Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Ytterligare skriverier om nästa säsong, den här gången The Times Of India
http://www1.timesofindia.indiatimes.com/Cities/Goa/Bad_publicity_abroad_doesnt_spell_good_news/articleshow/3344414.cms
Bad publicity abroad doesn't spell good news
9 Aug 2008, 0446 hrs IST, Preetu Nair,TNN
PANAJI: The coming tourist season may see not just a decline in inflow of travellers from the UK, but also Russia and even Sweden.
"Due to adverse international publicity regarding safety in Goa as well as the stand by some locals against foreigners, there is a visible reluctance among Russian tourists to come to Goa this season," Vikram Varma, advocate in Goa for the consul general of Russian Federation in Mumbai said.
It is a point that Nitin Kunkolienkar, president of the Goa Chamber of Commerce and Industry, almost agrees with. "There is a negative Goa wave developing in foreign countries due to agitations and opposition to anything foreign. This is definitely effecting tourism," he said.
According to data available with the Foreigner's Registration Office, the state receives tourists of 125 nationalities, but a majority are British (60%), followed by Russians (20-25%), Swedes and Germans. Every year, just about 500 Israelis visit the state. "The number of British and Russian tourists has increased, while there has been a decline in Israeli tourists," said SP (FRO) Tony Fernandes.
"The UK and Russia are our main markets and the backbone of the tourism industry. But with no government effort to promote Goa in these two countries, we are losing out to cheaper destinations like Sri Lanka, Maldives, Mauritius and even Kerala," said Victor Albuquerque, pioneer in medical tourism in Goa. But with tourists visiting Goa on the decline, he fears that medical tourism will also suffer.
This isn't good news for Goa, highly dependent as it is on tourism. Goa has seen a steady increase in foreign tourists - from 2.5 lakh in 1997 to about four lakh in 2007, a majority of whom come by charters.
"The UK has been our main market, but Russia is a developing market. The new season will also see a decline in Swedish tourists as a major tour operator who used to bring about 500 tourists a week has cancelled operations to Goa," said Ralph de Souza, president of the Travel and Tourism Association of Goa.
Interestingly, it is not just the brass of the tourism industry who are worried. Taxi drivers in the coastal belts are also concerned. "Decline in tourists is not good news for us. Already deterred by inflation, British tourists visiting Goa in the last season complained that the state is losing its lustre and is becoming a concrete jungle," said Rajesh, a taxi driver from Calangute.
However, de Souza doesn't agree with it. "Our UK clients have seen changes and there are complains of over-congestion but that can't be taken as a universal reason for decline in tourists visiting Goa."
Jahapp, nu har Ving lagt ner sitt program till Goa också, åtminstone med avresa från Sverige!
Endast Apollo kvar nu då...
eller rättare sagt den svenske charterturisten.
Cornelis sjöng ut sanningen för länge sedan.
Nej, är det sant!!?? Bara ett enda bolag kvar om man vill åka charter till Goa alltså?? Vad synd, både för oss resenärer och för alla som lever på turismen i Goa.
Jag har aldrig flugit charter till Indien. Finns det någon fördel att flyga charter framför vanligt flyg? Alla stora flygbolag tar dig ju till Indien och alla indiska inrikes flygbolag landar även i Goa. Vad jag har förstått så är det extremt krångligt och dessutom dyrare att flyga med charterflyg. Man måste vara borta 14 eller 28 dagar, det går inte att välja när man vill åka, och det går bara att flyga till Goa. Jag har ofta hört att charterflygplanen är extra obekväma med mindre stolar och mindre utrymme för benen än i vanliga flygplan. Finns det någonting som är bra med att flyga med charterbolagens flygplan överhuvudtaget? Är det verkligen tråkigt att charterbolagen försvinner?
Ringde Ving och kollade och det är korrekt att de har lagt ner Goa som resmål.
Men det bör väl ändå bli ett flygplan i veckan, Ving och Apollo delade ju på ett tidigare. Så antalet platser bör väl vara samma nästa säsong.
Risken är väl att Apollo som ensam arrangör kan få svårt att fylla hela planet och då är väl säsongen 2010-2011 i farozonen.
Vad gäller reguljärt vs charter så har det för mig som oftast bara kunnat vara borta en vecka varit ett lätt val, det känns lite krångligt att byta flyg när man är borta så kort tid.
Sedan har det varit ekonomiskt lönsamt eftersom jag kunnat vänta på sista minuten pris, har ett flertal gånger åkt för mellan 1500-3000:-
Nja, det kunde ju vara så att man kanske kunde hitta en billig flygstol med charter som inte kostade skjortan om man kunde åka när som helst. Och man kanske kunde resa just en till fyra veckor. :?
Och man slapp byta flyg och vänta så länge överallt.
Det var inte lätt kan jag säga när jag flög ensam och nära på startade "krig" med flygplatspersonal i Delhi.
Man måste ha en jädra massa tålamod, kunskap, ork, mod, styrka för att orka med persen att resa reguljärt i vissa fall.
Man måste tåla hetta (38 grader i Delhi klockan 00.00 på natten när jag anlände), man får inte ha klaustrofobi (som jag har men tur var väl att jag hade medicin och kunde vara lugnare), man måste ha starka ben för att orka stå i köer mm.
I andra länder kan jag mycket väl tänka mig att flyga reguljärt och om jag hade råd att flyga i bra klass och sedan sitta och vänta i vip-lounger så då spelar det ju inger roll var man är.
Hade jag råd skulle jag absolut flyga reguljärt med Kingfisher från London till Goa nästa gång.
Till saken hör att jag har rest i 33 länder och 4 världsdelar så jag är ingen novis på att flyga och besöka olika länders flygplatser men måste säga att en av de värsta var just Delhi mitt i natten på vägen hem från Goa.
Bara mina åsikter och de är väl olika för varje person.
Mvh Eva
Inser att jag mindes lite fel, det gick ju faktiskt två flyg i veckan från Arlanda en bit in i säsongen.
Och innan säsongen slutade så återgick det till ett flyg i veckan.
Det här betyder ju att antalet flygstolar nästan halveras!
Det betyder väl förmodligen att billiga flygstolar är ett minne blott.
Jaha det är väl typiskt nu när vi nyss har kommit hem från härliga, underbara Goa och har starka planer på att återkomma dit igen så fort vi har sparat ihop nya pengar, då lägger Ving ner chartern dit.
Hmmm, då måste man alltså börja leta och se vart kan man hitta billiga flygstolar ner till Goa?
Som någon skrev här ovanför så är det ju småa jävla skitplan man åker ner till Goa med. Nu är jag väldigt tacksam att jag har korta ben men min sambo o son som är långa å resliga hade det fruktansvärt jobbigt.
Jag hoppas verkligen att man få åka ner med större plan nästa gång.
/smurf
Ja, det finns flera fördelar med att flyga charter till Indien, enligt mig. Jag har gjort båda delarna och utesluter inget av det. Men för att lista fördelarna så:
- Har man bara kort tid på sig, som jag hade nu i januari (en vecka bara) så är det bättre att åka charter för att själva resan går fortare.
- Flyger man med barn så är det fördel om resan går fortare.
- Har man bara tänkt att åka till Goa och inte har önskan av att se någon annan del av Indien så är det en fördel att landa direkt i Goa. Återigen tiden.
- Priset. Med is i magen kan man komma över en flygstol för 2000 spänn, det tror jag är omöjligt med reguljärflyg.
Så visst finns det fördelar Mats!
Jag håller helt med dig jennien...Det finns många fördelar med att åka med charter...Jag har varit i Goa tre ggr och bara haft möjlighet att åka i en vecka samtliga gånger...Den sista resan nu i mars var det en "sistaminuten"...Mats...Det är oerhört bekvämt att åka charter...Inte krångligt alls, tvärtom väldigt smidigt och tryggt...Framförallt om man som jag åker som ensam tjej...Och...jag har bara velat till Goa...
Charter därför att man kliver på planet på Arlanda & kliver av framme i Goa, kliver in i en väntande buss & åker till hotellet, av med långbyxorna & fram med en drink=LÄTT SOM EN PLÄTT! :D
Fast nåja ibland har det varit mellanlandning med en kvick avstigning i arabland men inget flygplansbyte & irrande på någon konstig flygplats i alla fall...
...rajtantajtan...exakt så är det...hihi...helt perfekt beskrivet...Allting är så tillrättalagt och bara så bra...Åh...Jag längtar redan till "min charter" till Goa i november... :D
OK, tack för varningen. Jag skippar charter även i framtiden.
...det gör du rätt i matsim om du ser en tjusning i allt "bök" det för med sig med reguljärflyg...(min åsikt) OBS läs rätt...Detta gäller endast resan dit och hem, om man har för avsikt att bara besöka Goa...Jag använder mig aldrig av resebolaget när jag väl har kommit dit...Då fixar jag själv med taxi osv...Inget är tillrättalagt då inte... :D
Wow, så spännande.
Tänk att våga boka taxi själv och betala mer än för resebolagets charter.
Att kunna fixa sitt eget boende i stället för att göra som Svenssons nöja sig med ett hotell som ingår i en charterresa,
Vilket äventyr!
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår ditt inlägg riktigt "loppis"...Det är ju oerhört billigt att åka taxi i Indien...För övrigt håller jag helt med dig...Jag har också tagit taxi och bokat cocohuts när jag väl kommit dit...och visst är det spännande..! Det har blivit en extrakostnad, men det har det helt klart varit värt...!...och det är väl så...vissa passar charter utmärkt och andra inte alls...Jag har full respekt för det...Människor vill ju ha ut olika saker av sin semester...
:D
Fri tolkning är som vanligt tillåten!
Anledning till att Fritidsresor numert inte aktiva resor till Goa beror på matt det satsar på andra long distens.
Utbudet är inte som det än gång var och alla vill ju tjäna pengar...
Men de har t.ex. resor till Kerala.
Det låter ju inte dumt alls det :)! Med Kerala alltså.
Nog har väl bägge delarna sina fördelar. Reguljärt, valfriheten både när det gäller tidpunkt och boende, och fördelen att få se nått mer än tex Goa om det är dit man är på väg, ett par nätter i Mumbai uppskattar i alla fall jag.
Men charter spar ju tid, har man en ganska begränsad semestertid är det ju bekvämt att komma till resmålet direkt. Man slipper 10 timmar på Kiews flygplats, som vi upplevde för ett par år sen :D , en upplevelse som jag naturligtvis inte skulle vilja vara utan, men det räcker med en gång i livet :)