djurhållningen??

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

ska åka till indien för första gången om bara tre veckor =)
jag kollar mycket på naturreservat och andra ställen där man får se djur (är en riktig djur älskare)
och det finns ju hur mycket som helst att se, men vad jag undrar lite över är just "djurhållningen",
tycker att det är väldigt jobbigt med djur i fångenskap, om man tex tar och åker på nån "tiger safari", då rider man vanligt vis på elefanter eller? hur tas dom omhand? även andra djur man tagit till fånga?? djurhållingen runt om i världen är ju sisådär med (minst sagt), men ett land som indien med större delen av befolkningen som är vegeterianer, behandlas djur bättre där? erfarenheter??
/kram på er allihop!

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Det beror vilka djur du undrar över.

Kossor behandlas naturligtvis som gudar.

Elefanter behandlas mycket bra.
Elefanter får en unga skötare när den själv är ung.
Skötaren och elefanten lever hela livet tillsammans.

I hundar bor det onda andar varför hundar förtjänar att behandlas illa.
Att gulla med och ta hand om en hund ger mycket otur.
_

Djur i allmänhet behandlas enormt mycket bättre i Indien än i Sverige.
Det är ofta med avsky och äckel som indier talar om den så vidriga svenska djurhållningen.
_

nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

du ger det mest lugnande svaren matsism, tack! =)
känner att indien verkligen inte ska förknippas med sin granne kina i denna fråga, tur!

matsism skrev:
I hundar bor det onda andar varför hundar förtjänar att behandlas illa.
Att gulla med och ta hand om en hund ger mycket otur.

tips om bra sida att läsa om detta med "onda andar och hundar"?
ser dom på katter (huskatter) som på hundar?

också undrar jag klart vilket/vilka ställen du har som favoriter när det gäller "djur upplevelser"?
även tips på "natur upplevelser" är mycket välkommet =)

/nathalie

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

nathli skrev:
du ger det mest lugnande svaren matsism, tack! =)

Jag svarade nu generellt.
Det finns säkert något undantag och några skräckexempel att dra fram.

nathli skrev:
... ser dom på katter (huskatter) som på hundar?

Det finns tre djur som alltid inkarnerar till människa i nästa liv och det är apa, katt och kossa.
Att ge sig på en apa, katt eller kossa är som att ge sig på sin egen bror.

nathli skrev:
också undrar jag klart vilket/vilka ställen du har som favoriter när det gäller "djur upplevelser"?

Min favorit nationalpark är Kanha Nationalpark nära Jabalpur i Madhya Pradesh. Tag tåget till Jabalpur [JBP] och sedan taxi i drygt två timmar till Kanha. Bästa tiden att besöka är i maj och juni när det är som varmast och torrast eller i december när tigrarna parar sig. Parken stänger i slutet av juni eller början av juli när monsunen kommer och öppnar i slutet av oktober när monsunen är borta. Jag har varit i Kanha ganska många gånger och tänker återvända många gånger ytterligare.

Kanha Nationalpark:

FOTO: Mats Larsson


FOTO: Mats Larsson


FOTO: Mats Larsson


FOTO: Mats Larsson
_

nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

vad är det fören kamera du har föresten? såå vackra bilder!
har en kompis som ska åka ner,hon har köpt sig nån super delux mega bra kamera :) men oroar sig för att det blir jobbigt att ta med den då den är så pass stor,, vad tycker du om att gå runt och bära på ett stort "turist paket"? är det mödan värt?

tack igen för snabba och bra svar!
/nathalie

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

nathli skrev:
vad är det fören kamera du har föresten? såå vackra bilder!

TACK! :-)

Jag har en Canon EOS 40D hus från 2007 och ett Canon EF 28-300/3,5 L IS USM objektiv och en Canon Speedlight 580 EX II blixt och bunt med minneskort.

Vad har du själv för kamera när du åker till Indien?


FOTO: Pankhuri Bajaj

Fischer
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2011-06-19

nathli skrev:

också undrar jag klart vilket/vilka ställen du har som favoriter när det gäller "djur upplevelser"?
även tips på "natur upplevelser" är mycket välkommet =)

/nathalie

Man kan få många fina djurmöten i Indien, speciellt om man sitter och mediterar i lugn och ro så kommer det ofta fram djur av alla dess slag och vill undersöka vem man är. Jag är en stor djurvän och har alltid varit extra intresserad av apor. Har haft några häftiga möten med olika sorters apor i Indien, både väldigt vilda och mer tama. Dels stora kraftiga svartansikten uppe i Himachal Pradesh som var mycket vilda och haft relativt lite kontakt med människor. Dels nyfikna små rackare nere i södra Indien, men bästa upplevelsen var kanske när en stor "blackface monkey" kom fram och slog sig ner brevid mig utanför Rishikesh. Han satt sig först en meter bort och studerade mig länge, sen satt han och lutade sig mot mig en lång stund, kanske 20 minuter, efter ett tag la han också upp sina båda fötter på mitt lår. Han tiggde inte mat eller så utan verkade mest vilja vara social ett tag. Efter att vi hängt en lång stund så beslöt han sig för att hoppa vidare. Dessa större apor brukar oftast vara trevliga medans de mindre makakerna kan vara riktigt vildsinta och rent av farliga ibland. Iaf de som vant sig vid att man kan vara hotfull mot turister som då ger ifrån sig allt va de har.

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

matsism skrev:
Det beror vilka djur du undrar över.

Kossor behandlas naturligtvis som gudar.

Elefanter behandlas mycket bra.
Elefanter får en unga skötare när den själv är ung.
Skötaren och elefanten lever hela livet tillsammans.

I hundar bor det onda andar varför hundar förtjänar att behandlas illa.
Att gulla med och ta hand om en hund ger mycket otur.
_

Djur i allmänhet behandlas enormt mycket bättre i Indien än i Sverige.
Det är ofta med avsky och äckel som indier talar om den så vidriga svenska djurhållningen.
_

Jag kan nog inte hålla med dig ang. hundar och gulla med dem. Jag har alltid haft god hand med hundar och även de på stranden. Och jag tycker verkligen inte att de förtjänar att behandlas illa!
Mvh Eva

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

nathli skrev:
... hon har köpt sig nån super delux mega bra kamera :) men oroar sig för att det blir jobbigt att ta med den då den är så pass stor,, vad tycker du om att gå runt och bära på ett stort "turist paket"? är det mödan värt?

Ja det är det.
Min kamera väger tungt.
Kameraväskan vägen ofta lika mycket som det övriga bagaget när jag flyger till Indien.

indianturbo skrev:
Jag kan nog inte hålla med dig ang. hundar och gulla med dem. Jag har alltid haft god hand med hundar och även de på stranden. Och jag tycker verkligen inte att de förtjänar att behandlas illa!

Jag tycker inte heller att hundar förtjänar att behandlas illa.
För att förstå varför så många hundar behandlas illa i Indien finns det mytologiska förklaringar.
Vem vill vara vänlig mot en ond demon i hundkropp.

Suvarna på hundmarknaden vid Crawford Market i Mumbai:

FOTO: Mats Larsson


FOTO: Mats Larsson


FOTO: Mats Larsson
_

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

matsism skrev:
Vem vill vara vänlig mot en ond demon i hundkropp
Den som dyrkar Bhairav ji, ger sig inte på en försvarslös hund. De Bhairav ji tempel jag besökt har varit fulla av hundar som blivit feta av prasad.

Förövrigt är det inte ovanligt att se hur de så heliga korna ofta blir mycket hårt behandlade med sparkar och slag när dom börja äta av någon handlares grönsaker eller dylikt.

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

http://imageshack.us/photo/my-images/213/indien169jp3.jpg/
Min favoo vovve på Lucky Star Bichoo, undrar om han lever?
Mvh Eva

sundbom
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-04-16

Kor och Ganges är heliga, och behandlas ungefär likadant. Kor mjölkas, vördas och misshandlas. Ganga likaså.

Vad gäller elefanter så stämmer det nog att många för en stor respekt. Tyvärr innebär inte respekt vad vi i Sverige skulle kalla för god djurhållning. Jag har sett många tempel - och turistelefanter som fått omsorgsfulla tvättningar och målningar varje morgon, försetts med stora mängder sötsaker och sockerrör, men som ändå varit klart vanskötta. Som vanligt i Indien finns extremerna åt båda hållen.

Hundar, alltså. De behandlas i regel som en påse skridskor.

Många som besöker Indien för första gången tycker att det värsta är gå på en marknad och se "kött", dvs höns och getter till salu. I regel sitter hönsen i mycket små burar. Värt att komma ihåg är att våra svenska höns sitter i ännu mindre burar och mår ännu sämre, men det sker i slutna fabrikslokaler så vi slipper se det. Det indiska systemet innebär en transparens, och garanterar på något sätt att hönsen in te mår FÖR dåligt.

Gå inte på Zoo om du inte är i Darjeeling.

nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

tack för alla fina svar!
otroliga uppleveleser väntar, bra som dåliga!
vad jag förstår så verkar det inte vara så mycket som "döljs bakom stängda dörrar?

matsism skrev:
Suvarna på hundmarknaden vid Crawford Market i Mumbai

är det vanligt med dessa marknader??

/nathli

akcn
akcns bild
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-04-20

Hej!

Känner att jag måste svara oxå ;-)

Det beror sig på var du är i Indien lite grann oxå på hur djuren behandlas... korna bor inte i fina stall (om de inte är köttdjur vilket finns i UP) utan vandrar om kring på gatorna... många gånger tror man att de inte har någon ägare o kan se misskötta ut.... oftast äger någon dem o de går hem på kvällen men de brukar dra runt på gatorna o äta vad de hittar på dagarna
Om korna skulle bli för närgångna kan man oftast putta lite försiktigt på dem eller prata lite fint (svenska verkar funka ) så flyttar de på sig. Bufflar kommer du att se många.Det ser ut som de bor skitigt o lerigt men de trivs ju när det är blött=vattenbufflar.

Ang hundar så e det mycket olika, du kommer att se magra, skadade o skabbiga hundar som ingen har hand om. Men du kommer samtidigt att se jätte fina hundar som blir ompysslade... tyvärr en del överkörda längs vägarna :-(

Katter verkar å andra sidan de flesta tycka om.. man ser inte så många men de finns där.

Du kommer oxå se grisar som strövar omkring.. dessa anses oftast smutsiga (ej i Goa där de ätes oxå).

Bli inte förvånad om du ser apor, björnar kanske vissa kattdjur i kedjor som uppträder för publik... detta är inte lika kul att se... åker du tex till Pushcar kan du oxå få se vanskapta kalvar/kor som anses heliga o som heliga män (sadus) går runt med.. har sett en med ett extra ben på manken... ja ja...den såg ut som den mådde bra iaf

Hästar förekommer oxå dels de jätte fina vita som används vid bröllop men även hästar framför vagnar... tyvärr kan en del av dessa vara riktigt misskötta o halta.. men blev mycket positivt överraskad i Ajmer där hästarna fram för vagnarna var i mycket fint skick!( E hästmänniska)

Första gången jag var i Indien tyckte jag det var lite jobbigt att se alla djur som strövade omkring o såg vanskötta o skabbiga ut. Men man vänjer sig ;-) och kan ha som många skrivit riktigt fina djur upplevelser...

Hoppas inte detta avskräcker dig men allt kommer inte vara rosenrött utan du får hitta dina guldklimpar ;-) O du kommer att ha ett fantastiskt äventyr framför dig som kommer ge dig många många minnen för livet!!

Anjuna
Anjunas bild
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-05-08

Som det har poängterats tidigare, så skiljer sig djurkulturen.
Men en sak är säker, den skiljer sig markant mellan olika stater och kulturer samt efter levende. Desto mer upplyst en individ är(oavsett kultur)desto mer vidsynt är man och behandlar och respekterar efter det. Ta t.ex. islam..en hund är smutsig och dödens demon(typ) och ska absolut inte vistas i närheten av en döende eller död människa. Men den upplyste vet att, Koranens ord inte är sann.
Vidare finns det onda människor precis över allt, inte minst i sverige=(
De första åren i indien hade jag det mödosamt, fick tom ångest och längtade hem till mina hundar men det gick över, som det gör med de flesta av våra känskor-man vänjer sig.
Vidare kan man göra gott, skänk en slant till djur organisationer.
I dag förser jag inte djur med mat vart jag än kommer. För tänk vad som händer när jag och alla besökande försvinner under monsunen..däremot skämmer jag bort mina vänners och deras grannars hundar lite extra, när jag är och hälsar på.

En gång for jag och en ingift väninna till ett rescue. Hon har fått hund stop av sin indiska make, så vi tänkte köpa en ko där..för ngt ko stop har hon inte. Men det fanns inga kor på centret just då, till makens Ravis lättnad :wink:

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

sundbom skrev:
Ganga likaså.

Ganges har det renaste vattnet som inget materiellt ens kan smutsa ned.
Du får inte åka till Indien utan att bada i Ganges heliga och välgörande vatten.

Jag (till höger) badar i gudinnan Ganges heta och helt renande vatten:

FOTO: Shri Radhe

nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

tack än en gång allihop för era mycket informativa svar! :)

Anjuna skrev:
En gång for jag och en ingift väninna till ett rescue. Hon har fått hund stop av sin indiska make, så vi tänkte köpa en ko där..för ngt ko stop har hon inte. Men det fanns inga kor på centret just då, till makens Ravis lättnad :wink: [/color]

kan du berätta lite mer om sådana "rescue"?? hur funkar dom?? kan man volontära på såna? får dom in alla möjliga djur?vart finns dom? berätta gärna..
/natalie

Regnskog
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-04-24

nathli skrev:

kan du berätta lite mer om sådana "rescue"?? hur funkar dom?? kan man volontära på såna? får dom in alla möjliga djur?vart finns dom? berätta gärna..
/natalie

Organisationer som jobbar för (gatu-)djuren i Indien brukar väl främst utföra steriliseringar på hundar, katter etc så att det inte ska bli fler och fler djur som lever på gatorna, dels hjälpa skadade eller sjuka djur. Det finns stora shelters, det finns små... och i stort sett överallt i Indien. Och ja dom tar oftast emot volontärer om man står för alla kostnader själv. Hör av dej till mej om du vill ha fler uppgifter. Jag har jobbat en hel del som volontär, dock bara i Goa.

nathli
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-08-12

Regnskog skrev:
Och ja dom tar oftast emot volontärer om man står för alla kostnader själv. Hör av dej till mej om du vill ha fler uppgifter. Jag har jobbat en hel del som volontär, dock bara i Goa.

berätta gärna mer, måste man ansöka om volontär jobben? tex via webben? eller kan man åka ner och "ansöka" om jobb på plats? vad är det för kostnader som blir? berätta gärna mer..
/kram nathalie

phasmina
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2008-12-06

Jag såg bara välkötta hundar o vita rottor på Goa!

däremot kossorna var inte riktig fina!