Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Jag håller med och faktum är att jag inte tror att vi är säkra någonstans i världen.
Risken för terrordåd finns numera över hela världen och vi måste ju trots allt våga
leva.
Men att de som nu är i Mumbai eller är på väg dit känner oro förstår jag absolut.
Vi flyger till Mumbai den 17:e december. Och detta känns ju fruktansvärt. Samtidigt som man oroar sig för alla drabbade så oroas man av alla tankar kring sin egen resa. Jag hoppas att ni som är på plats fortsätter att upplysa oss om läget. Det är till mycket hjälp i våra resplaner, för det är mycket att ta ställning till. Kan man stanna några dagar i Mumbai eller ska man kanske åka direkt till Goa? Vi hade bokat på Volga II, men jag antar att vi måste hitta nytt boende nu. Jag läste att UD avråder från icke nödvändiga resor, men då undrar man såklart hur länge en sådan avrådan varar?
Man kan kanske inte göra så mycket mer än att följa nyheter och denna tråd samtidigt som man har flera reservresplaner.
/Mikael
Välkommen till forumet Mikael. :D
Nej, mycket mer än så kan ni nog inte göra just nu och det är ju förhållandevis
lång tid kvar tills ni skall resa. Mycket kan hända tills dess.
UD´s information just nu:
UD avråder från icke nödvändiga resor till Mumbai/Bombay
Med anledning av rådande säkerhetsläge avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till den indiska staden Mumbai/Bombay (Indien).
Minst sju platser i Mumbai, inklusive stora internationella hotell som The Taj, The Oberoi, Taj Mahal och Marriot, har under natten till torsdagen utsatts för attacker av beväpnade män.
Sveriges Ambassad i New Delhi följer situationen.
Med anledning av UD:s avrådan från resor till Mombai (Bombay) och situationen i Thailand:
Resenärer till Indien och Thailand samt anhöriga till resande bör i första hand vända sig med frågor till flygbolag och resebyråer.
Utrikesdepartementets konsulära jour kan nås på telefon 08-405 50 05.
Svenska ambassaden i Dehli informerar:
Reseinformation Indien
Avrådan från icke nödvändiga resor till Mumbai
Med anledning av rådande säkerhetsläge avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till den indiska staden Mumbai/Bombay.
Aktuella händelser
Situationen i Mumbai kvällen den 27 november 2008 efter attacken natten mellan den 26 och 27
Minst sju platser i staden Mumbai, inklusive stora internationella hotell som The Taj Mahal, The Oberoi Trident och Marriot, har under natten till torsdagen utsatts för våldsamma attacker. Attacken inleddes på den stora järnvägsstationen CST (tidigare Victoria Terminus).
Även ett antal sjukhus har attackerats. Över hundra personer har rapporterats döda, och över 250 personer har rapporterats skadade. Minst två hotell, The Oberoi Trident och Taj Mahal, är fortfarande belägrade.
Ambassaden har inga uppgifter om skadade eller omkomna svenskar. Den svenska medborgare som tidigare befunnit sig på Hotel Taj Mahal har nu kunnat lämna hotellet och befinner sig i säkerhet.
Mediafrågor hänvisas till UD:s presstjänst på nummer 08-405 50 10.
Med anledningar av oroligheterna har en gratis helpline har öppnats i Indien på nummer 1800112030.
Tågstationen CST öppnade redan sex timmar efter attacken, och enligt de uppgifter ambassaden har tillgång till fungerar tågtrafiken.
Både inrikes- och utrikesflygplatserna är öppna och fungerar. Under morgonen rapporterades att vissa flygningar ställts in. Resenärer bör därför överväga att kontrollera avgångar med sina respektive flygbolag före avresa till flygplatsen.
Telefonnummer till inrikesflygplatsen: +91-9833301321
Telefonnummer till utrikesflygplatsen: +91-9833301319
alternativt: +91-22-26813000
Ambassaden uppmanar personer som vistas i Mumbai samt övriga Indien att följa utvecklingen noggrant via media och andra källor. Personer som vistas i Mumbai bör vara extra försiktiga
Vad gäller resor i och till övriga Indien har ambassaden inga uppgifter om att dagens oroligheter spridit sig utanför Mumbai.
Vid behov kan ambassadens jourtelefon kontaktas, tel. +91 9899575710.
Kontaktnummer till internationella flygbolag (Mumbai riktnummer är 022):
Air Sahara, tel:56374101
Air China, tel: 2181431
Austrian Airlines, tel: 22029050
Air Mauritius, tel: 26829376
Indian Airlines, tel: 22023031
Bangladesh Biman Airlines, tel: 2824580
British Airways, tel: 22820888
Cathay Pacific Airways, tel: 56572345
Egypt Airlines, tel: 22821562
Iran Airways, tel: 22041025
Emirates Airlines, tel: 28797979
GULF AIR, tel: 2024065
JAPAN AIRLINES, tel: 22833215
KLM Royal Dutch Airlines, tel: 26828610
Korean Air, tel: 2004805
Quantas Airways Limited, tel: 22007449
ROYAL NEPAL AIRLINES, tel: 2069635
Singapore Airlines, tel: 26829902
Swissair, tel: 26828751
Srilankan Airline, tel: 22823288
North West Airlines, tel: 2614743
South African Airways, tel: 22823450.
United Airline, tel: 22853903
Kontaktnummer till inrikesflyg:
GoAir, tel: 55420082
Jet Airways, tel: 22823275
Kingfisher Airlines Ltd., tel: 56499393, 011-3295126.
Air India, tel: 91 22 2279 6666
Air Sahara, tel: (022) 22836000, (022) 56981111
Här är en artikel från SvD som kan hjälpa om man oroar sig för sin resa: http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_2109495.svd
Jag har pratat med indiska vänner idag och de bekräftar det kaos som råder i landet just nu. Informationen om vad som hänt/händer i Mumbai är förvirrad och ingen verkar ha riktig koll på vad som pågår. Att attentaten skall starta någon slags terrorvåg i landet tror de dock inte.
Framöver kommer säkerheten i Indien och särskilt runt Mumbai att vara rigorös, det kan ju vara en lugnande faktor för er som oroar er för era Indien-resor. Det är ju ofta så att ett land aldrig är så säkert som precis efter en händelse av det här slaget.
Jag oroar mig för forumets Chrissi, är det någon som har hört något från henne?
Sitter har i Prag har med en klump i magen när dom satte pa CNN idag, just där man har njutit tiotals goda middagar fanns det massvis med blod, området runt Gateway såg ut som en krigszon. Detta är hur hemskt som helst. Nån som vet om det är Turister bland de döda? har nämligen en vän som ska tydligen vart på Oberion, har ingen lust och ringa hans familj just nu då de är säkert mer oroliga än någon annan! Hoppas detta inte stör turistnäringen och alla tankar är idag tillägnade åt Indien idag. Hemskt!
Känner också detsamma och det var inte särskilt länge sedan jag var i Bombay och vistades i det området (bland annat då jag åkte till FRRO). Var också några kvällar då jag åkte ned till Taj Mahal Palace Hotel och bara strosade omkring. Det är hemskt och hjärtskärande! Särskilt då man tänker på vad som ligger bakom detta. Det är inga nybörjare och detta är något de måste planerat länge och noggrant.
De sade på nyheterna att drygt tio personer av de omkomna är utlänningar.
Ni som ska resa till Bombay har antagligen ett viktigt beslut att fatta, antar jag. Något som talar för är att dessa var ute efter amerikanska och brittiska medborgare. Hjälper visserligen kanske inte särskilt mycket. Sedan är det också viktigt att följa Utrikesdepartementets rekommendationer eftersom de inte utfärdar en avrådan utan anledning.
Hej
Det är skönt att höra allas åsikter samt att få info från folk på plats. =)
Vi åker den 19 dec och skulle bo på volga II, men som sagt det får väl bli någon annat hotell nu.
Ska ner tilll Kerala sen, men vi hade tänkt komma tillbaka till Mumbai de tre sista dagarna innan hemfärd.
Tycker det är lite oroväckande med UD´s varning, men man får avvakta nu i tre veckor och se vad som händer...
Vi åker också den 19 dec. Men som sagt, bara vänta och se vad som händer. Och mycket kan ju hända på 3 veckor.
Både positivt och negativt..
Det är i alla fall fruktansvärt det som hänt.
Förutom det som tidningarna skriver känns det,som tidigare sagt, skönt att gå in här och läsa uppdateringar av folk som faktiskt är på plats.
MVH
Ödslighet och tomhet präglade Mahim igår när jag åkte genom stadsdelen. De flesta butiker var stängda och bara några få människor var ute. Gatustånd med grönsaker och frukt var övertäckta av gammal säckväv. En tungt trafikerad vägsträcka som normalt tar 45 min att åka, tog i går endast 10 min. Gatorna var tomma.
Tack för din omtanke. Allt väl hos mig.
Skotlossning rapporteras nu från Victoria Terminus samt GT Hospital. Dessa ställen har sedan länge rapporterats som säkrade. Man varnar nu på CNN IBN att det fortfarande kan finnas terrorister utspridda över staden!
Som tur är var de senaste rapporterna falsklarm och tågtrafiken är nu tillbaka till det normala.
Hej igen allihop.
Jag har varit runt i stora delav av Mumbai idag och kan rapportera att det ar valdigt lugnt har, lite for lugnt nastan med tanke pa vad som har hant. Det enda satt man marker att det har hant nagot ar att valdigt manga affarer och restauranger har stangt. Vissa sevardheter som till exempel Haj Ali mosken ar ocksa stangda. Det ar ratt sa svart att fa en bild av vad som hander runtomkring en nar man ar i staden, jag kan nastan tanka mig att ni har en battre koll an mig trots att jag pratar mycket med folk pa gatan och laser tidningarna regelbundet.
Jag har varit runt i marknadsplatserna runt Crawford, omkring colaba, Churchgate, Fort, tog en taxi upp till Malabar Hills o lalla runt dar ett tag sen vidare till Haj Ali och omkringliggande trakter. Ingenstans kande jag av nagot hot eller radsla for att bli attackerad men sa ar jag nog lite skadad av jobbet ocksa...
Sjalvklart finns det inga garantier for att man inte drabbas men till alla er som funderar pa att aka ner eller inte sa vill jag iallafall saga att dramatiken runt det hela ar nog storre fran tv-soffan an nar man ar pa plats. Det som kan stora en (lite banalt i sammanhanget kanske men anda) ar att sa manga platser har stangt och att vissa hotell har slutat ta emot utlanningar. Pa salvation army dar jag bor har halften av turisterna lamnat omradet men det guesthouset ligger ju ocksa granne med Taj hotell.
Ha det o skriv PM om ni undrar nagot specifikt, jag kollar min mail atminstone en gang per dag.
Peace
Antagligen men man ska också tänka på Utrikesdepartementets avrådan från icke-nödvändiga resor! De utfärdar inte en avrådan för minsta lilla utan det krävs en del, däribland risk för sitt eget liv, innan de faktiskt gör detta. Personligen anser jag att man är rent ut sagt dum då man går emot en sådan avrådan. Det är ingen barnlek. Det enda som saknas är att man får läsa i någon dagstidning framöver om någon som rest till ett ställe med avrådan och fruktade sitt liv för att denne "fick krypa på alla fyra för att undkomma ditten och datten" för att det inträffat något.
Lufthansa har tills vidare ställt in sina flygningar till Bombay från både Frankfurt och München. På arbetet är det en ganska trist stämning och praktiskt taget ingen vill resa dit, trots detta att de blir mötta av militäreskort vid flygplansdörren som tar oss till och från hotellet (som ligger några minuter från flygplatsen). Hotellet är avskärmat, också inom en ganska stor radie för att undvika att trafiken kommer för nära. Det råder också utegångsförbud för oss.
Chhatrapati Shivaji International Airport är också helt avskärmad och tillåter endast avgående och ankommande resenärer.
Riktigt, riktigt trist. Det är hemskt att titta på nyheterna! Sådant elände.
Tänker på allt ni skriver och den chock, rädsla och upprördhet som ni känner, förståeligt. Samtidigt är jag inte alls förvånad att detta händer och jag tror att ni rävar som bor i Indien inte heller är speciellt förvånade, för ni har såpass mycket kunskap om Indien att ni vid det här laget borde veta vilka krafter som genererar slika illdåd.
Indien har ju en lång historia, men den historia som har haft mest djupgående sår på inte bara Indien utan hela den så kallade ”utvecklingsländerna”, är västvärldens ohämmade hunger av makt och rikedomar. Imperialism av grövsta arten.
Vi är alla delaktiga oavsett om vi är turister eller inte, boende eller inte. Jag tittar mycket på BBC och då debatter t ex från Doha, de har ofta debatter med arabiska förtecken, där unga universitetsstuderande, moderna arabiska män och kvinnor som är oerhört intelligenta och demokratiska, vill arbeta tillsammans med västvärlden, men vi tillåter dem inte, för vi vill genom imperialistiska verktyg roffa åt oss allt själv, fortfarande 2008. Dagens kolonialism skiljer sig endast i tekniska procedurer från dåtid.
Vad har det med de senaste illdåden att göra, jo vi alltså västvärlden har implementerat den globala marknaden där vi utan urskiljning gör intrång på territorium. Det har lett till att tusentals och åter tusentals människor i den så kallade tredje världen, jag hatar uttrycket, jag vill kalla den ”den nya världen” har fått sina hem, sin kultur, sin religion, sitt ursprung osv fullständigt förstört och utraderat, till priset av den fantastiska globaliseringen som skall ge alla i världen en grönskande skog.
Vi kan jämföra med djurriket, gör vi anspråk på lejonens och gorillans territorium utan att respektera deras territorium, då attackerar de oss och vi tycker det är för jävligt rent ut sagt, människan reagerar precis likadant.
Nu har ni läst hit och jag vet precis vad som rör sig i era huvuden. Ja men vad har västvärldens imperialism med dessa ”Deccan Islamic Groups”, eller vad de nu heter att göra. Det här är antagligen emellan Islamiska grupper samt Hinduer, eller gammalt groll mellan Pakistan och Indien, tror inte att det är så enkelt, vi i västvärlden vill ju gärna förenkla och dölja våra uppfattningar samt frisera till vår egen fördel av det som händer.
Jag är helt övertygad om att allt som händer i terrorismens väg eller uppror beror på en dekadent likgiltig och girig västvärld som hela tiden skall diktera för resten av världen hur de skall uppföra sig samt tala om för resten av världen vad som är demokrati eller inte, när samtidigt man bortför människor på minst sagt vaga grunder som varande terrorister och upproriska män och kvinnor.
Faktum är ju att de allra flesta, som jag har följt genom mina 52 år, har alla utan undantag påverkats av den giriga västerländska marknaden som skall lösa alla problem.
Se på Afrika och nu som i Zimbabwe eller vad ni vill, vad är frukten av detta elände, jo att kolonialismen finns även idag, vi utsöndrar länderna i Afrika på deras rikedomar och politiker världen över sitter och skålar i Champagne med Mugabe, skrattar och ler, förmodligen har det signerat ett kontrakt, som bara gynnar Mugabe och t ex svenska regeringen eller någon multinationellt företag som t ex Lundin Petrolium, ett svensktägt oljebolag som tvångsflyttar folk för att borra olja, men givetvis påstår de att de har skapat nya byar med fina hus mm samt respekterar demokratiska och värdegrunder som överensstämmer med nuvarande FN-stadgar, de finns inte utan människorna bor i lera, hyddor av vass mm.
Vi inom EU skapar fiskekvoter, där vi inte skall fiska torsk mm, vad gör våra regeringar i EU, jo de flyttar sin fiskeflotta till västkusten av Afrika, så att de kan fiska ut allt och exportera det till EU, så att vi svenskar ock alla andra välgödda kan gotta oss åt en god middag, medan de utanför Västafrikanska kusten bara får nöja sig med rester av det som vi multinationella företag inte vill ha. Likadant i Ryssland, så fort de öppnade sina gränser och proklamerade sig som en västerländsk demokrati, släppte alla politiker sina barriärer. Vilka vann på denna omdaning, jo de som redan var inom den strukturella makteliten.
Som sagt jag förstår allas oro, t ex Thailand finns också oroligheter, jag läste här om dagen en som sa ”tredje världskriget är redan här” och det köper jag. 2:e WW och 3:eWW var begränsat till Europa, men nu finns krig i mer än 40% av alla länder, vi har redan ett 3:E WW.
Tyvärr ser jag sällan ett liknande engagemang i detta forum som nu. Annars är det bara visum, och vad fan tror du, eller jag tycker inte det, utan att precisera, samt liten aning av patroniserande attityd.
Som slutord vill jag dela min uppfattning och mina tankar och det skulle ge mig och kanske alla andra en kick rent ut sagt, om ni alla vill ge en kommentar på mitt inlägg, vad tycker ni?
Med vänlig hälsning Peter
Vi ar ocksa pa vag till Mumbai om ca tre veckor (ar i sodra indien nu). Tanken var att stanna dar nagra natter och hanga lite. Men for att ta det "sakra" fore det osakra har vi bokat flygbiljetter till Mumbai istallet for att aka tag satt vi slipper aka genom hela stan, och bestamt oss for att flyga upp bara nagra timmar innan flyget hem till Sverige gar. En sak ni andra som funderar i samma banor borde tanka pa ar att manga flyg borjar bli fullbokade. Nar vi bokade sa de att vi inte var de enda som bestamt oss for att flyga istallet for att aka tag, och att runt jul ar det ganska tjockt.
Sa aven om vi inte vet hur det kommer att se ut om ett par veckor, eller ens ett par dagar, kan det vara en ide att boka eventuella flygbiljetter nu.
Saxat från Aftonbladets nätupplaga idag:
Två gripna för Bombay-attentatet
Indisk polis har gripit två män misstänkta för inblandning i terrorattentaten i Bombay.
Det är såvitt känt de första gripandena efter själva attentatsdagarna.
De två greps sent i fredags i Calcutta i östra Indien misstänkta för att ha gett simkort till terroristerna, sade polisofficeren Javed Shamim till journalister i staden.
Under de 60 timmar som dramat pågick i Bombay ska nio av angriparna ha dödats medan en tionde greps.
Shamim sade att den ene av de nu arresterade männen är bosatt i Calcutta.
– Han har köpt omkring 40 simkort från staden, varav två tros ha givits till terroristerna.
Den andre är från indiska Kashmir, där en muslimsk separatiströrelse länge har opererat.
Indien har utpekat Pakistan som ansvarigt för att ha hyst islamister som utbildade de tio terroristerna.
Säkerheten var skärpt på lördagen kring Indiens större flygplatser efter hot om flygkapningar.
Polis hölls i hög beredskap med anledning av årsdagen av förstörelsen av Babrimoskén i Ayodhiya i norra Indien.
Extra polisstyrkor patrullerade på gatorna och höll vakt vid järnvägsstationer och regeringsbyggnader på 16- årsdagen av hinduaktivisternas rivning av moskén, som enligt hinduerna byggts på en tempelplats.
Rivningen orsakade en våg av våld mellan hinduer och muslimer som krävde omkring 2 000 dödsoffer.
Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3934329.ab