Hindi

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

Hej, undrar hur svårt hindi är att lära sej. Tar det lång tid innan man blir riktigt duktig och kan koversera med andra så man blir förstådd?

Vet att det kan krångla till en hel del, för att det kan bli svårt att lära sej skriva språket.

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

Lätt blir det inte! Hindi liknar inte Scandinavisk språk. Gramatiken är mkt annorlunda. Den enda fördel med någon som kan Svenska är att man har kanske lätt med Hindi uttal (pronunciation of words in Hindi). Förresten en annan fördel är att det finns gender egenskap hos saker och ting, t.ex. tåget har feminin gender på Hindi (liknar Svenska). Amerikanerna och Engelsk män kan aldrig lära sig rätt uttal på Hindi (De har svårt med andra språk också!). Svenskarna har bättre förrutsättningar tycker jag. Hindi skriver man på Devnagiri script och den liknar inte alls Svenska (26 consonenter och 13 vokaler minst!). Det är mkt ambitious att lära sig att skriva Hindi. Jag har inte kunna (eller försökt ) lära mina barn att skriva på Devnagiri script! Men hej allt går! My two cents. Lycka till.

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

yoga, bengali är inte samma som hindi. Uttalas olika och ibland är det inte ens lika. Vet däremot inte om det stavas med samma bokstäver men eftersom uttalen på orden inte är det samma så kan det väl inte bli rätt.

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

Bengali script liknar hindi men det är inte samma. T.ex. jag kan läsa och skriva Hindi men jag kan inte läsa Bengali (kan gissa vissa ord på Bengali). Däremot jag förstår Bengali när det talas. Hindi och Nepali har samma bokstaver och Neplalieser kan läsa Hindi och vice-versa (men hur mkt de förstår varandras språk är en annan sak.)

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

Tack för all hjälp! Förstår att det här kan bli svårt att lära sej men ack så kul det skulle vara att kunna Hindi så jag kan förstå lite vad de säger. Ska bli intressant att försöka i alla fall.

yoga, Hindi är störst och sedan kommer bengali på andra plats. Egentligen borde jag ju lära mej bengali eftersom det är det språk som pappa pratar men tycker att det är mer nytta med hindi eftersom de flesta indier kan det i hela Indien.

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

Theodora, på http://WWW.indiamike.com finns det ett tråd ang. hur man kan lära sig Hindi. De pratar om olika internet säjt där man kan lära sig Hindi. Perhaps worth looking at!

britrina
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

Bollywood-filmer är på hindi! Kanske finns det några få undantag, men de är i sådana fall mycket få...

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

Vet att många i Indien har lärt sej Hindi genom Bollywood-filmer. Min pappa har lärt sej det själv och inte genom skolan. Många av hans syskon kan inte prata Hindi heller men han kan det.

yoga, undrar precis som du skrev, varför han inte lärt sina barn sitt språk. Vet faktiskt inte. Mamma är ju svensk så han tyckte väl att han inte hade anledning. Han pratar inte bengali med henne heller.
Där emot har han alltid varit duktig på att prata svenska så långt bak som jag kan minnas.

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

yoga, jag kan förresten inte prata eller förstå bengali men där emot förstår jag vissa fraser och ord med.

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Här yoga kan du fräscha upp ditt minne: http://www.travlang.com/languages/index.html (Jobbiga Pop-ups dock)

/Björn

britrina
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

mamma = mata (ji)
pappa = pita (ji)
bioduk = det har jag inte den blekaste aaaaaaning om :D

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

britrina skrev:
mamma = mata (ji)
pappa = pita (ji)
bioduk = det har jag inte den blekaste aaaaaaning om :D

Bioduk= cinema ka parda. (cinemas gardin). T.ex Aj cinema ke parde me kya dikhaya ja raha hai? (Vad visas på cinema (bio) idag?)
Hälsn.,
Raj.

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

Theodora skrev:
Vet att många i Indien har lärt sej Hindi genom Bollywood-filmer.

Flesta av mina syd Indiska vänner i Madras (Chennai) på 80 talet hade lärt sig Hindi via Bollywood filmer och Bollywood hit låtar. Så är det fortfarande på delar av Indien där man använder en annan språk dagligen. Nu har det tillkommit TV programme på Hindi som visas över hela landet. Hur kan man undvika Hindi?
Förresten, det finns ganska stor (allting är stor i Indien jämfört med Sverige!) regional Film Industri som spottar ut film på regional språk (ej Hindi). Störst bland de är filmer på Tamilska (från Tamil Nadu) och Telugu (från Andra Pradesh).

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

I delstaten Maharashtra, där Bombay ligger, är marathi det officiella språket och talas av många. Det beror på vilken folkgrupp i Bombay som man tillhör vilket språk man talar. Vad jag förstår liknar marathi hindi. Min erfarenhet är att folk pratar flera språk. Det är också oerhört vanligt att man pratar engelska vilket gör att man som utlänning kan bli lite lat i att lära sig något lokalt språk eftersom engelska funkar så bra.

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

Det stämmer faktiskt att indierna kan flera "indiska språk". Och det är populärt att lägga in engelska ord också. Har hört det även när min pappa pratar bengali.
Synd egentligen att de gör på detta sätt, det kan ju hända att det ursprungliga ordet totalt försvinner i intet, tillslut.

Tycker att det är lite konstigt att de inte lärt ut hindi i skolorna. Någon som vet om de gör det nu?

yoga, hur vet du att dina biologiska föräldrar inte "utvandrat" från en annan delstat, kanske pga att det var svårt att få jobb och försörja sej på hemmaplan. Du borde försöka snoka runt lite bland de andra dialekterna.

Är det ordet "ma" (mamma)ett av orden du hade i tankarna. Tror att man säger så på bengaliska men det kan ju också vara ett slangord för mamma.

anncharlotte
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Använda oss av engelska ord är vi väl rätt bra på här hemma också :D

Att inte Hindi allmänt lärs ut, beror väl till viss del på att långt ifrån alla indier är överens om vilket språk som ska vara det officiella huvudspråket. Det är långt ifrån självklart för många Indier att det just ska vara Hindi.

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

Theodora skrev:

Synd egentligen att de gör på detta sätt, det kan ju hända att det ursprungliga ordet totalt försvinner i intet, tillslut.

Det finns en diskussion i media, i Indien, om detta när det blir allt vanligare att barn ur medelklassen endast lär sig engelska. Mycket ofta hör man engelska pratas indier emellan även bland dom som talar samma lokala språk.

Människors sätt att använda språk är ju något som alltid förändras oavsett vart i världen det är. Både nu och tidigare i historien.

En av Indiens största fördelar är ju just att man har engelskan i konkurrens med andra länder. Många indier har sagt till mig att järnvägen och engelskan var det bästa engelsmännen förde med sig till Indien.

Men visst kan man tycka att det är synd att det finns en risk att språk försvinner.

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

anncharlotte skrev:
Att inte Hindi allmänt lärs ut, beror väl till viss del på att långt ifrån alla indier är överens om vilket språk som ska vara det officiella huvudspråket. Det är långt ifrån självklart för många Indier att det just ska vara Hindi.

Visst är det så. Jag har till exempel vänner i Chennai som är mycket stolta över att dom inte kan hindi och dom tar starkt avstånd från allt som har med Bollywood och hindi att göra. För dom är det tamil och engelska som gäller i alla sammanhang.

Det finns också en filmindustrin i Tamil Nadu som är på språket tamil och musikindustrin likaså. Den ser också lite annorlunda ut ifrån Bollywood's underhållning med mer traditionella ideal.

raj
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-11-01

anncharlotte skrev:
Använda oss av engelska ord är vi väl rätt bra på här hemma också :D

Att inte Hindi allmänt lärs ut, beror väl till viss del på att långt ifrån alla indier är överens om vilket språk som ska vara det officiella huvudspråket. Det är långt ifrån självklart för många Indier att det just ska vara Hindi.

På 80 talet fanns det en stark anti- hindi politisk rörelse i Tamilnadu. Tamilier var rädda för Hindis och norra indiens växande inflytande i Tamilnadu (en syd Indisk destat). De förbjöd Hindi undervisning i skolor! Trots detta var Hindi filmer oerhört populära!

chrissi
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2005-10-16

raj skrev:
På 80 talet fanns det en stark anti- hindi politisk rörelse i Tamilnadu.

Raj, anser du att attyden gentemot hindi i Chennai har ändrats sedan 80-talet?

Theodora
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2006-05-02

yoga, din kareoke-sida var rätt intressant. Man kan lät jämföra hur olika de skriver mellan språken, och det skiljer ju rejält på vissa språk. Däremot är det svårare att höra hur olika de varr eftersom det var olika sånger. Roligt trots det! :D