Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

pappersdocka skrev:

Ringde precis till Cox och fick prata med en indisk kille vars engelska var väldigt svår att förstå. Blev inte så mycket klokare heller, han sa att det skulle skickas inom de närmsta dagarna men att jag sen skulle ringa imorgon om jag inte har fått det? Om jag får de imorgon så borde det ju redan ha skickar mitt pass?

Någon som vet om man kan skicka ett ombud för att hämta ut sitt pass eller måste man göra det personligen?

Det kan gå att skicka ombud, om ombudet har både din och sin egen legitimation med sig. Jag har dock ett svagt minne av att jag fick öppna brevet på plats och visa postombudet att det var jag på bilden i passet. Nån  som varit med om det, eller har jag drömt?

Jag undrar också om det är någon som fått sitt pass hemskickat, och sett på trackingsidan att det blivit skickat? Eller står det "ready for collection" fortfarande?

sundbom
Orakel
Orakel

Jag gick förbi Cox and Kings strax efter att de öppnade i morse, och hämtade nummerlapp 35. På vinst och förlust gick jag sedan till jobbet, låtsades vara viktig en stund och gick sedan tillbaka till Cox and Kings 10.30. Då betjänades nr 30 (!). En halvtimme minuter senare kunde jag gå därifrån med passet inlämnat. En vågad strategi kanske, men mycket smidigt.

Mycket trevligt bemötande när man väl kom fram, för övrigt! Den stackars personalen får handskas med många griniga kunder som väntat i timmar för att någon annan inte kan planera och administrera, men hanterar det över förväntan bra!

När jag lämnade Cox and Kings strax efter elva var nummerlapparna uppe runt 85, medan nr 36 betjänades. De 50 numren lär ta hela eftermiddagen, så kom i tid gott folk!

Beräknad handläggningstid om man inte vill ha passet skickat per post: 5 arbetsdagar.

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Har nu fått mail om att de rekommenderar att vi ska hämta ut visumen själva i Stockholm.

Jag ringde och killen som svarade sade samma sak, att postgången inte kan garanteras att den hinner fram i tid till på fredag.

Vilket egentligen är felaktigt, rekommenderad post tar bara en dag och hade dom fått iväg det idag eller imorgon hade det ju funkat men vi kan inte riskera att det blir samma som för andra här i tråden så jag sade att då får vi åka till Stockholm då.

Så nu 1600 spänn fattigare har vi bokat tågbiljetter och åker redan imorgon.

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

Hugol
Nybörjare
Nybörjare

Tjabba!

Den 5 Januari bär det av till Indien för ett 5 månader långt äventyr, ska bli sjukt kul. Men man börjar nojja upp sig lite angående visumet med tanke på vad man läst.
Jag har turen att bo i Stockholm och kan gå förbi Kings och lämna in pass och visum ansökan.
Har dock några frågor som jag skulle behöva lite svar på.

1. Behöver boende vara bokat eller kan man ange ett hotell som man tänkt bo på?

2. Så som jag förstått det behöver jag ha med mih visumansökan, pass, en kopia på passet samt bilden. Är det något jag missat?

3. Om man skulle ha fyllt i något galet i ansökan går det att korrigera på plats eller måste man gå igenom någon krånglig procedur för att göra ändringarna?

4. Ni som har varit förbi Kings, har ni något tips på när man bör vara där, kanske mågon dag som
det inte är lika mycket folk på plats?

Tror det var allt, ser fram emot denna resa något fruktansvärt!! Så jag hoppas allt går aå smidigt som
möjligt.

/ Hugo

quefedje
Nybörjare
Nybörjare

Har en liten fråga som kanske egentligen inte behöver ställas. mina två vänner glömde skriva deras mellannamn i ansökan. men har nu ändå fått bekräftelse på att visumet är klart. har ambassaden troligen lagt till mellannamnen eller är det ett "felaktigt visum". i det fallet, kan man be dom ändra på plats eller måste det gås igenom en lång jävla procedur och söka igen?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Hugol skrev:
1. Behöver boende vara bokat eller kan man ange ett hotell som man tänkt bo på?

Skriv var du planerar att bo. När du har visumet kan du ju alltid ändra planer. 

Hugol skrev:
2. Så som jag förstått det behöver jag ha med mih visumansökan, pass, en kopia på passet samt bilden. Är det något jag missat?

Du behöver bifoga:

1. Passet
  2. Kopia på passet
  3. Foto 5 x 5 centimeter stort med VIT bakgrund
  4. Visumansökan
  5. Cox och Kings orderblankett

Hugol skrev:
3. Om man skulle ha fyllt i något galet i ansökan går det att korrigera på plats eller måste man gå igenom någon krånglig procedur för att göra ändringarna?

Nej. Du måste fylla i korrekt på nätet innan du skriver ut. Har du gjort fel får du göra om och göra rätt.

quefedje skrev:
… kan man be dom ändra på plats eller måste det gås igenom en lång jävla procedur och söka igen?

Nej. Du måste fylla i korrekt på nätet innan du skriver ut. Har du gjort fel får du göra om och göra rätt.

Hugol skrev:
4. Ni som har varit förbi Kings, har ni något tips på när man bör vara där, kanske mågon dag som det inte är lika mycket folk på plats? Tror det var allt, ser fram emot denna resa något fruktansvärt!! Så jag hoppas allt går aå smidigt som möjligt. / Hugo

Var där och köa två timmar innan de öppnar så kan du ta dig fram till kassan när de öppnar och slipper ägna dagen åt att köa. 

När du skall hämta ut passet med visumet bör du vara där och köa minst tre timmar innan de börjar lämna ut passen. 

sundbom skrev:
Beräknad handläggningstid om man inte vill ha passet skickat per post: 5 arbetsdagar.

De som lämnade in i kväll fick besked att det kunde ta upp till tio helgfria arbetsdagar. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Hej igen!
Ok, nu sitter vi fast i Hässleholm, tåget mot Stockholm minst en timme försenat, vi skulle varit uppe strax innan två.

Är helt desperat nu så jag slänger ut frågan här om det finns nån som bor eller jobbar i närheten av CKGS som skulle kunna tänka sig dra en nummerlapp för passutlämning vid 13.00-14.00-tiden för vår räkning så att vi får en chans att komma med vändande tåg hem igen??

Naturligtvis kan vi tänka oss att ge en rimlig ersättning för en sådan välgärning isåfall.
Pm:a mig!

Tack på förhand!

Åker (förhoppningsvis) den 7 dec från Kastrup med Finnair. Visumen fick vi hämta i Sthlm

Skalmoan
Nybörjare
Nybörjare

Äntligen fått våra visum!

Skickade in för en månad sen via postombud och fick dem på posten idag och kunde hämta ut. Så det behöver inte alltid vara så problemfyllt, även om det tar lång tid Wink

ziljeline
ziljelines bild
Småpratare
Småpratare

Tåget blev totalt två timmar försenat så istället för 14.00 rasade vi in kl 16.00 genom dörren till CKGS. Massor av folk, mer eller mindre desperata. Då skulle tåget hem igen gå 17.44. Jomen visst. Flera stycken som åkt för att hämta fast de beställt att få postat. Mötte även en kille där han och hans familj skickat in passen på tt-service nån vecka innan de lade ner. Då var deras pass sedan spårlöst försvunna så nu hade hela familjen fått göra nya pass och söka om på CKGS.

Klockan gick. Halv sex avbokade vi tåget hem. Vid 18.00 deklarerade min man att vi inte hade för avsikt att lämna lokalen förrän vi hade passen. En kille sprang iväg till ambassaden och vid sju var han tillbaka, då hade han grävt fram våra pass ur utgående posthög. Alltså var passen nu paketerade och klara trots att de igår själva rekommenderade att vi skulle komma och hämta dem och jag bekräftade att vi skulle göra just det både på telefon och mail. Så skicka nu inte iväg det sa och skrev jag uttryckligen.

Det hade alltså kunnat bli så att vi rest upp hit idag på deras rekommendation och att de ändå postat passen så vi inte kunnat få dem i handen.

Men nu har vi passen i alla fall, i väntan på nattåget som kanske går i tid firade vi med Kingfisher och god mat på en indisk restaurang i närheten.

Over and out från Stockholms Centralstation.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

ziljeline skrev:
Men nu har vi passen i alla fall, i väntan på nattåget som kanske går i tid firade vi med Kingfisher och god mat på en indisk restaurang i närheten. Over and out från Stockholms Centralstation.

Oj, vilken historia. 
Grattis till passen med visum. 

… Är i Singapura. 

Händig
Nybörjare
Nybörjare

Tjena!

Jag är på väg till Indien för andra gången, och har suttit mig ned med visumansökan.  De frågar efter visumnumret från mitt gamla visum vilket jag inte har nedskrivet någonstans. 

Hur ska jag återfå visumnumret? Det sitter inte kvar i mitt pass i alla fall.

/Albin

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Händig skrev:

Jag är på väg till Indien för andra gången, och har suttit mig ned med visumansökan.  De frågar efter visumnumret från mitt gamla visum vilket jag inte har nedskrivet någonstans. 

Hur ska jag återfå visumnumret? Det sitter inte kvar i mitt pass i alla fall.

När var det du reste? Var det så länge sedan att du hade ett annat pass? Leta fram ditt gamla pass. 

Ditt gamla visum sitter inklistrat i ditt pass. Var det riktigt länge sedan var det stämplat i ditt pass. 

… Är i Singapura. 

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

ziljeline skrev:
Tåget blev totalt två timmar försenat så istället för 14.00 rasade vi in kl 16.00 genom dörren till CKGS. Massor av folk, mer eller mindre desperata. Då skulle tåget hem igen gå 17.44. Jomen visst. Flera stycken som åkt för att hämta fast de beställt att få postat. Mötte även en kille där han och hans familj skickat in passen på tt-service nån vecka innan de lade ner. Då var deras pass sedan spårlöst försvunna så nu hade hela familjen fått göra nya pass och söka om på CKGS. Klockan gick. Halv sex avbokade vi tåget hem. Vid 18.00 deklarerade min man att vi inte hade för avsikt att lämna lokalen förrän vi hade passen. En kille sprang iväg till ambassaden och vid sju var han tillbaka, då hade han grävt fram våra pass ur utgående posthög. Alltså var passen nu paketerade och klara trots att de igår själva rekommenderade att vi skulle komma och hämta dem och jag bekräftade att vi skulle göra just det både på telefon och mail. Så skicka nu inte iväg det sa och skrev jag uttryckligen. Det hade alltså kunnat bli så att vi rest upp hit idag på deras rekommendation och att de ändå postat passen så vi inte kunnat få dem i handen. Men nu har vi passen i alla fall, i väntan på nattåget som kanske går i tid firade vi med Kingfisher och god mat på en indisk restaurang i närheten. Over and out från Stockholms Centralstation.

Ojojoj! Tänk att det ska behövas en sån pärs! Härligt att ni kan komma iväg med rätt flyg nu ändå. Ska ni bo över på Kastrup, eller vågar ni ta ett morgontåg över bron?

Själv har jag mer eller mindre ställt in mig på att behöva ta ett senare flyg, men idag kom en rek.avi som jag hoppas är våra pass. Trots att det fortfarande står "passport ready for collection" på cox&kings tracking. Annars är det ju billigare att åka sthlm t/r än att köpa en ny flygbiljett, men det är ju typiskt att det just nu börjar se riktigt illa ut med vädret och tågförseningar... Nu klär jag på mig och går till posten, håll tummarna! Smile

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Hanna_Hi skrev:

Själv har jag mer eller mindre ställt in mig på att behöva ta ett senare flyg, men idag kom en rek.avi som jag hoppas är våra pass. Trots att det fortfarande står "passport ready for collection" på cox&kings tracking. 

Rätta mig om jag har fel men "Ready for Collection" betyder väl just att passet är klart att hämtas Din "hämtning" består i att det skickas till dig och att du hämtar ut det hos postombudet. Vad jag minns så kommer det aldrig upp något meddelande om att passen skickats eller så. Det registreras i ett annat system. :) 

britrina
Upplyst användare
Upplyst

ziljeline skrev:
Tåget blev totalt två timmar försenat så istället för 14.00 rasade vi in kl 16.00 genom dörren till CKGS. Massor av folk, mer eller mindre desperata. Då skulle tåget hem igen gå 17.44. Jomen visst. Flera stycken som åkt för att hämta fast de beställt att få postat. Mötte även en kille där han och hans familj skickat in passen på tt-service nån vecka innan de lade ner. Då var deras pass sedan spårlöst försvunna så nu hade hela familjen fått göra nya pass och söka om på CKGS. Klockan gick. Halv sex avbokade vi tåget hem. Vid 18.00 deklarerade min man att vi inte hade för avsikt att lämna lokalen förrän vi hade passen. En kille sprang iväg till ambassaden och vid sju var han tillbaka, då hade han grävt fram våra pass ur utgående posthög. Alltså var passen nu paketerade och klara trots att de igår själva rekommenderade att vi skulle komma och hämta dem och jag bekräftade att vi skulle göra just det både på telefon och mail. Så skicka nu inte iväg det sa och skrev jag uttryckligen. Det hade alltså kunnat bli så att vi rest upp hit idag på deras rekommendation och att de ändå postat passen så vi inte kunnat få dem i handen. Men nu har vi passen i alla fall, i väntan på nattåget som kanske går i tid firade vi med Kingfisher och god mat på en indisk restaurang i närheten. Over and out från Stockholms Centralstation.

Puh! Vilken tur att allt löste sig. Hoppas nu att ni får en riktgit bra resa!

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

britrina skrev:

Rätta mig om jag har fel men "Ready for Collection" betyder väl just att passet är klart att hämtas Din "hämtning" består i att det skickas till dig och att du hämtar ut det hos postombudet. Vad jag minns så kommer det aldrig upp något meddelande om att passen skickats eller så. Det registreras i ett annat system. :) 

Antagligen är det som du säger. Smile Tänker bara att det borde stå att passen "hämtats"? Det var våra pass som kom nu iaf, så nu kan vi pusta ut och fira att vi sparat minst en tågresa till huvudstaden och tillbaka. Nästa bekymmer är att fundera ut om vi ska boka en hotellnatt på Kastrup natten till den 15, eller om vi vågar sätta tilliten til Öresundstågen på morgonen... tricky tricky

tilda
Småpratare
Småpratare

Skickade in passen 9/11... Planen var i att åka i början på december. Men nej, inga pass ännu.. Suck.. Tur att vi inte hade bokat biljettena iallafall Smile

Hoppas på resa i Januari istället!

James
Jamess bild
Småpratare
Småpratare

Sökte i mitten av november och tog rubbet av tjänster för att ha full koll.

Men när jag väl kom hem såg jag att jag behövde pass nr för att använda många av spårningarna som jag inte hade. Men sura inte så mycket för att jag hade fått 2 sms så de funkade.

Nu har det gått lång tid och inga sms så jag fick panik. Kom på i all stress att jag hade några ansöknings papper som hade fastnat i skrivaren där pass nr. står nyss. Kollade då på http://indianvisaonline.gov.in/visa/VisaEnquiry.jsp . Får fram: 

Status for File No. swes140677** is:-

Visa processed.If not collected earlier,Please contact the respective office on next working day where you have submitted your Application

Har ju beställt express. Nån som har fått fram samma? Ska man ringa och se hur det går eller det är omöjligt att få tag i nån där? Panik....Vill komma med 14dec flyget.

Vansinne är att göra samma saker om och om igen och förvänta sig olika resultat
- ALBERT EINSTEIN -

James
Jamess bild
Småpratare
Småpratare

Kollade även på http://www.in.ckgs.se/apply-for-a-visa/track-your-application.aspx där har den varit Passport Ready For Collection sen den 29Nov.............. Min dag blev inte bättre av att få reda på det. Har inte fått ett sms om det. Kokar lite inombords att jag hade sluppit snö o skit om Cox and Shit hade fungerat.

Fick tag i en person på nr: 020-434 434. En riktigt rapp insdisk engelsk kille. Berätta mitt ärende och jag förstod hälften av vad han sa. Men han ville ha mitt tele nr och skulle han lösa det. Betvivlar att där är en lösning innan den 14dec. Vågar inte beställa biljetter förrän jag har allt i handen. Bor trots allt i Helsingborg så det är inte så nära att ta sig till STHLM. Men ser enda lösningen att kanske ta sig upp och hämta ut den själv. Men risken är ju att den är skickad..... fan.

- ALBERT EINSTEIN -

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

Jag åkte upp och hämtade mitt pass igår trots att jag beställt att få det hemskickat med posten. De hade inte skickat det vilket iofs var tur eftersom jag åkte upp, men ändå dåligt eftersom jag betalat för tjänsten. Var flera andra där som också beställt post som hade kommit för att hämta sitt pass. Dock var det en kille vars pass de inte kunde hitta och de visste inte heller om de hade skickat det. Vilken mardröm.
Jag skulle råda alla som har bråttom att åka dit och hämta sitt pass så man är säker på att få det. De verkar som att de låter dem ligga minst en vecka innan de skickar dem.

James
Jamess bild
Småpratare
Småpratare

Efter en heldag och 5 samtal med dom så är det bestämt att jag åker upp och hämtar dom på måndag. 125mil tur&retur och sen ska jag åka på torsdag samma sträcka till Arlanda. 

Men 2 olika telefonisor påstod att jag kunde hämta pass/papper på morgonen vid 9 som jag har svårt att tro. Kommer nog få snällt vända och komma tillbaka kl 3. Men kommer inte ge mig om dom 2 har sagt det. Har det inspelat på telefonen. 

Ska bli skönt att lägga Cox & King bakom sig. 

- ALBERT EINSTEIN -

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

James skrev:

Efter en heldag och 5 samtal med dom så är det bestämt att jag åker upp och hämtar dom på måndag. 125mil tur&retur och sen ska jag åka på torsdag samma sträcka till Arlanda. 

Men 2 olika telefonisor påstod att jag kunde hämta pass/papper på morgonen vid 9 som jag har svårt att tro. Kommer nog få snällt vända och komma tillbaka kl 3. Men kommer inte ge mig om dom 2 har sagt det. Har det inspelat på telefonen. 

Ska bli skönt att lägga Cox & King bakom sig. 

Du kan hämta ut ditt pass närsomhelst, det är bara ansökan om visum som du måste göra innan kl 3.

James
Jamess bild
Småpratare
Småpratare

Så här står det på deras sida. 

Business Hours

Submission of Application:

Monday to Friday 09.00 hours - 15.00 hours except Holidays

Passport Collection:

Monday to Friday 15.00 hours - 17.00 hours except Holidays

- ALBERT EINSTEIN -

pappersdocka
Småpratare
Småpratare

James skrev:

Så här står det på deras sida. 

Business Hours

Submission of Application:

Monday to Friday 09.00 hours - 15.00 hours except Holidays

Passport Collection:

Monday to Friday 15.00 hours - 17.00 hours except Holidays

Jag vär där igår och hämtade ut mitt pass innan kl 3 med ett flertal andra så det går alldeles utmärkt.

sussandberg
Nybörjare
Nybörjare

Hejsan!

Det verkar som det har varit en del strul med Cox and Kings, speciellt när man sänder in via post. 

Själv löste jag det så att jag bad en vän i Stockholm att både lämna in och hämta ut visumansökningar/pass. Sände det som REK till henne vilket gick över natten. Hon lämnade in det den 23e november. Lite mer än en vecka senare, söndagen den 2e december kom ett mail där de bad om ursäkt för förseningen, men bara ett par timmar senare kom ett sms att visumen var klara för upphämtning. Min vän gick då dit på tisdagen den 4e december, enligt deras hemsida är det bara uthämtning efter klockan 15.00 men det var över 100 personer före i kö som ännu inte fått lämna in sina ansökningar... Men hon fick ut dem inom en timme så efter sände hon det åter till mig med REK. Så sex arbetsdagar hos Cox & Kings då och ett par extra dagar för vår egen posthantering. 

OBS! Ombudet måste ha med sig en fullmakt och dessutom kopia på pass, samt kvitto för inlämningen av passet. 

MVH, Susanne 

James
Jamess bild
Småpratare
Småpratare

Citat:

Jag vär där igår och hämtade ut mitt pass innan kl 3 med ett flertal andra så det går alldeles utmärkt.

Va skönt att höra Smile. Nu kan jag hålla fredag och inte känna sån stress inför måndag.

- ALBERT EINSTEIN -

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Men herrejösses, ska människor behöva göra såna extra resor långt ifrån landet och behöva vara oroliga och lägga ut så mycket pengar på resor hit och dit???

Är det inte dags att skriva till den indiska ambassaden eller vem som är ansvarig och klaga för så får det väl ändå inte gå till?????

Det här är ju krångligare än att få uppehållstillstånd från Indien och hit......blush

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Det är bra om många skriver till ambassaden och berättar om hur duktiga Cox & Kings är eller åtminstone klagar på Indiska Ambassadens Facebook-sida.

Anledningen till att Cox & Kings skulle ta över var ju för att servicen skulle bli bättre men de har ju levererat katastrof.

… Är i Singapura. 

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

https://www.facebook.com/pages/Indiska-Ambassaden/175427775820812?ref=ts...

eller om man skriver direkt till ambassaden här:

visapassports@indianembassy.se

Mvh Eva

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Äsch jag skrev ett brev direkt ur hjärtat när jag ändå höll på, trots att jag själv inte behöver ansöka om visum då jag har PIO.card men jag tycker så synd om er alla andra som måste brottas med detta elände.

Jag har nog inte stavat rätt eller så men jag tror nog de förstår ändå min knaggliga engelska.

Dear Embassy!

It is not acceptabel to be treated like this new office Cox and Kings do with people!
They are not qualified to do this work and handle with important things like visas!

They make people to be worried and lot of people have to take flights, trains, cars from far away along this country to be sure to got their visas in right time!
They sit there in that small office nearly to get in panic for many hours and many of them have taken the day off from work and loose money for that.
This is not acceptabel!

People do already pay a lot for the visas and their holiday and lot of them have saved for long time to do this travel to India.
It seams that you only make it more and more difficult to ask for visa.

For my personal sake it is not a problem because I already have a PIO-card and I am married to an indian man (thank God) but I feel so sorry about this other people who have to be so worried about this.

Can you please look after this matter and make it better???? I guess its wurse then ever now!

I guess you will loose many tourist because they will talk with other friends who never have been in India and they will tell them that its so much of trouble to get a visa.
That will make that lot of people will go to other destinations in the world instead of India.

It should be easier to get a visa and not that expensive that it is today with all that extra costs people have to pay to get them in time! Why do we have visas, could it not be without visas or what is the problem with that? Do you think that all swedish people want to move to India?

Best regards and
Merry Christmas and Happy New Year
from
Eva Järdeholm-Fernandes

Mvh Eva