Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

MJH skrev:

Va fan har svensk ambassad i utlandet med den här frågan att göra ??????

dum kommentar

Jag märker nog vem det är som gör sig dum här på forumet...

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

MJH skrev:
Förstår inte varför indier ska vara så jävla dåliga på service...

Jag tycker tvärt om. Indier brukar vara sanlösa på service och håller ofta en så hög nivå på service att (på service) svältfödda svenskar känner sig helt obekväma. 

Indisk service är bäst:

FOTO: Mats Larsson

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

saraswati_didi
Småpratare
Småpratare

Hej!
Bra att veta för er som lämnade,skickade visum till TT Service fram till den 2november:vi ansökte förra torsdagen,den 1 november,de sa den skulle hämtas i ambassaden,de klistra en lapp med adressdn dit.Tack vare en av er som sa ni hämta igår gick vi till TT idag DE HADE vår visum!inte ambassaden som de själva sa.

henko
Upplyst användare
Upplyst

Vi fick våra visum idag med posten från TT Services! Ni som väntar, misströsta inte, det ordnar sig.

Konkani
Småpratare
Småpratare

Har försökt att komma i kontakt med ambassdans visumavdelning många ggr det senaste året och nu särskilt de senaste veckorna. De svarar överhuvudtaget inte. I måndags gjorde jag ett sista försök och frågade om de alls använder den angivna mailadressen, men de svarar inte på det heller.

När jag ringer kommer jag till svarare som hänvisar till hemsidan och att svar på frågorna finns där (stämmer inte) och i annat fall fråga per e-post (hjälper alltså inte) och som sista altyernativ att ringa efter kl 14:30, vilket jag många ggr gjort, men hamnar bara hos automatsvararen och det går alltså inte heller.

Personligt besök är inte aktuellt p g a avståndet, men en bekant var tvungen att åka från Göteborg till stockholm för att lyckas i sitt enkla ärende.

Som vanligt, oerhört arrogant och frustrerande för kunden (jag), men typiskt och utpräglat maktmissbruk.

Någon annan som lyckats prata med dem?

Tezz
Nybörjare
Nybörjare

Någon här som lyckts prata med tt-services på telefon eller via mail efter den 5/11?

tattis
Veteran
Veteran

Ttservices har varken svarat på mail eller telefon under veckan. Jag var där och hämtade mitt visum och vad jag förstod så stängde dem helt igår fredag kl 16.

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

tattis skrev:
Ttservices har varken svarat på mail eller telefon under veckan. Jag var där och hämtade mitt visum och vad jag förstod så stängde dem helt igår fredag kl 16.

Ja enligt deras egna hemsida ska man efter den 12e november hämta ut sitt pass på ambassaden. http://www.ttservices.se/

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Jag skulle hjälpa en vän med visumansökan förra tisdagen och då funkade inte Visa online application. Jag mailade både Cox & Kings och ambassaden för att påtala detta. IDAG, 6 dagar senare svarade Kox & Kings - ambassaden har fortfarande svarat.

I min väns fall var detta inget problem eftersom avresan ligger längre fram i tiden men för de som som har kort om tid är detta under all kritik. När det dessutom är mer eller mindre omöjligt att komma fram på telefon kan ju faktiskt folk hamna i en totalt hopplös situation. Alla bor ju som bekant inte i Stockholm.

Att söka visum till Indien har väl aldrig fungerat på ett helt smärtfritt sätt och det verkar inte bli bättre heller.....

Sundby0498
Nybörjare
Nybörjare

Är det någon som varit och hämtat ut visum på indiska ambassaden? Jag ska dit i morgon, enligt TT service har dom ju kommit dit idag.

Mvh

Bangura
Erfaren användare
Erfaren

Hej! Jag har tidigare varit här inne och tjatat om mitt pass. Har førsøkt søka runt lite men bara hittat typ en sida dær jag finner information. På indienresor står det att passet måste vara giltigt sex månader efter UTRESA från Indien. Det låter bra då jag kan bevisa att jag har en biljett från Dehli i mars och mitt pass går ut i september.

Är det någon som VET hur det ligger till? Mitt pass går ut i september 2013, tænkte ansøka om visum i Bangkok 22 november 2012. Tror ni det kan bli något strul?

Tack folket!

hyperman
Nybörjare
Nybörjare

Hej alla visumhjältar!!

Ett par frågor:

- Tjejen är svensk medborgare, men även amerikansk (ursprungligen) måste hon skicka med sitt amerikanska pass också?

- Är det 2x den totala avgiften (visumavgift, coxpengar, returporto)? 

- Mitt foto är inte riktigt centrerat om man klipper ut ett 5x5, är det ok?

- Kopia på betalningen - måste jag gå till en bank eller kan jag skriva ut en sida från internetbanken, och isåfall - måte jag betala bådas avgifter separat?

- Måste man verkligen skicka 2 foton?

puuuh!

Smile

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

hyperman skrev:
- Tjejen är svensk medborgare, men även amerikansk (ursprungligen) måste hon skicka med sitt amerikanska pass också?

Är hon amerikansk medborgare kan hon få visum som gäller i fem eller tio år. Ansök med det amerikanska istället för det svenska passet så slipper hon söka visum vid nästa resa till Indien. 

hyperman skrev:

Ja. 

hyperman skrev:

Nej det är inte ok. Reglerna måste följas exakt

hyperman skrev:
- Kopia på betalningen - måste jag gå till en bank eller kan jag skriva ut en sida från internetbanken, och isåfall - måte jag betala bådas avgifter separat?

Det går bra med utskrift från internetbanken. Var noga med märkningen då de tar emot många betalningar. 

hyperman skrev:

Ja om det står så. 

… Är i Singapura. 

henko
Upplyst användare
Upplyst

hyperman skrev:

Hej alla visumhjältar!!

Ett par frågor:

puuuh!

Smile

Om hon ansöker med sitt amerikanska pass så måste hon bifoga ett personbevis (som hon kan skriva ut från skatteverkets hemsida).

hobbit
Orakel
Orakel

Hej alla visum desperata!

jag har tängt att fara til sthol i moron för at söka visum men får inte fram några dokument  på cox hem-sida,

bara något för folk utan svenskt och litaiska pass. oming soon? hur och vad att göra?

vidare Henrick skrev att det tar 25 dagar, har aldrig fått vänta mer en sådär 1 vecka förut...?

har tängt att fara 4/12 nån chanse?

känner mig något för virrad, mycke skit har sagts om TT men har funkat för mig iaf.

Ha det gott, Göran

tilda
Småpratare
Småpratare

Någon som fått tillbaka sina pass med posten från cox? de har ju iofs inte ens arbetat i tio dagar än, men iaf Smile

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

hobbit skrev:

vidare Henrick skrev att det tar 25 dagar, har aldrig fått vänta mer en sådär 1 vecka förut...?

Ibland har det faktiskt tagit den tiden även om det inte är vanligt. Vi kan ju inte skriva att det tar 4-5 dagar om det i vissa fall, och speciellt under högsäsong, kan ta upp till fyra-fem gånger så lång tid. Kolla lite i forumet så ser du inlägg där folk väntat runt månaden för sitt visum. TT Services brukade informera om ändrade tider på sin sida lite då och då, Cox & Kings verkar inte ha samma information ännu.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

carmex1
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Finns det någon som har skickat sin ansökan till Cox och som får upp en träff på "track your aplication"?

Jag får bara no records found, men sökfunktionen kanske inte fungerar ännu?

Tacksam för svar!

tilda
Småpratare
Småpratare

Kolla så att du har skrivit rätt "tracking id" Det är inte det numret som du får när du fyller i ansökan, det är bara till för att du ska kunna spara din ansökan. Det är numret du får via mail som du ska fylla i Smile

det funkade inte för mig heller först tills jag insåg att jag hade fel nummer Tongue

carmex1
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

tack, du hade helt rätt!

Nu såg det ljusare ut... smiley

hobbit
Orakel
Orakel

Har nu fått mitt mail med "online visa registration deitails" men jag skrev inte in någon adress hotel.

skrev heller inte något tefnr på reference in india bara et hotell namn/stad sedan blev det nån svart spräckligt fällt

under Email adressen? får jag göra om/eller går det att justera? pass kort har dom bytt format sedan 2011, eller duger 45x35mm?

nån som vet hur de funkar?

vill juatt det ska va rätt när jag åker upp på måndag. lika dant varjegg men det brukar lösa sig, men har lite brått i årwink

Göran

hobbit
Orakel
Orakel

En grej till behöver jag ange hotell på ansöka, i såfall ska jag feika adress telnr.

och vad jag förstått på dena tråd så behöver jag inte någon referensi indien, eller fejk där med, fejk hotell/person??

ska skriva en ny ansökan i dag, har ingen skrivare så till bibblan...

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

hobbit skrev:

pass kort har dom bytt format sedan 2011, eller duger 45x35mm?  nån som vet hur de funkar?

Fotot skall vara 5x5 centimeter med vit bakgrund. 

hobbit skrev:

En grej till behöver jag ange hotell på ansöka, i såfall ska jag feika adress telnr.

och vad jag förstått på dena tråd så behöver jag inte någon referensi indien, eller fejk där med, fejk hotell/person??

Du behöver skriva adressen till det hotell du planerar att bo på. Skriv inget påhittat hotell utan bara det hotell du planerar att bo på.

Du skall sedan skriva samma hotell du planerar att bo på på inreseblanketten du lämnar vid passkontrollen när du reser in i Indien. 

När du väl har fått visum kan du ju alltid ändra dig. 

… Är i Singapura. 

biopixel
Nybörjare
Nybörjare

Det tog mig 5 arbetsdagar att få mitt visum genom cox & kings, sökningen med "tracking id" funkade dock inte dom första dagarna.

Maggan
Erfaren användare
Erfaren

Med post eller hämta du på kontoret?

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

Någon som vet vilka steg som finns i Track you application?

Jag skickade in min visumansökan för en vecka sedan och när jag söker får jag bara upp det datumet från när jag fyllde i onlineformuläret. Borde det inte komma upp att de mottagit ansökan också? Börjar bli lite nervös nu då jag ska åka om 3 veckor...

kolakaramell
Småpratare
Småpratare

Är det denna sida ni använder när ni spårar er ansökan? http://indianvisaonline.gov.in/visa/VisaEnquiry.jsp

Jag skriver in rätt detaljer vad jag vet och Web-file numret som skickades med mail, men det enda jag får upp är:

Status for File No. SWES************ is:-
Details entered by you could not be found

Bör jag oroa mig? Det är som om inte ens min ansökan finns i databasen. Skickade min ansökan med post i fredags.
pappersdocka
Småpratare
Småpratare

kolakaramell skrev:

Är det denna sida ni använder när ni spårar er ansökan? http://indianvisaonline.gov.in/visa/VisaEnquiry.jsp

Jag skriver in rätt detaljer vad jag vet och Web-file numret som skickades med mail, men det enda jag får upp är:

Status for File No. SWES************ is:-
Details entered by you could not be found

Bör jag oroa mig? Det är som om inte ens min ansökan finns i databasen. Skickade min ansökan med post i fredags.

Söker jag på denna länk får jag upp samma som dig, att den inte kan hitta min ansökan.

Jag har även sökt på http://www.in.ckgs.se/apply-for-a-visa/track-your-application.aspx denna länk, och då får jag bara upp datumet när jag gjorde min online ansökan sedan har inget hänt på en vecka...Sad

kolakaramell
Småpratare
Småpratare

Tack!

Står det så här för dig också?

Applicant Status Visa Application in process
Date of Status

05-Nov-2012

Min har tydligen varit så i 2 veckor...

biopixel
Nybörjare
Nybörjare