Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Och nu svara Halebop följande:
Hej Eva
Vill du ringa till Sverige från Iniden kommer det att kosta 22kr/min.
SMS från Indien och ut kostar 4.00kr.
I vissa utländska operatörers nät tillkommer också en minutavgift för att svara på samtal.
Om du stänger av telefonen eller väljer att inte svara, kommer du inte heller att debiteras. Om du införskaffar ett indiskt kontantkort och ett indiskt nummer, kommer du alltså att debiteras enligt deras prislistor, som varierar beroende på operatör.
I vissa utländska operatörers nät tillkommer en minutavgift för att svara på samtal.
Hälsningar
Olle
Halebop kundtjänst
Vi minns inte vad det kostar att ringa eller skicka sms hem till Sverige men det är väldigt billigt.
Vi satt och "tjötade" länge med våra barn och blev trots detta inte ruinerade.
Här är en direktlänk till Idea´s hemsida, där det finns mycket information: http://www.ideacellular.com
Här är info om varför och vad som krävs för att få köpa ett kontantkort:
As per the directive from the Department of Telecom (DOT), following
Documents need to be submitted with the Prepaid Enrollment Form:
Self Attested Photograph
Photo proof of Identity / Signature
Proof of Address
Proof of Identity / Signature:
PAN Card
Photo Credit Card
Voter ID Card
Passport
Arm's License
Driving License
Identity Card issued by Central / State Government
Identity Card issued by Public Sector Undertakings
Ration Card with your Photo
Identity Card issued by Government College / University
In case the Proof of Identity document does not contain your address,
you must submit one of the following documents as Proof of Address:
Electricity Bill (issued in last two months)
Telephone Bill (MTNL / BSNL / Idea - issued in last two months)
Bank Statement / Credit Card Statement (issued in last two months)
Income Tax Order (not older than One Year)
RC Copy of Vehicle
Registered Rent Agreement
Bank Passbook
Jag vill bara tillägga att man oxå kan ringa hem till sverige med skype från en dator det gick att göra på flera ställen i Goa det kostar bara 16 öre minuten.
En liten fråga bara:
Var köper man kontantkorten någonstans och vad kostar det ungefär??
När man ringt upp pengarna, köper man bara refillkort till sen som i Sverige?? Det är väl inte samma procedur igen med kopia på pass osv.
/Jenny
Det finns fullt av ställen som säljer kontantkort, leta efter en Idea-skylt t.ex.
Minns inte vad kortet kostar men det är inte speciellt dyrt.
När du skall ladda på kortet går du bara tillbaka samma affär så sköter dom detta
åt dig. Inget mer strul med passkopia och foton då.
Här är en länk till Ideas hemsida så kan du se hur Idealoggan ser ut:
http://www.ideacellular.com/IDEA.portal?_nfpb=true&_pageLabel=IDEA_Page_Home
På sidan finns massor av information.
Tack så mycket för informationen, jag ska absolut kolla in den sidan.
Mvh/ Jenny
Hej Tommy
Vi har bokat den 19/11 och tre veckor och ska bo på Silver Sands
kan du berätta hur det var.
Marit Umeå
Om man köper indiskt kontantkort går det även att skicka sms från det till sverige. Vad är det för landskoder osv för att ringa till sverige??
Det går utmärkt att skicka sms till Sverige eller ringa från Indiska kontant kort, förutsett att man har pengar på det :D
Sveriges landskod är +46
Det finns även telegraf liknande staioner. Privat ägda , men billigt att ringa. Finns på höger sida på beachroad i Candolim.
När jag köpte SIM-kort och mobiltelefon i Mumbai ville de ha:
1. Kopior på passet och visumet
2. Fyra nytagna foton
3. Kopia på hotellräkning med min hemadress på räkningen, ej handskrivet dög, det skulle vara med samma skrivare som de skrev ut räkningen med så att man såg att uppgifterna fanns i hotellets register. Det hade gått med ett frankerat och stämplat kuvert adresserat till mig eller en el- eller telefon-räkning också.
Dessutom krävde de att jag skulle köpa allt med kreditkort för att kunna verifiera min identitet ännu en gång.
SIM-kortet började att fungera efter 4 timmar.
Efter det ringde nät-operatören Airtel upp några gånger och ställde verifikationsfrågor som vilka dagar jag hade bott på det hotellet räkningen var i från och vilken adress jag hade i Sverige och när mitt indien-visum går ut. Jag kunde ju ha köpt telefon till någon annan?
Med mitt Airtel abonnemang kostar det 1 rupie / minut att ta emot samtal och 1 rupie / minut att ring och det kostar cirka 7 rupie / minut att ringa till Sverige. Det betyder inga fler 9000 kronors mobilräkningar från Indien för min del.
Mats L
+91-9967512674.
Uuh, vad krångligt det lät! Men hellre det än Telenors Indienpriser för mobiltelefoni ..
Till Sverige och inom landet 27.16 /min 33.95 /min
Ta emot samtal 15.96 /min 19.95 /min
Skicka SMS 2.36 /st 2.95 /st
Är det lika omständigt om man handlar i Goa? Olika rutiner för olika affärskedjor eller?
De tog oss ca fem minuter att skaffa kontantkort i Candolim. De ville ha kopia på pass och visum plus ett passfoto.
Kontantkortet började fungera omedelbart.
Är du i norra Goa så åk till Newtons (den stora nybyggda) i Candolim. Snett över vägen (om du har Newtons bakom dig, så snett till vänster) finns något som heter elephantshop, där fixade vi vårt, och de hjälpte oss med att fylla på kortet med pengar på en gång med. 600 inr var max, men detta varade länge. Vi köpte airtel (Ving rekommenderade det) och detta funkade utmärkt.
Lycka till!