Andamanerna dag 13 och 14 Long Island, Lalaji beach

Andamanerna 2015/2016

Första dagen på Long Island tog vi lite sovmorgon och vaknade lugnt. Jag gick upp före Fredrik och styrde runt lite på vårt rum. Då fick jag se att Fredriks solglasögon låg på golvet under en hylla där vi lagt dom kvällen innan, där nere låg också en av de bananer som vi haft kvar av vår matsäck. Hyllan satt ca 1,2 m upp på väggen under en spegel och jag kunde inte riktigt förstå varför solglasögonen inte låg kvar där. Då fick jag se lite längre bort mot sängen så låg ytterligare en banan och under sängen låg delar av klasen och en banan till! Någon/något måste alltså varit i vårt rum på natten, petat ner solglasögonen och snott våra bananer! Jag vill inte ens tänka på vad det kan ha varit för djur! Vi frågade de på boendet senare men de hade aldrig hört talas om något liknande. Deras förslag var att det kunde varit en fruktfladdermus…eller en råtta..! Äckligt oavsett vilket och nu var det matförbud på vårt rum!

Vi hade inte gjort några planer för den dagen utan fick se lite vad vi kände för. Vid frukosten pratade vi lite med ägaren av boendet, en brittisk kvinna, som berättade att man kunde gå genom djungeln till deras finaste strand Lalaji beach som låg på andra sidan ön. Annars kunde man göra lite olika båtutflykter, snorklar och dyka. Vi var sugna på att gå lite mer i djungeln men klockan var redan lite för mycket för att hinna med det idag. Man var först tvungen att få ett tillstånd av skogsvaktaren för att få besöka stranden och sedan var det ca 2 timmar att gå innan man kom fram. Så vi slopade den idén för idag utan hängde kvar vid boendet istället. Där träffade vi två svenska tjejer som vi började prata med, de hade rest runt i Indien i 2 månader då, den ena tjejen skulle snart åka tillbaka till Sverige medan den andra skull en tur till Nepal och sedan tillbaka igen. De hade inte varit någon annanstans än Long Island på Andamanerna så vi berättade lite om hur det var på Havelock. Vi hängde med dem resten av dagen och kollade in stranden som låg närmast boendet. Den var inget speciellt efter alla de vackra stränder som vi redan sett, men ändå en strand.

Boendet inbjöd verkligen till att umgås eftersom det hade ”restaurangen” i mitten som blev som ett stort vardagsrum där alla samlades. Väldigt mysigt! På eftermiddagen gick vi ner till ”byn” och letade rätt på skogvaktarens kontor för att förbereda med ett tillstånd till stranden redan nu. När vi kom fram visade det sig dock att han hade stängt, av oklar anledning, så vi gick runt lite bland husen istället. Det var verkligen lugnt där ute och eftersom det bara fanns ett boende för turister och det bara bodde typ 10 turister där så fanns där i princip bara lokalbefolkning. Tydligen så hade det funnits en spånskivefabrik där tidigare som hade anlagt de cementvägar som nu fanns kvar. När staten kom på att det kanske inte var så smart att hugga ner skogen där ute så fick fabriken lägga ner, typ 40 år sen. De som jobbat i fabriken fick arbetarbostaden och de flesta stannade kvar. Nu finns där inga direkta jobb utan de lunkade mest runt med sina höns och getter. Det var mysigt att gå runt bland alla invånarna och vi hälsade på alla vi mötte. När solen började gå ner traskade vi hemåt igen och åt lite middag. Kvällen spenderade vi med våra vänner från Irland. Innan vi somnade stoppade jag in myggnätet ordentligt runt madrassen i hopp om att det skulle skydda oss från ovälkomna nattgäster.

Dagen efter försökte vi komma upp tidigt, det gick sådär… men vi åt frukosten och fick med oss lite nerpackad lunch och citronvatten, sedan bar det iväg mot skogvaktaren igen. Den här gången var det öppet så vi kunde få vårt tillstånd och färden mot Lalaji beach kunde börja. Fredrik hade fått vattenblåsor på hela axlarna, från vårt solande på Kalapather Beach på Havelock, så jag försökte bära vår ryggsäck så mycket som möjligt. Det var målat röda pilar på gångarna som ledde till stranden så det var ganska så lätt att hitta. Först gick man en bra bit mellan olika gårdar. Det var ett fint jordbrukslandskap med diverse betande djur. När vi kom till gränsen mot djungeln, vid den sista gården, började en hund skälla på oss… inget konstigt med det utan vi fortsatte att gå. Den följde dock efter oss och fortsatte att skälla ilsket, vi öka takten lite men försökte ignorera hunden, tills han bet Fredrik i vaden! Av alla hundar som vi mött i Indien så har ingen varit aggressiv men denna ville verkligen inte ha oss där. Fredrik slog efter den med vattenflaskan och vi skyndade iväg. Som tur var blev det inget djupt sår utan mer ett riv men det hade gått hål på huden så det blödde lite.

Vi fortsatte färden in i djungeln istället, det var tät, hög, orörd djungel. Riktigt mysigt och häftigt men det var ganska så långt att gå, det tog som sagt 2 timmar att ta sig hela vägen till stranden, men då gick vi inte speciellt snabbt. Till sist kom vi fram till stranden, en ganska lång fin sandstrand med ganska så mycket korallrester i sanden. Vi var nästan helt ensamma, vi var iaf de enda som höll sig på stranden och badade. Det var uppbyggt små bord med tak över som vi satte oss vid och sedan gick jag och badade. Jag kom inte längre än ner till vattnet innan jag hittat jätte stora fina snäckor i sanden. Att leta snäckor är ett av mina stora nöjen på semestern. När vi hade ätit upp vår matsäck fortsatte jag att leta snäckor längs med strandkanten. Det fanns så många och så stora snäckor så det inte var klokt! Jag har aldrig sett så stora snäckor på en strand innan, väldigt roligt! Så det kunde jag underhålla mig med i flera timmar. Innan vi gick därifrån så snorklade jag lite längs med ett rev på sidan av stranden. Det var klart och fint vatten och några koraller. Det hade dock hunnit bli så mycket lågvatten så det var lite svårt att snorkla. När jag simmade runt där stötte jag på två drakfiskar så då backade jag undan, de är giftiga och jag ville inte gärna bli stungen av dem här när vi hade 2 timmar tillbaka till civilisation.

Det var ändå dags att gå då om vi skulle hinna tillbaka genom djungeln innan solen gick ner. Fredrik utrustade sig med en pinne att försvara sig med ifall den ilskna hunden skulle dyka upp igen. Men den var inte kvar när vi kom dit, det var skönt att slippa se den igen. När vi kommit tillbaka till Blue Planet berättade vi om vår träff med den ilskna hunden och en av de anställda där skjutsade Fredrik på deras moped till läkaren på ön. Mottagningen var stängd men praktiskt nog så bodde läkaren i huset bredvid så det var bara att knacka på där. Det var ingen större fara med såret, de hade ingen rabies där ute men han fick en stelkrampsspruta och ett par tabletter, fråga mig inte vad det var.

Till boendet hade det kommit lite nytt folk, bland annat två gäng ryssar och några indier. Vi pratade lite med indierna på kvällen. Två av dem pluggade i Port Blair, den ena var från Mumbai och pluggade marinbiologi och den andra var från Nicobarerna, söder om Andamanerna dit inga utländska turister får åka och han pluggade någonting som gick ut på att hantera naturkatastrofer. Han berättade att han var med under tsunamin 2004 och satt i en palm hela dagen. Det var väldigt gripande att höra honom berätta om allt det. Sedan vill man ju gärna tro att han skulle vara väldigt exotisk som kom från Nicobarerna och härstamma från de urinvånare som finns där.. men hans familj var inflyttad från fastlandet så de hade bara varit där sedan 70-talet. Många av de som bor där ute idag härstammar inte därifrån utan är inflyttade vid någon punkt. Det är så konstigt att föreställa sig för man tänker sig att de som bor där har gjort så i alla år. Det var riktigt intressant att sitta och prata med de som faktiskt bor där ute. Det skulle inte vara helt fel!

Sedan var det hög tid att gå och lägga sig, vi sa också adjö till den ena svenska tjejen som skulle åka därifrån tidigt nästa morgon.

Bildgalleri
Blue Planet

Killingar

På väg till närmaste stranden