Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
frigrön
Nybörjare
Nybörjare

Fick ett infall och bokade en biljett till Mumbai fredagen den 8:e mars och det slog mig idag att jag förmodligen var för naiv.  Tror ni jag har någon chans att få mitt visa i tid om jag skickar in alla papper på Måndag? Eller måste jag ta mig ner till Stockholm och fixa det i disken? Blev väldigt orolig nu. Dumt av mig.

Kan man åka ner till Stockholm och lämna över alla papper och be dom skicka hem dokumenten när de är färdiga? Eller måste man hämta ut dom på plats också?

:~ Puzzled :puzzled:" width="19" />

britrina
Upplyst användare
Upplyst

frigrön skrev:

Fick ett infall och bokade en biljett till Mumbai fredagen den 8:e mars och det slog mig idag att jag förmodligen var för naiv.  Tror ni jag har någon chans att få mitt visa i tid om jag skickar in alla papper på Måndag?

Omöjligt är det ju inte. Handläggningen verkar gå snabbt nu. 

frigrön skrev:
Kan man åka ner till Stockholm och lämna över alla papper och be dom skicka hem dokumenten när de är färdiga? Eller måste man hämta ut dom på plats också?

Du kan lämna in passen personlige och be dem posta dem. Bara du betalar för frakten, så är det inga problem. Du kan även skicka in passen och sedan hämta dem personligen. 

Mosd
Erfaren användare
Erfaren

Får jag som bor i sthlm fixa visum åt mig och tjejen om jag tar med hennes pass? Får hon i sin tur hämta ut dom utan mig?

Nepomuk
Nepomuks bild
Orakel
Orakel

Lämna in passen och ansöknningarna kan du göra åt henne utan problem. Bara hon själv skrivit under sin ansökan! 

För att hon ska kunna hämta ut ditt pass (eller du hennes) behöver du skriva en fullmakt där du ger henne rätt att göra det i ditt ställe. 

/anna

Saxen
Nybörjare
Nybörjare

Jag åker till Delhi den 25e mars, beställde, eller rättare sagt har betalt för visum från denna sidan: http://www.allavisum.se/visum/21-visum-till-indien.html?gclid=CKyIyYi4w7UCFfCXcAodK1cAIA 

Det var innan jag hittade detta forum, jag vet dumt, jag googlade typ inget innan jag bokade resa och började kolla efter visum efter att resan var köpt. Är det stället rätt att beställa från? Jag kan dessutom inte skicka in handlingar än för jag väntar på att få nytt pass...

Lite nervös nu... var väldigt spontan när jag bokade. Åker ensam tjej, 27 år 11 dagar... Har inget hotell bokat... Landar 06.35 på morgonen så jag tänkte att det är lika bra att ta 1a dagen till att kolla runt på hotell..

Undrar också om det är nått speciellt jag ska tänka på när jag tar taxi från flyget, nått man ska tänka på när man väljer taxi?

Tack tack om nån svarar Smile

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Saxen skrev:
Jag åker till Delhi den 25e mars, beställde, eller rättare sagt har betalt för visum från denna sidan: http://www.allavisum.se/visum/21-visum-till-indien.html?gclid=CKyIyYi4w7UCFfCXcAodK1cAIA

Det var innan jag hittade detta forum, jag vet dumt, jag googlade typ inget innan jag bokade resa och började kolla efter visum efter att resan var köpt. Är det stället rätt att beställa från? Jag kan dessutom inte skicka in handlingar än för jag väntar på att få nytt pass...

Visum till Indien ansöker du om från Cox & Kings.
Snabbast går det om du lämnar in ansökan personligen på David Bagaresgata 26B i Stockholm

OBS!
Det är inte enklare, billigare eller går snabbare med ytterliggare en dyr och tidskrävnade mellanhand som AllaVisum

Saxen skrev:
Lite nervös nu... var väldigt spontan när jag bokade. Åker ensam tjej, 27 år 11 dagar... Har inget hotell bokat... Landar 06.35 på morgonen så jag tänkte att det är lika bra att ta 1a dagen till att kolla runt på hotell..

Alla billiga hotell ligger i Pahar Ganj, mittimot New Delhi Railwaystation
Titta alltid på rummet innan du bestämmer dig. 

Det är enkelt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro

Saxen skrev:
Undrar också om det är nått speciellt jag ska tänka på när jag tar taxi från flyget, nått man ska tänka på när man väljer taxi?

Köp alltid pre-paid-taxi-biljett innan du lämnar flygplats-byggnaden. 

Taxi från flygplatsen till Pahar Ganj kostar 300 rupier (37 kronor). 
Tåg från flygplatsen till New Delhi Railwaystation kostar 30 rupier (3,70 kronor)

Alla billiga hotell ligger i området Pahar Ganj, mitt i mot New Delhi Railwaystation:

FOTO: Mats Larsson

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

MarieR
Nybörjare
Nybörjare

Jag ska till Indien den 11 Aug (sönd), skickade in passet etc den 1 Aug, i telefonen sa de att det tar 4-5 arbetsdagar. Får verkligen hoppas på det!!

Efter att ha läst hur det gått för alla andra undrar jag om jag borde åka till sthlm ändå...

adressen jag skickade till: Alla visum, box 7145, 10387 stockholm. enligt deas sida verkade det som att jag ska betala 1138kr i avgift. stämmer detta?? Dessutom har jag skickat passet i rekomenderat brev och har alltså redan stått för post avgift samt retur kostnader. Hittar inget clearingnummer eller specifierade kostader. Utan verkar som att jag ska skriva in min adressen igen, vilket redan finns med på de rekomenderade breven, för att sedan betala med kort. kostnaden skiljer sig rätt mycket med vad jag läst tidigare på detta forum!

Startas visum processen trots att pengarna inte är betalda?

ifall jag skulle åka till sthlm, kan jag då betala visumet direkt där?  

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

Jag är ledsen, men det där verkar vara ett företag som bara skor sig på andra utan att göra någon som helst nytta. Det är till Cox & Kings man ska vända sig för att få turistvisum till Indien och ingen annan. De kommer säkerligen behöva lämna in visumet där dom också och altså bara ta ut några hundra i avgift för att flytta ditt pass inom Stockholm. Har du dessutom skickat in din pass måste du, enligt deras sida, betala för att få tillbaka det eftersom de redan "börjat behandla din ansökan". De kommer säker skicka tillbaka ditt pass med visum utan problem (tror jag) med den enda skillnaden att du får betala ännu en mellanhand och att det tar någon dag extra.

Bra att du skriver om detta så vi får chansen att varna andra. Berätta gärna hur det går!

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Alla visum är ett riktigt skitföretag. Det borde varnas stort om dem på visum-informations-sidorna. Alla visum gör det hystereriskt dyrt och tar extra lång tid och betydligt krångligare än den vanliga vägen via Cox & Kings. Anlita aldrig Alla visum.

… Är i Singapura. 

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Finns det någon som kan svara på exakt vilka papper som behöver skickas med när man ansöker om visum,och om det finns någon lathund med allt som ska fyllas i? Mvh Jim

Nepomuk
Nepomuks bild
Orakel
Orakel

All information finns på Cox & Kings hemsida där du även fyller i själva ansökningsformuläret. 

Kort sagt behöver du lämna in:
- ifyllt och underskrivet ansöningsformulär
- foto som fästs på ansökningsformuläret
- kopia på pass
- passet
- CKGS orderformulär

Lycka till! 

/anna

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Ok tack för hjälpen. Har hört att man även ska skicka med personbevis,stämmer detta?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Jimsanbe skrev:

Ok tack för hjälpen. Har hört att man även ska skicka med personbevis,stämmer detta?

NEJ!
Reglerna ändras ofta så kolla extra när det är dags.

… Är i Singapura. 

Melker Petterson
Nybörjare
Nybörjare

Hej, åker och backpackar med ett gäng på 6 personer den 12:e september. Med bara en månad kvar börjar vi bli lite skrajja att det inte skall hinna lösa sig med visum... Vi kommer börja med Bali, vilket vi inte heller fixat visum till än. Det skall väl ta en vecka ungefär om jag förstått det hela rätt(skall ringa dom imorgon för att dubbelchecka) sedan Sri Lanka där visumet ordnas elektroniskt och passet behövs därmed inte skickas iväg så det är ju inget problem. Men min fråga är om vi utan problem kommer hinna få vårat indienvisum på säg 2 veckor för att ha lite marginal om vi postar passet och alla uppgifter? Svar hade uppskattats väldigt mycket då jag försökt hitta någon svar på detta i 2 timmar nu:) Peace

Melker Petterson
Nybörjare
Nybörjare

Ytterliggare en fråga: Är det möjligt att som svensk söka indiskt visum i Sri Lanka? 

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

I Indonesien kan du köpa visum på flygplatsen eller hamnen vid ankomst.
_

Du kan ansöka om visum till Indien i Columbo, Sri Lanka men de ger bara visum för betydligt kortare period än vad du får i Stockholm. Det tar 6-20 dagar att ansöka om visum i Colombo. Du har inte tillgång till ditt pass under handläggningstiden varför du inte kan byta hotell eller växla pengar under de dagarna.
_

Lämna in ansökan om visum så fort som möjligt på David Bagaresgata 26B i Stockholm. Just nu tar det mindre än en vecka om du lämnar in ansökan personligen hos Cox och Kings, David Bagaresgata 26B, Stockholm.

… Är i Singapura. 

Melker Petterson
Nybörjare
Nybörjare

Okej, problemet är att jag bor i göteborg och det blir lite meckigt att ta sig till stockholm över dagen... Vi skall vara i indonesien mer än 30 dagar så vi behöver turistvisum vilket man måste fixa innan man anländer. När skulle ni gissa på att vi får tillbaka passet om vi postar visumansökan till indien på måndag?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Melker Petterson skrev:

Okej, problemet är att jag bor i göteborg och det blir lite meckigt att ta sig till stockholm över dagen...

Det går både tåg och bussar både ofta och snabba.

Melker Petterson skrev:
Vi skall vara i indonesien mer än 30 dagar så vi behöver turistvisum vilket man måste fixa innan man anländer.

Ja. Hur länge skall ni vara ute och resa?

Melker Petterson skrev:
När skulle ni gissa på att vi får tillbaka passet om vi postar visumansökan till indien på måndag?

Det tar normalt en till tre veckor.

Tänk på att visumet börjar gälla samma dag det klistras in i passet. Skall du vara flera månader i andra länder innan du åker till Indien blir det inte speciellt mycket tid kvar av Indien-visumet.

… Är i Singapura. 

bsparrow
Småpratare
Småpratare

Hej,

Sitter och fyller i visumansökan online. Tänkte att jag skulle få iväg min ansökan så snart som möjligt eftersom de nya reglerna om biometriska visum börjar gälla den 1:a oktober.

Jag stötte emellertid på problem, och vet inte vad jag ska våga svara. Det är under rubriken "Profession / Occupation Details of Applicant". Det är så att jag är student som är tjänsteledig från min anställning inom byggsektorn. Som student måste man ange "...occupation details of father/spouse". Jag är ogift, så det blir ju farsans uppgifter som jag ska ange. Problemet är att han är pensionär, vilket inte finns som alternativ.

Hur ska jag lösa detta? Eftersom jag är student med tjänsteledigt innebär det ju att jag fortfarande är anställd. Ska jag fylla i uppgifter om min arbetsgivare, och skriva in det yrke jag är tjänsteledig ifrån istället för att skriva att jag är student?

Vill ju inte riskera att bli nekad visum pga. detta.

Tacksam för svar!

mvh Andreas

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

bsparrow skrev:
Sitter och fyller i visumansökan online. Tänkte att jag skulle få iväg min ansökan så snart som möjligt eftersom de nya reglerna om biometriska visum börjar gälla den 1:a oktober.

KLOKT!

bsparrow skrev:
Jag stötte emellertid på problem, och vet inte vad jag ska våga svara. Det är under rubriken "Profession / Occupation Details of Applicant". Det är så att jag är student som är tjänsteledig från min anställning inom byggsektorn. Som student måste man ange "...occupation details of father/spouse". Jag är ogift, så det blir ju farsans uppgifter som jag ska ange. Problemet är att han är pensionär, vilket inte finns som alternativ.

Din far hade ett yrke innan han blev pensionär. Den titeln behåller han hela livet. 

Skriv ditt yrke i byggsektorn och fyll i alla uppgifter. 

bsparrow skrev:
Hur ska jag lösa detta? Eftersom jag är student med tjänsteledigt innebär det ju att jag fortfarande är anställd. Ska jag fylla i uppgifter om min arbetsgivare, och skriva in det yrke jag är tjänsteledig ifrån istället för att skriva att jag är student?

Det spelar ingen roll. Bara du är konsekvent och fyller i samma uppgifter på inreseblanketten när du anländer till Indien.

bsparrow skrev:
Vill ju inte riskera att bli nekad visum pga. detta.

Shubh Yatra!

… Är i Singapura. 

Victoria74
Victoria74s bild
Småpratare
Småpratare

DAMN!

Var några veckor sedan jag var inne på forumet men idag gick jag in av en händelse och ser att de biometriska passen kommer att införas 1 oktober.
Med andra ord måste vi efter det, bege oss till Stockholm för visum ansökan. Men en tanke som slog mig visst borde Cox & King gå på datumet som ansökan togs emot hos dem?

Jag måste dessutom göra ett nytt pass innan jag kan ansöka om visum så det här kan bli tight....men om jag gör det imorgon, kanske jag hinner få det, för att hinna få in ansökan i tid.

Senaste indienresan gjordes februari-mars 2016. Nu pågår planering inför resa 23 februari - 12 mars 2018.

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Biometrisk ansökan behövs inte för alla sökande i Sverige.

Alla personer som är bosatta i Stockholm, Upplands -, Västmanlands -, och Södermanlands - Län måste komma personligen för att genomgå biometriska rutiner i Stockholm. De som bor på annan ort än de nämnda områden kan skicka sin ansökan per post tillsammans med bevis på adress (Personbevis).

Skickar visumansökan med post denna vecka, och hoppas att det inte ska ta mer än fem veckor. Åker  femte november.

Goa 8/11-30/11 2017

Victoria74
Victoria74s bild
Småpratare
Småpratare

Jag vet och jag skrev frågan för att jag bor i Västmanland som  räknas som angränsande län. Nu håller jag tummarna för att jag hinner få det nya passet före torsdag nästa vecka.

--> Ozzy - Håller tummarna för att du får tillbaka ditt pass i tid Smile

Senaste indienresan gjordes februari-mars 2016. Nu pågår planering inför resa 23 februari - 12 mars 2018.

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Biometriska Rutiner
Den "Biometrisk Processen" har nu införts för beviljande av visum för alla utlänningar utom de med Diplomatiska och Officiella pass. Alla sökande måste följa "Biometrisk Processer" från och med 1 okt 2013 enligt nedan:

Sökande till Student Visa / X-Entry Visa / Medical Visa / Transit Visa / Anställnings Visum - Alla som ansöker om någon av ovanstående visum, vare sig svenskt eller utländskt pass från något annat land behöver komma personligen för att genomgå Biometrics förfarande på Cox & Kings Global Services kontoret i Stockholm

Turistvisum - Alla personer som är bosatta i Stockholm, Upplands -, Västmanlands -, och Södermanlands - Län måste komma personligen för att genomgå biometriska rutiner i Stockholm. De som bor på annan ort än de nämnda områden kan skicka sin ansökan per post tillsammans med bevis på adress (Personbevis). Om de väljer att ansöka personligen hos CKGS i Stockholm, måste de också genomgå biometriska förfaranden.

Business Visa - För 1-års Business Visa krävs ingen biometri för närvarande. Dock ska biometriska rutiner följas för långsiktiga Business Visum, vilket ska lämnas på ambassaden efter att ha bokat tid hos ambassaden.

Då jag inte hittar någon info ang. mig med PIO och min man som snart får OCI så undrar vi, vad gäller oss??

Mvh Eva

Amazonkvinna från norr gift med Denzil från Goa

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Men Eva ditt PIO-kort gäller i femton år. Snällt av dig att engagera dig i eländet vi vanliga måste ägna oss åt och du helt slipper.

… Är i Singapura. 

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

matsism skrev:
Men Eva ditt PIO-kort gäller i femton år. Snällt av dig att engagera dig i eländet vi vanliga måste ägna oss åt och du helt slipper.

Ah, det låter ju smärtfritt då, vi behöver alltså inte göra något varken min man eller jag då vi innehar PIO och han snart har OCI?

Och vi båda är svenska medborgare med svenska pass?

Mvh Eva

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Denzilsfru skrev:

Ah, det låter ju smärtfritt då, vi behöver alltså inte göra något varken min man eller jag då vi innehar PIO och han snart har OCI?

Ja och nu tycker jag att du är odräglig som ständigt påpekar att du har PIO-kort. SUPER-MEGA-MASSOR-AVIS! Du behöver inte göra nåt de kommande 13-14 åren (eller hur länge ditt PIO-kort gäller) och sen ber du bara lite enkelt om ett nytt som gäller ytterligare 15 år. 

När åker Eva och Denzil till Indien? 

… Är i Singapura. 

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

matsism skrev:

Denzilsfru skrev:

Ja och nu tycker jag att du är odräglig som ständigt påpekar att du har PIO-kort. SUPER-MEGA-MASSOR-AVIS! Du behöver inte göra nåt de kommande 13-14 åren (eller hur länge ditt PIO-kort gäller) och sen ber du bara lite enkelt om ett nytt som gäller ytterligare 15 år. 

När åker Eva och Denzil till Indien? 

winkhihi Mats, jag är ju lite osäker på hur allt fungerar eftersom de ändrar på en massa regler hela tiden. Vi som nyligen fått nya pass bägge två, jag är ju orolig för att vi måste göra om något om det ska vara tumavtryck och sånt....? Denzil har ett sånt pass men inte jag.....blush. Vi far väl någongång (inget vi vill skylta med wink)

Mvh Eva

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Någon som vet om det forfarande är ok att skicka två pass i samma kuvert?

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Jimsanbe skrev:
Någon som vet om det forfarande är ok att skicka två pass i samma kuvert?

Kan inte hitta något om detta men läs här annars:

9. Bifoga ett adresserat, men ej frankerat svarskuvert
När dokumenten är klara skickar du dem till:
CKGS
India Visa Application Centre,
Post Box 7589,
10393 Stockholm..

Din ansökan om visum till Indien är inte komplett utan följande:

Giltigt originalpass.
    Underskrivet ansökningsformulär (två underskrifter krävs per formulär).
    Ett riktigt foto enligt specifikationen.
    Underskrivna obligatoriska dokument och formulär för respektive visumtyp.
    Underskrivet Clearance form för den som ej är svensk medborgare.
    Underskrivet CKGS Beställningsformulär (ett per sökande).
    Kopia av kvitto på överföring av avgiften.
    Adresserat, men ej frankerat svarskuvert.

Ofullständig ansökan återsänds till den sökande på dennes bekostnad.
Kortaste handläggningstid för komplett ansökan som skickas via post eller bud är 10 arbetsdagar från det att ansökan inkommer till India Visa Application Centre. Detta inkluderar inte den tid som krävs för leverans med post eller bud.

Mvh Eva