500& 1000 rupee-sedlar ogiltiga imorron

76 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
vistet
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

I nyheterna : alla femhundra och tusen rupeesedlar dras tillbaka över en natt , alla indier får tre dagar (!) på sej att sätta in på bankkonton. Hur det kommer att funka för turister som tagit ut pengar ... säg det . Dags att rensa penningbältet...

__________________

high road to...

tligen
tligens bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

Jaaha, då har man plötsligt över en natt förlorat 10.000 då, men skitisamma, finns värre problem efter denna natt...

__________________

tligen

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Vi skulle äta och valde daget till ära en lite bättre restaurang som tar kort. Efter en rejäl punjabisk frukost så visade det sig att apapraten visst tog kort, men bara indiska sådana. Efter att ha provat två olika kort och erbjudit mig betala med PayPal, så frågar assören hur många 100 rp sedlar vi har. "Don't even go there" svarade jag och då godtogs vår olagliga 500-lapp. och vi fick två heta 100-lappar som växel Smile

På eftermiddagen gick vi på Ernakulams Broadway där resesällskapet tidigare köpt bra leggings som hon gärna ville köpa fler av. Vi frågade i butiken om de tog kort, vilket de inte gjorde, och sedan om de tog 500-lappar. -Beroer på hur många ni vill köpa blev svaret... Vi köpte fem par... för 550 rp och fick sålunda 450 i växel på våra två olagliga sedlar:)

Kändes som en bra affär. Annars så verkar de flesta affärer verkligen inte ta emot 500-ingarna. En markant skillnad märktes i dag på att tiggare och försäljare var mycket mer framfusiga än tidigare i veckan, samt allmänt mindre kommers.

LaduLaser
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2014-12-16

Jag losade också 10.000. Hade tagit ut dessa ur en bankomat sista kvällen i Ahmedabad i november förra året, för jag tänkte shoppa loss lite på flygplatsen på vägen hem. Sedan visade det sig att den enda butiken som fanns på flygplatsen var en liten fikakiosk som inte ville växla. Nu ska jag inte tillbaka förrän i februari, såatteh... crying

__________________

Nästa resa: Delhi-Mathura-Rishikesh-Haridwar-Delhi. November 2019.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Min fru fick uppgiften att man ska kunna byta ut de sedlarna, stämmer inte det är det ännu värre för henne.

Sedan ska det tydligen bli stora begränsningar på automatuttag...

 

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Hon har fått uppfattningen att om man har kvitto från sitt automatuttag ska man få byta ut sedlarna, om det stämmer vet vi inte. Det betyder väl också en dags köande då alla behöver göra det på samma gång...

 

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Vi bytte 4000+4000 till nya sedlar på State bank of Travancore idag.
Gick faktiskt väldigt smidigt. Men lite köande så klart.
Kolla med alla banker där ni befinner er.
Vi behövde inget kvitto eller dylikt. Men däremot pass!

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Frugan vände när hon såg den evigt långa kön, men lyckades göra sig av med en hel del till hotellet som bestämde sig för att ta emot de gamla sedlarna i alla fall. Det var ju för att kunna förskottsbetala detta (vilket hon alltid vill, så är det klart om det sedan skulle bli problem med stulen plånbok etc.) som hon tagit ut 50,000...

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Nu lyckades vi växla in 5000 till på bank. Efter kanske 15 minuters köande.
Två nya 2000 lappar.. Och så 100 stycken 10 rupies sedlar fick vi!

Tufva
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2013-10-18

Vi åker till Goa/Calangute om tre veckor. Kan man hämta ut nya sedlar i ATM med kort?

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Det är än så länge ont om sedlar, min fru är där och det är en kraftig begränsning på uttag - men den spelar mindre roll då automaterna ofta är tomma. En person kom tillbaka från banken idag och hade fått beskedet att det inte var tillräckligt nya sedlar tryckta, så banken fick inte så många som de behövde för att byta in de pengar folk kom med, de fick bara alternativet att sätta in på konto. Vilket (förstås) utlänningar varken får ha eller är intresserade av. Ta med både kort och sedlar, förhoppningsvis stabiiserar situationen sig på tre veckor.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

De nya 2000Rp-sedlarna ska tydligen bara gälla i 2-3 månader, de är provisoriska. extra provisoriska, tydligen, då bläcket är vattenlösligt... surprisecrying

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

http://zeenews.india.com/news/india/what-happens-when-you-crush-or-dip-i...

Är inte på plats så jag kan inte testa själv.

LaduLaser
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2014-12-16

Bläcket löses upp litegrann vid kontakt med vatten när sedlarna är nytryckta, det är helt normalt och hände på de gamla sedlarna också.

__________________

Nästa resa: Delhi-Mathura-Rishikesh-Haridwar-Delhi. November 2019.

Hedvig
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-05-31

Enligt min vän i indien så kan man växla in de gamla sedarna tom 30e december i år, kanske därför man fortfarande kan handla med dem på vissa ställen.

 

Videon i länken funkar inte längre.

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Växla in på bank kan man bara göra till den 24:e november. Men man kan sätta in på bankkonto året ur.
Och även efter det så kommer centralbanken att ta emot pengarna om du kan intyga att de är ärliga.
För den som har indiskt bankkonto och vita pengar så är det egentligen inga problem.
http://m.thehindu.com/business/no-more-rs-500-1000-notes-all-you-need-to...

graFFe
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2016-11-07

Hur ser situationen ut just nu? Blir det bättre dag för dag?
Jag åker till Mumbai den 3e dec, vad ska jag ha för taktik? Svenskt Visa funkar väl på de flesta hotel och restauranger? Men för resten? Hursom tar jag med några tusen svenska i dollar. Kanske bör man ta med lite Euro också, eller räcker dollar?

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Dollar är nog bättre. Rupeen följer dollarn och den har ju gått upp gentemot Euron efetr Tr(i)ump(hen) i USA.

Enligt min fru, som är där, inte speciellt mycket bättre mer än att många ställen börjat acceptera de gamla sedlarna igen för att inte bli utan kunder.

Ett problem som återkommit är problem vid växling, men det är kanske mer på rena turistorter som Goa. Tidigare var det en relativt fast växelkurs med små variationer mellan ställena, nu får man se till att inte bli lurad. En del försöker ge gamla sedlar till nykomna turister, en del har både gamla och nya och ger upp till 20% sämre kurs för nya sedlar...

I Calangute är det fortfarande långa köer till ATM och många ATM har inga pengar. Har inte hört läget idag när det gäller om bankerna har fått leverans av nya sedlar elelr fortfarande har brist.

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Här i Allapuzha / Alleppey har situationen normaliserats avsevärt. Uttagsautomaterna har pengar! Iofs bara 2000 rs sedlar och man får bara ta 2000 åt gången. Men det kommer säkert ändrats till den 3:e december. Jag gissar att man kommer höja uttagsgränsen ganska snart, Men vad vet jag. Det är i vilket fall inte längre några köer till automaterna!

Detta med uttagsgränsen och de stora sedlarna är det enda vi upplever som problem just nu. Lyckligtvis har jag ett kort som inte tar ut avgift på varje uttag. Men har man det så suger det rejält att behöva pröjsa 30 sek extra på varje 2000 -lapp.

Den enda taktiska motåtgärd jag skulle råda till är att skaffa ett Uber konto som du kopplar ett kreditkort till hemma i Sverige. Så att du kan ta dig till hotellet utan att bråka med chauffören om växelpengar. För den händelse ATM:erna fortfarande enbart ger 2000 sedlar, eller rentav inte är i funktion på flygplatsen.

Om du ska parera valutakrisen på något sätt genom utländsk valuta. Vilket jag tycker låter onödigt, så skulle det väl isåfall vara med dollar i små valörer. Stora utgifter är liksom inget problem. Det stora problemet är att köpa en lime soda för 10 rp med de 2000 rupies sedlar man får i automaten.

Kreditkort fungerar bra på kedjor, bättre hotell, varuhus, supermarkets etc.
Så kort sagt så tror jag det kommer funka även utan en massa dollars! Kolla med din bank om de tar ut avgift för varje uttag utomlands. För det fall restriktioner på uttag fortfarande föreligger.

graFFe
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2016-11-07

Tack för update. Det är Mumbai jag ska till, kanske någon annan som har en färsk rapport därifrån?

Vad gäller taxi från flyget till hotellet tänkte jag betala i en av de luckor som finns, utgår från att de tar Visakort där.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

graFFe skrev:
Vad gäller taxi från flyget till hotellet tänkte jag betala i en av de luckor som finns, utgår från att de tar Visakort där.

Vad gäller taxi generellt i Mumbai är att ha Uber-taxi-appen i telefonen. Då dras ju pengarna från det kort eller bankkonto du har valt i appen så slipper du hantera små-kontanter för taxiresor. Samma Uber-app som funkar bra i Sverige fungerar i de flesta städer i Indien. Uber-taxi fungerar mycket enkelt och smidigt i Mumbai och du slipper dessutom pruta och tjafsa om taxi-priser med ockrande chauförer. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

graFFe
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2016-11-07

matsism skrev:

graFFe skrev:
Vad gäller taxi från flyget till hotellet tänkte jag betala i en av de luckor som finns, utgår från att de tar Visakort där.

Vad gäller taxi generellt i Mumbai är att ha Uber-taxi-appen i telefonen. Då dras ju pengarna från det kort eller bankkonto du har valt i appen så slipper du hantera små-kontanter för taxiresor. Samma Uber-app som funkar bra i Sverige fungerar i de flesta städer i Indien. Uber-taxi fungerar mycket enkelt och smidigt i Mumbai och du slipper dessutom pruta och tjafsa om taxi-priser med ockrande chauförer. 

Jajjamen, bra tips där!

Kujala
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2010-10-28

Hmm ska man avboka hela resan eller åka. Jag har tänkt att åka nästa helg men jag funderar faktiskt på att avboka.

Har läst att vissa turister inte orkar och åker hem i förtid.

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Kujala skrev:
Hmm ska man avboka hela resan eller åka. Jag har tänkt att åka nästa helg men jag funderar faktiskt på att avboka.

Har läst att vissa turister inte orkar och åker hem i förtid.

Låter som överreaktion att ställa in resan. Enda problemet för mig just nu är gränsen på 2000 rupier per uttag.
Men kanske är värre på platser med väldigt få ATM... Palolem är kanske inte så lyckat. Kanske idé att ändra upplägget lite? Hålla sig på en mer civilcerad plats första dagarna.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Man kan åka in till Panjim och går runt lite utanför själva centrum (fins tydligen on "ATM-karta online") och ta ut pengar utan någon längre kö, men man får i stället traska runt en hel del istället. Men kombinerar man det med Pokemon GO så blir det nytta med nöje... Smile

yoga
yogas bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-06-21

Den här röran har ställt till en massa trassel. Resan tvingats avbrytas i förtid pga svårigheter med få tag i pengar. Samt tvingas pynta allting med kort. Hemma igen efter mycket strul med det här. Kanske påtiden nu eller inför nästa gång satsa på OCI. Varit på väg under flera år men aldrig seriöst sat mig in i det. Känns som ett måste nu och nåt indisk bankkonto som jag kan föra över deg till. På vägen hem var det flera som hade avbrytit sina resor. En britt hade växlat till sig tusentals rs före resan och fått drös med bara gamla sedlar och hade haft stora problem med växla och göra sig av med det. Vissa hotell hade tagit emot gamla 500 och 1000 sedlar medans andra vägrat. Den här resan är lite förstörd nu och allt det här kom lite oväntat.

Den som reser nu var beredd på betala mesta med kort eller se till att ha mesta betalt iförväg och skaffa kort som inte tar massa avgifter vid ATM. Dessa kort kan dock ha högre valutapåslag än andra vid betalningar. Var beredd också på långa köer och ATM utan riksdaler.

__________________

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-12-20

Var reste du yoga?
Har som du ser haft en mycket bättre upplevelse.

yoga
yogas bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-06-21

Flera platser men knaset började i Hyderabad Solapur Mumbai och Delhi med jobbiga köer eller ATM utan pengar. Kändes som tiden mest gick till att jaga pengar hela dagrna och leta ATM. Flera platser som var tänkta att besöka hade tåg och flyg bokade till men som nu inte blir av. Nån dag hade man tur och kunde få ut 4000 lakan vid ATM. 2000 per kort. Jag bär alltid extra kort som nödkort och använde vid nåt tillfälle båda när ingen såg på. 2000 eller 4000 lakan räckte inte långt och fick snåla på mesta. En normal dag i Indien bränner jag kanske normalt av 5000-10000 lakan dagligen på resturanger, driks, barer, tiggare, taxi och bedragare men blev för krångligt.

__________________

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Frugan har varit i Indien varje år de senaste femton åren eller så, plus då och då tidigare. Två gånger sex veckor varje år de senaste åren. Men nu ångrar hon att hon redan köpt flygbiljett till februari-mars, hon har tröttnat på alla dumheter man httar på.

Men när det gäller pengarna och ATM, det finns ju ingen kontroll av uttag när det gäller utländska kort. Står det ingen kö bakom så är det bara att ta ut flera gånger, 2000 per gång.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

För övrigt märkte min fru att de olika ATM gav väldigt olika kurs, kommer inte riktigt ihåg nu men det är väl en bank som är "Indisk statsbank" eller liknande och kursen var klart bättre där.

yoga
yogas bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-06-21

I Mumbai enligt en vakt och en indier vid två olka ATM nämnde om jag hade ett till kort kunde jag ta ut en tvåtusing till. Blev lite förvånad när det gällde vakten. Jag passade hur som helst på direkt och tolkade som 2000 per kort. Testade aldrig samma kort efter varandra i en och samma maskin, kanske hade funkat också. Både dessa två olika ATM bara nån timme senare hade handskrivna skyltar sen uppsatta på dörren med inga pengar.

__________________