Jul & Nyår i Goa 2013/14

36 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lewwe
Lewwes bild
Småpratare
Småpratare

Hej

Vet att det är extremt tidigt men eftersom vi redan skaffat flygbiljtter så slänger jag ut frågan och tråden kan ju fyllas på efterhand.

Vi är en familj 2 vuxna & 2 barn (9,11) som kommer att fira jul och nyår någonstans i södra Goa.

Kommer ni att göra detsamma och vilka är era planer?

Ni som gjort det innan, hur har ni gjort ?

Hälsningar

Lewwe

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Jag har bara varit i norra Goa och det var ingen hit kan jag ju säga under jul och nyår. Katastrof enligt mitt tycke. Men det kanske är bättre på södra Goa.

Det var vedervärdigt och alldelels för crowdy för min smak, och folk var så fulla så de fick bäras iväg.

Mvh Eva

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

Lewwe
Lewwes bild
Småpratare
Småpratare

Det lät ju inte så kul

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Nej men det kanske är bättre i Kerala?

Jag gillar inte när det är SÅ jobbigt och folk blir SÅ fulla.

Trist men men som sagt det är bara min uppfattning då jag var där jul och nyår och då i norra Goa på Baga.

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

BertilR
BertilRs bild
Veteran
Veteran

Tror att de flesta håller med om att generellt sett är södra Goa mycket lugnare än norra delen. Om ni prioriterar lugn och ro så är alltså valet enkelt. Vad gäller södra Kerala (Kovalam?) så är det nog ganska "bra drag" överallt. Men det finns ju alternativ på andra platser i södra Kerala.

Calypso
Calypsos bild
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Vi bor i Palolem på vintrarna med vår son som kommer vara 12 år denna vinter. 

Vi trivs super bra i Palolem och ett paradis för oss med barn. Mycket lugnt och stillsamt. Inga galna fester ^_^ Det man får räkna med är alla raketer som smäller överallt. Fast det brukar barnen bara tycka är kul.

Hör gärna av er om ni vill ha hjälp med något och om ni vill ses till vintern Smile

Varma hälsningar// Calypso och Zion

MJH
Veteran
Veteran

Jag brukar åka till gokarna över jul  och nyår och sen tillbaka till Goa efter nyår då det blivit lugnare

.Gillar gokarna för att det är inget hysteriskt jul o nyårsfirande .Sen är det bara några timmars resa från Goa

Lewwe
Lewwes bild
Småpratare
Småpratare

Calypso! Det blir att vi startar och firar jul i Palolem. Därefter förflyttar vi troligen till Benualim och stannar där över nyår.

MJH! Gokarna är inget som jag ens läst om eller känner till men du får gärna berätta lite mer.

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Man ska  tänka på att från benaulim by är det tjugo minuters promenad till stranden

Vill man bo i det området rekommenderar jag i stället colva

Halgot
Halgots bild
Erfaren användare
Erfaren

Tjohoo! Har precis köpt min första indienresa. Flyger till Bombay och tänkte ta tåget till Goa den 30 dec eller nåt sånt.  Det är jag och mina två barn 10 och 12. Har ingen aning om var vi ska ta vägen dock. Skulle vilja boka hotell nånstans i Goa några nätter runt nyår bara för att veta att vi har någonstans att kvarta när vi kommer dit. Sedan löser sånt sig alltid. Förslag? Mina kids är rätt kräsna - deras Pappa också kanske men det får inte kosta en miljard. Det känns lite som att man är torsk när man kollar på nätet. Strandnära tips med god standard mottages gärna!

Tjings

Peter, Höllviken

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Halgot skrev:
Tjohoo! Har precis köpt min första indienresa.

GRATTIS!

Halgot skrev:
Flyger till Bombay och tänkte ta tåget till Goa den 30 dec eller nåt sånt. 

Registrera konton för att köpa tågbiljetter hos cleartrip.com/trains och irctc.co.in och synka ihop dem så fort som möjligt. Det kan vara lite småknepigt och kräver lite e-post till care@irctc.co.in så gör det direkt. 

Halgot skrev:
Det är jag och mina två barn 10 och 12. Har ingen aning om var vi ska ta vägen dock. Skulle vilja boka hotell nånstans i Goa några nätter runt nyår bara för att veta att vi har någonstans att kvarta när vi kommer dit. Sedan löser sånt sig alltid. Förslag?

Bara ett fåtal hotell går att boka i förväg via cleartrip.com/hotels och makemytrip.com/hotels. Kolla alltid på flera olika rum innan du bestämmer dig. 

Halgot skrev:
Mina kids är rätt kräsna - deras Pappa också kanske men det får inte kosta en miljard. Det känns lite som att man är torsk när man kollar på nätet. Strandnära tips med god standard mottages gärna!

Vill du bo på stranden skall du åka till Palolem Beach i södra Goa.

Tag tåget 12619 Matsya Gandha Express från Lokmanyatilak Terminus [LTT] i Mumbai till Canacona [CNO] i södra Goa mycket nära Palolem.

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Halgot
Halgots bild
Erfaren användare
Erfaren

Tack Mats, jag har hört att man ska ta nattåget men jag är lite sugen på att åka dagtid för att se mer och få den upplevelsen. Palolem får det väl bli dom första nätterna i Goa. Jag är helt uppskruvad inför resan, jag har velat dit jättemycket, framför allt sedan jag läste Shantaram. Börjar som sagt med Mumbai så jag kan bocka av Cafe Leopold.

Peter

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Halgot skrev:
Palolem får det väl bli dom första nätterna i Goa.

Jag kommer att vara i södra delen av Palolem Beach i början av januari. 

Halgot skrev:
Jag är helt uppskruvad inför resan, jag har velat dit jättemycket, framför allt sedan jag läste Shantaram. Börjar som sagt med Mumbai så jag kan bocka av Cafe Leopold.

Missa inte slumturen i Mumbai. 

Leopold Café:

FOTO: Mats Larsson

… Är i Singapura. 

deel67
deel67s bild
Småpratare
Småpratare

Man kan väl aldrig vara för tidigt ute! Smile
Ska själv ta mig till Delhi med flyg för att sedan runt den 20e ta tåget Trivandrum Rajdhani Express till Kerala.
Ska försöka vinka när jag passerar Goa. Smile
Skämt osido så skall ni eller nån annan fira juli Kerala så messa, vore kul att träffa lite folk då.
Kanske även stannar över nyår.
Ska vara i Indien till den 16e januari så lay back Smile

Tjenixen Smile Ronnie D.E.E.L

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Mumbai goa är en mycket populär rutt
Köp tidigt så du får snabbtåg
Det tar ca 12 timmar
Sedan ska du köpa prepaid taxi till palolem
Det gör du på stationen
Cafe leopold är bara otroligt dyrt och inget jag skulle rekommendera någon att besöka
Ha en fin resa

PLanerar vintern 2020.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

putte64 skrev:
Sedan ska du köpa prepaid taxi till palolem Det gör du på stationen

Det beror på vilken station du kliver av vid. 

Skall du till Palolem skall du i första hand åka tåg till Canacona [CNO]. Det går minst två tåg varje dag från Lokmanyatilak [LTT] i Mumbai till Canacona [CNO]. Canacona Railwaystation ligger några få kilometer från Palolem men där finns ingen pre-paid-taxi. Du måste förhandla med rickshaw-föraren inna du kliver ombord. Rickshaw från Canacona [CNO] till Palolem brukar kostar cirka 50 rupier (6 kronor) och tar cirka 5-10 minuter. 

Åker du tåg till Madgaon [MAO] finns det en bra pre-paid-taxi-kur utanför ingången till stationen med fasta priser till alla orter i Goa. Madgaon [MAO] ligger 1-2 timmar med taxi från Palolem. 

putte64 skrev:
Cafe leopold är bara otroligt dyrt och inget jag skulle rekommendera någon att besöka

Du måste besöka Café Leopold. Hur häftigt som helst och de bästa nöjena är sällan de billigaste. 

Canacona Railwaystation (nära Palolem- och Agonda-stränderna):

Palolem Beach:

Palolem Beach:

… Är i Singapura. 

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Smaken är som baken, delad.

Jag tyckte inte cafe leopold var något extra.

Däremot är hard rock i worli hur ballt som helst.

Trevlig resa.

PLanerar vintern 2020.

Lewwe
Lewwes bild
Småpratare
Småpratare

2 månader kvar sedan bär det iväg. Det blir att vi börjar och firar Jul i Palolem och flyttar sedan till Colva över nyår. Resterande veckan vet vi inte än men tar det på plats tänkte vi. Kanske att vi ses!

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Vi trivs bra i Candolim, har en del kontakter där om det är guest house ni vill bo på?

I början av Januari så blir det södra delen av Palolem

Tommy

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Denzilsfru skrev:

Jag har bara varit i norra Goa och det var ingen hit kan jag ju säga under jul och nyår. Katastrof enligt mitt tycke. Men det kanske är bättre på södra Goa.

Det var vedervärdigt och alldelels för crowdy för min smak, och folk var så fulla så de fick bäras iväg.

Mvh Eva

Candolim är lugnare än Calangut å Baga

Tommy

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Lewwe skrev:

Hej

Vet att det är extremt tidigt men eftersom vi redan skaffat flygbiljtter så slänger jag ut frågan och tråden kan ju fyllas på efterhand.

Vi är en familj 2 vuxna & 2 barn (9,11) som kommer att fira jul och nyår någonstans i södra Goa ev. nyår i södra Kerala.

Kommer ni att göra detsamma och vilka är era planer?

Ni som gjort det innan, hur har ni gjort ?

Hälsningar

Lewwe 

Jag å frun firar jul å nyår i Candolim, där vi hyr en lägenhet typ, på ett guest house, början av januari blir det Palolem å en hutt

Tommy

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Denzilsfru skrev:

Nej men det kanske är bättre i Kerala?

Jag gillar inte när det är SÅ jobbigt och folk blir SÅ fulla.

Trist men men som sagt det är bara min uppfattning då jag var där jul och nyår och då i norra Goa på Baga.

Candolim, mycket lugnare

Tommy

Lewwe
Lewwes bild
Småpratare
Småpratare

Tommy skrev:

Vi trivs bra i Candolim, har en del kontakter där om det är guest house ni vill bo på?

I början av Januari så blir det södra delen av Palolem

Tommy! vi skulle gärna vilja veta mer om detta guest house om du vill dela med dig.

Starke
Nybörjare
Nybörjare

Vi firar jul i Palolem, två par och 5 barn Smile

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Firar jul och nyår i Candolim, där efter blir det Palolem, sen ett stopp i Karwar med övernattning, sedan vidare till Kochin, Kerala, den 12/1 åter till Candolim

Tommy

Tufva
Småpratare
Småpratare

Är det någon som vet om det är svårt att få tag i boende i Palolem/Patnem 22-26 december utan att förboka något? Vi bor i Candolim men tänkte åka till södra Goa över julen.

Jag har varit där tidigare, med då i oktober och då var det svårt för inget var uppbyggt. Gärna något som är beach front. Kan det vara svårt att bara åka dit och hoppas på att hitta något. Vi är 4 personer.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Tufva skrev:

Är det någon som vet om det är svårt att få tag i boende i Palolem/Patnem 22-26 december utan att förboka något? Vi bor i Candolim men tänkte åka till södra Goa över julen.

Nej det är inte svårt. Titta på flera olika innan du bestämmer dig var du skall bo. 

… Är i Singapura. 

Tufva
Småpratare
Småpratare

Tack Mats!

Det man hört och läst lite överallt är att det är fullbokat på de flesta ställen. Men vi åker nog dit ändå och chansar på att hitta något. Det kanske finns någon som kan rekommendera ett bra ställe? Vi är tre vuxna och min dotter som är 6 år.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Tufva skrev:

Det man hört och läst lite överallt är att det är fullbokat på de flesta ställen. Men vi åker nog dit ändå och chansar på att hitta något. Det kanske finns någon som kan rekommendera ett bra ställe? Vi är tre vuxna och min dotter som är 6 år.

Alla ställen som går att boka är nog fullbokade. Det är bara det att de flesta hyddor i Palolem tar inte emot några förbokningar alls. 

… Är i Singapura. 

Tufva
Småpratare
Småpratare

Det verkar ju lovande Mats, förra gången vi var där var i slutet av september och då fanns det inga huts alls. Ska bli intressant att se hur det ser ut mitt i högsäsong.

Tommy
Tommys bild
Orakel
Orakel

Ni kan ju testa Rosa, fast där bör man pruta mycket, hon kan vara lite lynnig.

Royale Mansion Candolim

rosa_candolim@rediff.com

Inte bott på dessa

Vipica Cottage

vipicacottage@gmail.com

Victor Fernandez

The Mermaid Resaurante

Mobil: 9822155205

Katarina är svensk, dom har rum att hyra ut

banaulikar@Yahoo.com

Mayfair Vilia Guest House

Telefon: 9822489859