Varning för Spice Jet

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

Indiens lågprisflyg, en sammanfattning av mina erfarenheter denna resa 2014, nu vet jag på förhand att en del kommer att skriva, "det fungerade problemfritt för mig", det har det gjort för mig med tidigare, jag kan ha haft otur.

 

1. Mumba-Kolkata-Port Blair

Reste från Mumbai till Port Blair via Calicut, det var också en massa strul, trots att jag kontaktade deras kundtjänst från Stockholm och meddelade att jag skulle komma senare på grund av förseningar på Turish Airlines från Stockholm. De hotade med att jag skulle få lösa en ny biljett för 19.000 rs på plats, rent vidrigt beteende, efter 2 timmars bråk och tjafs fick jag till slut mina biljetter till Port Blair gratis. Fick dock betala för hotellet själv. 5000rs.

2. Port Blair-Kolkata-Guwahati

Från Port Blair var det inte ett dugg bättre, eftersom planet var försenat från Delhi pga dimma skulle inte anslutningen fungera. Här ordnade de däremot efter lite gnissel från mig en biljett med GoAir graits så jag skulle komma till Calicut i alla fall. Nu var det bara det att det var enbart 20 min tillgodo på bytestiden, men all personal var informerad och en Jet Air rep skulle möta mig i Calcut för smidigt byte, bagaet hade högst prio, skulle komma först på bandet med andra ord. Resultatet i Calicut blev enorm stress och ingen flygrep på plats från början, bagaget kom naturligtvis sist. Nu kunde de inte checka in mitt bagage pga en vinflaska jag har släpat med mig, men när jag förklarade att detta var ”a 10.000 rupee italian wine bottle that is a wedding present, surely you dont want me to explain to the bride and groom that a Jet Air representative wanted me to pour out this fine wine due to tecnicalities?” Detta var bara ljug naturligtvis men det det fungerade. Sammataget otroligt struligt, men jag kom fram. Hade jag varit en snäll timid person hade jag fått stå i Calicut och snällt vänta på nästa flyg samt betala extra för det.

3. Guwahati- Delhi- Udaipur

Från början bokat direkt till Udaipur med byte i Delhi, men på grund av tidsbyte så fungerade inte anslutningen tismässigt, var tvungen att boka ett hotell för 4000rs i närheten av flygplatsen och ta flyget vidare dagen efter till Udaipur, nu visade det sig att denna plan att ta en dag i Delhi, shoppa lite på Connaught Place skulle grusas med pga flygstrul och ändrade tider.


VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING

Sitter på ett Spice Jet Airlines flyg mellan Guwahat och Delhi och skriver detta i affekt, jag vill VARNA samtliga indien.nu medlemmar att Spice Jet håller på att gå i konkurs, de har tex inte kunnat servera mat på flyget de senaste 15 dagarna på grund av förfallna fakturor. Jag skulle först rest 06:35, sen så ställdes detta flyg in och skulle bytas mot 11:45, nu ställdes detta flyg in med och byttes mot ett 17:20 flyg. Hela den tänkta mellan-landningsdagen i Delhi försvann. Eftersom Spice Jet ej betalat flygplatsavgifterna så är de inte prioriterade, vi kom iväg kl 18:00 istället 40 min sena, vilket var tur eftersom Spice Jet förmodligen kommer att göra konkurs vilken dag som helst. Det är en ren cirkus gällande personalen, som det är synd om. Spice Jet är dödsdömt, om du bokat detta flygbolag, boka om, ta avbokningskostnaden och få tillbaka del av pengarna, risken är annars att du inte åker någonstans.

VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING VARNING


4. Udaipur-Mumbai

Var tvungen att ringa mitt makemytrip eftersom jag helt plötsligt enligt makemytrips app skulle resa 0240 på morgonen och inte 0710 som jag bokat. Till saken hör att jag bokat så jag skulle åka med Mats (matsism). Efter långt samtal 45min med Jet Airways där han tillslut fattade vad jag ville och lyckades boka om till samma flyg som Mats.

Tips:

1. Boka inte långt i förväg som jag gjorde, tiderna kommer att ändras, boka ett par veckor till en månad innan.
2. Boka direkt med flygbolagen istället för cleartrip och makemytrip, har varit i kontakt med makemytrip och suttit sammanlagt 2,5h på tre samtal i kö, sen när man kommer fram kan de knappt förstå vad man säger eller göra sig förstådda, de hänger inte med på varför man ringer, uppfattar inte epostadresser etc etc. Ta alltid namn på den du pratar med i telefonen eller på flygplatsen, be dom bekräfta per mail vad ni kommit överens om.
3. Var i god tid på flygplatsen, 3-4h innan för inrikesflyg med.
4. Boka inte anslutande flyg, åk istället direkt eller planera in 1 dags övernattning.
5. Boka inte Spiec-Jet, konkursfärdiga.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Glömde du att göra Garuda Puja och Garuda Darshan i mandiren innan resorna?

Btw, Calicut i Kerala eller menar du Kolkata i Bengalen?

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Kujala
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2010-10-28

Ok tack för infon då ska man undvika dem

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

tråkigt att du känner så och att du fick så mycket bök.

lite tips och tankar som alla här på forumet kan ha nytta av, alltså skriver jag inte detta för att "sätta dit" dig eller va otrevlig. tycker det väl trist att du blev dåligt bemött.. och fick erfara detta!

1. flygbolagen behöver aldrig ta ansvar när man bokar via en resebyrå (cleartrip/makemytrip/apollo/etc.) Därför kan man heller aldrig kräva ny flygbiljett eller ombokning eller hotell om något flyg skulle vara försenat så man missar nästa, inte från flygbolaget direkt alltså utan man SKA kräva det från resebyrån. 

2. en genomgående biljett = en biljett från a-b via x, kan man få hjälp att omboka, då är det den operatör där man bokade hela resan som kommer att hjälpa till, viktigt att tänka på. bokar man separata biljetter får man tyvärr stå sitt kast och betala igen om man skulle missa något flyg pga att det första var sent.

3. flygtider kan ändras, och ändras, oftare än man tror. Kolla ALLTID en vecka innan du ska resa på hemsidan för just det bolaget när flygen går, eller ring och dubbelkolla. Biljetterna du bokat för 2 månader sedan kan ha ändrats och ibland får man tyvärr inte den informationen. Flygbolagen har ingen skyldighet att meddela resenärerna som bokat via resebyrå utan de meddelar bara sina passagerare som bokat direkt via dem. Det är alltså igen resebyrån som är skyldiga att informera (vilket dom oftast är dåliga på) 

Nu är det ju så att flygbolagen oftast försöker göra det bästa för passagerarna och hjälper till ändå så gott det går och bokar om osv men ibland stöter man på någon som hamnat på fel plats o har fel yrke och bara är dum och ohjälpsam.. 

Hoppas du får bättre flygningar framöver Olabandooola!!

 

 

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Ärligt talat, jobbar du på ett flygbolag?
Ditt inlägg är 100% meningslöst.
Vad vill du egentligen förmedla?

sunlight skrev:

tråkigt att du känner så och att du fick så mycket bök.

lite tips och tankar som alla här på forumet kan ha nytta av, alltså skriver jag inte detta för att "sätta dit" dig eller va otrevlig. tycker det väl trist att du blev dåligt bemött.. och fick erfara detta!

1. flygbolagen behöver aldrig ta ansvar när man bokar via en resebyrå (cleartrip/makemytrip/apollo/etc.) Därför kan man heller aldrig kräva ny flygbiljett eller ombokning eller hotell om något flyg skulle vara försenat så man missar nästa, inte från flygbolaget direkt alltså utan man SKA kräva det från resebyrån. 

2. en genomgående biljett = en biljett från a-b via x, kan man få hjälp att omboka, då är det den operatör där man bokade hela resan som kommer att hjälpa till, viktigt att tänka på. bokar man separata biljetter får man tyvärr stå sitt kast och betala igen om man skulle missa något flyg pga att det första var sent.

3. flygtider kan ändras, och ändras, oftare än man tror. Kolla ALLTID en vecka innan du ska resa på hemsidan för just det bolaget när flygen går, eller ring och dubbelkolla. Biljetterna du bokat för 2 månader sedan kan ha ändrats och ibland får man tyvärr inte den informationen. Flygbolagen har ingen skyldighet att meddela resenärerna som bokat via resebyrå utan de meddelar bara sina passagerare som bokat direkt via dem. Det är alltså igen resebyrån som är skyldiga att informera (vilket dom oftast är dåliga på) 

Nu är det ju så att flygbolagen oftast försöker göra det bästa för passagerarna och hjälper till ändå så gott det går och bokar om osv men ibland stöter man på någon som hamnat på fel plats o har fel yrke och bara är dum och ohjälpsam.. 

Hoppas du får bättre flygningar framöver Olabandooola!!

 

 


__________________

PLanerar vintern 2020.

Goanen
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Med så många olika flygbolag och resebyråer inblandade är det nästan bäddat för trubbel.
Man väl knappast kan knappast anklaga SpiceJet för förseningar som Turkish orsakat ?

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

Goanen skrev:
Med så många olika flygbolag och resebyråer inblandade är det nästan bäddat för trubbel. Man väl knappast kan knappast anklaga SpiceJet för förseningar som Turkish orsakat ?

Läs. Jet Air var informerade, hur du nu fick med Spicejet i din ekvation på först resan/bytet vet jag inte.

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

Ja, jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg, är i skrivande stund i Udaipur. Jag har varit medlem här sedan 2004 och sällan stött på ngt så urbota dumt svar fullt med självklarheter.

 

putte64 skrev:
Ärligt talat, jobbar du på ett flygbolag? Ditt inlägg är 100% meningslöst. Vad vill du egentligen förmedla?
sunlight skrev:

tråkigt att du känner så och att du fick så mycket bök.

lite tips och tankar som alla här på forumet kan ha nytta av, alltså skriver jag inte detta för att "sätta dit" dig eller va otrevlig. tycker det väl trist att du blev dåligt bemött.. och fick erfara dettan Som tidigare kommentar, är du representant för företagen iblandade i mitt flygstrul?? Väl magstarkt att be om ursäkt å andras vägnar.

1. flygbolagen behöver aldrig ta ansvar när man bokar via en resebyrå (cleartrip/makemytrip/apollo/etc.) Oj, detta var nytt för mig, tack för informationen Därför kan man heller aldrig kräva ny flygbiljett eller ombokning eller hotell om något flyg skulle vara försenat så man missar nästa, inte från flygbolaget direkt alltså utan man SKA kräva det från resebyrån.Tro mig, om det är något jag kan så är det konsumenträtt, hade jag inte kunnat det så¨hade jag inte kommit fram.

2. en genomgående biljett = en biljett från a-b via x, kan man få hjälp att omboka, då är det den operatör där man bokade hela resan som kommer att hjälpa till, viktigt att tänka på. bokar man separata biljetter får man tyvärr stå sitt kast och betala igen om man skulle missa något flyg pga att det första var sent.Nu är det så att jag bokat genomgående biljetter, ditt svar är felaktigt eftersom det inte har något med huruvida biljetten är genomgående eller inte, utan huruvida den är non-refundable eller inte. Har du bokat via makemytrip eller cleartrip? Vet du vad du pratar om?

3. flygtider kan ändras, och ändras, oftare än man tror. Kolla ALLTID en vecka felaktig information, här i indien måste du kolla 24h innan och ståndigt samma dag samt på flygplatsen innan du ska resa på hemsidan för just det bolaget när flygen går, eller ring och dubbelkolla. Biljetterna du bokat för 2 månader sedan kan ha ändrats och ibland får man tyvärr inte den informationen. Flygbolagen har ingen skyldighet att meddela resenärerna som bokat via resebyrå utan de meddelar bara sina passagerare som bokat direkt via dem. Det är alltså igen resebyrå som är skyldiga att informer och det är dom och flygbolaget jag har varit i kontakt med (vilket dom oftast är dåliga på) 

Nu är det ju så att flygbolagen oftast försöker göra det bästa för passagerarna felaktigt ang lågprisflygbranchen, riktigt om premiumflyg och hjälper till ändå så gott det går och bokar om osv men ibland stöter man på någon som hamnat på fel plats o har fel yrke och bara är dum och ohjälpsam.. 

Hoppas du får bättre flygningar framöver Olabandooola!!

 

 

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

matsism skrev:
Glömde du att göra Garuda Puja och Garuda Darshan i mandiren innan resorna? Btw, Calicut i Kerala eller menar du Kolkata i Bengalen?

Skrev fel Mats Laughing out loud Shubh yatra på dig dit levande uppslagsverk.

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Mitt svar var riktar mot Sunlight och inte mot dig.

olabandooola skrev:

Ja, jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg, är i skrivande stund i Udaipur. Jag har varit medlem här sedan 2004 och sällan stött på ngt så urbota dumt svar fullt med självklarheter.

 

putte64 skrev:
Ärligt talat, jobbar du på ett flygbolag? Ditt inlägg är 100% meningslöst. Vad vill du egentligen förmedla?
sunlight skrev:

tråkigt att du känner så och att du fick så mycket bök.

lite tips och tankar som alla här på forumet kan ha nytta av, alltså skriver jag inte detta för att "sätta dit" dig eller va otrevlig. tycker det väl trist att du blev dåligt bemött.. och fick erfara dettan Som tidigare kommentar, är du representant för företagen iblandade i mitt flygstrul?? Väl magstarkt att be om ursäkt å andras vägnar.

1. flygbolagen behöver aldrig ta ansvar när man bokar via en resebyrå (cleartrip/makemytrip/apollo/etc.) Oj, detta var nytt för mig, tack för informationen Därför kan man heller aldrig kräva ny flygbiljett eller ombokning eller hotell om något flyg skulle vara försenat så man missar nästa, inte från flygbolaget direkt alltså utan man SKA kräva det från resebyrån.Tro mig, om det är något jag kan så är det konsumenträtt, hade jag inte kunnat det så¨hade jag inte kommit fram.

2. en genomgående biljett = en biljett från a-b via x, kan man få hjälp att omboka, då är det den operatör där man bokade hela resan som kommer att hjälpa till, viktigt att tänka på. bokar man separata biljetter får man tyvärr stå sitt kast och betala igen om man skulle missa något flyg pga att det första var sent.Nu är det så att jag bokat genomgående biljetter, ditt svar är felaktigt eftersom det inte har något med huruvida biljetten är genomgående eller inte, utan huruvida den är non-refundable eller inte. Har du bokat via makemytrip eller cleartrip? Vet du vad du pratar om?

3. flygtider kan ändras, och ändras, oftare än man tror. Kolla ALLTID en vecka felaktig information, här i indien måste du kolla 24h innan och ståndigt samma dag samt på flygplatsen innan du ska resa på hemsidan för just det bolaget när flygen går, eller ring och dubbelkolla. Biljetterna du bokat för 2 månader sedan kan ha ändrats och ibland får man tyvärr inte den informationen. Flygbolagen har ingen skyldighet att meddela resenärerna som bokat via resebyrå utan de meddelar bara sina passagerare som bokat direkt via dem. Det är alltså igen resebyrå som är skyldiga att informer och det är dom och flygbolaget jag har varit i kontakt med (vilket dom oftast är dåliga på) 

Nu är det ju så att flygbolagen oftast försöker göra det bästa för passagerarna felaktigt ang lågprisflygbranchen, riktigt om premiumflyg och hjälper till ändå så gott det går och bokar om osv men ibland stöter man på någon som hamnat på fel plats o har fel yrke och bara är dum och ohjälpsam.. 

Hoppas du får bättre flygningar framöver Olabandooola!!

 

 


__________________

PLanerar vintern 2020.

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

Nej, jag jobbar inte för något flygbolag eller är representant för någon resebyrå. Har däremot stor kunskap inom detta området.

Jag ser ju att många här på forumet är upprörda över just förseningar och att man måste köpa ny biljett om man inte hinner därav mitt inlägg. skrev också att det inte var riktat till dig Ola, utan mer generellt sådana är reglerna. Det har stor betydelse om biljetterna är genomgående eller inte om dom ska kunna stå för ombokning, refundable eller inte, har man genomgående biljett non-refundable och planet är sent och man missar nästa ska man få ny biljett på nästa flyg utan extra kostnad, det enda som då betyder något är om man bokat via reseföretag eller direkt via flygbolaget.

Goanen
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

sunlight skrev:
Nej, jag jobbar inte för något flygbolag eller är representant för någon resebyrå. Har däremot stor kunskap inom detta området.

Jag ser ju att många här på forumet är upprörda över just förseningar och att man måste köpa ny biljett om man inte hinner därav mitt inlägg. skrev också att det inte var riktat till dig Ola, utan mer generellt sådana är reglerna. Det har stor betydelse om biljetterna är genomgående eller inte om dom ska kunna stå för ombokning, refundable eller inte, har man genomgående biljett non-refundable och planet är sent och man missar nästa ska man få ny biljett på nästa flyg utan extra kostnad, det enda som då betyder något är om man bokat via reseföretag eller direkt via flygbolaget.


Det var ett bra inlägg, synd att någon inte fattar vikten av att veta vad som gäller när man bokar.
Folk sitter hemma och knåpar ihop sina resor via onlinetjänster för att de tror att de skall få världens deal, det blir dyrt i slutändan. Läs på innan ni bokar.
Sunlights inlägg borde klistras in i början.

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

Goanen skrev:
sunlight skrev:
Nej, jag jobbar inte för något flygbolag eller är representant för någon resebyrå. Har däremot stor kunskap inom detta området.

Jag ser ju att många här på forumet är upprörda över just förseningar och att man måste köpa ny biljett om man inte hinner därav mitt inlägg. skrev också att det inte var riktat till dig Ola, utan mer generellt sådana är reglerna. Det har stor betydelse om biljetterna är genomgående eller inte om dom ska kunna stå för ombokning, refundable eller inte, har man genomgående biljett non-refundable och planet är sent och man missar nästa ska man få ny biljett på nästa flyg utan extra kostnad, det enda som då betyder något är om man bokat via reseföretag eller direkt via flygbolaget.


Det var ett bra inlägg, synd att någon inte fattar vikten av att veta vad som gäller när man bokar.
Folk sitter hemma och knåpar ihop sina resor via onlinetjänster för att de tror att de skall få världens deal, det blir dyrt i slutändan. Läs på innan ni bokar.
Sunlights inlägg borde klistras in i början.

Ha Ha, Goanen är ett gammalt internettroll som jag mycket väl kommer ihåg, han är mycket för att hacka på matsism. Jag vet mycket väl vad som gäller gällande flyg. Du sitter på din kammare och är ngn slags bror duktig professor emeritus i allt.

"synd att någon inte fattar vikten av att veta vad som gäller när man bokar. " inte någon är alltså alla andra än du själv.

God Fortsättning båda två Goan och Sunshone. Hoppas ni båda råkar ut för krångel nästa resa ni åker så kan ni stå där och vara bror och syster duktig med varsitt master/visakort i handen och betala nya biljetter.

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

putte64 skrev:
Mitt svar var riktar mot Sunlight och inte mot dig.

olabandooola skrev:

Ja, jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg, är i skrivande stund i Udaipur. Jag har varit medlem här sedan 2004 och sällan stött på ngt så urbota dumt svar fullt med självklarheter.

 

putte64 skrev:
Ärligt talat, jobbar du på ett flygbolag? Ditt inlägg är 100% meningslöst. Vad vill du egentligen förmedla?
sunlight skrev:

tråkigt att du känner så och att du fick så mycket bök.

lite tips och tankar som alla här på forumet kan ha nytta av, alltså skriver jag inte detta för att "sätta dit" dig eller va otrevlig. tycker det väl trist att du blev dåligt bemött.. och fick erfara dettan Som tidigare kommentar, är du representant för företagen iblandade i mitt flygstrul?? Väl magstarkt att be om ursäkt å andras vägnar.

1. flygbolagen behöver aldrig ta ansvar när man bokar via en resebyrå (cleartrip/makemytrip/apollo/etc.) Oj, detta var nytt för mig, tack för informationen Därför kan man heller aldrig kräva ny flygbiljett eller ombokning eller hotell om något flyg skulle vara försenat så man missar nästa, inte från flygbolaget direkt alltså utan man SKA kräva det från resebyrån.Tro mig, om det är något jag kan så är det konsumenträtt, hade jag inte kunnat det så¨hade jag inte kommit fram.

2. en genomgående biljett = en biljett från a-b via x, kan man få hjälp att omboka, då är det den operatör där man bokade hela resan som kommer att hjälpa till, viktigt att tänka på. bokar man separata biljetter får man tyvärr stå sitt kast och betala igen om man skulle missa något flyg pga att det första var sent.Nu är det så att jag bokat genomgående biljetter, ditt svar är felaktigt eftersom det inte har något med huruvida biljetten är genomgående eller inte, utan huruvida den är non-refundable eller inte. Har du bokat via makemytrip eller cleartrip? Vet du vad du pratar om?

3. flygtider kan ändras, och ändras, oftare än man tror. Kolla ALLTID en vecka felaktig information, här i indien måste du kolla 24h innan och ståndigt samma dag samt på flygplatsen innan du ska resa på hemsidan för just det bolaget när flygen går, eller ring och dubbelkolla. Biljetterna du bokat för 2 månader sedan kan ha ändrats och ibland får man tyvärr inte den informationen. Flygbolagen har ingen skyldighet att meddela resenärerna som bokat via resebyrå utan de meddelar bara sina passagerare som bokat direkt via dem. Det är alltså igen resebyrå som är skyldiga att informer och det är dom och flygbolaget jag har varit i kontakt med (vilket dom oftast är dåliga på) 

Nu är det ju så att flygbolagen oftast försöker göra det bästa för passagerarna felaktigt ang lågprisflygbranchen, riktigt om premiumflyg och hjälper till ändå så gott det går och bokar om osv men ibland stöter man på någon som hamnat på fel plats o har fel yrke och bara är dum och ohjälpsam.. 

Hoppas du får bättre flygningar framöver Olabandooola!!

 

 

Var helt med på det! Tack! Smile

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

Så otrevlig behöver du väl inte vara Ola, om du nu känner dig påhoppad och tar illa vid dig. Inget var riktat just till dig vilket jag också skrev. Men reglerna är sådana. Jag önskar ingen missat flyg o extra kostnader. Men kan man förebygga det genom att informera är väl det bara bra?

Goanen
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jag förstår inte heller kritiken när både jag och sunlight bara byggde på dina egna 5 punkter som slutklämering i det första inlägget.
Att jag är ett forumtroll som försöker sätta dit matsism vet jag inte heller om och han kan nog svara
utan din hjälp . vet inte heller om det har med tråden att göra men han hade alltid respekterat yttrandefriheten aldrig svarat som du gör i alla fall.

olabandooola
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-08-23

Forumtroll! Med vänlig hälsning Ola Gustafsson. Mumbai.