det här med råttor

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
lucha
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2008-01-19

Bokat resan idag! Till Mumbai den 11 sept och hem igen 18:e december. Ska bli fantastiskt.
Men nu har jag en fråga. Är det sant att det är råttor överallt i Indien. Kanske en lite mesig fråga, :oops: men jag tycker de är väldigt obehagliga, så det skulle vara bra att veta så att man inte är helt oförberedd...

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Ja, det e gott om råttor i Mumbai men det är det i Stockholm (där jag bor) också.

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

Yes, förbered dig - det finns många råttor i Indien MEN vi har Bollywood-dansaren som följde sin fars råd att ta en statlig anställning för att minska råttornas antal i Bombay!
Han har dödat ca 3 miljoner råttor! 8O

http://www.iht.com/articles/2007/07/18/news/india.php?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=QrxaAbhSydY" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske ett besök till Karni Mata i Rajastahan kan få dig att ändra attityd om råttor :)

http://www.youtube.com/watch?v=ACzWdSfZXmw" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/Karni_Mata" onclick="window.open(this.href);return false;

Henric
Henrics bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2010-06-17

Aven har pa sajten har vi lite om Karni Mata. Kolla har, eller lat bli om du ar radd for rattor ;)
http://www.indien.nu/kartor-guider/rajasthan/bikaner/" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars ar det sallan rattor inne. Har haft nagra sma moss har under en tid, stora som tummar ungefar. Men dom ar borta nu. Ute kan man dock se nagot som ser ut som labradorer med kala svansar som slinker ner i kloakerna ibland. Men, som sagts tidigare, rattor ar nog vanliga dar i Sverige ocksa och jag ar helt saker pa att ingen av dom kommer att stora dig i Indien :D

kharnas
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-01-15

Finns det verkligen så mycket råttor i Indien som myten säger? Ända gången jag kan komma ihåg att jag sätt råttor är just i rått-templet i närheten av Bikaner. Verkligen speciellt ställe 8O Har ju ändå rest sammanlagt 5 månader i Indien.
Det klart, vistas man bland sopbergen så kommer man säkert att träffa en och annan råtta men som Matsim säger det skulle man göra i Stockholm också...
Jag tycker inte du behöver vara rädd för att träffa på massa råttor i Indien... Går du och letar efter dem så ser du säkert massa, men går du med huvudet högt så missar du dem :lol:

tyler durden
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-02-05

Hmmm, jag ser råttor dagligen i Stockholm. Där det finns människor brukar det finnas råttar.

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

Att det finns råttor är ingen myt, det är ett faktum och ett stort problem i alla världens stora städer.
Råttorna kommer mest ut på natten, när det är mörkt och tyst.
De kallas "chua" på hindi.

Nyligen kunde vi läsa i dagspressen att en nyfödd baby fått delar av ansiktet uppätit av en råtta i Bombay.
http://www.mumbaimirror.com/net/mmpaper.aspx?page=article§id=2&contentid=200802022008020205145393ab6bb169&pageno=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det äckligaste jag personligen råkat ut för var i Dharavi när en blodig huvudlös (!!!) råtta sprang rakt över mina tår i öppna sandaler....... så vidrigt äckligt!!!

Och jag håller med Henric, jag tror inte att du kommer få några problem med råttor och dessutom är dom sällan inomhus.

No worries, ha så trevligt på din Indien-resa :)

MR Mister
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-02-09

Oroa dig inte för de fyrbenta råttorna men håll ögonen öppna för de tvåbenta! De finns överallt i världen, oavsett hudfärg och religion...

pialotta
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2007-01-30

tack, chrissi, för länken till mumbaimirror online!
men det var vidrig läsning, barnet vars ansikte blev halvt uppätet vägde 1,6 kg vid födseln och var bara några dagar gammal.... man tycker morsan skulle vaknat vid första bettet, ungen måste ju ha tjutit

svgumaka
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2006-07-09

En råtta i Kolkata såg vi.
I Goa inga.

Svgumaka

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

pialotta skrev:
tack, chrissi, för länken till mumbaimirror online!
men det var vidrig läsning, barnet vars ansikte blev halvt uppätet vägde 1,6 kg vid födseln och var bara några dagar gammal.... man tycker morsan skulle vaknat vid första bettet, ungen måste ju ha tjutit

Ja, verkligen vidrigt....jo, man fattar ju inte att hon inte vaknade, hon var väl trött och råttan måste ju känt sig van att röra sig i lägenheten, annars kan jag tänka mig att råttorna är mer försiktiga inomhus. Ofattbart äckligt men förhoppningsvis inte jättevanligt.

GooGoo
GooGoos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

Citat:
En råtta i Kolkata såg vi.
I Goa inga.

Svgumaka

Jag har sett en råtta i Goa och det var för två år sedan. Det var den största
jag har sett någon gång. Till tröst kan jag berätta att den var totalt ointresserad
av oss i sin jakt på något ätbart.

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jo visst finns det rattor, stor som en hermelin var den som bor har... :lol:
Mvh Eva

susanne
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2004-03-02

Har bara sett avlidna råttor i Goa, men när vi var i Mumbai häromveckan så såg vi massor...och stora var de.....

isolde
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2007-01-15

Vi var i Indien under december -07 och såg en del råttor när vi skulle åka tåg. När man står och väntar på tågstationerna kan man se dem på spåren, ätandes diverse avfall (!). Man kan också se en och annan av mindre storlek springandes på golven inuti tågen, trots att det är 1:a och 2:a klasståg Jag tror dock att det var möss.

Vi såg en ganska stor råtta inomhus på vårt guesthouse i Varanasi, dock inte i vårt rum. Och då var det inte ett sunkigt guesthouse. Det var rättså jobbigt att se råttor och kackerlackor på nära håll men samtidigt finns det så mycket annat jobbigt i Indien så det blir sekundärt på något vis. Kommer förmodligen aldrig sälla mig till de som rycker på axlarna och liksom ler åt det hela. Mina tonårssöner, som var med, gjorde det.

tyler durden
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-02-05

Vi hade rätt mycket feta råtter kring vår hut i Palolem. Och stora fina kackerlackor i huset. Stör mig inte så mycket men satte en hink med vatten för avloppshålet för jag vill inte ha dem i huset (råttorna alltså) och skakade allt innan jag packade så man slipper kackerlackor hemma. De finns nog precis överallt bara det att många inte ser dem.

sundbom
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-04-16

Hej!

Brummar iväg till Indien i början av oktober och blir borta till jul, och är ärligt talat rätt nojig för det här med råttor. Visst låter många av era inlägg betryggande, men samtidigt läser man hotellrecensioner på tripadvisor, där folk vaknat av att råttor sprungit över dem etc.

Men så fick jag nys om så kallade råttskrämmare - manicker som sänder ut ultraljud och magnetfält som man pluggar in i vägguttaget. Borde man inte kunna ha med sig en sån, och plugga in vart man än kommer? Ska tydligen funka mot kackelackor också, vilket ju inte är helt fel.

Är det någon som provat? Har ultraljudet någon effekt?
http://www.mamut.net/aratorab/shop/

Läs förresten den senaste råttnyheten:
http://timesofindia.indiatimes.com/Rat_meat_to_be_commercialised_in_Bihar/rssarticleshow/3351440.cms
Lagom smakfullt...

Hälsningar
Henrik

anncharlotte
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jag tycker du ska ta med dej en sådan, och så tro på att den fungerar. Då kommer den säkert att göra det också :D
Jag har varit många gånger i Indien , och inte en enda gång har jag sett en råtta på hotellet jag bott på, och hotellen har garanterat hållit väldigt olika standard :D