Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Är du i Varanasi ?
Är du i Varanasi ?
Nope, jag är inte i Varanasi. En genomgång av ledtrådarna... Min plats har altså många tempel men det är inte för religionen (direkt) de många besökarna kommer hit. Det är inte solen (eller bålen) som gör besökaren varm och kinderna röda
Är det i Khajuraho?
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Ja men det var ju inte så svårt
Fotografiet är från ingången till den östra tempelgruppen, man måste gå förbi detta (ett av få fortfarande levande) tempel för att komma in på området. Khajuraho är ju inte längre en viktig pilgrimsplats och de flesta tempel har slutat användas för dyrkan.
Så grattis, din tur!
Vad är detta för mycket välbesökt tempel?
FOTO: Mats Larsson
Hmm, det ser modern men sydindiskt ut. Undrar om jag har sett det. Kan det vara i Chennai?
Chennai är långt långt ifrån. Chennai är i helt fel ända av Indien.
Eller vänta, nu vet jag vart jag sett det, det är i Delhi men jag kan inte komma på vad det heter... Å nu ska jag fika, jag gissar mer snart
Jo Delhi är rätt delstat. Du ser templet från tunnelbanan strax innan tunnelbanan byter delstat.
Chhattarpur Temple in Delhi
DIN TUR!
Tjoho att en annan novis fick flika in här igen.
Dåså var är vi nu och vad är detta:
Där åkte jag ju förbi nyss! ja typ sex veckor sen
det är Margao i Goa, det är nån sorts stor adminstrativ byggnad av nåt slag kommer inte ihåg vad den hette
Mvh Eva
Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa
Det tackar vi för!
Jag var ju rätt säker på att det var rätt.... minns byggnaden väl efersom det var nyss och den var så stor och gul
Den här då, var ligger denna?
… Är i Singapura.
Mail: mats@matsism.in
Är den i Gujarat?
Nix de e inte i Gujarat!
Nu tog du typ min ledtråd som jag tänkt ge....
… Är i Singapura.
Mail: mats@matsism.in
Nix inte Hyderabad heller...där har jag aldrig varit...
Det är en vacker Diwan-i-am men vart kan den vara? Jag får börja gissa på område. Det känns lite som det ligger öster om Udaipur, så Madhya Pradesh eller Uttar Pradesh. Men jag gissar i alla fall på Madhya Pradesh?
Det är en vacker Diwan-i-am men vart kan den vara? Jag får börja gissa på område. Det känns lite som det ligger öster om Udaipur, så Madhya Pradesh eller Uttar Pradesh. Men jag gissar i alla fall på Madhya Pradesh?
Visst är den vacker!
Visste inte att dom heter "Diwan-i-am", vad betyder det? fyller dom nån funktion eller finns den bara för att vacker?
Den ligger inte i Madhya Pradesh
men öster om Udaipur är rätt...
Diwan-i-am betyder ungefär "Folkets auidens" (dit man gick för att bland annat lämna skatter, lagföra olika saker eller hamna i domstol (och till och med avrättas om man hade riktig otur) till skillnad mot de mindre salarna som kallas Diwan-i-khas, vilket betyder "privat audiens" och som användes lite som en riksdag eller plats där kungen tog råd av olika ministrar. De byggdes främst av mogulerna men vissa maharajor tog till sig konceptet (och stilen) vilket man bland annat kan se i Amer Palace utanför Jaipur. Där emot är det inte en Diwan-i-am där de stora silverkärlen förvaras i Jaipurs City Palace, där har dom byggt en Diwan-i-khas att se ut som en Diwan-i-am. Där hade de nämligen blivit inspirerade av britterna och gjort folkets audiens mer som en bal-sal.
Hur som helst, då gissar jag på att vi i alla fall är i Uttar Pradesh. Det lär ju finnas stora mängder av den här typen av byggnader där...
Diwan-i-am betyder ungefär "Folkets auidens" (dit man gick för att bland annat lämna skatter, lagföra olika saker eller hamna i domstol (och till och med avrättas om man hade riktig otur) till skillnad mot de mindre salarna som kallas Diwan-i-khas, vilket betyder "privat audiens" och som användes lite som en riksdag eller plats där kungen tog råd av olika ministrar. De byggdes främst av mogulerna men vissa maharajor tog till sig konceptet (och stilen) vilket man bland annat kan se i Amer Palace utanför Jaipur. Där emot är det inte en Diwan-i-am där de stora silverkärlen förvaras i Jaipurs City Palace, där har dom byggt en Diwan-i-khas att se ut som en Diwan-i-am. Där hade de nämligen blivit inspirerade av britterna och gjort folkets audiens mer som en bal-sal.
Hur som helst, då gissar jag på att vi i alla fall är i Uttar Pradesh. Det lär ju finnas stora mängder av den här typen av byggnader där...
Wow, tackar för förklaringen!
Tyvärr är det inte heller i UP
Vet ikatten exakt när och av vem det är byggt men jag skulle nog tänka Maharajah här....
har fler bilder man jag väntar lite...
Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu
Nu är jag sugen på en ledtråd till
ok här kommer ledtråd 1 samt även ledtråd 2
så vi får hoppas att vi får en ny bildgåta innan midsommar...
Oj, nu kollade jag inte första bilden. Det ser inte ut som pondi
nix inte Pondicherry
inte ens i närheten
så vi får hoppas att vi får en ny bildgåta innan midsommar...
Den där stigen har jag åkt cykelrikshaw på när jag har kollat på fåglar i Bharatpur