Koriander.....

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ananas
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-01-09

vad tycker du om koriander?
Pest eller Kanon?

Jag menar färsk blad koriander

Ananas
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-01-09

Varför kommer det bara 2 alternativ fram? jag har ju skrivit 3....HMMMMM :puppy:

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

Menar du koriander som blad eller frön? De smakar olika och har olika användnings område. Båda smakar bra tycker jag. Latiskt namn på Koriander (minns inte just nu) är inte smickrande. För då tida Europeer luktade koriander blad som rutten kött. Jag tycker att det är en falsk bild byggt på (ursäkta) lite okunnighet! Nykokt curry med lite hackad koriander blad sprinklat ovan på ger både smak och syn som är mkt lovande. I love coriander!

Ananas
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-01-09

Jag menar färsk, blad koriander

tligen
tligens bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

koriander är gott!!

Johanna A
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2003-10-12

Koriander är nog något man lär sig att tycka om. Förut hatade jag färsk koriander. Det luktar ju och smakar som bärfisar, ni vet såna där illaluktande färgglada skalbaggar.

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Har svårt att tänka mig ett liv utan koriander... :P

Henric
Henrics bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2010-06-17

Jag tillhör den skara som gått från avsky till förtjusning. Elller avsky är väl synd att säga, jag var väl inte helt förtjust i det förut bara med led inte av att äta det. Nu lider jag av att äta indisk mat utan koriander :D

mazganistan
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-02-20

Henric skrev:
Jag tillhör den skara som gått från avsky till förtjusning. Elller avsky är väl synd att säga, jag var väl inte helt förtjust i det förut bara med led inte av att äta det. Nu lider jag av att äta indisk mat utan koriander :D

Håller med Henric till 100% - först var det tvålvarning med stort T, nu kan jag leva på koriander, det liknar närmast ett beroende :D

britrina
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

Jag verkligen avskyr koriander. Kan bara inte vänja mig vid smaken. Kriander pulver och frön går bra med den färska - usch! Jag mår illa bara av lukten. Sitter här på lunchen och petar bort alla synliga blad och ryser kraftigt varje gång jag råkar tugga på ett. :D
På restauranterna här omkring känner alla numera till mitt förhållande till koriander och lägger alltid till " aur kuch dhanya nahin" (och ingen koriander) när jag beställer.

andreass
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-28

Är jag den ende som tycker att koriander smakar som tvål? 8O Det finns flertalet kryddor jag aldrig lär mig att tycka om (med viss reservation att det kanske blir möjligt) och koriander tillhör en av dem :)

Andreas

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Jag åker till Indien för första gången i höst, och har nog aldrig ätit koriander innan... Tills jag köpte hem det när jag skulle laga dhal här hemma å testa.. Bläää!!! surprise Ja det smakar definitivt både tvål å bärfis enligt mig! Va gör man då? Kan man spendera 6 veckor där borta å på¨nåt vis lyckas undvika denna krydda tro? blush

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

KattFlikka skrev:
Jag åker till Indien för första gången i höst, och har nog aldrig ätit koriander innan... Tills jag köpte hem det när jag skulle laga dhal här hemma å testa.. Bläää!!! surprise

Tänk på att den koriander som letar sig hela vägen till Sverige ofta är för gammal och ofta av mycket dålig kvalitet. Koriander finns som frukt, frön och blad. De färska korianderblad som säljs i små krukor i Sverige är en smaklös och trist variant som inga indier skulle acceptera. (Min favoritrestaurang i Stockholm tar hem färsk koriander med flygfrakt för att smaken skall bli den rätta.) Koriander ingår i alla kryddblandningar som förekommer i Indien. Man strör alltid färska korianderblad på den nylagade maten. 

Färska koriander-blad hjäper bra vid förkylning och nästäppa. 

KattFlikka skrev:
Ja det smakar definitivt både tvål å bärfis enligt mig!

Välkommen till Indien. Väldigt mycket indisk mat smakar just tvål, parfym, blommor, överdrivet söta frukter, starka kryddor och det är hur gott som helst. 

Det indiska mat du hittar i Sverige är fruktansvärt tråkig och smaklös mot den storblommiga och utsvävande mat du kommer att äta i Indien. 

KattFlikka skrev:
Va gör man då? Kan man spendera 6 veckor där borta å på¨nåt vis lyckas undvika denna krydda tro? blush

Nej det går inte alls. Vänj dig långsamt innan du åker så går allt enklare i Indien. 

Koriander på kryddmarknaden i Udaipur, Rajasthan:

FOTO: Mats Larsson

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Finns ju flera koriander trådar, bl.a. denna: http://www.indien.nu/forum/korianderfy-fan-foer-koriander#comment-52387

__________________

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

korp
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-03

det är väl ok, jag brukade inte gilla det men tycker det är ok sen flera år nu.

Ann-sofie
Ann-sofies bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2010-09-30

Färsk koriander är ju inte alls lika i smaken som t.ex. korianderfrön eller korianderpulver.

Jag har varit länge i Indien och i början gillade jag inte alls färsk koriander (det andra har jag aldrig haft problem med), men sen växte det på mig och nu har jag inget problem med det alls.
Känner Indier som inte gillar koriander heller och de klarar sig ju i Indien. Så jag tror ju inte att det är omöjligt för dig att hitta ätbar mat.

__________________

Med vänliga hälsningar
Ann-Sofie Blomqvist

 

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Det finns ju alltid den ur-trista ”turist-menyn” med burgare, pizza, pasta med tomater och omelett med chili så du klarar dig. Ofta använder de koriander istället för persilja och basilika på virlöksbröd, pasta och pizza. 

Till och med den (ko-kött-fria) amerikanska hamburgerkedjan McDonald’s har koriander i alla sina vegetariska burgare: 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism