Vi ska åka till Goa mellan 25/2 till 11/3 och bo på Chalton Resort i Calangute. Har någon bott där i ett superior rum? Jag är intresserad av sängkomforten eftersom jag är reslig. 191 cm. Får jag plats och slipper jag ryggskott? Hur är hotellet i övrigt? Recensioner tack!
Några andra frågor: vilken valuta är mest gångbar om man växlar kontanter? vad är bäst för en svensk, att ta ut pengar i bankomat eller växla kontanter? Är det några andra som ska åka under samma period som vi?
Mats och Bitte som gärna tar emot tips på vad man ska och absolut inte ska göra i Goa

Hej Mats!
Jag har inte bott på Chalton, men vet att det finns en hel del trådar i Goa-forumet med blandade omdömen. Kolla där! Däremot har jag bott på en hel del andra hotell i Indien, och är en aning resligare än du! 198 centimeter i strumplästen. Och jag har inte hittat en enda säng som räcker till på längden. Men det är ytterst få sängar på indiska hotell som har gavlar i fotänden, så det brukar inte vara några problem att sticka ut fossingarna. Dollar ger oftas bäst kurs, men i Goa går det på ett ut om du har dollar, euro eller ar ut pengar med ditt bakkort. Personligen skulle välja kortet 99 dagar av hundra.
Ni skall absolut tillbringa åminstone några nätter någon annanstans än i chartertråkiga Calangute. Palolem är otroligt mycket vackrare, utan att du för det behöver göra avkall på standarden. Ciarans place!
Ni skall absolut inte sitta still i Calangute och tycka att det är tillräckligt bra. Ni ska heller inte låta bli att pruta i butikerna, eftersom det är tillräckligt billigt från början.
Vänliga hälsningar
Henrik
Hej Henrik,
Tack för dina råd och synpunkter. Jag upptäcklte för sent att jag lagt in min tråd i fel kategori men jag ska försöka ändra. Ja vi ska absolut röra på oss och inte ligga kvar i de för korta sängarna. Hur tar man sig lämpligast till Palolem? Det vore kul att pröva tåg men det kanske tar för lång tid om man bara vill stanna över natten? Jag anar att man kan hitta hotellrum utan att boka i förväg. Är Ciarans place ett hotell?
Ska man pruta eller inte i butikerna? Jag förstod inte riktigt vad du menade.
Hälsningar,
Mats
Bästa sättet att åka mellan Calangute och Palolem lär vara taxi. Jag tror att vi betalade 1000 rp för den sträckan, men jag har i efterhand hört talas om folk som fått ned priset till hälften. Men det prutandet skulle jag gärna se IRL.
Ciarans place är ett hotell i Palolem. De erbjuder beach huts som snarare är anpassade till välbärgade kortidsturister än till backpackers. Allt är smakfullt, på gränsen till lyx, maten utöver det vanliga och allt till förmånliga priser (med svenska mått mätt). At gitta ett rum obokat är inga som helst problem. Att hitta ett bra rum kan vara desto svårare.
Angående prutandet: Vi träffade på turister i Goa som lät bli att pruta, eftersom de tyckte att priserna ändå var så låga. Följden blir naturligtvis att försäljarna tar ut allt högre priser, eftersom de märker att de får sälja ändå. Vi, som kom till Goa efter över två månader i "övriga" Indien, förväntade oss att vi skulle kunna få ned priserna till åtminstone i närheten av det normala. Men överbetalande charterturister har drivit upp priserna till det tredubbla. På gott och ont. Min grundinställning är alltså att man skall pruta hårt, för att hålla priserna på en rimlig nivå. Jag köpte till exempel ett par solbrillor för 200 rp, där utgångspriset var 1250 rp. Och killen i butiken berättade att han sällan säljer dem för under 800, ofta för utgångspriset!
Lycka till! Ni kommer att få en underbar semester!
Låter trevligt det här Ciarasns place...Var ligger det i Palolem? Nära havet? Vad kostar en huts per natt i rs?
chalston beach resort ligger precis vid stranden , omringad av trädgårdar , trevlig personal , rent , bra restaurang som ligger ett stenkast från stranden.. skuölle rekommendera att sitta där medan solnedgången med ett glas lemon soda
ha det så bra i vackra goa
Jag har bott hos Ciarans några gånger bl.a. i januari 2009, maj 2008 och januari 2005.
Alla ställen i Palolem ligger väldigt nära havet.
Ciarans ligger cirka 200 meter söder om stora entren till stranden.
Jag betalade 2500 rupier / natt inklusive frukost.
De flesta betalar 3500-4500 rupier / natt.
http://www.ciarans.com/
Några bilder från Ciarans och Plolem januari 2009:

ÅK TÅG!

Palolem ligger bara 10 minuter med richaw från järnvägsstationen Canacona: