Nu har det hänt mig två gånger, dessutom pratade jag med en familj på mitt hotell ,som råkat ut för samma sak! Detta betyder nog att de satt det i system.
När du ska betala ,snackar de som fan för att du inte ska vara uppmärksam. 500/1000 - lappen som du gav, byts blixtsnabbt ut till hundra , som de sedan viftar med och vill ha mera pengar.
Eller : de behåller växeln! Hände mig förra gången.Där används också samma knep: prata, prata, prata, stressa, ställa onödiga frågor, här biljetten, snabbt till bilen...
" Dnt pay anything more to the driver"- uppmaning dessutom, hah!
Jag tror , alla där samarbetar för att kunna lura " trötta" passagerare som precis klivit ur planet.
De är så skickliga!
Kom på att jag nog betalat dubbelt,råkade veta hur mkt pengar jag haft i plånboken.
Bad chauffören att köra mig tillbaka. MÅNGA samtal sedan mellan honom o prepaid och först när jag hotade med polisen, vände han bilen.
När vi kom fram, sprang en av prepaidskurkarna till bilen med pengarna i handen, betalade äv chauffören en gång till.
" It was not me!".
Tja, borde kanske ha gått o strypt den "rätta" tjuven eller gått till polisen, men man vet ju aldrig på vems sida de står...


Det där är inte prepaid.
Prepaid köps i ett speciellt bås, och drivs av polisen.
Du har försökt göra en annan deal med chauffören.
Prepaid sker aldrig till en chaufför.
När du ska betala ,snackar de som fan för att du inte ska vara uppmärksam. 500/1000 - lappen som du gav, byts blixtsnabbt ut till hundra , som de sedan viftar med och vill ha mera pengar.
Eller : de behåller växeln! Hände mig förra gången.Där används också samma knep: prata, prata, prata, stressa, ställa onödiga frågor, här biljetten, snabbt till bilen...
" Dnt pay anything more to the driver"- uppmaning dessutom, hah!
Jag tror , alla där samarbetar för att kunna lura " trötta" passagerare som precis klivit ur planet.
De är så skickliga!
Kom på att jag nog betalat dubbelt,råkade veta hur mkt pengar jag haft i plånboken.
Bad chauffören att köra mig tillbaka. MÅNGA samtal sedan mellan honom o prepaid och först när jag hotade med polisen, vände han bilen.
När vi kom fram, sprang en av prepaidskurkarna till bilen med pengarna i handen, betalade äv chauffören en gång till.
" It was not me!".
Tja, borde kanske ha gått o strypt den "rätta" tjuven eller gått till polisen, men man vet ju aldrig på vems sida de står...
__________________
PLanerar vintern 2020.
Samma bondfångeri har jag råkat ut för på polisens pre-paid taxi på flygplatsen i Delhi. Det är slipade bedragare som drar nytta av att många är yrvakna när man ska beställa sin taxi. Lämnade jag fram en femhundring, tusenlapp eller bara en hundring? Jag började också att bråka och med hög röst hota med polis och lyckades få tillbaka rätt växel till slut. Höjden av ironi att man ska råka ut för sån skit när man använder sig att polisens pre-paid bås...
Jag har också råkat ut för samma bedrägeri många gånger. Jag skattar bara och säger att jag gav din 500 rupier. Bra försök!
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Jag brukar alltid lägga upp femhundringen på disken men hålla handen kvar på sedeln tills de gett mig biljetten, då säger jag högt Five hundred innan jag lämnar över pengarna. Så håll kvar din sedel på disken tills de har gjort biljetten och plockat fram rätt växel. Fungerar jättebra. För de har, så klart, försökt även med mig, men med det här enkla tipset är det inte längre något problem.
__________________
Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu
Ett bra tips där Henric! Ja självklart råkade vi också ut för detta i Delhi.
__________________
Mvh Eva
Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa
Framförallt kan man råka ut för dett precis var som helst i världen, New York tex, då blir det mycket dyrare
Men detta gäller ju inte bara taxi utan i affärer, på krogen etc, men jättebra som Henric säger, att säga beloppet högt
man måste alltid vara på sin vakt i Sverige eller utomlands, nykter eller onykter...
__________________
tligen
Du har nog haft otur bara. Skojare finns i och för sig överalt och indien, speciellt storstäderna är ingen undantag. "Trixet" med byta ut 500/1000 mot mindre sedel är dock kanske inte så vanligt i just indien. I stockholm och andra mindre platser/städer förekommer liknande beskrivning i ganska stor utsträckning.
__________________
Hej
Åker till Mumbai imorgon! Tar med mig tipset om "handen på sedeln"
Tack!
Jag landade vid midnatt i natt på Chennais flygplats. Alla tre framför mig i kön till pre-paid-taxin blev blåsta med stora sedlar utbytta mot små. Ingen av dem märkte nåt utan betalade direkt mer pengar. Intressant (men kanske väldigt elakt) att bara iaktta och notera. Själv höll jag fast mina två tusenlappar och sa högt "två tusen rupees, you give me 700 in return please" och allt funkade korrekt. Var uppmärksam!
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Bra att de förstod svenskan!
Jag tycker man ska ge folk chanser alternativt se till att ha med sig mindre sedlar att lämna fram. Inte alla taxin har att de kan växla stora sedlar. Om jag ska betala taxi eller gå till nån kassa i en butik frågar jag först vad det kostar och sen bara lämnar fram.
Jag har aldrig råkat ut för sedelbyte i Indien eller i något annat land vad jag kan minnas. Inte ens efter ett par kingfisherrar eller oldmonkar för många.
Jag skulle dock se upp lite när det gäller prepaid på flygplatsen i Bombay. Och istället gå en bit bort från prepaid och ta en taxi längre bort istället.
__________________
Rätt så elakt, tycker jag. Här på forumet pendlar du mellan snäll och dumdryg så det kanske inte är så konstigt?!
Din poäng gick fram: matsim är erfaren (upplyst) och var återigen (lite dryg och) korrekt.
Bajao bajao
Mangilal
__________________
Jam ke bajao
-Ha ha, är du indisk taxichaufför och ogillar Matsisms erfarenheter? Vi är många som haft stor hjälp av hans goda tips & råd här Han är en stor tillgång för den ovana resenären, kul att festa med och låt oss för guds skull hålla en god ton på detta forumet.
Frågan slår mig dock: Finns motsvarande forum i Indien? Typ... "sweden.in" där indier diskuterar taxibilar vid svenska flygplatser? För här finns ju VERKLIGEN anledning för resenärer att vara förberedda.
Här i Sverige har vi ju dock traditionen med transferbussar, vars biljettdiskar finns väl synliga på de flygplatser som är aktuella för ev. indier att anlända till
Tack vare att jag läst på på den här sidan kommer jag undvika taxis från flygplatsen så gott jag kan på framtida Indienresor, eller åtminstone sett till att ha priset klart och tydligt innan jag och medhavd polare sätter oss i taxin utan någon annan än chauffören med i bilen. Och inte ödsla tid på att köa för prepaid. Och i de fall jag anländer i Delhi, ta airport metro expressen. Utan att låta mig luras av alla taxiwalas som står utanför tågstationen och påstår att man måste ha tågbiljetten innan man får gå in på stationen.
...man blir ganska cynisk och härdad av det där i övrigt så underbara landet
__________________
Nästa resa: Delhi-Mathura-Rishikesh-Haridwar-Delhi. November 2019.
Rätt så elakt, tycker jag. Här på forumet pendlar du mellan snäll och dumdryg så det kanske inte är så konstigt?! Din poäng gick fram: matsim är erfaren (upplyst) och var återigen (lite dryg och) korrekt. Bajao bajao Mangilal
-Ha ha, är du indisk taxichaufför och ogillar Matsisms erfarenheter? Vi är många som haft stor hjälp av hans goda tips & råd här Han är en stor tillgång för den ovana resenären, kul att festa med och låt oss för guds skull hålla en god ton på detta forumet.
Frågan slår mig dock: Finns motsvarande forum i Indien? Typ... "sweden.in" där indier diskuterar taxibilar vid svenska flygplatser? För här finns ju VERKLIGEN anledning för resenärer att vara förberedda.
-Ha ha, är du indisk taxichaufför och ogillar Matsisms erfarenheter? Vi är många som haft stor hjälp av hans goda tips & råd här Han är en stor tillgång för den ovana resenären, kul att festa med och låt oss för guds skull hålla en god ton på detta forumet.
Frågan slår mig dock: Finns motsvarande forum i Indien? Typ... "sweden.in" där indier diskuterar taxibilar vid svenska flygplatser? För här finns ju VERKLIGEN anledning för resenärer att vara förberedda.
För vilken Gud? Han är väl som alla andra; hans vänner tycker han är bra. Säkert har han hjälpt många här på forumet-karma. Varför hjälpte han inte folk som behövde det på plats, kanske svårare där?
__________________
Jam ke bajao
Här i Sverige har vi ju dock traditionen med transferbussar, vars biljettdiskar finns väl synliga på de flygplatser som är aktuella för ev. indier att anlända till
…
… man blir ganska cynisk och härdad av det där i övrigt så underbara landet
Jag träffade för nåt år sedan en familj som hade betalat 5000 kronor för taxi från Arlanda till hotellet på Östermalm i Stockholm. De hade nappat på uttrycket "first time in Sweden" och blivit blåsta på samma sätt som många andra turister i Stockholm. Att lura nyanlända förvirrade utländska turister förekommer överallt, inte bara i Stockholm.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Prepaid till colaba från flygplatsen går väl på runt 300rs eller nåt har jag för mig men jag skulle inte ha nåt emot att pynta 500rs, 1000rs eller mer. Men man vill förståss inte bli blåst
Det är ungefär 13 mile (runt 20 svenska kilometer) fågelvägen från flygplatsen till colaba och 1000rs är inte så mycket (150 svenska riksdaler eller nåt).
__________________
Här i Sverige har vi ju dock traditionen med transferbussar, vars biljettdiskar finns väl synliga på de flygplatser som är aktuella för ev. indier att anlända till
…
… man blir ganska cynisk och härdad av det där i övrigt så underbara landet
Jag träffade för nåt år sedan en familj som hade betalat 5000 kronor för taxi från Arlanda till hotellet på Östermalm i Stockholm. De hade nappat på uttrycket "first time in Sweden" och blivit blåsta på samma sätt som många andra turister i Stockholm. Att lura nyanlända förvirrade utländska turister förekommer överallt, inte bara i Stockholm.
T2
Buss tjänst på Mumbai Airport erbjuder inte direkt anslutning till Mumbai centrum, men det finns några vägar som ansluter dig med tågstationer.
- BEST (Brihanmumbai Electric Supply och transport), erbjuder linjer från både inhemska och internationella terminaler:
Inrikes Terminal: busslinje nummer 312. Commute till Vile Parle (East) och Andheri (East) järnvägsstationer.
International Terminal: busslinje nummer 321 till Vile Parle East. Busslinje nummer 308 till Andheri (East) järnvägsstation.
Mumbai Chhatrapati Shivaji internationella flygplats är den unika flygplats som servar Mumbai, men denna flygplats skapades genom fusion av två gamla flygplatser och vissa människor i Mumbai kallar det som två separata flygplatser. Inrikesterminalen eller terminal 1 var Santa Cruz flygplats, och den internationella terminalen eller terminal 2 var Sahar Airport. Båda terminalerna är fem kilometer från varandra, så se vilken terminal du anländer / avgår (Vissa flygningar till andra indiska städer avgår från internationella terminalen).
Inter terminal buss: Det finns en gratis buss som ansluter båda terminalerna (inhemska och internationella). Den buss fungerar 24hours dag varje 20-30minutes, och attraktionen beror på trafiken och är variabel från 20 till 40 minuter ung. Denna tjänst är tillgänglig för de passagerare som har en vidare anslutning så bara människor med giltig flygbiljett. Se nedan de olika transportalternativ som du har i Mumbai / Bombay flygplats: http://www.mumbaiairport.com/transportation.html
Jun 20, 2014
För dem som vill ha ett alternativ till taxi från terminal 2 (T2) internationella flygplats, här är en plats för goda nyheter. BEST har föreslagit tre luftkonditionerade busslinjer från T2 flygplatsen till Navi Mumbai, Thane och Borivli. För kontorsbesökare pendlar från östra Freeway, BEST har också meddelat två nya busslinjer från måndag-en AC-buss ansluter Mulund till Colaba och en annan icke-AC snabbspår buss från Ghatkopar Museum / Regal i SoBo under rusningstid.
"Vårt mål är att uppmuntra medborgarna att hålla personbilar utanför vägar och resa med våra AC bussar", säger en högt uppsatt BEST tjänsteman.
Han uppgav att nio bussar föreslås sättas på tre linjer-T2 till CBD Belapur, T2 till Cadbury Junction (Thane) och T2 till Borivli (W). Det kommer till en början att ha sex resor i båda riktningarna och restiden kommer att variera från en timme till två timmar. Den bussresan kommer att sträcka sig från Rs 55 (T2 till JVPD, Juhu) och Rs 70 (T2 till Adarsh Nagar, Andheri) till Rs 180 (T2 till CBD Belapur). Förslaget kommer att komma upp innan BEST kommittén och förväntas att rensas i början av nästa vecka. Biljettpriset föreslås från T2 till Thane / Borivli (W) är RS120.
"Beroende på efterfrågan, kommer vi att öka frekvensen av AC bussar på flygplatsen. Vi har redan byggt en busstation utanför T2 och detta kommer att tillgodose ett stort antal passagerare i en nära framtid", en tjänsteman sade. BEST har redan gett på leasing AC bussar till privata flygbolag inuti flygplatsen.
En högt uppsatt BEST tjänsteman sade: "Om allt går bra, kommer vi snart att ha en BEST bussdepå nära den nya T2 byggnaden Det kommer att tillgodose flygpassagerare, som kan få bussar varje 5-10 minuter från flygplatsen i framtiden också,.. vi planerar att ansluta den inhemska med den internationella flygplatsen för att säkerställa en problemfri resa. "
BEST har också planerat dessa AC bussar i åtanke det ökande antalet anmälningar om fleecing av skrupelfria autorickshaw och taxichaufförer. Förslaget kopia för att införa dessa bussar nämner: "Det finns en efterfrågan på AC bussar på flygplatser som passagerare är trötta av vandrande förare och vill ha ett alternativ Vi vill därför initialt köra bussar från 20:30 till 02:35 på T2 flygplatsen.. "
På östra Freeway, kommer BEST lansera busslinje A-8 från måndag. Bussen kommer att spara minst 30 minuter restid. En annan snabbspår korridor buss, kommer sträckan C-9 färja passagerare från Ghatkopar till Museum / Regal området och vice versa. http://timesofindia.indiatimes.com/city/mumbai/Soon-AC-buses-from-intern...
__________________