Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

fitipaldi skrev:

Ah, helvete vilken panik. Jag kan alltså chansa på att det ligger kvar imorgon, och då hoppa på nattbussen härifrån om två timmar. Vad tror ni? Tror ni att passet hinner skickas innan imorgon när Cox&Kings öppnar?

Nej det tror jag inte. Var där när de öppnar så kan du kräva att de gräver fram passet. 

Några hundra meter från Cox & Kings på Holländargatan 4 ligger City Akuten Vaccination om du behöver vaccinera dig samma dag. 

Hoppas att allt löser sig under morgondagen och att du kommer iväg på måndag.

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

fitipaldi
Nybörjare
Nybörjare

Okej. Tror nog att jag kilar ikväll då. Vet du hur det fungerar om dom hunnit skicka iväg passet? Tror du att det finns någon möjlighet att ta sig till postcentralen och hämta det där då? Det lär ju inte ha kommit så långt...

Tusen tack för all hjälp, och tack för vaccinationstipset, blir nog så jag gör istället!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

fitipaldi skrev:
Okej. Tror nog att jag kilar ikväll då. Vet du hur det fungerar om dom hunnit skicka iväg passet? Tror du att det finns någon möjlighet att ta sig till postcentralen och hämta det där då? Det lär ju inte ha kommit så långt...

Ja, de skickas ju rekomenderade så de går att spåra men det kräver en hel del jobb. 

Lycka till!

… Är i Singapura. 

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Vad skall du med Dukoral till? Vad skall du med Hepatit B vaccin till?

Ja du kan vaccinera dig med Hepatit A vaccin i Indien. 

Dukoral är tveksamt om det är lönt, men skyddet mot hepatit B tycker jag att man ska välja om man kan. Du behöver inte ta fler sprutor, det kostar inte så mycket mer, och risken för biverkningar är mycket liten.

Medveten om att jag glider från ämnet, men ville bara säga det! Smile

hobbit
Orakel
Orakel

Ring/ maila redan i kväll:  indiavisa.sweden@ckgs.com

skicka alla uppgifter namn adress, pass nr, koden du fått. dom svarade mig väldigt snabbt iaf

Lycka till Göran

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Hanna_Hi skrev:
Dukoral är tveksamt om det är lönt, men skyddet mot hepatit B tycker jag att man ska välja om man kan.

Dukoral är vaccin mot kolera. För att komma i kontakt med kolera måste du dricka vatten ur pölar på marken eller äta bajs. Skall du jobba som biståndsarbetare i ett katastrofområde där det förekommer kolera-epedemi är Dukoral bra att ta men knappast för en vanlig resa till Indien. 

Dukoral skyddar inte mot turistdiarre som helt felaktigt påstås i den aggresiva reklamen. Tillverkaren har i sverige och många andra länder dömts för sin lögnaktiga reklam för Dukoral. 

Hepatit B smittar främst via bordeller i Pattaya. Planerar du att gå på bordell bör du vaccinera dig med Hepatid B eller Twinrix. 

Hanna_Hi skrev:
Du behöver inte ta fler sprutor, det kostar inte så mycket mer, och risken för biverkningar är mycket liten.

Se upp för vaccinationsskador. Alla vaccin har biverkningar. 

… Är i Singapura. 

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

Jo jag vet vad dukoral är. Smile Tycker bara att det är tveksamt om det är lönt att ta det alls.

Hepatit B finns inte alls bara på bordeller, utan är en ganska vitt utbredd blodsmitta i världen utanför skandinaviska halvön. Så om du tex råkar ut för en olycka (alla jag känner som reser inkl jag själv har vid något tillälle varit  inlagd på sjukhus i Asien) så finns där en risk att du blir utsatt för viruset.

Klart att det alltid finns risker för biverkningar, och just därför ska man hellre söka medicinsk rådgivning än lyssna på några random folk på internet. Wink Personligen ser jag det som en nobrainer när man kan få dubbelt skydd i samma spruta, till ett relativt lågt pris och med liten risk för biverkning jfrt med andra vaccin, men någon i en annan situation har andra prioriteringar. Och det är helt ok. Smile

Men nu handlar ju denna tråd om den nerviga väntan på visum. Är det någon som fått sitt pass nu på morgonen?

hobbit
Orakel
Orakel

Visumakuten/vaccinakuten. Det är ju så b-hep vaccin är föreslagits att ingå i grundskyddet för svenkar.

det är 3 sprutor innom 12 månader för fullgått skydd.

Fittipaldi skriv och berätta hur de gick med visum/resa

Göran

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

hobbit skrev:

Visumakuten/vaccinakuten. Det är ju så b-hep vaccin är föreslagits att ingå i grundskyddet för svenkar.

det är 3 sprutor innom 12 månader för fullgått skydd.

Fittipaldi skriv och berätta hur de gick med visum/resa

Göran

Hur har det gått för dig? Smile

jooplin
Veteran
Veteran

Hej alla Indienkännare!

25 januari far jag iväg till Delhi och stannar runt 3 månader i Indien. Är precis i faggorna och ska skaffa visum. Är lite smånervös över att inte hinna få det med tanke på alla helgdagar i december-januari. Ska åka och lämna in ansökan personligen på måndag så det kanske inte borde vara någon fara(?!) Ska alltså ansöka om "vanligt" turistvisum.

Har några frågor (tycker att de är lite otydliga på Cox & Kings hemsida, om frågorna besvarats tidigare i tråden ber jag om ursäkt men orkar inte läsa igenom allt):

Hur är det med fotot? Ska det vara fastklistrat på formuläret när man kommer dit? Ska man ta med ett extra?

Hur många kopior på passet krävs? En att lämna till dem och en att ha till när man ska hämta ut passet senare? Ska kopiorna vara i färg och vad i passet ska kopieras?

Vilka dokument ska egentligen tas med? Ska inrese- och utresebiljetter visas upp/lämnas in? 

Tack på förhand!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

jooplin skrev:
Hur är det med fotot? Ska det vara fastklistrat på formuläret när man kommer dit?

Ja foto skall vara fastklistrat i anvisad ruta oci storleken 5 x 5 cm. 

jooplin skrev:
Ska man ta med ett extra?

Nej. 

jooplin skrev:
Hur många kopior på passet krävs? En att lämna till dem och en att ha till när man ska hämta ut passet senare? Ska kopiorna vara i färg och vad i passet ska kopieras?

En kopia som du visar när du lämnar in och som du sedan tar med när du hämtar ut ansökan. 

jooplin skrev:
Vilka dokument ska egentligen tas med? Ska inrese- och utresebiljetter visas upp/lämnas in? 

Pass, visumansökan och den märkliga blanketten

Du behöver inte ta med några biljetter. 

… Är i Singapura. 

fitipaldi
Nybörjare
Nybörjare

Tusen tack för alla svar!
Jag var framme hos C&K strax innan nio i morse, men lyckades trots det inte få en bättre köplats än nr.26. Insåg att det fanns risk att visumet skulle skickas iväg medan jag väntade på min tur, så jag började försöka haffa tag i personalen. Tror jag frågade fyra stycken, som alla lovade att kolla upp det, men fick ett riktigt svar först på mitt femte försök. Visumet låg kvar på kontoret och skulle skickas senare idag, så efter 2 timmars väntan lyckades jag få tag på det. En fantastisk lättnad! När jag lämnade efter två timmar var det köplats 19 som servades, och dom som kom in när jag stack hade köplats 64, lär bli en rolig dag för dom...

Får tacka för tipsen om vaccinationskliniken och vaccinen i allmänhet också. Sist jag åkte gick jag nog på samtliga försäljningsknep och vaccinerade mig bla. Mot Japansk encefalit för drygt 2000kr... Idag kände jag att jag kunde stå på mig lite mer, så nöjde mig med att boosta min twinrix (fick tydligen livslångt skydd, och tänkte eventuellt tatuera mig i Indien, så kände att det nog var säkrast så). Lyckades tom. tacka nej till myggnätet hon försökte sälja in när hon insåg att jag inte var intresserad av vaccin mot tyfoid, japansk encefalit, kolera och malaria.

Nu väntar bara 7,5 timmars tidsfördriv och yttetligare en härlig natt med Swebus. Sen är jag redo för Delhi och Indien!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

fitipaldi skrev:
Tusen tack för alla svar!

Smile

fitipaldi skrev:
Visumet låg kvar på kontoret och skulle skickas senare idag, så efter 2 timmars väntan lyckades jag få tag på det. En fantastisk lättnad!

GRATTIS!

Bra att du åkte till Stockholm.

fitipaldi skrev:
Får tacka för tipsen om vaccinationskliniken och vaccinen i allmänhet också. Sist jag åkte gick jag nog på samtliga försäljningsknep och vaccinerade mig bla. Mot Japansk encefalit för drygt 2000kr... Idag kände jag att jag kunde stå på mig lite mer  …

Ja, vissa vaccin är bra att ta men de försöker alltid sälja på en massa extra och det tycker jag är oseriöst. 

Trevlig resa till Delhi på måndag.

… Är i Singapura. 

jooplin
Veteran
Veteran

Tack för svaret matsism! smiley

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

jooplin skrev:

Tack för svaret matsism! smiley

:-) 

Du måste även ta med kontanter.
Deras kort-maskin är spärrad av banken så de tar bara kontanter just nu. 

… Är i Singapura. 

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Skickade våra pass den 13 november och väntar nu med stigande nervsvaghet.

Vi åker den 7 december.

Tror ni vi hinner få dem innan nästa fredag?

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

ziljeline skrev:
Skickade våra pass den 13 november och väntar nu med stigande nervsvaghet.

Vi åker den 7 december.

Vad säger statusen hos mellanhanden

ziljeline skrev:
Tror ni vi hinner få dem innan nästa fredag?

Det är möjligt men absolut inte självklart.
Besök Cox och Kings när de öppnar på måndag och fråga efter era pass. 

… Är i Singapura. 

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

fitipaldi skrev:
Tusen tack för alla svar! Jag var framme hos C&K strax innan nio i morse, men lyckades trots det inte få en bättre köplats än nr.26. Insåg att det fanns risk att visumet skulle skickas iväg medan jag väntade på min tur, så jag började försöka haffa tag i personalen. Tror jag frågade fyra stycken, som alla lovade att kolla upp det, men fick ett riktigt svar först på mitt femte försök. Visumet låg kvar på kontoret och skulle skickas senare idag, så efter 2 timmars väntan lyckades jag få tag på det. En fantastisk lättnad! När jag lämnade efter två timmar var det köplats 19 som servades, och dom som kom in när jag stack hade köplats 64, lär bli en rolig dag för dom... Får tacka för tipsen om vaccinationskliniken och vaccinen i allmänhet också. Sist jag åkte gick jag nog på samtliga försäljningsknep och vaccinerade mig bla. Mot Japansk encefalit för drygt 2000kr... Idag kände jag att jag kunde stå på mig lite mer, så nöjde mig med att boosta min twinrix (fick tydligen livslångt skydd, och tänkte eventuellt tatuera mig i Indien, så kände att det nog var säkrast så). Lyckades tom. tacka nej till myggnätet hon försökte sälja in när hon insåg att jag inte var intresserad av vaccin mot tyfoid, japansk encefalit, kolera och malaria. Nu väntar bara 7,5 timmars tidsfördriv och yttetligare en härlig natt med Swebus. Sen är jag redo för Delhi och Indien!

Å gud vilken mardröm! Jag ska åka den 10 december och just nu står det att mitt pass är hos ambassaden för processing, hoppas det går snabbt och blir skickat i början på nästa vecka, annars får jag göra som dig och åka upp. Grejen är bara att jag bor på Gotland och måste åka båten och kan tidigast komma dit kl 11.30. Vill inte tänka på hur lång kötiden är då....

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

pappersdocka skrev:
… kan tidigast komma dit kl 11.30. Vill inte tänka på hur lång kötiden är då....

Strunta i kön, använd armbågarna och träng dig.
Kräv ditt pass i tillbaka!

… Är i Singapura. 

fitipaldi
Nybörjare
Nybörjare

pappersdocka][quote skrev:

Å gud vilken mardröm! Jag ska åka den 10 december och just nu står det att mitt pass är hos ambassaden för processing, hoppas det går snabbt och blir skickat i början på nästa vecka, annars får jag göra som dig och åka upp. Grejen är bara att jag bor på Gotland och måste åka båten och kan tidigast komma dit kl 11.30. Vill inte tänka på hur lång kötiden är då....

Där var en hel del andra där idag som också var stressade och sura för att inte visumet kommit i tid. Armbåga sig fram verkade funka för samtliga, och där var tom. en tjej som röt till så högt att personalen omddelbart kilade iväg med hennes pass till ambassaden.

Jag själv fick meddelandet att den ankommit till ambassaden i onsdags, och i torsdags var det färdigt. Så än är det nog inte kört!

hobbit
Orakel
Orakel

19/11 Lämnade in pass ansökan om visum, frågar om jag kan bestäla resa till4/12 ja då inga problem

26/11 visumet klart enligt trackinen

28/11 mailar tll cox

"Hej jag undrar om mitt pass/visum är skickat till mig? som avtalat.
det står Passport.  "Ready For Collection 26-Nov-2012"

Tracking Id SWESxxxxxx
pass nr xxxxxx

28/1 får svar från cox 1timme senare:

Till: 'göran andersson'

"Hej

Det går idag med posten. Bör finnas dig till handa senast på fredag. Kollas meddin poststation för säkerhets skull.

Vänliga Hälsningar / Kind Regards

CKGS India Visa Application Centre"

29/11 Em får ett telefonsamta från cox. "sänder pass/visum idag express så har du det i morgon"

30/11 ringer posten för eftersök, går inte efter som jag inte har en RR cod med 9 siffror.

ringer cox inget svar att få, mailar inget svar att få....

Om jag vetat vad jag vet nu så skulle jag åkt upp till st-holm och hämtat det och inte låtit cox ombesörja rek-brev.

så nu får vi se kommer det i morgn på måndag eller ligger det i en låda hos vårt älskade cox?

Upprörd men inte knäckt Göran

Victoria_H
Småpratare
Småpratare

Fick åka 100 mil för att få hjälp med visumet och då säger dom (skedde nu i veckan) att det går bra med foton som man tar i vanliga automater. Dessutom säger tjejen att dom är så nya på detta att dom inte kan svara på mina frågor som rör själva frågeformuläret. Hur kan man köpa en tjänst av ett företag som inte ens har lärt sina anställda vad de ska göra och hur? Det verkar som om de har misslyckats totalt med arbetsfördelning och arbetsplanering.

De som skickar in med post verkar få vänta 2-3 veckor innan ansökan ens skickas till ambassaden medan vi som hade möjligheten att lämna in på plats (100 mil i bil och flexibla jobb) fick det överlämnat till ambassaden på 1 dag...

Ingen logik bakom deras arbete och heller ingen samstämighet i informationen dom lämnar.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Victoria_H skrev:
Hur kan man köpa en tjänst av ett företag som inte ens har lärt sina anställda vad de ska göra och hur? 

En tant jag pratade med på Cox och Kings berättade att hon skulle "gå en kurs i internet" om några veckor så hon skulle veta hur man fyller i blanketter. 

… Är i Singapura. 

Victoria_H
Småpratare
Småpratare

Hur fungerar egentligen hela visumansökningsprocessen? Gör företaget, i detta fall Cox & Kings, allt underlag och ambassaden i slutändan gör endast en säkerhetskontroll? Funderar eftersom vi nu fick ta vanliga fototautomatkort på Cox och Kings egen inrådan och då antar jag att de vet vad som är ok - dvs det är dom själva som godkänner vad som är bra. Och att ambassaden bara gör den sista kollen mot sina säkerhetssystem, det vill säga att ambassaden knappt inte  ser visumansökan alls. Någon som vet hur det går till?

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Från idag 1 december står det "Application Accepted for Processing"

Är det då hos Cox & Kings själva eller hos ambassaden tro?

Fan, det lutar åt en Stockholmstripp.

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

ziljeline skrev:

Då är det nog ännu hos Cox. Så stod det för mig innan de skickade det till ambassaden. Det tog bara en dag. När ska du åka?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Victoria_H skrev:

Hur fungerar egentligen hela visumansökningsprocessen? Gör företaget, i detta fall Cox & Kings, allt underlag och ambassaden i slutändan gör endast en säkerhetskontroll? Funderar eftersom vi nu fick ta vanliga fototautomatkort på Cox och Kings egen inrådan och då antar jag att de vet vad som är ok - dvs det är dom själva som godkänner vad som är bra. Och att ambassaden bara gör den sista kollen mot sina säkerhetssystem, det vill säga att ambassaden knappt inte  ser visumansökan alls. Någon som vet hur det går till?

Cox och Kings tar emot, kontrollerar, skickar fram och tillbaka till ambassaden och lämnar ut. En ren service för att ambassaden skall slippa för mycket logistik och människor. 

… Är i Singapura. 

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

pappersdocka skrev:

ziljeline skrev:

Då är det nog ännu hos Cox. Så stod det för mig innan de skickade det till ambassaden. Det tog bara en dag. När ska du åka?

På fredag den 7 december.. Avgången är på eftermiddag/kvällen från Kastrup så vi skulle hinna ta posten även den dagen. =)

Hoppas, hoppas!

Tina.S
Nybörjare
Nybörjare

Det här börjar kännas pressande, behöver besked om Visumet inom kort för ev ombokning. Det är inte kul att åka på straffavgifter bara för att Visumet krånglar.

Skickade in ansökan via rek och det står fortfarande som Visa Application in process

Applicant Status Visa Application in process
Date of Status 14-Nov-2012

Lönar det sig att åka upp och puffa på? Har läst tidigare inlägg där man gjort det. Men frågan är om dom hittar ens ansökan om den inte ens är påbörjad.

Någon som vet? 

Lurar på att kosta på mig en ledig dag i veckan och åka upp för att hänga på låset .

Livet är inte så allvarligt som sinnet vill få oss att tro. ~ Eckhart Tolle

Maggan
Erfaren användare
Erfaren

Hurra! Idag står det äntligen passport ready for collection. Nu har jag en fråga till er som har fått passen med post, Har det stått på status rapporteringen att det är skickat med posten? Eller vågar man tro att dom enligt uppdrag  och bra betalt faktiskt har skickat passen när dom är klara?

Ha det bra alla!

Maggan