Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

De jobbar även på helgen, det hade jag inte förväntat mig.

Igår fick vi:

Applicant Status Visa Application sent to Consulate for processing.
Date of Status 01-Dec-2012

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

hobbit
Orakel
Orakel

Det har siåt: passport ready for collection. på min tracking sedan i måndags 26/11, dom lovade på mail att skicka i onsdags28/11. på telefon i tordags 29/11

skulle skicka express.....

det står fortfarande sön 2/12: passport ready for collection... ska ringa maila i morgon. får se var mina dokument kan vara......

inte nog med att dom verkar inkompetenta. dom lovar mer enn dom håller hadde dom varit ärliga hadde jag ukt upp, har inte så långt...

Göran

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

Maggan skrev:

Hurra! Idag står det äntligen passport ready for collection. Nu har jag en fråga till er som har fått passen med post, Har det stått på status rapporteringen att det är skickat med posten? Eller vågar man tro att dom enligt uppdrag  och bra betalt faktiskt har skickat passen när dom är klara?

Ha det bra alla!

Maggan  

På mitt med!!! Men nu undrar jag också om de kommer skicka det snart eller om jag måste åka och hämta det. har ganska långt och åka. Undrar också om någon vet om man får ett meddelande när det skickat passet??

hobbit
Orakel
Orakel

bara se mitt inlägg.........

ÅK

karinoska
Veteran
Veteran

Snälla ni behöver hjälp.Har skrivit fel på min visa ansökan hann skriva ut den.Så har gjort en som blev rätt va göra

hobbit
Orakel
Orakel

Va då skickat den? eller bar skrivit ut`?

annars gör om gör rätt

jag gjore tre...

anton_137
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Såg på Cox hemsida att man ska skicka med en kopia på passet, är det en riktig tolkning att man ska lägga passet i en kopiator och kopiera av alla sidor i passet och skicka detta med ansökan om visum? Man undrar ju varför, så har det ju inte varit tidigare så vitt jag vet. 

Såg också att på visumansökan ska man uppge Visible identification marks vad menar man här tro?

Tacksam för svar.

Anton

quefedje
Nybörjare
Nybörjare

Bor på annan ort för tillfället men åkte upp till CKGS för att lämna in mitt pass. Det som behövs nu är endast en korrekt ifylld ansökan med korrekt foto, pengar och pass. En passkopia är att du kopierar de två sidorna där "informationen" står. Identification marks kan vara fräknar eller tatueringar på ansiktet. Se till att göra allt korrekt bara. Verkar ta olika lång tid för alla. Jag lämnade in mitt pass samtidigt som två kompisar. Deras har statusen "approved for application" samtidigt som jag kan hämta ut mitt imorn. Oklar tidsprocess däremot. Lämnade in förra fredagen. På söndagen fick jag ett sms där det var vidarebefordrat till ambassaden. Sen har det inte hänt något på hela veckan. Men fick ett mail runt 1530 idag där det stod att ambassaden nu fått min ansökan och kollar upp den och att CKGS var tacksamma för mitt tålamod. 4 timmar senare får jag ett sms där det står att jag kan hämta ut det och att allt är klart. Om allt är rätt enligt deras info har det alltså tagit 9 dagar för ambassaden att få passet, men endast 4 timmar att utfärda visum och skicka tillbaka till CKGS..

jooplin
Veteran
Veteran

karinoska skrev:

Snälla ni behöver hjälp.Har skrivit fel på min visa ansökan hann skriva ut den.Så har gjort en som blev rätt va göra

Jag skrev också fel på min första (ja, en verifierad och utskriven) och undrar samma sak. Hur som helst har jag skrivit ut och verifierat en ny - som jag har nagelfarit hur noga som helst. Inte mycket att göra, borde väl knappast vara skäl till att få ansökan avslagen. 

Till alla som sökt visum förut: är det någon av er som fått en ansökan om visum avslagen och isåfall varför? Jag är skitnervös att det ska vara något på ansökningsblanketten som inte är rätt ifyllt (både vad gäller fakta och formalia). T.ex. har jag ingen superkoll på alla länder jag varit i de senaste tio åren och dessutom fattar jag inte varför jag som student måste fylla i vad min pappa jobbar med?! Räknar man med att kvinnliga studenter försörjs av sina fäder/män?!

Just nu önskar jag faktiskt att jag hade lämnat in ansökan tidigare, känner att stressen börjar kännas rejält.

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Göran/hobbit: När ska du åka?

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

hobbit
Orakel
Orakel

om 25timmar29minuter böejar känna mig desperat, någon som vet när man senast kan bokaom biljeten

det här jä..la skiten tar ju helt udden av alla semester kännslor, ska ringa cox ku.ing kings nu 900crying

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Hej!

Hoppas på ett snabbt svar från er kunniga här på forumet. 
Jag skall hjälpa en grupp med att fylla i visumansökningar idag och har en fråga kring det som i ansökningsformuläret heter "Citizenship/ National Id No": Är det ok att fylla i personnummer där, eller är det N/A som gäller? Har glömt bort hur jag gjorde när jag fyllde i min egen ansökan tidigare i år.

hobbit
Orakel
Orakel

jag skrev mitt person no och har blivit godkännd om ej fått till baka mitt pass men de e en annan historia

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

hobbit skrev:

om 25timmar29minuter böejar känna mig desperat, någon som vet när man senast kan bokaom biljeten

det här jä..la skiten tar ju helt udden av alla semester kännslor, ska ringa cox ku.ing kings nu 900crying

Hoppas det går bra!

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

hobbit skrev:

Håller tummarna för dig! Låt oss veta hur det går.

tomas.andersson70
Erfaren användare
Erfaren

Hello Indien vänner.

Jag skrev NA på frågan om Citizenship/National Id No är det helt fel ??

ska jag göra om dom "har ej skickat dom ännu" vill ju gärna att det blir rätt från början

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

tomas.andersson70 skrev:

Hello Indien vänner.

Jag skrev NA på frågan om Citizenship/National Id No är det helt fel ??

ska jag göra om dom "har ej skickat dom ännu" vill ju gärna att det blir rätt från början

Jag tror man kan skriva antigen NA eller sitt personnummer. Men inte helt säker. Jag skrev mitt  persnr.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

National ID = personnummer

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

Nu är våra pass "ready for collection" och vi ska åka den 15 dec. Gott om tid för Cox&King och posten att få hit dem i tid mao, men vågar man utgå ifrån att de skickas snart? Jag lade ju ner ett adresserat kuvert, så det borde bara vara för dem att lägga ner passen och skicka...indecision

tomas.andersson70
Erfaren användare
Erfaren

Hanna_Hi ,,,

skrev ni personnummret på raden Citizenship/National Id ?

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

tomas.andersson70 skrev:

Hanna_Hi ,,,

skrev ni personnummret på raden Citizenship/National Id ?

Jajjemen! Smile

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Är hos Cox och Kings just nu:
[img]https://dl.dropbox.com/u/1063232/Photo%202012-12-03%2015%2001%2048.jpg[/img]

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Ser ju uppmuntrande ut!

jooplin
Veteran
Veteran

matsism skrev:
Är hos Cox och Kings just nu: [img]https://dl.dropbox.com/u/1063232/Photo%202012-12-03%2015%2001%2048.jpg[/img]

Var där mellan 10:30-14:00 idag sanslöst vilken väntetid (ser folk på bilden som var där typ när jag kom dit, stackare!). Väl framme tog det två minuter men i genomsnitt verkade det ta minst 10-15 minuter per person som lämnade in ansökan. Verkar inte som att särskilt många har ordning på sina papper när de kommer fram. Men det måste väl ta kortare tid när man hämtar ut sitt pass(?) Annars ångrar jag lite smått att jag inte betalade extra för att få det hemskickat... 

Hur som helst så påstod hon som tog emot min ansökan att det skulle ta 3-4 dagar innan allt var klart.

hobbit
Orakel
Orakel

hobbit skrev:

19/11 Lämnade in pass ansökan om visum, frågar om jag kan bestäla resa till4/12 ja då inga problem

26/11 visumet klart enligt trackinen

28/11 mailar tll cox

"Hej jag undrar om mitt pass/visum är skickat till mig? som avtalat.
det står Passport.  "Ready For Collection 26-Nov-2012"

Tracking Id SWESxxxxxx
pass nr xxxxxx

28/1 får svar från cox 1timme senare:

Till: 'göran andersson'

"Hej

Det går idag med posten. Bör finnas dig till handa senast på fredag. Kollas meddin poststation för säkerhets skull.

Vänliga Hälsningar / Kind Regards

CKGS India Visa Application Centre"

29/11 Em får ett telefonsamta från cox. "sänder pass/visum idag express så har du det i morgon"

30/11 ringer posten för eftersök, går inte efter som jag inte har en RR cod med 9 siffror.

ringer cox inget svar att få, mailar inget svar att få....

Om jag vetat vad jag vet nu så skulle jag åkt upp till st-holm och hämtat det och inte låtit cox ombesörja rek-brev.

så nu får vi se kommer det i morgn på måndag eller ligger det i en låda hos vårt älskade cox?

Upprörd men inte knäckt Göran

Fortsättning 121203

Ringer till cox 0900, får lämna all upgifter SWES pass no mob no.

han säger att han ska ringa upp: väntar till ca1100 ringer på nytt dom tar SWESno pass no etc

han kollar jo det fins ho cox, jag frågar är du säker, ni har inte skicka det no no com colleckt...

tar tågetupp till Sth up på cox säget till en av killarna nej jag sitter i kassan...

Jag nej nu får du tamig ta och reda ut deta visar mail från cox 11-28.

han tar sig tid kollar nee det ligger på lundblads-v eskilstuna.....

den SMS service jag bet bet för funkar inte nåt "systemfel" utan SMS inget RRid no som man spårar med.

till centalen på tåget hem till E-tuna, 5h 440sek senare och pass/ visa. på lundb v i Etuna

Så nu kan jag komma iväg, i morgon 05-18 från E-tuna till baka på tåget

HOPPAS HOPPAS vad KAN nu gå FEL?

Göran

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

hobbit skrev:

hobbit skrev:

19/11 Lämnade in pass ansökan om visum, frågar om jag kan bestäla resa till4/12 ja då inga problem

26/11 visumet klart enligt trackinen

28/11 mailar tll cox

"Hej jag undrar om mitt pass/visum är skickat till mig? som avtalat.
det står Passport.  "Ready For Collection 26-Nov-2012"

Tracking Id SWESxxxxxx
pass nr xxxxxx

28/1 får svar från cox 1timme senare:

Till: 'göran andersson'

"Hej

Det går idag med posten. Bör finnas dig till handa senast på fredag. Kollas meddin poststation för säkerhets skull.

Vänliga Hälsningar / Kind Regards

CKGS India Visa Application Centre"

29/11 Em får ett telefonsamta från cox. "sänder pass/visum idag express så har du det i morgon"

30/11 ringer posten för eftersök, går inte efter som jag inte har en RR cod med 9 siffror.

ringer cox inget svar att få, mailar inget svar att få....

Om jag vetat vad jag vet nu så skulle jag åkt upp till st-holm och hämtat det och inte låtit cox ombesörja rek-brev.

så nu får vi se kommer det i morgn på måndag eller ligger det i en låda hos vårt älskade cox?

Upprörd men inte knäckt Göran

Fortsättning 121203

Ringer till cox 0900, får lämna all upgifter SWES pass no mob no.

han säger att han ska ringa upp: väntar till ca1100 ringer på nytt dom tar SWESno pass no etc

han kollar jo det fins ho cox, jag frågar är du säker, ni har inte skicka det no no com colleckt...

tar tågetupp till Sth up på cox säget till en av killarna nej jag sitter i kassan...

Jag nej nu får du tamig ta och reda ut deta visar mail från cox 11-28.

han tar sig tid kollar nee det ligger på lundblads-v eskilstuna.....

den SMS service jag bet bet för funkar inte nåt "systemfel" utan SMS inget RRid no som man spårar med.

till centalen på tåget hem till E-tuna, 5h 440sek senare och pass/ visa. på lundb v i Etuna

Så nu kan jag komma iväg, i morgon 05-18 från E-tuna till baka på tåget

HOPPAS HOPPAS vad KAN nu gå FEL?

Göran

Men de skickade inget meddelande från Lundblads-v heller att du fått ett brev dit?

Usch va jobbigt, men nu har du ditt pass och visum iaf. Hoppas innerligt att jag slipper åka dit, tar inte bara hela dan utan kostar så mycket också!

Trevlig resa!

hobbit
Orakel
Orakel

Jo avin låg i min brev låda när jag kom hem brukat komma 1500 hadde jag vänta och de va hos cox så.... ja...

de folket är inte att lita på spec om ni vill få visumet skickat hem. kan ni åk. hör med nån ev bekant.

detta strul önskar jag ingen...

Maggan
Erfaren användare
Erfaren

Jag har varit på cox and kings och hämtat passen idag. Ringde i morse och frågade om dom var skickade de var dom inte.Efter att ha läst Hobbits rysare här, så tog jag ledigt från jobbet för att köra två timmar enkel väg till Stockholm. Kom till cox and kings 14.55. Tog nummerlapp 198, just då visade nummerskylten 119 . En stund efter kl. 15 så kommer en personal och samlar enligt djungelnslag in kvitton från dom som ska hämta ut visum. Tar mej sakta men säkert fram mot kvitto insamlaren och 17.05 kan jag gå därifrån med mina visum i handen.Då är det ca 60-70 personer kvar som inte har armbågat sej fram ännu.

Efter tre och en halv vecka kan jag pusta ut och se fram mot fredagens resa som faktiskt blir av!

Lycka till alla ni andra!

Maggan

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Skönt att det löste sig trots allt för dig Göran!

Själv gör vi kanske samma "vansinnes"färd på torsdag om vi måste.

Jag har skrivit till dem att våra pass måste skickas senast idag eftersom vårt flyg går på fredag den 7 dec.

Att vi bor på landet och posten kan ta nån extra dag här.

Att det inte bara handlar om vår egen bröllopsresa utan att målet med resan också är att kunna närvara på min bästa väns bröllop.

Mirakel kan hända, vi tänker ge ett par dagars chans att de skickar passen men är som sagt beredda att resa från Skåne till Stockholm på torsdag.

I så fall tänker jag kräva tillbaka postförskottsavgiften. =)

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

Ringde precis till Cox och fick prata med en indisk kille vars engelska var väldigt svår att förstå. Blev inte så mycket klokare heller, han sa att det skulle skickas inom de närmsta dagarna men att jag sen skulle ringa imorgon om jag inte har fått det? Om jag får de imorgon så borde det ju redan ha skickar mitt pass?

Någon som vet om man kan skicka ett ombud för att hämta ut sitt pass eller måste man göra det personligen?