Kanske läge för att tänka sig för en (eller två) gånger innan man bokar inrikesflyg. Se länk. F.ö. så är det inte bara Kingfisher som har problem.
Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu
Nej, men störst problem har Kingfisher och Air India.
Jo jag är lite småbekymrad faktiskt. Jag måste boka flyg från södra Indien till Delhi den 19-20 januari och vet inte riktigt om jag vågar.
Är det någon som har en aning om vad jag bör tänka på?
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Jet Airways har väl alltid funkat bra (men sakernas tillstånd ändras fort numera). Om man står står ut med sur kabinpersonal på AI så borde väl det oxå vara ganska säkert (ekonomiskt sett, de går väl knappast i konken). Det tycks vara så att man ställer in flighter lite hipp som happ, kanske för att spara pengar. Om man väljer en morgonflight i stället för en flight mitt på dagen så är väl den risken mindre (men kanske dyrare).
Glömde bifoga en länk till Economic Times.
Nu är det illa ställt för Air India
Kingfishers ekonomiska problem fortsätter enligt TOI. Idag ställdes 20 flygningar in och igår strejkade personal i Kolkata pga uteblivna löner.
Från TOI, flyg med något annat bolag än Kingfisher!
Jo, man har ju blivit bortskämd med överkapacitet, alltid plats och alltid låga priser på inrikesflyget i Indien nu några år. Ibland har det varit billigare att flyga än åka AC-klass på tåget. Den tiden är förhoppningsvis eller tyvärr förbi.
Hoppas bara inte att det kommer att bli lika svårt att få tag på flygbiljetter som det är med tåget just nu.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Ja, nu är det ju inte bara flygbolagen som har problem. Liksom järnvägen i Sverige visar den här rapporten som just passerade mig att IR inte är så stabilt heller. "The financial state of Indian Railways is at the brink of collapse unless some concrete measures are taken." Nästan förvånansvärt (men kanske lovande för framtiden) att någon vågar skriva en sådan rapport. Med det investeringsbehov man förutser för underhåll, 100 000 crore (!), så kanske det inte är osannolikt att biljettpriserna på järnvägen går upp i framtiden...
1.000.000.000.000 rupier.
Indien är helt självständigt och har inte som Sverige krav från EU och ECB om budget-balans och annat larvigt trams. Indien kan investera med nya krediter ungefär som man gjorde i Sverige 1944-1971 och kan också subvensionera järnvägstrafiken så att alla i Indien har råd att resa med tåg.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Törs man boka något med Kingfisher?
__________________
Var till Indien första gången 1996 med min fru, vi åker tillbaka för åttonde gången i December 2016.
Jag flög en hel del på min senate resa i Indien, 14 juni-14 augusti 2012. Jag gjorde alla mina turer med IndiGo. Alla turer var i tid.
På tavlorna i avgångshallen stod det CANCELED eller DELAYED på nästan alla Kingfishers flyg. Jag var glad att jag valde flygbolag med omsorg.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Inte helt oväntat har Kingfishers flygstillstånd dragits in "until further notice".
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Flying-licence-of-Kingfisher-Ai...
1.000.000.000.000 rupier.
Indien är helt självständigt och har inte som Sverige krav från EU och ECB om budget-balans och annat larvigt trams. Indien kan investera med nya krediter ungefär som man gjorde i Sverige 1944-1971 och kan också subvensionera järnvägstrafiken så att alla i Indien har råd att resa med tåg.
Ja, att ett land bör ha balans i sin budget är ju helt klart trams, det är mycket bättre att låna pengar och fortsätta som vanligt för då blir det ju aldrig några problem.
Det finns ingen anledning för ett självständigt land att låna. Kollonier utan egen valuta kan låna mot ränta när självständiga länder kan ge ut nya krediter utan att fråga någon annan om lov eller sätta sig i skuld.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Det finns ingen anledning för ett självständigt land att låna. Kollonier utan egen valuta kan låna mot ränta när självständiga länder kan ge ut nya krediter utan att fråga någon annan om lov eller sätta sig i skuld.
Så det enklaste man kan göra är att producera mer sedlar så löser det alla problem, vad händer med värdet av dem då? Man kan inte ge "ut ny krediter" hursomhelst, någon måste stå för produktionen av dem, aka låna ut dem. Oftast är det den egna befolkningen som gör det, tex håller Japan en extremt hög standard trots att landets skuld är bra mycket större än GDP. Men förr senare håller det inte, det är ju bara att flytta problemen in i framtiden och göra dem 100 ggr värre.
Det verkar som du anser att lösningen på Indiens problem är att göra ungefär som Zimbabwe för några år sen? Ja, det gick ju bra.
Det kan ju trots allt vara bra om ett flygbolag försvinner från marknaden, för den är ju, som skrivits förut, idag överetablerad. Frågan är väl hur Kingfishers skulder påverkar branschen vid en eventuell konkurs? Kundunderlaget kommer stadigt växa kommande år, så de som klarar detta stålbad kommer troligtvis ut med goda förutsättningar för lönsamhet.
__________________
Var till Indien första gången 1996 med min fru, vi åker tillbaka för åttonde gången i December 2016.
Det har redan synts till inlägg som menar att den allmäna prisnivån har höjts p.g.a. Kingfishers "frånfälle". Bra för kvarvarande operatörer men inte nödvändigtvis för oss resenärer.
Är det inte ganska många verksamheter i Indien som underhålls med skattepengar, med tanke på den minskade tillväxten kommer det ju inte hålla att staten subventionerar i all evighet. Bensinpriset kostar ju tex ett antal hundra miljarder för staten per år att hålla nere priset på
Visst är det så, men den politiska situationen i Indien tillåter ingen annan lösning än att starta sedelpressarna och då löser sig problemet på sikt av sig själv (tills medborgarna upptäcker bluffen). Allt för många i toppen prioriterar dessutom sin egen ekonomi framför landets väl och ve. Jämför också med USA!
Vad, synd jag som tyckte Kingfisher var bäst.....
__________________
Mvh Eva
Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa
Just nu tycker jag IndiGo är bäst. Jag har flugit med dem väldigt många gånger bara i år och alla turer var i tid utom en (som berodde på att militären stängde en flygplats helt på grund av en övning). IndiGo skryter stort och brett att de faktiskt håller tidtabellen vilket Kingfisher aldrig var duktiga på.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Vi flög med Indi Go till Delhi och det var jättefina plan, rena och snygga och såg nya ut. Bra flyg, får väl skriva Indi Go som etta nu då....
__________________
Mvh Eva
Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa
Så vad rekommenderar du att man ska flyga med inrikes?
Tack för svar!
Mvh Monica
Så vad rekommenderar du att man ska flyga med inrikes?
Tack för svar!
Mvh Monica
Indi Go
__________________
Mvh Eva
Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa
Hur ser situationen ut för flygbolagen nu? Upptäckte just att det inte går att boka resor hos Kingfisher längre, men är läget stabilt än hos IndiGo?
Kingfisher får inte flyga, har stora skulder inklusive löneskulder till personalen. Ägaren Vijay Mallya kommer troligtvis att förlora sin guldkalv United Spirits som tillverkar Kingfisher öl.
_
IndiGo är kända för att hålla tiderna vilket inga av de andra flygbolagen är speciellt bra på.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Ah, misstänkte att det var konkurs eller något ditåt för Kingfisher. Men det är relativt riskfritt att boka resa med IndiGo nu under december månad då? Utan att biljett och pengar går upp i rök vill säga?
Så länge inte ölen hinner försvinna också innan jag hunnit smaka den så är jag nöjd!