Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sara_Anna
Nybörjare
Nybörjare

En kompis till mig var på Cox & Kings imorse för att hämta ut mitt pass och visum men hon fick beskedet att de absolut inte lämnar ut några pass innan 15:00, vilket verkar ha varit möjligt tidigare.

Pererikmo
Pererikmos bild
Nybörjare
Nybörjare

Pererikmo skrev:

26 November  Skickade pass med rek.

7  December hämtade de ut brevet.

13 December  Kollade på hemsidan under "track your application"  Och det stod "record not found" sad

Ringde och fick tag på en trevlig Indisk man. Han påstod att de höll på med min ansökan och att det fom måndag ska gå och se på hemsidan igen.

Hoppas på det, återkommer med info..

Pererikmo skrev:

26 November  Skickade pass med rek.

7  December hämtade de ut brevet.

13 December  Kollade på hemsidan under "track your application"  Och det stod "record not found" sad

Ringde och fick tag på en trevlig Indisk man. Han påstod att de höll på med min ansökan och att det fom måndag ska gå och se på hemsidan igen.

Hoppas på det, återkommer med info..

Nu så är det klart för avhämtning står det på hemsidan. Hoppas de skickar det så fort som möjligt. smiley

Pererikmo
Pererikmos bild
Nybörjare
Nybörjare

Mitt visa har dykt upp laugh.. Men de har lyckats stava Erik med c alltså Eric.. Nån som vet om detta kommer att ställa till några bekymmer?

korp
Upplyst användare
Upplyst

Pererikmo skrev:

Mitt visa har dykt upp laugh.. Men de har lyckats stava Erik med c alltså Eric.. Nån som vet om detta kommer att ställa till några bekymmer?

ja det kan det helt klart göra, men det beror lite på vilken humör personen är som kollar ditt pass och visum är när du går ombord planet eller vid passkontrollen i Indien.

Troligen går det nog bra, men det kanske blir lite diskussion vid passkontrollen i Indien.

anton_137
Nybörjare
Nybörjare

Skickade in visumansökan via rek post den 9 december, betalade avgift inkl rek brev tillbaka samma dag, ca en vecka senare kom mail om att ansökan behandlas, någon dag senare att passet var tillbaka från ambassaden och var klart för avhämtning, idag ramlade passet ner i brevlådan. Allt gick på 10 dagar. Helt häpen, dock lite undrande över att man dels inte använde kuvertet som bifogats och att man skickade som expressbrev. Funderar på om man ska kontakta Cox och fråga varför man inte skickade via rek. Nu gick det ju bra och framförallt oerhört fort men tänk om brevet hade försvunnit på vägen.

Anton

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Pererikmo skrev:

Åk omgående tillbaka till Cox och Kings och be dem fixa korrekt visum. Inget flygbolag har skyldighet att släppa ombord någon med osäkra visum-handlingar. Du kommer troligtvis klara dig med det felaktiga visumet men det är absolut inte säkert. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

lenalillalo
lenalillalos bild
Småpratare
Småpratare

Tog drygt 2 veckor för mej att få visum (skickade in det) Helt ok tycker jag.

Däremot verkar inte rutinerna fungera sådär jättebra hos Cox and Kings..

3 dagar efter att jag fått tillbaka mitt pass med posten så fick jag mail där det stod "your passport is ready for collection" Smile

Jennya78
Erfaren användare
Erfaren

Hej

Finns det någon som sökt visum på plats nu på senaste? Hur lång tid tog det innan ni fick det åter? Jag har tänkt åka den 11 men oroar mig lite för att jag inte ska hinna få visum. Har inte sökt än.

Vänligen/
Jenny

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Jennya78 skrev:
Finns det någon som sökt visum på plats nu på senaste? Hur lång tid tog det innan ni fick det åter? Jag har tänkt åka den 11 men oroar mig lite för att jag inte ska hinna få visum. Har inte sökt än.

Jag fick visum på åtta dagar med då ljög jag helt fräckt och sa att det var extremt brådskande. Det tog många timmar att lämna in och hela dagen bara att hämta ut det visiterade passet så ha tålamod. 

Hälsningar från Baga Beach, Goa. 

… Är i Singapura. 

Jennya78
Erfaren användare
Erfaren

Tack för svaret! Försöker lista ut öppettiderna vi hemsidan, lyckas inte riktigt
Åker dit imorgon och hoppas på det bästa. Står inget om att de har stängt annat än idag Smile

Har du några tips på vart det kan vara bra att bo som ensam tjej i Goa?
Vilka stränder tycker du är bäst?
Hur skulle du säga att prisnivån i Goa är jämfört med tex varkala och kovalam?

Tacksam för tips!

isaman
isamans bild
Erfaren användare
Erfaren

Palolem & Patnem fungerade utmärkt som ensam tjej! ( var där och pluggade på distans) Ska tillbaka dit i Mars, efter en trip till norr. Ska också försöka fixa visum imorgon. De borde ju ha öppet som vanligt Smile

mittro
Nybörjare
Nybörjare

Jag valde att ta risken att skicka in min ansökan trots att jag bor nära Cox. Skickade rek 12e DEC och passet låg i min brevlåda den 18e ( Detta var ju dock skumt då jag trodde de skulle skicka rek tillbaka och att jag skulle behöva hämta ut det med annat ID..men det var alltså skickat med express.). Alltså tog de sex dagar och jag slapp ta ledigt från jobbet för att köa både för att lämna in och hämta ut.

Extremt smidigt, så det kan vara till fördel att skicka in ansökan. Hoppas ni alla får era pass i tid och får en skön resa  Smile

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Skickar visumansökan med post om en vecka eller så ... Ska inte åka förrän i slutet på februari, men varför vänta till sista stund och vara nervös. Sök nu! cool

Goa 8/11-30/11 2017

Easy
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Detta verkar vara en bra plats för att få svar på sina frågor om visum till Indien så jag gör ett försök. Vi är några familjer som ska åka till Indien i mitten av mars så det är ingen brådska med visum för de flesta i sällskapet. Min syster ska dock resa till Indonesien redan i slutet av januari (20) och jag kommer lämna in hennes pass hos Cox & King den 2 januari.

Om ärandet drar ut på tiden, och som jag förstår det behåller de passet fram tills det är klart, hur gör jag då? Går det att avbryta en visumansökan för att få tillbaka sitt pass? Kan man i så fall fortfölja ansökan senare? Har något varit med om en liknande situation, kan man utfärda tillfälliga pass för att få resa bort och hem igen eller makuleras det pass som är under visumansökan till Indien då? Kanske svåra frågor men hittar inga bra svar och skulle verkligen uppskatta den hjälp jag kan få.

Tack för informativ tråd!

shivaji
Orakel
Orakel

Har problem när jag försöker fylla i ansökan. Dom vill ha in senaste visum-nr, vilket är omöjligt för mig då jag tappat bort mitt gamla pass. Kan jag skippa den frågan? 

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Hej!

Här är det lite smått panik. Skall åka till Indien med en grupp den 18:e februari. Alla har fått sina visum godkända och alla utom en fick sina visum innan jul. Nu har det visat  sig att posten (alltså inte Cox and Kings) har slarvar bort expressbrevet. De har ingen aning om var det är. Jag har nu skickat iväg den berörda personen till polisen för att skaffa ett nytt pass för att sedan skicka in till Cox and Kings igen för att hinna få visum innan den 18:e februari. Är det någon som har tips om vad jag kan göra för att få själva viseringsprocessen att gå snabbt? Bor i Värmland och jobbar heltid som lärare så det är inte helt lätt att åka till Stockholm och fixa det hela.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

shivaji skrev:

Har problem när jag försöker fylla i ansökan. Dom vill ha in senaste visum-nr, vilket är omöjligt för mig då jag tappat bort mitt gamla pass. Kan jag skippa den frågan? 

Jag vet flera som fyllt i n/a och det har gått bra.

… Är i Singapura. 

Returia
Returias bild
Veteran
Veteran

Kommer inte ihåg hur jag har gjort de andra gångerna, men ska jag skriva under barnens visum? 

Anna

Maggan
Erfaren användare
Erfaren

Hej!

Jag har skivit under barnens visumansökan när dom har varit för små för att skriva sitt för och efternamn. Jag har skrivit mother under min namnteckning. Har inte varit några problem.

Ha en underbar resa!

Hälsning Maggan

Returia
Returias bild
Veteran
Veteran

Tack Maggan. Nästa visumfråga: är det något jag har glömt?! Har fyllt i ansökningarna, skrivit under, satt dit foto. Passen, kopia på passen, kvitto på att jag har betalat! Verkar som Rek-brev inte "fungerar" med C&K, är det någon vits att ta express eller kan jag lika gärna ta vanlig post? 

Anna

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Skickar du ditt pass med vanlig post är chansen att de kommer fram mycket liten. Människosmugglare betalar enorma summor för stulna pass.

… Är i Singapura. 

Returia
Returias bild
Veteran
Veteran

Jo, Mats! Jag hade tänkt skicka upp våra pass med rek, men efter vad man läst här & vad som sägs på C&K så finns det ingen rek tillbaka! Det är det jag menar! 

_Stina_
Erfaren användare
Erfaren

Jag fixade mitt visa för någon vecka sedan Registered Mail blev rekommenderat brev. SMS funkade dock inte  

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Det gick snabbt! En vecka med post. Hade dock fyllt i att få alla fyra pass skickade i retur till min adress, men de hade valt att skicka rek. till var och ens hemadress.  

Goa 8/11-30/11 2017

britrina
Upplyst användare
Upplyst

ozzy skrev:

Det gick snabbt! En vecka med post. Hade dock fyllt i att få alla fyra pass skickade i retur till min adress, men de hade valt att skicka rek. till var och ens hemadress.  

Så det funkar med rek från Cox an Kings nu? Vi beställde rek, men fick passen som express direkt i postlådan. Inte ok! 

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

De kanske har tagit åt sig av tidigare kritik? Hade beställt REK och fick så! 

Goa 8/11-30/11 2017

britrina
Upplyst användare
Upplyst

ozzy skrev:

De kanske har tagit åt sig av tidigare kritik? Hade beställt REK och fick så! 

Vad bra! Då kanske jag vågar chansa med postleverans igen till nästa resa. Smile

ErikoAnna
Nybörjare
Nybörjare

Hej!

Jag och min pojkvän är bosatta i Lund. Vet ni om det fungerar att ansöka om visum i Köpenhamn vid deras ambassad? 

Och när bör vi ansöka om visum om vi ska resa i Augusti?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

ErikoAnna skrev:
Jag och min pojkvän är bosatta i Lund. Vet ni om det fungerar att ansöka om visum i Köpenhamn vid deras ambassad? 

Nej, det går inte alls. Du måste gå via Cox & Kings i Stockholm.  

ErikoAnna skrev:
Och när bör vi ansöka om visum om vi ska resa i Augusti?

Besöker du Cox & Kings i Stockholm tar ansökan 5-10 helgfria arbetsdagar. 
Skickar du med post tar det 12-30 helgfria arbetsdagar. 

… Är i Singapura. 

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Skickade visumansökan med post på en fredag och det kom åter REK. fredagen därpå... Det KAN gå fort!

Goa 8/11-30/11 2017