Avbokat

56 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Goanen
Upplyst användare
Upplyst

Enligt nyhetskällorna finns det inget officielt hot riktat mot Goa.
http://timesofindia.indiatimes.com/India/Qaida_threat_has_Goa_in_tizzy/articleshow/3803525.cms

Jag åker på torsdag :D

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Det skrev dom den 7:e men dagen efter bekräftade myndigheterna att det fanns hot mot Goa:
http://timesofindia.indiatimes.com/Cities/Secret_Cabinet_note_warns_of_Qaida_threat/articleshow/3806253.cms

nikesan
Småpratare
Småpratare

Men vi åker iallafall ,, det gäller bara att vara lite mer :shockad:
Hoppas att allt är så underbart i GOA som de aktiva på denna tråden säger.
Ps det räcker om det är hälften så¨bra så är vi mer än nöjda.
Tack för alla tips och trix jag har tagit med mig från denna sida.
Suzanne med familj
Goa 17dec till 31dec

SLANEMAN
Erfaren användare
Erfaren

hej var och en får ta sitt eget beslut om man vill åka ner.
det finns storgogglare på den här saiten som lusläser alla saiter hemma i sverige ang indien i hela värden och som lägger ut sidernerna här på indien nu.mig skrämmer det väldigt men åker ändå så länge ud inte avråder.

sunshine
Veteran
Veteran

Jag tycker det är bra att det finns de som orkar och vill ta reda på så mycket som möjligt om vad som händer och vilka eventuella hot som riktas mot Goa. Sedan är det upp till var och en att läsa och bestämma hur man gör med sitt resande.
Jag riktar ett tack till de som är aktiva och upplyser oss andra!

kimmen
Småpratare
Småpratare

SLANEMAN skrev:
det finns storgogglare på den här saiten som lusläser alla saiter hemma i sverige ang indien i hela värden och som lägger ut sidernerna här på indien nu...

Man behöver varken lusläsa massa sajter eller googla - det räcker att följa med på Goas egen sida på "The Times of India".
http://timesofindia.indiatimes.com/Cities/Goa/articlelist/3012535.cms

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Citat:
av SLANEMAN sön 14 dec 2008, 23:32
det finns storgogglare på den här saiten som lusläser alla saiter hemma i sverige ang indien i hela värden och som lägger ut sidernerna här på indien nu.mig skrämmer det väldigt men åker ändå så länge ud inte avråder.

Jag antar att du räknar in mig i "storgogglare" men då har du mycket fel.
Jag läser ett flertal indiska tidningar varje dag året om och följer också med vad engelsmännen
skriver på The Goan Voice (dom lägger ut nyheter om Indien från många olika siter i världen).
Dessutom följer jag aktiviteterna på två olika engelska diskussionsforum. Detta gör jag alldeles
oavsett om det har hänt något speciellt i Indien eller inte.

Engelsk nyhetssida om Indien:
The Goan Voice http://www.goanvoice.org.uk/

Indiska tidningar:
The Herald http://oheraldo.in/
The Navhind Times http://www.navhindtimes.com/homepage.php
Jag läser också The Times of India som kimmen länkar till.

Diskussionsforum:
Holidat-Truth Goa Discussion Forum http://www.holidaytruths.co.uk/viewforum.php?f=60
India Mike The India Travel Forum, avd Goa http://www.indiamike.com/india/goa-f23/

Det är alltid svårt att veta om man skall skriva om något som ev. kan få andra att bli oroliga, men jag anser att det är viktigt att vi alla som skall resa ner/är nere försöker följa med så att vi vet hur vi skall agera på plats.

Om man följer med i nyheterna om Indien finns det mycket att återge här på forumet (vilket jag också ofta gör). Jag kunde t.ex. berätta att Parvathay Omanakuttan från Indien blev trea i Miss World 2008 eller att 51 sköldpaddsungar hjälptes ut i havet på Morjim beach men det hade varit lite malplacerat i just den här tråden.

Jag tror att de flesta nu vet att denna tråd och den om attentaten i Mumbai kan innehålla oroande artiklar. Vill man inte läsa sånt kan man faktiskt välja att undvika dessa.

nikesan
Småpratare
Småpratare

Jag skulle heller inte fråga något ang. dessa oroligheter om det inte vore så att jag verkligen ville veta?
jag är mycket tacksam för allt som vissa av er luskar fram och delar med er av.
Jag blir mer oroad när jag ringer Apollo som vi åker med och dessa säger att det absolut inte finns något att oroa sig för.
Så tack för alla som delar med sig om vad de vet
Vi åker i dag till Stockholm för att flyga till Goa i morgon
Kram och GOA hälsningar till alla från vår lilla familj i Göteborg :jul:

Anjuna
Anjunas bild
Orakel
Orakel

Det är lugnt just nu.... och terrorister finns precis över allt, det rekar över hela världen.
Kom precis hem och det märks att turister avbokar och känner rädsla.

En vecka stängde de ner marknaderna Anjuna och Ingos, samt de större dans haken.

Detta kommer även göras mellan jul och nyår, för att ta det säkra före det osäkra.

Det pågår många rykten, både via media och även från mun till mun.

Ingen kan egentligen säga hur pass allvarligt hotet mot Goa och främst då norra Goa är, då det inte kommet ett DIREKT utfärdat hot.

Mvh
Anjuna

svgumaka
Veteran
Veteran

Nikesan vill önska er en underbar resa.
Vi skulle gjort er sällskap men har ju avbokat.
Men av hela mitt hjärta önskar jag er en
kanonsemester i detta underbara land.
Kommer att sakna det.

Kram
Svgumaka :jul:

Mrs India
Veteran
Veteran

Har precis nu på morgonen haft sms-kontakt med en vän i Goa och han skriver bl.a. att Anjuna-marknaden fortfarande är stängd...Han anser det dock fortfarande säkert att åka till Goa. Jag skulle inte tveka...

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

SLANEMAN skrev:

Självklart får väl var och en ta sitt eget beslut MEN var glad att vi har sådana eminenta nyhetskanaler här som t.ex. Goo Goo som orkar och har tid att lägga ut viktiga nyheter osv.
Ett stort tack till dig Goo Goo att du håller oss alla update med viktig information!
Själv orkar jag inte ens leta efter allt eller läsa tidningar.
Vi får nog bättre information tack vara henne! Och självklart ska man vara försiktig, Goa är inte så himla säkert heller längre.
Men vad är säkert numera? Om ska man leva i ett "bommullsludd" hela livet så kan man inte resa någonstans, inte ens gå utanför sin egen dörr kanske?
Mvh Eva

SLANEMAN
Erfaren användare
Erfaren

håller med indianturbo ska vi ta åt oss all information om möjliga terroismmål i världen så skulle vi ej våga gå utanför dörren.men jag vägrar att vika undan för terroismen.vad jag menar är att det skrivs mycket på internet som är väldigt subjektivt och som skickas via mun mot mun och även via internet.som inte är alls har det underlaget som behövs för att det ska vara vetenskapligt bevisat.indien post m.m är som alla världens tidningar.
jag litar mer på indier ochfolk som är där nere och svenska ud och indiska ud.
pratade med en indier som menar att israeler ska vara försiktiga nere i goa.
annars är alla skandinavier vällkommna.

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Senast idag har min man talat med sin mor i Goa och de har sagt i tv att det finns terroister i Goa och de har skickat brev till polisen i Panjim. Mer vet vi inte just nu..... :(

Mvh Eva

TrixiPixi
Veteran
Veteran

Vi åkte hem ifrån Goa samma dag som det hemska hände i Mumbai. Säkerheten på flygplatsen var extremt hög, och ingen fattade varför allt tog sån tid. De som varit där tidigare sa att det brukade va noggranna kontroller, men inte så noggranna. När vi landat och såg löpsedlar och nyheter förstod vi varför de haft denna säkerhet. Nåt annat märkte vi aldrig av.

Fogel99
Orakel
Orakel

Jag kom hem från Goa idag efter två mycket underbara veckor. Min uppfattning är, precis som den var innan att det är väldigt lugnt i Goa.
Allt kändes precis som tidigare år och inga konstigheter. Lite fler poliser och kustbevakning men det kändes bara skönt tyckte jag.

Och dessutom tycker jag att risken att något ska hända efter ett terrorhot är väldigt liten eftersom polis, militär och allt vad underrätteletjänst heter står och har stenkoll på allt som händer.

Har det däremot varit lugnt ett par år kan man nog vara lite orolig eftersom polis och etc inte har samma koll.

svgumaka
Veteran
Veteran

Grattis till en underbar semester.

Vi har hört att turisterna inte fick vistas på stranden under kvällarna.
Men det kanske bara är snackis.

Svgumaka

dette
dettes bild
Veteran
Veteran

Det låter fantastiskt att ni hade det bra!! Känner mig lugnare...snart åker vi i 14 dagar - den 6/1-09...OM vi får visumet klart villsäga. Men det var roligt att höra från goa. Tack för det. Jag skriver i resedagboken under namnet dettes. God Fortsättning alla här påforumet! :jul:

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Igår skrev Times of India:

PANAJI: Goa is completely safe and secure and there are no inputs of any terror threat to the state, minister of state for home affairs,
Sriprakash Jaiswal said on Wednesday.

Jaiswal arrived in Goa on Wednesday afternoon and met with chief minister Digambar Kamat, home minister Ravi Naik and the top brass of Goa police to review the security scenario in the state.

Speaking to the media at police headquarters after the meeting, Jaiswal said that although there was no information about any terrorist threat to Goa, security had been beefed up only as a precautionary measure. "My message to the people of Goa is that Goa is absolutely safe and they need not worry. But in view of the unfortunate incidents in Mumbai and other parts of the country, we are taking precautions," Jaiswal said.

He said he was "happy and fully satisfied" with Goa's preparedness to cope with any eventuality.

The MoS said Goa gets thousands of tourists around New Year and hence the authorities felt it necessary to boost security in the state. "We have to be alert. It is our effort to have peace in Goa. That is why the centre has sent five companies of para-military forces and the Rapid Action Force to Goa," Jaiswal said.

When asked what was the need to erect bunkers on beaches and other places thereby creating panic if there were no inputs of any terror strike in Goa, Jaiswal shot back to say, "Who says we are creating panic? To take precautions, is not to create panic. Incidents in Mumbai and elsewhere have prompted us to take precautions. We are not taking precautions only in Goa. We are taking precautions in every corner of India."

When asked about the Assamese native arrested on suspicion by Goa police on Wednesday morning, Jaiswal said police were still interrogating him and it was too early to say anything about the arrested person.

Mvh Eva

dette
dettes bild
Veteran
Veteran

Tack för informationen, den var bra och vi känner oss lättade. :) Terror kan som sgt var dyka upp varhelst i världen. :x

Helmat
Nybörjare
Nybörjare

Hemma igen efter två underbara veckor i Goa! Skrev i forumet innan vi åkte om rädsla för magsjuka och terrorister, men båda har lyst med sin frånvaro! Visst märkte man av att säkerheten var höjd på vissa ställen, men inte så att det påverkade resan. Men terroristerna har uppnått sina mål bara genom hoten - massor av avbokningar, färre turister, vilket leder till katastrof ekonomiskt för försäljarna och taxichaffisarna. Hoppas att alla som är kvar därnere och de som är på väg dit får en underbar semester! Hoppas själv få komma tillbaga (alltså till Baga!) snart.

Yvette
Orakel
Orakel

Ar i Palolem nu och vi marker ingenting, har iofs inget att jamfora med men jag kan forsta att det finns viss oro. Var mer orolig i Delhi kan jag saga for dar talade Indierna mycket om Bomb Blasts - likasa i Udaipur.

nikesan
Småpratare
Småpratare

Hej Nikesan här
Vi är hemma efter 2 helt underbara veckor i Calangute :D
Allt var hur bra som helst lite extra flygövervakningar och en del extra poliser fanns på plats, men inte något överdrivet.
Nattmarknaden är fortfarande stängd men kommer öppna efter helgerna.
Jag ÄLSKAR GOA och kommer så fort pengar o tid finns att åka tillbaka med min familj.
Vår flicka grät i 2 dagar för att vi skulle åka hem, jag grät också en liten skvätt..
Jag kan bara konstatera att min man som aldrig tycker det är så märkvärdigt att resa och att träffa människor nu planerar att köpa lägenhet
i Goa han är helt betagen i detta folk som är så vänliga och hjälpsamma
Vilken tur vi åkte :P

dette
dettes bild
Veteran
Veteran

:hot: Nu är våra visum klar! Två (!) timmar innan tt-services stängde fick Eva sitt klart! Vi lämnade in papperen den 29/12-08, och mitt var klart dagen efter medans Eva fick vänta till idag, då hennes foto inte godkändes. De papperen lämnades in 3 min. före stängningsdax samma dag. Åh, detta var en lättnad. Tjoho, nu sticker vi på tisdagmorgon! Hej från oss i Härjedalen!

glenn_f
glenn_fs bild
Veteran
Veteran

Citat:
Nu är våra visum klar!

Ni skall ha en riktigt trevlig resa och skriv i resedagboken.
Vi kommer bara ni åker hem
Glenn & Berit :jul: :jul:
vår nedräknare http://www.dailiescountdown.se/c.aspx?ukey=L0S0T01056C3F3H3B0J3I3J241J den går bara neråt :D :D