Andamanerna 2011

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
norrbo
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-05-15

Behöver man verkligen skydd mot malaria för att åka till Andamanerna i mars månad? All info jag hittat om detta är ca 5 år gammal o läget ändras ju....
Nån som vet?

Ann-sofie
Ann-sofies bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2010-09-30

Malariarisken förändras år för år och det är alltid svårt att förutspå. I år har det dock varit mera malariafall än förra året, tills nu senast var det 2007 som var stort.
Min uppfattning är, ha myggmedel tillhands och bo på ett ställe med myggnät (nästan alla ställen har myggnät på öarna) eller ta med eget. Köp all-out (enkelt att hitta) eller någon liknande produkt till att sätta i eluttaget.
Det finns olika uppfattningar om hur man kan reagera på malariaprofylax, en del har inga känningar och vissa mår jättedåligt. Men om man inte vet så endera testa det innan du åker eller chansa.
Jag skulle rekommendera myggmedel och nät. Malariamygg kommer vid skymning och på natten. Så det är då man ska tänka till.
I Indien så är det många som säger att man med hjälp av rätt mat kan hålla myggen borta.Äta stark och kryddad mat, samt mycket vitlök.. Vet inte om det stämmer men det är ju gott, så då funkar det för mig.

norrbo
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-05-15

OK, låter sunt, vi får hålla koll på läget alltså.
Om man ska vara där ca en vecka, vilken ö tycker ni det är bäst att bo på? Där det är lugnt o man kan ta en båt till grannön o kika kanske?

Ann-sofie
Ann-sofies bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2010-09-30

Jag har bara bott på Havelock Island och gillade det där.
Inget problem att ta sig runt till andra öar runt om med båt, man kan åka på fixade turer eller hyra egen båt och bestämma själv.
Kan rekommendera att hyra moppe på ön om ni bor där, härligt att kunna åka runt som man vill. Trafiken är lugn och det är smidigt att köra där. Det är ju rätt litet, så det är ju inte så att det finns rikshor överallt, men det är en bit till vissa ställen tex om man bor på beach 3-5 så är det en bra bit till 7:an.