Visumakuten!

597 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

saraswati_didi skrev:

http://www.in.ckgs.se/apply-for-a-visa/documents-required.html

På Cox hemsida står det : 

Copy of flight bookings or flight tickets, itinerary , address of hotels where bookings have been made etc. Complete addresses of contact persons in India if purpose is to visit family and friends.

Jag ansökte förra veckan hos TT service...antar det är något nytt?

Ja, det verkar vara nytt eller felaktigt. Jag har försökt nå Cox & Kings via mail men inte fått något svar på detta. Via TT behövdes det inte så du har gjort rätt.

Jag hoppas att Cox & Kings svarar på mailet så vi kan lägga ut mer information inom kort.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

saraswati_didi skrev:
På Cox hemsida står det : 

Copy of flight bookings or flight tickets, itinerary , address of hotels where bookings have been made etc. Complete addresses of contact persons in India if purpose is to visit family and friends.

Ambassaden behöver inte dessa uppgifter för att utfärda visum. Troligtvis vill Cox & Kings samla på sig information för kommande marknadsföring för deras övriga verksamhet. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

henko
Upplyst användare
Upplyst

För första gången behövde jag också uppge min religionstillhörighet för att söka visum...

tattis
Veteran
Veteran

Hejsan,

Får ni sidan där ni kan följa era visum att fungera? Jag får också felmeddelande...

Maggan
Erfaren användare
Erfaren

Hej !

Skulle söka visum idag, men lyckas inte ens hitta pappren som ska fyllas i. När jag klickar på länken för visumansökning på cox hem sida kommer det upp en skylt med "coming soon". Någon som begriper bättre än jag? Skulle verkligen vilja få iväg ansökan i morgon!

MVH Maggan

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Maggan skrev:
Någon som begriper bättre än jag?

Nej, tyvärr …

Vi får hoppas att nybörjarna får igång verksamheten under månaden. 

… Är i Singapura. 

Nepomuk
Nepomuks bild
Orakel
Orakel

Jag har idag spenderat eftermiddagen på Cox & Kings för att lämna in en visumansökan. Vill ni läsa min recension om hur det var kan ni klicka här

Orkar ni inte läsa kan ni få en snabbresume: 
1. Ta med tålamod. 
2. Ta med tålamod. 
3. Ta med tålamod

4. Följ GooGoo:s lathund som såg ut så här:
BIFOGA
pass
visumansökan
CKGS Order Form
kopia på flygbiljett (ej inrikes)

dokument med boendeuppgifter
kopia på passet
ett extra foto
kopia på betalningen

/anna

tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

Jag skulle väl inte tagit nummerlappen *efter* att jag kommit tillbaka från bankomaten... wink

saraswati_didi
Småpratare
Småpratare

Det var ju många saker de kräver,jag hoppas och antar det gäller inte mig som sökte förra veckan hos TT service..

Nepomuk
Nepomuks bild
Orakel
Orakel

saraswati_didi skrev:
Det var ju många saker de kräver,jag hoppas och antar det gäller inte mig som sökte förra veckan hos TT service..

Nej det är nog inga problem. Även idag var de snälla och släppte igenom även om man bara hade ett foto och om det inte var i rätt storlek. De frågade inte heller om kopia på varken flygbiljetter eller boendeinfo. Men jag kan ju inte säga om det bara var idag eller om det kommer vara så även i fortsättningen. Så det är nog bäst att hålla sig till de instruktioner som står. 

/anna

biopixel
Nybörjare
Nybörjare

Jag lämmnade in min ansökan igår hos Cox & Kings efter ett par timmars väntan och allmänt kaos.
Vid förfågan om handläggningstid så fick jag svaret 3-5 dagar.

Jag har inte köpt biljett än men jag vill gärna boka och åka så snart jag kan.
Har hittat en passande biljett 20 nov men det känns tveksamt att boka innan jag har visumet i handen.
Går det att påverka processen vid ambassaden/konsulatet om det dröjer?

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

biopixel skrev:

Jag lämmnade in min ansökan igår hos Cox & Kings efter ett par timmars väntan och allmänt kaos.
Vid förfågan om handläggningstid så fick jag svaret 3-5 dagar.

Jag har inte köpt biljett än men jag vill gärna boka och åka så snart jag kan.
Har hittat en passande biljett 20 nov men det känns tveksamt att boka innan jag har visumet i handen.
Går det att påverka processen vid ambassaden/konsulatet om det dröjer?

Välkommen till forumet!

Nej, jag tror inte att du kan påverka visumet (mer än negativt) genom att ringa till ambassaden. Men när väl ambassaden fått ansökan och dokumenten brukar det gå relativt snabbt. Jag kan ju inte lova något, men trots allt strul på nya visumkontoret tror jag med största säkerhet att du kommer ha ditt visum klart i början av nästa vecka. Fast med det vill jag inte säga att du ska boka någon biljett i förtid utan bara säga att du ska ha lite is i magen innan du ringer Smile

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

MJH
Veteran
Veteran

vi lämnade in ansökan den 26:e på TT-service och nu verkar det som om ingen vet var vi ska hämta ut dem och när det är dags . Ambassaden vet ingenting (typiskt indiskt ,ingen vill ta ansvar och ingen vet någonting och taskig service) på Cox så hänvisar de till ambassaden där de inte fattar någonting ..Måste vara ett av de struligarte länderna att åka till .

Någon som vet något ?

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

MJH skrev:

vi lämnade in ansökan den 26:e på TT-service och nu verkar det som om ingen vet var vi ska hämta ut dem och när det är dags . Ambassaden vet ingenting (typiskt indiskt ,ingen vill ta ansvar och ingen vet någonting och taskig service) på Cox så hänvisar de till ambassaden där de inte fattar någonting ..Måste vara ett av de struligarte länderna att åka till .

Någon som vet något ?

Enligt en person på vår facebook-sida skulle man hämta ut passen senast idag på TT Services eftersom dom stänger kontoret imorgon.

"You have to collect your passport from M/S TT Services. You are required to collect it latest by 4.00 PM today (Tuesday) since they will be closing their office from tomorrow and then it will be very difficult to collect it."

Vart pass som inte hämtats ut tar vägen vet jag inte, troligtvis överlämnas dom väl till ambassaden imorgon får man hoppas. Men hur man sedan får tillbaka dem har jag ingen aning om. Det är riktigt dålig stil av TT att stänga ner sin sida och inte ha någon form av kontaktmöjlighet innan alla visum är klara och levererade!

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

saraswati_didi
Småpratare
Småpratare

Jag lämnade min några dagar efter dig, den 1 november. TT service sa til mig de skickar alla till ambassaden , dagen därpå den 2 november. Så han sa vi ska hämta ut den hos ambassaden på Adolf va det nu hette gatan när vi ser via inloggningen den är klar.

Sa inte TT service de samma tll dig? de klistrade på en lapp på min kvitto med adressen till ambassaden...'

kolakaramell
Småpratare
Småpratare

När det gäller boendet i Indien. Måste hotellen vara bokade och bekräftade eller räcker det med att man planerar att bo där?  Om man måste boka ska bekräftelserna skickas eller räcker det som sagt bara med ett dokument? Jag har upptäckt att det är omöjligt att boka ett hotell i indien utan att betala i förskott. Jag hade egentligen inte tänkt boka utan hitta hotell när jag väl är där. Måste jag göra om mina planer helt nu eller?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

kolakaramell skrev:

När det gäller boendet i Indien. Måste hotellen vara bokade och bekräftade eller räcker det med att man planerar att bo där?  Om man måste boka ska bekräftelserna skickas eller räcker det som sagt bara med ett dokument? Jag har upptäckt att det är omöjligt att boka ett hotell i indien utan att betala i förskott. Jag hade egentligen inte tänkt boka utan hitta hotell när jag väl är där. Måste jag göra om mina planer helt nu eller?

Boka inte hotell. Titta alltid på rummet först innan du bestämmer dig. 

Enligt Indiska utrikesdepartementet har de inte ändrat några krav på bokade hotell eller retur-biljetter för att ge visum. Varför nybörjarna Cox and Kings Global Services kräver det kan antingen vara av okunnighet eller för att de bedriver marknadsundersökning och registrering för sin övriga resebyråverksamhet. 

… Är i Singapura. 

tattis
Veteran
Veteran

Hejsan,

Jag lämnade ockås in mitt pass den 26 oktober och förösker nu ta reda på var jag ska hämta mitt pass. Som MJH säger så sitter det ett klistermärke på mitt kvitto också med infon att det ska hämtas på ambassaden. Jag har föröskt nå ttservices och ambassaden men utan resultat. Jag ska försöka ta mig till ambassaden idag och återkommer om jag har någon info. Eller är det någon annan som lyckats?

kolakaramell
Småpratare
Småpratare

Jag lyckades komma i kontakt med Cox and Kings idag via telefon. Killen jag pratade med sa att varken flygbiljetter eller hotell krävdes Smile

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Dags att dom uppdaterar informationen på hemsida då.

Sedan måste jag säga att det är uselt att inte möjligheten att välja svensk text finns. Det finns en knapp för detta men den funkar inte (ännu?). Jag har inga problem med detta men tänker på t.ex. äldre personer som oftast inte är så bra på det engelska språket. Det är nog jobbigt att ta sig igenom själva ansökan, speciellt om man aldrig har gjort detta tidigare. Skall man dra igång en verksamhet bör alla funktioner fungera och all information vara glasklar. Att det dessutom är näst intill omöjligt att komma fram på telefon och att mail inte besvaras är under all kritik. Den här övergången från TT-service som helt droppar sitt ansvar till Cox & Kings som inte verkar ha fullständig koll är verkligen usel.

biopixel
Nybörjare
Nybörjare

Någon mer än mig som inte kan spåra sin ansökan hos Cox & Kings?

http://www.jp.ckgs.in/apply-for-a-visa/track-your-application.aspx

När jag följer länken får jag som svar:

Server Application Unavailable

The web application you are attempting to access on this web server is currently unavailable. Please hit the "Refresh" button in your web browser to retry your request.

Administrator Note: An error message detailing the cause of this specific request failure can be found in the application event log of the web server. Please review this log entry to discover what caused this error to occur.

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

kolakaramell skrev:
Jag lyckades komma i kontakt med Cox and Kings idag via telefon. Killen jag pratade med sa att varken flygbiljetter eller hotell krävdes :)

Jag har även fått detta bekräftat på epost nu också. Det krävs INTE kopia på flygbiljetter eller hotellbokningar. Det står fel på hemsidan och den ska uppdateras snart.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

Nikche
Småpratare
Småpratare

När man skickar sin Visum ansökan (inkl pass och alla andra dokument), kan man skicka vanlig post eller det är bäst att skicka rekommenderat?

Jag ska åka den 23/12 och ska få iväg min visumansökan idag alt senast imorgon, bör jag va orolig att inte hinna få det i tid eller bör det va lugnt?

Går det att skicka sin ansökan till vän i Sthlm som kan lämna in den på plats och hämta ut eller det måste vara personligt?

Tack på förhand!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Nikche skrev:
När man skickar sin Visum ansökan (inkl pass och alla andra dokument), kan man skicka vanlig post eller det är bäst att skicka rekommenderat?

Skickar du ditt pass med vanlig post kommer det nog inte fram. Svartabörspriset för stulna pass är en årslön för en postsorterare. 

Nikche skrev:
Jag ska åka den 23/12 och ska få iväg min visumansökan idag alt senast imorgon, bör jag va orolig att inte hinna få det i tid eller bör det va lugnt?

Du kommer att hinna. 

Nikche skrev:
Går det att skicka sin ansökan till vän i Sthlm som kan lämna in den på plats och hämta ut eller det måste vara personligt?

Du måste skriva ordentliga och vidimerade fullmakter till din vän. 

… Är i Singapura. 

tattis
Veteran
Veteran

Äntaligen fick jag mitt pass och visum. Jag ringde cox and kings som hänvisade mig till ambassaden. Jag gick till Ambassaden som sa att tt Services delar ut passen denna vecka ut. Så TT service har öppet för utlämning av pass torsdag och fredag denna vecka kl 13-16. Väl på TT service gick det inte att komma in genom dörren. Vi var flera där och tillslut klättrade en man upp och bankade på deras ruta, då kom vi in=) Så skynda er dit för att hämta era visum.

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Lathund för visumansökan

BETALA

Bankgiro 108-8509

Visumavgift: 455 kr 
Serviceavgift: 58 kr R
Returporto: 90 kr

Totalt: 603 kronor

Som meddelande skriv:
passnummer + namn (som det står i passet)

Skriv ut!

FYLL I ANSÖKAN

Skriv ut!

LIMMA FAST FOTOT
använd INTE häftapparat

SKRIV DIN NAMTECKNING

på 2 ställen - under fotot och på sista sidan

FYLL I CKGS ORDER FORM

Kryssa i rutan för: Application for visa processing service

Kryssa i rutan för: Application for return of passport by Post service

glöm inte att skriva under!

TA KOPIA PÅ PASSET

BIFOGA

pass
visumansökan
CKGS Order Form
kopia på passet
ett extra foto
kopia på betalningen

SKICKAS SOM REKOMMENDERAT BREV TILL:

Cox & Kings Global Services
David Bagares Gata 26B
111 38 STOCKHOLM

saraswati_didi
Småpratare
Småpratare

tattis skrev:

Äntaligen fick jag mitt pass och visum. Jag ringde cox and kings som hänvisade mig till ambassaden. Jag gick till Ambassaden som sa att tt Services delar ut passen denna vecka ut. Så TT service har öppet för utlämning av pass torsdag och fredag denna vecka kl 13-16. Väl på TT service gick det inte att komma in genom dörren. Vi var flera där och tillslut klättrade en man upp och bankade på deras ruta, då kom vi in=) Så skynda er dit för att hämta era visum.

Såg att vår visa är "processed" också, vi sökte förra torsdagen men det var då de sa att vi skulle hämta den på ambassaden... Hade TT alltså inte öppnat kl.13.00 när ambassaden sa det skulle vara öppet?

Tänkte om vi ska försöka hämta den där om den är där, kan ambassaden svara i telefon om man uppger infot vart visumet befinner sig?

MJH
Veteran
Veteran

Har försökt att nå ambassaden ,med dåligt resultat .....Förstår inte varför indier ska vara så jävla dåliga på service...

tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

MJH skrev:

Har försökt att nå ambassaden ,med dåligt resultat .....Förstår inte varför indier ska vara så jävla dåliga på service...

Det kan ju också vara "ambassadpersonal" - pröva på en svensk ambassad/konsulat i utlandet får du se. Vi var i Warszawa och ingen på ambassaden kunde svenska...

MJH
Veteran
Veteran

Va fan har svensk ambassad i utlandet med den här frågan att göra ??????

dum kommentar