Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

Folket rätt högt upp i Goas hierarki jobbar för att få indiska myndigheterna att införa "Visum i ankomsthallen", bra om de lyckades med något positivt en gång. Ännu bättre vore väl australiens modell, ansökan via webbformulär och positivt svar via email en halvtimme senare...

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

tommypeters skrev:

Folket rätt högt upp i Goas hierarki jobbar för att få indiska myndigheterna att införa "Visum i ankomsthallen", bra om de lyckades med något positivt en gång. Ännu bättre vore väl australiens modell, ansökan via webbformulär och positivt svar via email en halvtimme senare...

Föreslå det för Svenska Utrikesdepartementet så kommer mängden turister i Sverige att mångfaldigas.

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

JGanesh
Småpratare
Småpratare

Jag skulle behöva hjälp, cox & kings hemsida verkar inte fungera som den ska. De flesta länkar leder till en error-sida. Så jag kan inte hitta vart man betalar för visumet man ansöker om... Eller så hittar jag helt enkelt inte på sidan. Någon som kan hjälpa mig? Måste få det klart idag sad

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

JGanesh skrev:
Jag skulle behöva hjälp, cox & kings hemsida verkar inte fungera som den ska. De flesta länkar leder till en error-sida.

Här fungerar Cox och Kings sida utmärkt. Du måste ha webbläsare av senaste version. 

JGanesh skrev:
Så jag kan inte hitta vart man betalar för visumet man ansöker om...

Du betalar kontant när du lämnar in ansökan på David Bagaresgata 26B i Stockholm. 

JGanesh skrev:
Eller så hittar jag helt enkelt inte på sidan. Någon som kan hjälpa mig? Måste få det klart idag sad

Lycka till!

… Är i Singapura. 

JGanesh
Småpratare
Småpratare

matsism skrev:

Du betalar kontant när du lämnar in ansökan på David Bagaresgata 26B i Stockholm. 

Tack!

Jag ska dock inte lämna in det personligen, utan det gör en vän till mig. Läste attt man då måste skicka med en kopia på betalningen, som man gör innan. Det är det jag ej kan hitta... 

JGanesh
Småpratare
Småpratare

Eller jaha, man kanske kan skicka med summan i kontanter i brevet istället då?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

JGanesh skrev:
Jag ska dock inte lämna in det personligen, utan det gör en vän till mig. Läste attt man då måste skicka med en kopia på betalningen, som man gör innan. Det är det jag ej kan hitta... 

Du får du skicka pengar till din vän som betalar kontant när han lämnar in din ansökan. 

Skickar du med en kopia på betalningen tar det typ minst en månad extra för att de skall hitta inbetalningen. Betala kontant!

… Är i Singapura. 

JGanesh
Småpratare
Småpratare

matsism skrev:

Du får du skicka pengar till din vän som betalar kontant när han lämnar in din ansökan. 

Skickar du med en kopia på betalningen tar det typ minst en månad extra för att de skall hitta inbetalningen. Betala kontant!

Då förstår jag!

Jag passar på att ställa en till fråga. I ansökan måste man fylla i en refernes man har i indien, som ett hotell. Vi har inte bokat något än. Går det bra att fylla i ett hotells uppgifter som vi "möjligtvis" tänker bo på, eller måste något vara bokat?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Om du verkligen vågar skicka din ansökan med post trots att det tar löjligt lång tid och är osäkert med leverans tillbaka så står det HÄR hur du betalar. Klicka på Payment Terms så står kontonumret. 

… Är i Singapura. 

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

JGanesh skrev:
Jag passar på att ställa en till fråga. I ansökan måste man fylla i en refernes man har i indien, som ett hotell. Vi har inte bokat något än. Går det bra att fylla i ett hotells uppgifter som vi "möjligtvis" tänker bo på, eller måste något vara bokat?

Du skriver var du planerar att bo. När du väl har visum kan du ju alltid ändra dina planer. Du behöver inte boka för att få visum. 

… Är i Singapura. 

JGanesh
Småpratare
Småpratare

Tack så mycket för dina svar!

Nej jag vågar inte skicka med post, har en vän som lämnar in och en annan som hämtar ut. Då tar det väl inte för lång tid? Ansökan lämnas in den 12e och måste vara klar innan den 22a december...

upandaway
Nybörjare
Nybörjare

Är det någon som vet de olika statusen ens ansökan till Cox kan ha? Alltså Applicant status på Track your Visa Application.

Direkt när jag skickade in min stod det "Application in process" och nu 7-10 dagar senare står det "Application Accepted for Processing". Min fråga grundas självklart på undran om när visumet kan vara klart. Smile

hyperman
Nybörjare
Nybörjare

Ifall fler undrar om de kommer att få sina visum, via post så gick det såhär för oss:

17/11 Skickade korrekt ifyllda ansökningar

29/11 Statusen ändrad till application completed eller något dylikt.

1/12 Statusen ändrad till att de är hos ambassaden

5/12 Statusen ändrad till Ready for collection

8/12 Statusen ändrad till Documents released

10/12 Rek brev med pass hämtat på posten Laughing out loud

Ungefär som jag hade väntat mig, trodde dock att det skulle vara själva . Får hoppas de får upp farten och förenklar ansökningsförfarandet med ungefär 500%.

ebba nilsson
Nybörjare
Nybörjare

Hej hej indienfantaster!

Tänkte berätta min historia om när jag lämnade in min visumansökan och avsluta med en liten fråga.

Jag hade läst alla historer om hur lång kö det kunde bli och hur lång tid det kunde ta om man kom sent, så jag kom til cox&kings den 6e december vid 08.20 och ställde mig utanför. 10 minuter senare var det 3 personer bakom mig, och vid 09.00 var det ett tiotal. Jag kom in först, lämnade in visumansökan (hade redan klistrat fast foto som jag tog på fotoautomaten vid slussen) och var ute 09.20.

Idag fick jag ett sms där det stod att passet hade mottagits från ambassaden och var redo att hämtas. Nu kommer jag till frågan - på C&Ks dörr står det att man kan hämta passet från 15-17, men går det att hämta det på morgonen ändå?

Tacksam för svar!

Åker till Delhi den 19e januari 2013 för att volontärjobba på ett barnhem i Banjara Basti (7 timmar med bil från Delhi) i 3 månader. 

upandaway
Nybörjare
Nybörjare

Tack Hyperman för ett bra svar!

För andra intresserade kan jag upplysa om att min ansökans status ändrades från "Application accepted for processing" tillbaks till "Application in process" och idag fick jag ett nytt mail om att de har skickat vidare handlingarna till ambassaden och statusen är nu "Application sent to Consulate for processing".

Hanna_Hi
Erfaren användare
Erfaren

20 nov, skickade våra två pass och alla dokument med vanlig post.

28 nov, ansökan accepterad.

29 nov, ansökan skickad till ambassaden.

3 dec, passen redo för avhämtning

6 dec, hämtade ut pass på posten

Helt ok handläggningstid tycker jag. Det enda som fungerat dåligt är kontakten med cox&king, som varit obefintlig. Har skickat många mail, och försökt ringa, men aldrig fått nåt svar. Känns ju verkligen lite sådär att skicka iväg sitt pass till ett sånt kaosbolag!

tilda
Småpratare
Småpratare

woohoo! Idag kan jag hämta ut mitt pass på posten!  Laughing out loud

Skickade in det 9/11. Den 30/11 stod det "Ready for collection".

Det tog alltså ytterliggare 10 dagar innan de skickade hem det. Heja cox!

Nu kan jag börja jaga biljetter igen! Min tänkta resa gick för en vecka sen....

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Erfaren användare
Erfaren

Ansökte om visum 12:e november. Via rekbrev.

den 28:e november stod det på hemsidan att min ansökan mottagits. Samtidigt fick jag också ett mail om detta.

1:a december stod det på hemsidan att mitt pass lämnats till ambassaden.

3:e december att mitt pass var "ready for pickup.

4:e december så mailar jag ckgs och frågar när de tänker skicka mitt pass. Detta mail har jag ännu inte fått svar på.

6:e december så ringer jag CKGS och frågar när de ska skcika tillbaka mitt pass. Killen frågar om jag bifogat ett addrasserat svarskuvert. Jag säger att jag inte gjort det, eftersom jag utgått att de stod för detta, precis som TT brukade göra, dessutom har jag ju betalat ett premium för den tjänsten. Killen säger då att jag måste komma till Stockholm och hämta passet. Det är ju inte lätt för en Linköpingsbo som förvärvsarbetar. Men jag skulle kunna skicka ett ombud.  Jag skriver raskt i hop ett rekommendationsbrev och postar till barnledig lillasyster i Stockholm. mannen i telefonen säger att han stoppar utskickandet av passet

7:e december. Min syster går förbi CKGS å mina vägnar och konstaterar att man omöjligen kan få in en barnvagn, samt att det verkar vara ganska kaotiskt där. Ger upp opch går hem för att ta nya tag på måndag.

8:e december (obs lördag)  Jag får ett mail från CKGS med budskapet "We are pleased to inform you that your passport has been sent by post/courier and the tracking number is RRXXXX....SE  !!! Jag går in på Posten.se för att kolla trackingnumret. Funkar inte :O   jag beställer rätt mycket grejer på nätet som skcikas som rek, och jag tycker att Svenska posten har ruskigt bra koll. Nu är jag faktiskt MER orolig än förut.  var det fel tackingnummer i mailet? Har jag fått fel pass?

10:e december. Avi kommer att jag ska hämta ut ett rek från CKGS. Yes, något har iallafall nått Linköping. Dock hinner jag inte till utlämningsstället.

11:e december. Jag hämtar ut rek-brevet som enligt posten inte finns. Och däriligger mitt pass försett med indiskt visum.   Laughing out loud Dock så ser det lite sjavigare ut än det januari 2012, lite billigare liksom, dessutom har de klistrat det rejält snett.

Så slutet gott, allting gott, och inom 25 arbetsdagar. MEN Måste ändå säga att de har grymt dålig koll på sina egna rutiner. Uppmana folk att åka till Stockhol för att hämta saker de är på G att skicka ut. Stoppa utskickandet, och sen kommer det ändå! Riktigt dåligt.

Hardewall
Nybörjare
Nybörjare

En liten, men inte alls oviktig, detalj. När man ringer Cox&Kings på 020-434434 så sitter inte personalen på ett kontor i Stockholm eller Sverige för den delen. Dom sitter i Indien...

Kommentarer överflödiga....

friidaa
Nybörjare
Nybörjare

Det är nämligen så att de inne på Cox & Kings tydligen har slarvat bort min ansökan och pass. De hittar varken passnr eller mitt namn i deras system. När jag ringde igår ville de jag skulle skicka mail istället vilket de inte svarat på, så ringde idag igen och stod på mig men de sa att de ska ringa upp "inom 24h". Servicen är inte den bästa och de försöker skyll på att jag skickat till fel adress osv.

Jag skickade in pass/ansökan som rek- och kan spåra detta och se att de HAR hämtat ut det den 23:e november.

Jag reser 4 jan från Göteborg. Jag kan hinna göra ett nytt pass innan jul men är det möjligt att Cox & Kings kan utfärda ett visum innan jag reser den 4jan - Jag kommer givetvis åka upp till Sthlm och lämna pass och ansökan personligen och stanna där till det är klart. Jag har inte ens fått svar på deras öppettider i jul/nyår, vet någon om de har öppet ens i jul/nyår?

Har någon några andra tips i allt det här eller hört om något liknande?

Är de behjälpliga i sådana här situationer inne på Cox&kings? (har inte fått uppfattningen av detta ännu nämligen)

Enormt tacksam för svar!

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Ja herrejosef!

Säger bara skriv och beklaga er!

http://www.indien.nu/forum/klagomal-till-ambassaden

Det kanske kan hjälpa, vem vet?

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

britrina
Upplyst användare
Upplyst

friidaa skrev:

Det är nämligen så att de inne på Cox & Kings tydligen har slarvat bort min ansökan och pass. De hittar varken passnr eller mitt namn i deras system. När jag ringde igår ville de jag skulle skicka mail istället vilket de inte svarat på, så ringde idag igen och stod på mig men de sa att de ska ringa upp "inom 24h". Servicen är inte den bästa och de försöker skyll på att jag skickat till fel adress osv.

Jag skickade in pass/ansökan som rek- och kan spåra detta och se att de HAR hämtat ut det den 23:e november.

Jag reser 4 jan från Göteborg. Jag kan hinna göra ett nytt pass innan jul men är det möjligt att Cox & Kings kan utfärda ett visum innan jag reser den 4jan - Jag kommer givetvis åka upp till Sthlm och lämna pass och ansökan personligen och stanna där till det är klart. Jag har inte ens fått svar på deras öppettider i jul/nyår, vet någon om de har öppet ens i jul/nyår?

Har någon några andra tips i allt det här eller hört om något liknande?

Är de behjälpliga i sådana här situationer inne på Cox&kings? (har inte fått uppfattningen av detta ännu nämligen)

Enormt tacksam för svar!

Stackare! Lider verkligen med dig. Hoppas att Cox and Kings tar sitt ansvar och betalar för nytt pass och visum (om de inte lyckas hitta passet). Kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Men skickar välgångsönskningar via cyberspace. Smile Sitter själv och väntar på visum till 8 pers som jag skickade in för en vecka sedan. Ännu har inte statusen förädrats från när vi fyllde i onlineansökan. 

Skriv gärna igen och tala om hur det går för dig. 

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Jag har hört flera vars pass varit helt borta och som de plötsligt hittar åter på Cox och Kings. Seriös firma!

… Är i Singapura. 

Pererikmo
Pererikmos bild
Nybörjare
Nybörjare

26 November  Skickade pass med rek.

7  December hämtade de ut brevet.

13 December  Kollade på hemsidan under "track your application"  Och det stod "record not found" sad

Ringde och fick tag på en trevlig Indisk man. Han påstod att de höll på med min ansökan och att det fom måndag ska gå och se på hemsidan igen.

Hoppas på det, återkommer med info..

mr.masala
Nybörjare
Nybörjare

Hej

Tänkte dela med mig av lite lärdomar från Cox and Kings hantering av att skicka pass med REK i landet. Det står på hemsidan att två pass kan skickas med ett rek á 90 kr för oss som inte har möjlighet att hämta i Stockholm. Så jag och min tjej gjorde som det stod och bifogade ett adresserat kuvert (men utan frankering för det hade vi ju betalt för genom internetbanken typ den 21 november). Det rullar på med visumansökan, lite knix på vägen (typ att min flickväns ärrendnummer ändrades under vägen och lite så) samt att vi inte fick några uppdateringssms som vi hade betalt för. Nåja

Så dyker min tjejs pass upp hemma i brevlådan men inte i det kuvertet vi bifogade (det var ursprungligen adresserat till mig för jag jobbar nära posten och kunde lättare hämtat våra pass). Inte mycket händer, mitt pass står som ready to pick up på nätet men det gör även min tjejs så vi tänker det är nog på väg (fast en viss oro börjar sprida sig). ringer och får besked att allt är lugnt. får sen sms att jag ska hämta mitt pass för det börjar bli tight inför min resa (12 dec, åker den 19e). ringer igen och efter lite snack med deras central (i indien) får jag veta att mitt pass kommer skickas samma dag, jag undrar om något är problem med att dom redan skickat min tjejs pass med det kuvertet som skulle innehållit bådas säger att jag snabbt kan betala mer om det är där skon klämmer, men nej inga problem. passar ändå på att skicka en fullmakt till en kompis i sthlm just in case.

får ingen avi idag (13 dec) så jag ringer ett par gånger och kommer slutligen fram, får vänta länge och sen säger han att jag inte betalt för att skicka två pass!!!! panik. så nu har jag skickat min stockholmskompis runt stan i taxi för att försöka få tag på passet och skicka hem det till mig.

Så jag vill bara varna för det, betala rejält och lita inte på det som står på hemsidan om att ett kuvert räcker till två pass.

BertilR
BertilRs bild
Veteran
Veteran

Enligt Postens portotabell kostar ett Rek max 500 g SEK 36:- + SEK 60:- = SEK 96:-. 500 g bör vara tillräckligt för två pass (jag har skickat 4 pass med detta porto). Således bara en bortförklaring från CK!

anton_137
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Har fått lätt panik, upptäckte att jag skickat min visumansökan till David Bagares gata istället för att skicka till postboxen. Har detta någon betydelse, tror ni? Kollade med posten och rek brevet är uthämtat. 

Tacksam för svar.

Anton

Erik Öberg
Erik Öbergs bild
Erfaren användare
Erfaren

Är det uthämtat så är det lungt. Rekbrev måste ju ändå hämtas på utlämningsställe av en behörig person.

Viktigare att du har angett korrekt adress hem till dig själv i det fallet Smile

anton_137 skrev:

Hej!

Har fått lätt panik, upptäckte att jag skickat min visumansökan till David Bagares gata istället för att skicka till postboxen. Har detta någon betydelse, tror ni? Kollade med posten och rek brevet är uthämtat. 

Tacksam för svar.

Anton

anton_137
Nybörjare
Nybörjare

Jo, rätt adress tillbaka har jag skrivit rätt smiley.

upandaway
Nybörjare
Nybörjare

Jag fick mitt visum i fredags och är positivt överraskad över hur smidigt det gick ändå i mitt fall. Ifall andra är nyfikna så är detta mina datum när jag ansökte via post:

29/11 skickade in ansökningarna
3/12 info om att de hämtat ut mitt brev
9/12 application completed eller liknande

10/12 skickat till ambassaden

12/12 tillbaka från ambassaden till Cox

14/12 visumet i brevlådan

Totalt 15 dagar från det att jag postade ansökan till att jag återfick visumet i brevlådan och jag är helnöjd. Särskilt som förväntningarna var låga efter att ha läst vad som kunde ha hänt med ansökan som, tyvärr, andra råkat ut för.