Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
bsparrow
Småpratare
Småpratare

Jimsanbe skrev:
Någon som vet om det forfarande är ok att skicka två pass i samma kuvert?

Vi skickade iväg två pass igår i samma kuvuert, idag har vi båda fått ett email om att våra visumansökningar är mottagna, så det verkar ju vara ok.

/Andreas

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Men betala båda två 90 kr för frakten elr behöver bara den ena göra det?

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Har hört att man ska skicka med kopia på passen men kan inte hitta att det står någonstans. Någon som vet hur det ligger till?

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Ringde och frågade. 513:- /per pass, endast en betalar 90:- för porto/2 pass i samma kuvert. Specificera med passnummer,namn och portoavgift i betalningen.

Skickade med kopia på pass men tror inte att det behövs. 

Får se om vi klarar oss utan att skickat med personbevis. Postade ansökan 27/9. Personbevis ska vara med från och med 1 oktober.

Goa 8/11-30/11 2017

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Jimsanbe skrev:

Har hört att man ska skicka med kopia på passen men kan inte hitta att det står någonstans. Någon som vet hur det ligger till?

Du behöver visa en kopia på ditt pass när du hämtar ut ditt pass hos Cox och Kings på Davis Bagares gata 26 B i Stockholm.

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Oki tack för hjälpen. Då kryssar man i Rekommenderad posttjänst i ckgs orderformulär, men betalar bara för en? Mvh Jim

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Ja gör så.

Han jag pratade med på telefon sa att de skulle ringa upp om det var så att personbevis skulle behövas fast ansökan är  inskickat före 1 oktober.

Goa 8/11-30/11 2017

Jimsanbe
Småpratare
Småpratare

Jag skicka min visum ansökan i Måndags och idag fick  jag sms att det var klart och skulle skickas tillbaka med posten. Så alla ni som undra om det tar jäääätte långt tid att få visum så Nej. Alltså en vecka i nuläget! Mvh Jim

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Valde bort sms-tjänsten för 30:-, de meddelar en via mail ändå. Fick mail idag om att passen är på väg tillbaka. 5 arbetsdagar. 

Goa 8/11-30/11 2017

Uffe
Uffes bild
Erfaren användare
Erfaren

Hejsan

Är personbeviset på svenska eller engelska?

Uffe

Börjar bli van att åka till goa Smile blir tionde året nu 2017

ozzy
ozzys bild
Orakel
Orakel

Engelska.

Jag uppgav vad jag skulle ha personbeviset till när jag ringde och beställde. Vet inte om det alltid är på engelska?

Goa 8/11-30/11 2017

tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

Min fru lämnade in ansökan i tisdags, i onsdags var det indisk helgdag (Gandhi Jayanti), i fredags var visat klart smiley

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Uffe skrev:
Är personbeviset på svenska eller engelska?

Du måste bifoga ett personbevis på engelska. 

… Är i Singapura. 

_Stina_
Erfaren användare
Erfaren

Jag fick tillbaka mitt pass idag efter nästan 2 veckor. Men upptäckte att stämpeln inte finns med (den blåa från indiska ambassaden). 

Där stämpeln tidigare suttit så var det en till bild av mig. Kan också se en annan förändring, tidigare stod det signature där ambassaden skrev under, det gör det inte mer. 

På cox kings hemsida är det den gamla versionen av visum.

Ska åka över jul (så jag har tid på mig om jag behöver fixa detta), min senaste resa var mars detta år

Någon som vet om det är  en nyhet att de inte stämplar eller om de missat att stämpla mitt?

_Stina_
Erfaren användare
Erfaren

Eftersom det inte verkade vara någon som visste så frågade jag själv.

Alla visum saknar stämpel, den är ersatt av en spökbild som de uttryckte sig.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

_Stina_ skrev:

Eftersom det inte verkade vara någon som visste så frågade jag själv.

Alla visum saknar stämpel, den är ersatt av en spökbild som de uttryckte sig.

TACK!

Jag skall själv ansöka om visum inom kort. 

… Är i Singapura. 

Indien nybörjare
Nybörjare
Nybörjare

Hej

Jag skall inte åka till Indien föränn i februari men planerar två andra resor i december och behöver därför mitt pass. Jag försöker få någon rätsida på hur lång tid det tar att få visum, får lite olika svar. Jag ringde till Cox and Kings Global Service och de sa 5-10 arbetsdagar men på deras hemsida står det att man bör söka 6 veckor innan och på andra ställen har jag läst minst 25 arbetsdagar innan. Någon som kan hjälpa mig?

Tack!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Indien nybörjare skrev:

Jag skall inte åka till Indien föränn i februari men planerar två andra resor i december och behöver därför mitt pass. Jag försöker få någon rätsida på hur lång tid det tar att få visum, får lite olika svar. Jag ringde till Cox and Kings Global Service och de sa 5-10 arbetsdagar men på deras hemsida står det att man bör söka 6 veckor innan och på andra ställen har jag läst minst 25 arbetsdagar innan. Någon som kan hjälpa mig?

Lämnar du in din ansökan på David Bagaresgata 26 B tidigt på morgonen kan du ha ditt visum färdigt dagen efter. 

Skickar du ansökan med post kan det ta lång tid. 

… Är i Singapura. 

Indien nybörjare
Nybörjare
Nybörjare

Tack för dit svar men jag är i Strömstad så det är ganska långt ifrån Stockholm. Vad är din erfarenhet, hur lång tid tar det om man skickar med post? Om jag skickar i början av januari har jag ungefär 5 veckor på mig innan jag åker, borde väl räcka om de själva säger att det tar 5-10 arbetsdagar. Kan kanske ta mig till Stockholm men då måste jag ju veta att det blir klart medan jag är där.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Indien nybörjare skrev:

Tack för dit svar men jag är i Strömstad så det är ganska långt ifrån Stockholm. Vad är din erfarenhet, hur lång tid tar det om man skickar med post? Om jag skickar i början av januari har jag ungefär 5 veckor på mig innan jag åker, borde väl räcka om de själva säger att det tar 5-10 arbetsdagar. Kan kanske ta mig till Stockholm men då måste jag ju veta att det blir klart medan jag är där.

Jag har aldrig postat någon ansökan. Jag bor nästan granne med visum-ansöknings-kontoret. 

De säger att det tar 5-10 dagar + tid för postgång JUST NU. Det betyder inte att det går så snabbt i januari när de skall utfärda hysteriskt många visum. De prioriterar alltid de som lämnar in dem på plats i Stockholm. Ansök alltid i mycket god tid om du skall skicka in din ansökan. 

… Är i Singapura. 

Indien nybörjare
Nybörjare
Nybörjare

Vet du om de kan skicka det till mig med post om jag är åker dit och lämnar in ansökan?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Indien nybörjare skrev:

Vet du om de kan skicka det till mig med post om jag är åker dit och lämnar in ansökan?

Ja de kan gör så. Jag har sett många som lämnar in själva men som får dem sedan hemskickade. 

… Är i Singapura. 

Karin83
Karin83s bild
Småpratare
Småpratare

Jag skickade iväg mitt pass med posten 29 okt och fick hem det
fixat och klart nio dagar senare. Sen kan jag ju inte garantera att det
går lika snabbt för dig men jag tycker allt gick väldigt smidigt iaf:-)
Sen börjar ju säsongen komma igång ordentligt nu så det är nog bra att
fixa det så snabbt man kan.

Mvh Karin

Make the most of your time on earth...

Christine90
Erfaren användare
Erfaren

Hej.

Nu är det snart dags för min andra indien resa och min pojkväns första. Måste bara visa honom detta underbara land! Sist jag reste var 2012 och jag minns hur jag även då var nervös över visumansökan. Detta är jag alltså även denna gång. Detta har jag uppfattat att jag behöver skicka med, stämmer detta??

färgfoto 5*5 cm

kopia betalningskvitto

orginal pass

personbevis

ansökningsformulär

ckbs beställningsformulär

addreserat men ej frankerat svarskuvert

stämmer summan på 633 kr, turistvisumm inklusive sms besked just nu?

Min första fråga är om man skall skicka in ansökan i ett vadderat "tjockare" kuvert?

det addreserade kuveret man ska skicka med, bör det vara av bättre kvalite? alltså vadderat "tjockare" kuvert?

kan man skicka in två visumansökningar i samma kuvert? och om man kan det, kan man betala för båda samtidigt - 1 kopia på betalning? vad blir kostnaden då? 

Kan visumen skickas tillbaka tillsammans till en och samma adress trots att de två personerna inte är skrivna på samma address? vad blir kostanden då? 633*2-90?

Många frågor, säkert inga konstiga saker för er "vana" indien resenärer, uppskattar verkligen svar.

Tack på förhand 

Christine90
Erfaren användare
Erfaren

Och en sak till. På mitt pass är jag blond men just nu inför visumfotot är jag brunett, spelar detta någon roll?

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Christine90 skrev:

Hej.

Nu är det snart dags för min andra indien resa och min pojkväns första. Måste bara visa honom detta underbara land! Sist jag reste var 2012 och jag minns hur jag även då var nervös över visumansökan. Detta är jag alltså även denna gång. Detta har jag uppfattat att jag behöver skicka med, stämmer detta??

färgfoto 5*5 cm

kopia betalningskvitto

orginal pass

personbevis

ansökningsformulär

ckbs beställningsformulär

addreserat men ej frankerat svarskuvert

stämmer summan på 633 kr, turistvisumm inklusive sms besked just nu?

Det stämmer bra (såvida du inte bor i något av det län där det krävs att du personligen besöker Cox & Kings).

Christine90 skrev:
Min första fråga är om man skall skicka in ansökan i ett vadderat "tjockare" kuvert?

det addreserade kuveret man ska skicka med, bör det vara av bättre kvalite? alltså vadderat "tjockare" kuvert?

kan man skicka in två visumansökningar i samma kuvert? och om man kan det, kan man betala för båda samtidigt - 1 kopia på betalning? vad blir kostnaden då?

Du behöver inte använda vadderade kuvert. Se bara till att du skickar iväg ansökningen som rekommenderat brev så att det är försäkrat och du kan hålla koll på det. :) 

Det går utmärkt att skicka två ansökningar i samma kuvert.  

Christine90 skrev:
Kan visumen skickas tillbaka tillsammans till en och samma adress trots att de två personerna inte är skrivna på samma address? vad blir kostanden då? 633*2-90

Det tror jag inte skall vara några som helst problem. Det viktiga är att ni på Ckgs beställningsformulär skriver den adress som passet skall skall skickas till. 

Hedvig
Orakel
Orakel

Är personbevis samma som "utdrag om folkbokföringsuppgifter" ? Det är det som jag hittar på skatteverkets hemsida som är på engelska...

place of issue är ju polismyndigheten i skåne, men det får inte plats, ska man bara skriva såne då?

Är citizenship/national Id nr samma som personnummer eller är det swedish?

Hur ska man göra om man har bokstäverna åäö i tex. födelsestaden? De bokstäverna går ju inte in på formuläret!

Oj va mkt jag glömt på bara några år!

Returia
Returias bild
Veteran
Veteran

Jag ringde till Skatteverket & förklarade vad jag skulle ha & så hade jag det med posten dagen efter. Jag skriver bara Skane. Jag skriver mitt personnr. Du kan skriva a & o istället för å ä ö. 

Vill dessutom de en eloge till den fantastiska personalen på Cox & Kings som fixade med våra pass trots att vi klantat oss en hel del! 

Kujala
Veteran
Veteran

Jag vill berömma Cox and King för ett bra jobb. Jag skickade in min ansökan förra veckan med post och nu har de redan skicka tillbaka den.

Jag ringde dit förra veckan angående några frågor. Man behöver inte skriva exakt vilka datum man var i Indien tidigare om man inte kommer ihåg det. Om man inte kommer ihåg det gamla numret för visum spelar det inte heller någon roll.

PeterArn
PeterArns bild
Nybörjare
Nybörjare

Hej,

Jag hade tänkt att lämna in min visum ansökan imorgon här i Stockholm.

I visum ansökningen skall man uppge sitt present occupation, employer address/phone nr, samt Designation/Rank.

vad menas med designation/rank?

Jag sa upp mig från en matbutik för att ge mig ut och resa. och såg nu att jag hade fyllt i FOOD STORE i fältet för Designation/rank...Smile inte det bästa att fylla i det fältet med kanske:)

Kan dom neka mig visum pågrund av det? Det korrekta är kanske att jag skulle skriva sales person eller nåt liknande? hur känsliga är dom?