Hjälp med reserutt/budget för Indienresa 10 veckor med start 1:a oktober 2013

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
dal82
Nybörjare
Nybörjare

Hej på er!

Först och främst: vilket underbart forum detta är! Så mycket ovärderlig information att ta del av!

Jag åker till Indien (ensam) 10 veckor den 1:a oktober.  Det är första gången jag reser till detta mäktiga land så jag har lite resfeber och skulle uppskatta all hjälp som går att få angående nedan Smile

Jag landar den 2:a oktober i New Delhi och åker tillbaka till Sverige den 15:e december från Mumbai.

Jag har läst flera trådar här på forumet med tips på resrutter och sevärdheter, men skulle behöva lite hjälp med om min rutt verkar realistisk tidsmässigt och budgetmässigt...

Jag är helt enkelt osäker på i vilken ordning jag ska lägga rutten, då jag även tänkte klämma in Nepal i ca 1 vecka (för lite enklare vandring).

Så här ser mitt förslag till reserutten ut:

Obs: I antal dagar nedan har jag även räknat in själva resetiden till staden/platsen

- New delhi (3 dagar)
- Agra/Taj Mahal/Agra fort (2 dagar)
- Varanasi (4 dagar)
- Ghorakhpur (och Bhairahawa) till  Katmandu (ca 2 dagars resa)
- Katmandu/Nepal (8 dagar)
- New Delhi (2 dagar inklusive flyg från Katmandu)
- Ranthambore national park (5 dagar, om det går att boka)
- Jodhpur (3 dagar)
- Jaisalmer/ökensafari (4 dagar)
- Bikaner/Karni Mata (2 dagar)
- Amritsar/Golden temple (3 dagar)
- Dharamsala (3 dagar)
- Amritsar till Kerala med flyg (2 dag)
- Kerala "med omnejd"/backwaters  (20 dagar)
- Mumbai (4 dagar inklusive resa dit)

Totalt blir detta 67 dar (av totalt 74 dagar totalt). Tänkte att jag lämnar några extra dagar öppna ifall resor tar längre tid eller jag vill se ytterliggare ställen (t.ex. Udaipur eller andra ställen i Rajasthan). Jag kan även tänka mig dra ner 1 vecka i Kerala/södra Indien och lägga denna tid i norra Indien istället.

Tycker ni att denna reserutt är vettig tidsmässigt eller skulle ni säga att det blir alldeles för stressigt?

Är det någon destination ni tycker jag kan skippa i sådant fall?

Jag tänkte resa med buss eller tåg (eller flyg på mycket långa avstånd t.ex. Amritsar till Kerala/Katmandu till New Delhi)

BUDGET

Min budget är på totalt 25 000 kr (för mat/boende/transport/upplevelser/mindre shopping. Resor och visum etc är redan betalt).

Jag tänkte leva relativt enkelt: "lite bekvämare backpacker-style"  med vegetarisk mat från "gatan" och enklare boenden.

Dagsbudget mat/husrum 75 dgr á 220 kr = 16500 kr (inräknat att priser är dyrare i större städer)
Upplevelser/museum/äventyr mm = 3500 kr (jag tänkte själv leta upp guide i Nepal för enklare treeking, så jag har alltså inte köpt någon paketresa i förhand)
Resande/transport: 4000 kr
Övrigt: 1000 kr

Är denna budget rimlig?

Ps. Jag har ordnat konton för tågbokningar, men inväntar någon dag med att börja boka tåg, trots att biljetter går åt fort..., då jag vill spika en ungefärlig reserutt först.

Skulle som sagt verkligen uppskatta input från er! Smile

Ha en underbar vecka!

Mvh

David

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

dal82 skrev:
Jag åker till Indien (ensam) 10 veckor den 1:a oktober.  Det är första gången jag reser till detta mäktiga land så jag har lite resfeber och skulle uppskatta all hjälp som går att få angående nedan :)

KUL!

dal82 skrev:
Jag landar den 2:a oktober i New Delhi och åker tillbaka till Sverige den 15:e december från Mumbai.

Spännande! 

dal82 skrev:
Jag har läst flera trådar här på forumet med tips på resrutter och sevärdheter, men skulle behöva lite hjälp med om min rutt verkar realistisk tidsmässigt och budgetmässigt...

OK

dal82 skrev:
Jag är helt enkelt osäker på i vilken ordning jag ska lägga rutten, då jag även tänkte klämma in Nepal i ca 1 vecka (för lite enklare vandring).

Titta på tågkartan så kan du nog optimera lite me färre resor fram och tillbaka. 

dal82 skrev:
- New delhi (3 dagar)

Tre dagar är för kort tid i Delhi. Delhi är världens khoolaste och (troligtvis) världens snabbast växande stad. Stanna gärna betydligt flera dagar. Missa inte Akshardham, Sri Radha Parthrasarathi MandirHauz Khas Village, Chandni Chowk, Nationalmuseumet, musikal på Kingdom of Dreams, konserter, dans, teater, musik, föreställningar, föredrag på India Habitat Centre och India International Centre.

Det är enkelt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro

dal82 skrev:
- Agra/Taj Mahal/Agra fort (2 dagar)

Åk till Agra över dan fram och tillbaka från Delhi eller stanna högst en natt. 

Tänk på att tågen mot syd och nord stannar på Acra Cantonment [AGC] men tågen mot Rajasthan och Varanasi stannar på Agra Fort [AF]. 

Läs gärna Taj Mahal: The True Story av Purushottam Nagesh Oak så blir ditt besök på Taj Mahal betydligt mer intressant. 

dal82 skrev:
- Varanasi (4 dagar)

Fyra dagar i Varanasi är mycket kort tid men du hinner skrapa på ytan och se de viktigaste. Stanna gärna fler dagar om du har möjlighet. 

dal82 skrev:
- Ghorakhpur (och Bhairahawa) till  Katmandu (ca 2 dagars resa)

Missa inte Kushinagar när du är i Gorakhpur. 

Missa inte Chitwan National Park och Lumbini när du är i Sunauli och Bhairahawa. 

dal82 skrev:
- Katmandu/Nepal (8 dagar)

Om Nepal vet jag lite så om det vet nog andra bättre. 

dal82 skrev:
- New Delhi (2 dagar inklusive flyg från Katmandu)

Delhi är alltid en mycket trevlig stad.  

dal82 skrev:
- Ranthambore national park (5 dagar, om det går att boka)

Ranthambore är en liten park. 5 dagar är mycket. 3 dagar räcker mer än väl. 

Rantambore ligger ganska nära Agra. Se över din resplan. Närmaste järnvägstation är Sawai Madhopur Jn [SWM] och har bra förbindelser med Agra Fort [AF] och Kota [KOTA]. 

dal82 skrev:
- Jodhpur (3 dagar)

Underbart!

dal82 skrev:
- Jaisalmer/ökensafari (4 dagar)

För kort om tid. Ökensafarin tar en eller två nätter och du vill väl inte missa fortet och allt annat. 

dal82 skrev:
- Bikaner/Karni Mata (2 dagar)

Missa inte alla fantastiska palats i denna mycket intressanta stad. Stanna gärna någon ytterliggare dag. 

dal82 skrev:
- Amritsar/Golden temple (3 dagar)

Skall du bara se Harmandir Sahib räcker det att ta morgontåget från Delhi och sedan resa vidare till Dharamsala på eftermiddagen. 

Vill du besöka gränsstationen vid Wagah och se ceremonierna vid stängningen strax före solnedgången måste du stanna över natten. 

Missa inte att besöka Rangla Punjab Haveli i Jalandhar. Fantastisk show varje kväll 19:00-23:00 bara 40-50 minuter från Amritsar. 

dal82 skrev:
- Dharamsala (3 dagar)

3 dagar är på tok för kort tid. Stanna minst en vecka. 

dal82 skrev:
- Amritsar till Kerala med flyg (2 dag)

Varför återvända till Amritsar? Flyg från Dharamsala istället.

Bättre är att ta tåget 16318 HIMSAGAR EXPRESS från Pathankot [CHKB] till Kochi [ERN]. 

dal82 skrev:
- Kerala "med omnejd"/backwaters  (20 dagar)

Kerala är en enorm delstat med många många städer. 

dal82 skrev:
- Mumbai (4 dagar inklusive resa dit)

Mycket kort om tid. 

Missa inte at gå på teater när du är i Mumbai.

dal82 skrev:
Tycker ni att denna reserutt är vettig tidsmässigt eller skulle ni säga att det blir alldeles för stressigt?

Det blir för stressigt. Lägg på några dagar här och där så blir det bra. 

dal82 skrev:
Är det någon destination ni tycker jag kan skippa i sådant fall?

Planera inte hela resan i detalj. Lämna mer öppet. Det är intressantare att bestämma sig längs vägen. När du har varit några veckor i Indien vet du bättre än nu hur du vill resa framöver. 

dal82 skrev:
Jag tänkte resa med buss eller tåg (eller flyg på mycket långa avstånd t.ex. Amritsar till Kerala/Katmandu till New Delhi)

BRA.

dal82 skrev:
BUDGET

Min budget är på totalt 25 000 kr (för mat/boende/transport/upplevelser/mindre shopping. Resor och visum etc är redan betalt).

Jag tänkte leva relativt enkelt: "lite bekvämare backpacker-style"  med vegetarisk mat från "gatan" och enklare boenden.

Dagsbudget mat/husrum 75 dgr á 220 kr = 16500 kr (inräknat att priser är dyrare i större städer)

Upplevelser/museum/äventyr mm = 3500 kr (jag tänkte själv leta upp guide i Nepal för enklare treeking, så jag har alltså inte köpt någon paketresa i förhand)
Resande/transport: 4000 kr
Övrigt: 1000 kr

Är denna budget rimlig?

Ja, bugeten är rimlig. Vill du handla saker, presenter, souvenirer, kläder, mm. behöver du kanske lite mer pengar. 

dal82 skrev:
Ps. Jag har ordnat konton för tågbokningar, men inväntar någon dag med att börja boka tåg, trots att biljetter går åt fort..., då jag vill spika en ungefärlig reserutt först.

Får du inte tag på biljetter går det alltid att handla FT-quota, Tatkal-quota eller resa oreserverad-klass. Bussbiljetter brukar vara enkelt att få tag på. 

dal82 skrev:
Skulle som sagt verkligen uppskatta input från er! :)

Shubh Yatra!

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

dal82
Nybörjare
Nybörjare

Matsism! Tusen tack för all värdefull information och den otroligt snabba responsen! Smile

Jag ska se över min reserutt utifrån de synpunkterna du lade fram. Spännande!

Du ska verkligen ha en stor eloge för ditt engagemang här på forumet och den gedigna kunskap om Indien du delar med dig av.  Det är guld värt!

Ha de fint!

/David