Vad är detta?

45 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

tligen skrev:
men jag åker ju snart till Bundi igen så jag lovar att att gå till botten med det här!

Se bara till att du tar dig upp igen...

Goanen
Upplyst användare
Upplyst

Jag har visat bilderna för en vän som är från Rajahstan och han hävdar att det är krukmakare som använt de här hålen för att tillverka krukor som brukar säljas vid vägkanten. :o
Men jag fattar inte fortfarande hur den processen skulle gå till ? . Krukor brukar man ju dreja fram.
Det här är skumt på min ära.

tligen
tligens bild
Upplyst användare
Upplyst

Goanen skrev:
Jag har visat bilderna för en vän som är från Rajahstan och han hävdar att det är krukmakare som använt de här hålen för att tillverka krukor som brukar säljas vid vägkanten. :o
Men jag fattar inte fortfarande hur den processen skulle gå till ? . Krukor brukar man ju dreja fram.
Det här är skumt på min ära.

Nja...undrar hur dom krukorna ser ut? det finns säkert många sorters krukor men....
Detta har jag sett:
Kruktillverkning finns det på andra sidan Bundi i Thikarda.
Först så drejas det:
[attachment=3]IMG_3908.JPG[/attachment]
Sen bankar man med en klubba inifrån i dom här formarna av fin sand så dom blir ungefär dubbelt så stora:
[attachment=2]IMG_3900.JPG[/attachment]
Sen bränns dom i ugn och sen doppas i nån sorts tegelfärg och sen gör man dekorationen:
[attachment=1]IMG_3921.JPG[/attachment]
Sen upp på "lager-hyllan" ba....
Om jag minns rätt kostar dom 25 Rupier/styck
[attachment=0]IMG_3925.JPG[/attachment]

andush
Erfaren användare
Erfaren

tligen skrev:
Om jag minns rätt kostar dom 25 Rupier/styck

Rätt kurs för en schysst kruka 8)

tligen
tligens bild
Upplyst användare
Upplyst

Vi är nu på plats i Bundi, men hålen får vänta några dar till för först är det ju bröllop...
knappt 30 grader så nu en dusch efter tågresan

tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

tligen skrev:
Vi är nu på plats i Bundi, men hålen får vänta några dar till för först är det ju bröllop...

Konstig prioritering... :silly:

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

tommypeters skrev:
tligen skrev:

Ja precis! Du fattar väl att hela forumet sitter och håller andan i väntan på din "research". :wink:

tligen
tligens bild
Upplyst användare
Upplyst

Baloo skrev:
tommypeters skrev:
tligen skrev:

Ja precis! Du fattar väl att hela forumet sitter och håller andan i väntan på din "research". :wink:

jjjjo-jjjo jag fattar men att stoppa ett indiskt dubbelbröllop för mystiska hål......jag får nog svårt att förklara det... 8O

håll ut lite till....

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Väntar med spänning.....hihi
Ha det så trevligt på bröllopet!

Mvh Eva

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

tligen skrev:
jjjjo-jjjo jag fattar men att stoppa ett indiskt dubbelbröllop för mystiska hål......jag får nog svårt att förklara det... 8O

håll ut lite till....

Okej då! :lol:

Fogel99
Orakel
Orakel

Kan det vara borrhål där de sökt efter vatten?

Om det tänkt plantera något på fälten så underlättar det ju med vatten i närheten :roll:

shivaji
Orakel
Orakel

Kan det vara en Chaal ?
Små små vattenreservoaer!

tligen
tligens bild
Upplyst användare
Upplyst

Vi är nu på plats i Bundi och bröllopet är över, nästan...
Vi hyrde hoj igår och styrde mot hålen, de 100 hålen är kvar men är nu säkert 1000, ja nästan då...sjukt många i alla fall 8O

Men vi ser i år att i många av hålen i ytterringen är det nerstucket taggiga buskar i en cirkel, många hål är dock som förra året helt tomma.
Och vi blev inte så där jättemycket klokare av gårdagens hojtur.

Men....men i dag när vi gick omkring inne i Bundi såg vi taggiga buskar i en liten cirkel och innuti en annan liten växt.
Ahaaa tänkte vi då :idea:

Inget hål och inte så stor ring som dom på landet men förmodligen samma princip.
Alltså de taggiga buskarna ska skydda från djur det som växer i mitten.
Så förmodligen vill dom plantera träd eller buskar ute på landet men vill inte att kor, apor etc äter upp buskarna när dom är små.

Alltså detta är nu vår teori, en del av er gissade ju på trädodling i ett tidigt skede i tråden. Men jag kunde inte få in det i min skalle, men med taggbuskarna på plats så klarnade det.

Som sagt inte fått detta bekräftat men tycker det verkar troligt....vad tror ni?
Vad som i alla fall återstår är - hur görs hålen?

Vi har inte pratat med nån än för det finns inte så många att fråga ute på landet och dom man ser kan inte mycket engelska. Och här där vi bor är alla fortfarande yra av bröllopet...

Slänger upp ett knippe bilder nedan (tar väl en stund) så får ni kolla
[attachment=8]img_2606.jpg[/attachment]
[attachment=7]img_2626.jpg[/attachment]
[attachment=6]img_2642.jpg[/attachment]
[attachment=5]img_2650.jpg[/attachment]
[attachment=4]img_2651.jpg[/attachment]
[attachment=3]img_2664.jpg[/attachment]
och dessa innifrån Bundi
[attachment=2]img_2713.jpg[/attachment]
[attachment=1]img_2714.jpg[/attachment]
[attachment=0]img_2717.jpg[/attachment]

Hedvig
Orakel
Orakel

Ser ut som om växterna i mitten inte bara blir svåråtkomliga för djur utan även människor, men det låter ju som en ganska trolig teori.