Väder
Alldeles lagom – ca 30 på dagen, 25 på kvällen och 20 som kallast tidig morgon. Säkert drygt 25 i vattnet. Lika soligt varje dag – bara en del tunna slöjmoln ibland.
Stranden
Lång fin strand från Candolim till Baga – 7 km sägs det - lagom för lite promenader. Måttlig blåst och lagom vågor. Rent och fint bortsett från det som de många hundarna lämnar efter sig. Dessvärre grumligt vatten och inget att snorkla i. Inga hotell på stranden – i stort sett bara de provisoriska shacken som rivs när säsongen är slut. Antar att det är en medveten politik att inte bebygga stranden.
Hundar
Många och trevliga överallt. Antar att de med halsband har en ägare. Indien har dock ett hundproblem = rabies. Enligt lokaltidningen hade en hund i nån av byarna löpt bärsärkagång och bitit ett flertal personer som skyndsamt blev vaccinerade. Läste också i Hindustani Times om stort hundproblem i Mumbai där man övervägde att avliva de vilda hundarna.
Kor
En och annan på stranden och på vägarna, ibland ätandes sopor och en som knyckte maten av turisterna på badstranden.
Myggor och malaria
Vi såg ungefär en mygga om dagen så inte så mycket denna gång i varje fall. Hört och läst om andra som vi andra tillfällen fått många myggbett. Enligt artikel i lokaltidningen har malaria blivit ett problem i Goa och detta uppges bero på inflyttade från andra delar av Indien som fört med sig smittan och bland annat inträffade ett dödsfall under 2006.
Trafik
Jobbig förstås och än värre när det sällan finns trottoarer att gå på. Händer också många olyckor – ungefär en dödsolycka per dag i Goa noterade vi i lokaltidningen och oftast cyklister eller motorcyklister. Insändare i tidningarna klagade på de usla vägarna och på den dåliga trafiksäkerheten.
Lokaltidningar
Läs gärna de engelskspråkiga lokaltidningarna (Herald, Navhindi Times m fl) som säljs på stranden och andra ställen och som ofta finns att läsa på serveringarna. De är bra och innehåller mycket intressant läsning och läget i Goa och Indien och även internationella nyheter.
Politik
Imponerande aktiv befolkning som tar del och vill vara med och bestämma framtiden. Många kommitteer och liknande som arbetar för olika ändamål. CNN-IBN (engelskspråkig nyhetskanal på tv) hade när vi var där en reportageserie om den nya upproriska och engagerade medelklassen i Indien. Ett reportage som vi såg handlade om Goa och protesterna mot den regionala planen som till slut drogs tillbaka av de styrande politikerna. Utan tvekan finns en medvetenhet om t ex alla miljöproblem som finns – vatten, avlopp, avfall, naturexploatering och en vilja att vidta åtgärder.
Flodkryssning
Prova gärna en sunset cruise från Panjim eller Betim. Enklast om man bor i norra Goa är att ta buss eller taxi till Betim där första turen avgår 18:00. Fin solnedgång över havet och lite rolig indisk underhållning för publiken som till ca 99 % är indier. Kostar 150 Rs.
Åka till Panjim från norra Goa
Ta buss eller taxi till Betim och ta gratisfärjan över floden så hamnar man mitt i Panjims centrum. Nära till märkesaffärerna om man vill dit och inte heller långt till de lokala affärerna där man kan handla billigt utan alltför mycket besvär då inte så många turister hittar till dessa kvarter.
Fåglar på stranden
Något som kan tala om vad dessa fåglar är för arter:
En strandpipare på sandstranden i flockar
En glada
Två andra sorters rovfåglar troligen något större än gladan
Mås eller trut
”Gråsparv”
En liten vit häger (kohäger?) och en större
En skarvart
Pengar
Det mesta mycket billigt förstås men varför är frukt så pass dyrt?
Magsjuka
Vi måttligt drabbade – andra värre – verkar inte lätt att komma undan tyvärr.
Billiga utfärder
Den som vill komma billigt undan kan åka på dagsutflykter för ca 150-200 Rs – se i de lokala turistbroschyrerna – och antagligen startar de i Panjim men vi provade inte – nån annan som gjort det?
Ospecificerat boende
Vi åkte med fritidsresor och hamnade på Villa Vicente (guesthouse) – enkelt men rent och helt och fint på en lugn liten tvärgata ner mot stranden på gränsen mellan Candolim och Calangute. I övrigt fanns det gott om lediga boende som utannonserades men vi kollade inte vad det kostade.
Tiggande barn
Ja, det verkar helt rätt att vi inte skall ge till barnen. De behöver gå i skolan. Indiska staten bedriver en kampanj med skolmat som ett lockmedel för att föräldrarna skall skicka sina barn till skolan. Dock gillade inte vegetarianerna att det handlade om ägg så vissa problem än så länge.
Hälsningar
Anders

Tackar för en mycket substansrik och trevlig rapport från Goa. :D
/Björn
tack för tipset om flodkryssningen, kan vara kul att åka med en när jag är där nästa vecka. billigt var det ju oxå.
:D
Tack för rapporten, vi åker imorgon.
Vi gjorde också en flodtur från Panjim när vi var i Goa senast och vi hade hur kul som helst! :D Indisk livemusik och mestadels glada o danssugna indier gjorde att alla rycktes med och släppte loss i indiska rytmer! Hela båten dansade! Det blir helt klart en repris på flodturen i Mars!
:hopp: :hopp: :hopp: :hopp: :hopp: :hopp: :hopp: :hopp:
Kanon kul att läsa.....
Även om jag inte skaåka på ett bra tag så är det mysigt att höra vad som händer och hur andra har haft det. :hot:
Ja, det är NÄSTAN som att få resa lite själv(i fantasin om inte annat) när man höra alla olika upplevelser.......
Flodturen kan även jag rekomendera. Vill man i tysthet avnjuta naturens ljud är den kanske inte att rekomndera. Men vill man njuta av hindimusik och dansande indier, så ska man ge sig i väg. Så var det i alla fall på min resa för några år sedan.
HALLÅ! Vad är det för några båtar?
Är de rejäla och stabila, eller är det såna där jingliga utriggare?
Undrar om det går att ta en sån kryssning med en liten baby?
finns det parasoll för solen?
det låter kanonmysigt, så lite mer info vore fint
Ja, skriv mer om båtturen ! Svårt att få biljetter osv ?
Inte alls svårt att få biljett - var inte fullt på den båt vi åkte med. Rekommenderar första turen kl 18:00. Således inget behov av parasoll.Bra båt från Betim - helt ok med barn - och de från Panjim verkar också ok i varje fall på håll.
Hälsningar
Anders
För infon, framförallt om fludturen, den ska jag se till att prova när vi åker om två veckor.
Gud vad jag längtar tillbaks.
Hundrar med halsband på stranden kan också vara några av dem som Animal Rescue har vaccinerat, kastrerat och sett över.
Man kan läsa om deras arbete på deras hemsida http://www.iar.org.uk/india/
Jag kan också rekommendera flodturen. :lol: Vi tog lokalbussen till Betim och åkte båt därifrån. Väldigt turistfritt och kul att se indierna festa loss. En dag tog vi också gratisfärjan från Betim till Panajii för att shoppa. Fungerade perfekt. Tänk bara på att inte ta bussen till Betim före kl 09.30 på morgonen, för då är bussen tydligen knökfull med indier som ska till jobbet.
Nej !!!! Man blir inte alls ressjuk när man läser om underbara båtresor och sandstränder............ :wink:
Allt jag tänker på sedan vi kom hem är Goa... Framför allt de människor vi mött. Tänker på hur annorlunda liv vi lever... På gott och ont!
Jag vill resa igen men idag känns tanken på Goa nästan för stark. Goa berör! Är det någon som kan förstå hur jag menar ?
Jag tycker att goa är rätt milt om man jämför med många andra ställen i Indien. Men absolut, Indien berör.
Ja, det kan jag verkligen tänka mig, att Goa är rätt milt menar jag. Detta är vår första långresa så vi har ju inte så mycket att jämföra med heller. Vill gärna åka tillbaka, men vill kanske åka någon annanstans nästa gång för att ha något att "jämföra med", ex Thailand. Antagligen så ångrar vi oss nog i sådana fall, eller vad tror ni alla Goa lovers?!
Jag har ju inte själv varit i Thailand, men min bror är där nu (han har varit där sen september. Det är renare och fräschare än Indien, men det är ju inte Indien! ;)
Både jag och tofset (min flickvän) skall ta en rundtur i asien under nästa Indienresa. Jag tror Kambodja blir skoj!
Jag är lite skeptiskt till thailand, just för att det är dit ALLA svenskar åker...
haha.. ja, kabodja blir nog jätte "koj" :D
Ja, jo . Det är ju som du säger; att det är ju inte Indien. Och att alla svenskar åker till Thailand. Är det något jag INTE vill så är det att träffa grannarna hemifrån när jag är iväg, så jag vet inte..
Kambodja, Vietnam...
Om du inte vill stöta på grannar hemifrån borde du kanske besöka Las Palmas! :wink: (hoppas du förstår ironin! :P)
tänker tvärtom
vad har jag gjort som bokat indien jag ÄLSKAR thailand
men ska nu prova nåt nytt
vi har aldrig stött på några "grannar" när vi varit i thailand
men hoppas jag blir lika frälst som ni andra
Bambi!
Favvoställen att rek för en tvåveckorstrip till Thailand nästa februari? Oj, borde kanske byta forum....
Var nyss i Thailand.
Liknade Kanarieöarna på 70-talet. Billigt, varmt, trevliga människor men maaaaassssor av turister.
Våra grannar till vänster var där och grannen till höger kom hem med samma plan som vi åkte ner med.
Det kryllade av folk från vår lilla stad.
Så nästa vinter blir det Indien (borde ha blivit det redan i år), resan är redan bokad.
Hotell Phoenix In, låter riktigt bra när man läser betygen på nätet.
I Thailand var vi på Karon Beach och åkte (med en av fem stora båtar fullpackad med turister) till Phi Phi-öarna.