Trådlöst Internet

44 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

iPhone stöder dessutom högre data-hastigheter än D-link 3g hsupa usb adapter dwm-156 som är begränsad till långsamma 7,2 Mbps. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

RiaPanir
Erfaren användare
Erfaren

Jag ska åka till New Dehli Agra Varanasi mm i oktober. Då ska jag försöka med Tata Docomo "surf endlessly 1Gb" för 95 rupias. Antar att man får förnya för varje stat. I mitt fall 5 stater. det skulle gå på ca 50 kr + vad simkortet kostar ev. Det kluriga är om jag kan ladda in dem i ett svep. Personbevis + kopior pass o visum o foto har jag med.

Jag berättar här så fort jag lyckats eller inte.

RiaPanir

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

RiaPanir skrev:

Jag ska åka till New Dehli Agra Varanasi mm i oktober. Då ska jag försöka med Tata Docomo "surf endlessly 1Gb" för 95 rupias. Antar att man får förnya för varje stat. I mitt fall 5 stater. det skulle gå på ca 50 kr + vad simkortet kostar ev. Det kluriga är om jag kan ladda in dem i ett svep. Personbevis + kopior pass o visum o foto har jag med.

Jag berättar här så fort jag lyckats eller inte.

Tata Docomo "surf endlessly 1Gb" är inte snabb 3G utan endast i deras långsamma CDMA-nät. Du behöver inte förnya när du byter delstat varför kostnaden på 50 kronor är enormt överdriven. Du klarar dig på 11-12 kronor. 

Jag ser fram emot din rapport. 

… Är i Singapura. 

RiaPanir
Erfaren användare
Erfaren

Vad menar du med långsamt CDMA?Det måste ju iaf vara bättre än GSM. Har du bättre operatör att föreslå? Är det så med alla, att de fungerar över cirkelgränserna utan vidare. Är det något supernytt, för när jag studerat hemsidorna så verkar det väldigt så, att varje delstat har sitt nät och UP är uppdelat i öst o väst tom.

Jag ska genom Dehli, Rajastan, Mhadya Padesh och Utar Pradesh.

Sen ev Västbengalen eller Goa efter en sväng i Nepal.

Tacksam för tips. Vilket är bäst!

Förresten så begriper jag inte hur man skapar en ny tråd i detta forum. Tydligt är det inte. Eller är jag dum. Lite vägledning om nån orkar!

RiaPanir

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

RiaPanir skrev:
Vad menar du med långsamt CDMA?Det måste ju iaf vara bättre än GSM. 

CDMA är bättre än GSM men mycket långsammare än 3G.

3G är mycket dyrare än GSM och CDMA. 

RiaPanir skrev:
Har du bättre operatör att föreslå? Är det så med alla, att de fungerar över cirkelgränserna utan vidare.

Internet brukar fungera nationellt men samtal och sms genererar extra avgifter. Avgifterna är låga så det finns ingen anledning att skaffa nya sim-kort när du passerar delstatsgränser. 

RiaPanir skrev:
Är det något supernytt, för när jag studerat hemsidorna så verkar det väldigt så, att varje delstat har sitt nät och UP är uppdelat i öst o väst tom.

Ja varje delstat har olika lagar och regleringar och helt separata bolag ungefär som i Europa mellan länderna. 

RiaPanir skrev:
Jag ska genom Dehli, Rajastan, Mhadya Padesh och Utar Pradesh. Sen ev Västbengalen eller Goa efter en sväng i Nepal.

Nepal är ett annat land och indiska sim-kort är löjligt dyra att använda i Nepal. Köp ett nytt simkort i Nepal. 

_

Själv använder jag alltid Airtel 3G. Airtel har indiens bästa nät och jag har använt Airtel mellan Kanyakamari och Manali och Ahmedabad och Guwahati. Airtel fungerar snabbt och bra över hela Indien. Jag betalar 1555 rupier för 12 GB data upp till 14,4 megabit / sekund. Airtel har en lågprisvariant för 89 rupier / månad om du inte bryr dig om 3G-hastighet. 

Skärmdump från appen Bredbandskollen i Delhi:

… Är i Singapura. 

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

RiaPanir skrev:

Förresten så begriper jag inte hur man skapar en ny tråd i detta forum. Tydligt är det inte. Eller är jag dum. Lite vägledning om nån orkar!

Hej!

1. Gör så här. Gå in i det forum du är intresserad av att skriva i.

2. Klicka på "Nytt Diskussionsämne"

3. Nu kommer du till sidan där man ska fylla i ämne, dvs vad tråden innehåller (titel) samt brödtexten som är själva innehållet, dvs din fråga eller vad du vill berätta.

4. Klicka på knappen "Spara" för att ditt diskussionsämne ska sparas och visas på forumet.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

RebeckaJ
Nybörjare
Nybörjare

Hej,

Går det att köpa Aritel 3G på flygplatsen i Delhi? Eller var kan man köpa det?

Hälsningar

Rebecka

tligen
tligens bild
Upplyst användare
Upplyst

Det finns en Airtel-shop presic utan för tullen i Dehli men dom hade inga simkort där och var inte överdrivet vänliga eller hjälpsamma.

Men om några timmar skulle det ev komma simkort, fast inte några usb-modem med internet utan dom hänvisade till Airtel vid Connaught place.

DEtta var 4 jan 2013

Det blev Vodafone igen istället, har haft dom 2 år men dom är helt galna och knäppa i huvudet på deras care-center

det funkar bra och med bra speed i princip överallt (där jag varit) utom på Andaman (Havelock)

men det är ett nightmare att få korten aktiverade och lika knöligt att fylla på

vet i katten vad jag ska prova nästa gång, gissar att det är samma skit med alla telebolag i hela världen sad

tligen

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

Vodaphone erbjuder för tillfället inte 3g på några nya kort. I alla fall här i Rajasthan men jag kan tänka mig att det även gäller i övriga landet.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

RebeckaJ skrev:
Går det att köpa Aritel 3G på flygplatsen i Delhi? Eller var kan man köpa det?

Jag köpte mitt nuvarande Airtel-nano-3G-sim-kort från den dygnet-runt-öppna Airtel-butiken på Delhis flygplats direkt efter tullen. De aktiverade kortet medans jag väntade. 

… Är i Singapura. 

henko
Upplyst användare
Upplyst

tligen skrev:

Det finns en Airtel-shop presic utan för tullen i Dehli men dom hade inga simkort där och var inte överdrivet vänliga eller hjälpsamma.

Men om några timmar skulle det ev komma simkort, fast inte några usb-modem med internet utan dom hänvisade till Airtel vid Connaught place.

Har precis samma erfarenhet, jag trodde dom skämtade och började tjata vilket retade upp dom rätt ordentligt...

Och, ja, Vadafone är hemska att ha och göra med om något strular...

norjos
norjoss bild
Nybörjare
Nybörjare

Har låst upp min iPhone 4S (telia) och tänkte ta med den på semestern till Indien och köpa ett indiskt SIM-kort.

För det första, hur VET man att telefonen verkligen blivit upplåst (har omistallerat den som de sa i butiken, men man får ju inte nån bekräftels på att den är upplåst vad jag kan begripa).

För det andra, om man vill lite allmänt mobilsurfa, vad är det som gäller då enklast? Funkar det med kontantkort eller måste man fylla med pengar jämt då?

/Jossan

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

norjos skrev:

Har låst upp min iPhone 4S (telia) och tänkte ta med den på semestern till Indien och köpa ett indiskt SIM-kort.

För det första, hur VET man att telefonen verkligen blivit upplåst (har omistallerat den som de sa i butiken, men man får ju inte nån bekräftels på att den är upplåst vad jag kan begripa).

Du kan ju alltid testa med ett annat simkort redan i Sverige och se om det fungerar. Tänk då att det måste vara från en annan operatör så att du ser. Har du till exempel Telia kan du prova med Tre eller Comviq eller liknande. Fungerar det inte är telefonen säkert fortfarande låst. Fungerar det, så grattis!

norjos skrev:
För det andra, om man vill lite allmänt mobilsurfa, vad är det som gäller då enklast? Funkar det med kontantkort eller måste man fylla med pengar jämt då?

/Jossan

Det absolut bästa är som vi skrivit om tidigare, Airtels kontantkort (Pre Paid) som du sedan fyller på med ett speciellt belopp för data. Detta belopp varierar i olika delstater och hur mycket surfpott du vill ha. Oavsett i vilken delstat eller stad du köpt ditt kort kan du sedan fylla på det med samma belopp igen i en annan delstat. Det gäller altså att du vet de olika prisnivåerna från just den delstaten du köpt kortet i. 2 GB data i bra hastighet (3G) kostar 455 Rs här i Rajasthan till exempel. Då kan du använda Internet i 30 dagar eller tills dess att du förbrukat din kvota. Använder du mer data efter några av dessa saker så kommer det fortfarande fungera men debiteras från din samtalspott - och betydligt dyrare.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu