon när jag ändå är i Stockholm..för att slippa skicka upp det..

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Man behöver endast 1 foto

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Har nu lusläst på Cox & Kings hemsida och ingenstans står det att man ska ha 2 st foton!! Ett som ska sättas fast på ansökan ser jag men inte 2. Någon med erfarenhet??

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Åh, vad jobbigt!

Jag hade försökt ringa Cox & Kings i en vecka för att ställa några frågor som jag inte hittade på nätet, men jag kom aldrig fram. Det bara ringde och ringde som i en vanlig hemtelefon - man sattes inte i telefonkö, ingen automatisk röst eller nåt. Så jag tröttnade och i mitten av november sökte jag mig till David Bagares gata 26B, där Cox & Kings kontor skulle ligga. Den gången hittade jag bara den riktiga 26B, alltså en stor glasdörr med portkodsknappar på sidan om. Nästan samtidigt kom tre andra personer med sina visumansökningar och vi alla knuffade på dörren och undrade varför vi inte kunde komma in. Jag försökte även samtidigt ringa C&K, utan framgång. Mycket förbryllande. Efter fem minuter gick jag iväg till Indiska ambassaden några kvarter bort, där de inte förstod eller ens trodde på mig, men de ringde upp C&K (som uppenbarligen svarade direkt, undrar om de hade ett annat telefonnummer än det som står på nätet?) och då fick jag tala med en indisk tjej som sade: "No ma'am, the door is not closed! Come here, we are open and have a lot of people here!" Lite overklig känsla...

Nåväl, jag hann inte just då eftersom jag vid det laget hade en tid att passa, men 20 november gick jag till David Bagares gata igen, fast från andra hållet - och då såg jag den lilla källardörren med en hemgjord lapp på där det stod "26B". Aha... Det jag tyckte var konstigt var att den indiska tjejen i telefonen, när jag sade att jag försökt öppna dörr 26B, inte kunde meddela mig att kontoret var beläget i en källarlokal i huset _bredvid_ David Bagares gata 26...

Även jag fick springa ut mitt i köandet och börja leta efter en bankomat, vilket var lättare sagt än gjort. Själva inlämnandet av visumansökan gick rätt smidigt och det visade sig att jag t.o.m. hade för mycket grejer med mig (t.ex. behövs inte nån flygbokningsbekräftelse, till skillnad från vad som stod i att ta med-listan på nätet). Jag sade till kvinnan bakom disken att de skulle kunna sätta upp en infolapp på den riktiga 26B. Då svarade hon att det hade de faktiskt gjort, men lappen hade försvunnit, kanske tagits bort. Så de hade ju försökt i alla fall.

Ja ja, nu återstår "bara" att återfå passen och att få visumen :)

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Tack! Väldigt bra skrivit. Jag kan bara konstatera att inget har förändrats sedan du skrev krönikan.

Jag har varit på Cox & Kings två gånger, första gången för att ansöka om visum och andra gången för att hämta ut det. Jag hoppas det va dem sista. Första gången fick jag vänta 3 timmar i kö, sedan när jag äntligen kom fram till disken så fick jag svaret att jag saknade ett dokument. Jag var tydligen tvungen att kunna bevisa att jag har råd att försörja mig under dem 6 veckor som jag tänkt att vistas där. Löjligaste jag hört, men jag gick till min bank och fick ett kontouttag som visade att jag hade tillräckligt med pengar på kontot, sedan gick själva inlämningen av dokumenten snabbt. (Jag ansökte om entry visa då jag ska jobba som volentär i indien)

Andra gången jag besökte Cox & Kings var för att hämta ut passet och visumet. Först satt jag 2 timmar i kö och när jag kom fram till herren vid disken och lämnade in mitt kvitto för utlämning av passet, meddelar han att det måste kontrolleras först. Så jag gick ut i väntrummet igen. Jag återvände till mannen vid disken ett par gånger för att kolla om kontrollen av passet var klart.

Efter 3 timmar av väntan får jag som svar av mannen vid disken "Vi är ledsna men vi kan inte hitta ditt pass+visum". Jag har svårt att beskriva hur arg jag var efter att ha väntat totalt 5 timmar.

Jag hoppas att det hela slutar väl, men jag har fortfarande inte sett skymten av något pass+visum.

Jag vill säga, lycka till!

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Denzilsfrus bild

Ja jag säger bara, skriv och klaga till ambassaden!
http://www.indien.nu/forum/klagomal-till-ambassaden

Re: Krönika: Att skaffa ett visum till Indien via nya Cox & ...

Jag var där i Må och fick vänta i 2 timmar. Jag undrar lite hur de tänkte när det skaffade de lokalerna. :)

Trångt som 17, folk som satt nere i lokalen och gnällde om att dörren måste stängas för att det blev kallt i rummet medan folk stod och knappt fick igen dörren för att det var så mckt folk.

Men jag tycker ändå människorna för övrigt var väldigt trevliga och pratsamma det var roligt att höra vart i Indien folk skulle fara och utbyta tankar m.m

Om Indien.nu

Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!

Kontakta oss

För frågor och synpunkter skicka ett mail till: Webmaster Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila: Henric För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.

© 1999-2013 Indien.nu