Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Yep...?
El Jem - tydligen med på världsarvslistan.
Ja - El Djem/El Jem är "Det tredje största Colosseum" om 148*122 meter och plats för upp till 35000 åskådare.
http://whc.unesco.org/en/list/38
Din tur! :hot: :hot:
I skottland antar jag? Orkney?
Skottland var rätt ... jag förväntade mig nog att du skulle pricka in vilket rum det var. Om det kan vara till någon hjälp så sov jag här ,
i löjtnant Uhuras säng . Ensam dock.
Så Orkney är inte rätt...? Man behöver plats ner till korrekt rum...? Kan det vara Glasgow? Glen Doll? Arbroath? Dundee?
Nej , nej , nej.. . otterly wrong , as the Scots would say.
Något kul ställe som Loch Ness? Aberdeen?
Kul ställe , ja . Stort ställe , nej.

Inga sjö-odjur ,
Inga pendlare till fabriken.
Orten är uppkallad efter en norrman.
Flera bra ledtrådar, som kanske hjälper någon annan... :wink: När det inte är Orkney så vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig, där finns ju annars orter med namn som Stromness och liknande...
Kirkwall? :?
Mvh Eva
Nej , det är inte på Orkney. Det kan ju tyckas vara orättvist , eftersom jag vet att du inte haft en chans att se rummet på första bilden ( till skillnad från tommypeters ) , men det finns ju en del andra ledtrådar.
Highland Park Kirkwall? :?
Mvh Eva
Hon kunde väl tagit på en lösmustasch...
Okej , en sista mindre grabbig ledtråd : den här skådespelerskan , och flera från samma film , spelade tre år senare i en film som utspelade sig mycket nära orten vi letar efter.
Hon heter Tippi Hedren men jag kan inte platsen....?
Mvh Eva
Tippi Hedren från Fåglarna ... nej. Det handlar om en brittisk skådespelare ( man skulle kunna tro skotte ) , och ett lejon i huvudrollen.
Jo, man skulle kunna tro att Virginia McKenna är skotska. Jag vet inte om lejonet är Simba eller Elsa, antagligen "Född Fri"-Elsa.
Men för gåtan är det "Mary MacKenzie" och "Mij" i "Ring of Bright Water" som är intressant. Filmen ska ha tilldragit sig i Camusfearna, kanske var inspelad i Sandaig/Glenelg? Eller Kyle?
Orter i närheten är ju t.ex. Auchtertyre, Balmacara, Kyle/Kyleakin, Plockton, Broadford, Skulamus, Duisdalemore, Kilbeg, Armadail, Mallaig osv...
Antagligen Elsa , det står "Born Free" på klappan i första filmbilden..
Virginia McKenna spelade i ett antal djurfilmer på 60-talet , ofta med maken Bill. Regissören från "Elsa - född fri " följde även med till "Ring of Bright Water" efter Gavin Maxwell´s självbiografiska bok om om uttern Miji , som han förde med sig från Irak . Flitig regissör , som bl.a. gjorde den välkända kvalitetsrullen The Man From O.R.G.Y...
Nästan alla svaren kan vara rätt : det finns två Camusfearna , dels kuststräckan vid Sandaig , dels den lilla ön med Gavin Maxwells hus just utanför Kyle of Lochalsh.
Många sund ( Kyle , Caol på gaeliska ) men bara ett som är uppkallat efter en norrman : Caol Acain/Kyleakin , efter den Håkon IV som drog sig nedslagen tillbaka efter slaget vid Largs 1263 , som innebar förlusten av Isle of Skye mm. Ytterligare ledtråd : tågartikeln på väggen i första bilden " Any passengers for Kyle ?" Kyleakin är tillräckligt stort för att ha ett lite hippare hostel , med dom sista bäddarna i en husvagn ommålad i Star Trek-tema på bakgården.
Sist men inte minst : vad är det för rum där män alltid tittar bort från varandra ? Svar : norra Skottlands mest pyntade herrtoalett , intill turistinfot & bussstationen. Själva rännan i nedre högra bildhörnet.
Då är det Skye Backpackers Hostel.
Jo. Det hippa stället , som sagt. Första gången jag fick korn på dom som stod bakom det här så hade jag just kommit ner från berget , och gick en sträcka efter vägen. Då kommer det en minibuss som tvärnitar alldeles framför mig på vägen och alla störtar ut och hoppar över ett staket för ett av macbackpackers planerade stopp : en bra backe att rulla nerför. På sommare så kör dom dagliga turer på den naturliga rutten från Edinburgh på östkusten ner till Glasgow på västkusten. Gillar man sällskapet så hänger man kvar hela vägen , gillar man platsen man kommer till mera så så kliver man av , och kan hoppa på nästa buss som kommer , och ha en kojplats som väntar på en när man kommer fram. Jag for till Inverness, klev av vid Drumnadrochit och vandrade Glen Affric ut till väskusten , och klev på igen.
Då kommer en lite annorlunda nästa bild:
Jag gissar på Hawaii , eller möjligtvis skönhetsrådets hemliga fängelse i Tornedalen..
Bägge är tyvärr fel.
Det geometriska motivet påminner om maya-tyger , alltså Centralamerika i första hand.

.. fast med tanke på den övriga estetiska nivån så skulle det kunna vara USA : New Mexico eller lite längre norrut.
Det där taggiga stjärnmönstret hittar man ofta bland navajos och pueblo-indianer.
Sorry, no cigar.
Tyskland? :?
Mvh Eva
Nej, men det var väl en mer naturlig gissning...
Ni kan dessutom fundera på vad det är och inte bara var det är... :)
En bonusbild kommer alldeles strax.
Bonusbild: