Indien för första gången, hjälp!!!

56 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

BertilR skrev:
Mats, det kanske vore på sin plats att informera om att din föreslagna litteratur är en klar partsinlaga.

Allt jag skriver är min personliga partsinlaga. 

Vaccinationsbranchen har enorma resurser till propaganda och har inget att frukta av den här typen av böcker

BertilR skrev:
Hälsa, sjukvård och vaccination är ett alldeles för allvarligt ämne  för att man skall avstå från att råd av kompetenta läkare.

Menar du att man skall lita på den industri och de läkare som har förstört hundratals barns liv bara i Sverige det senaste året med Narkolepsi? I Sverige är dessutom skadestånden vid vaccinationsskador så löjligt låga varför man bör tänka sig för väldigt mycket innan man utsätter sig för dessa risker. Just nu utförs ett vidrigt och storskaligt experiment med vaccinet Gardasil. 

 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

BertilR
BertilRs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-06-23

Dessa uppgifter har visserligen några år på nacken men visar ganska klart att man tar en del risker genom att bada i/dricka från Ganges vid Varanasi. Se speciellt FCC (Fecal Coliform Count)! Nog bäst att hålla sig högt upp vid källorna (ovanför sadhus!).

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Hehe, jag har inte ens kvar nåt skydd mot stelkramp cheeky

Bertil: Diskussionen mellan JA samt NEJ-sägare till vacciner kan göras oändlig. Tror Mats ville rekommendera boken just för att jag berättat var jag står i den frågan. Med tanke på den information som jag kommit över om olika vacciners innehåll, skador per år, siffror på antalet insjuknade samt avlidna av olika vacciner kontra själva smittan/sjukdomen osv. så är jag mycket skeptisk! Läkarna, som jag redan har alltför många dåliga erfarenheter från och som ska sitta på den s.k. kompetensen, är styrda av läkemedelsföretagen, så dom litar jag definitivt inte på! surprise

Är indierna själva vaccinerade mot alla dessa fruktade sjukdomar som finns där?

Om jag ska bada och ta mig en kallsup från Ganges så blir det isf I Rishikesh smiley

 

BertilR
BertilRs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-06-23

Indien har genomfört stora vaccinationsprogram och har exempelvis lyckats utrota smittkoppor och polio. Om du inte har något skydd mot stelkramp är det nog läge för att allvarligt överväga att göra ett undantag från den kanske ideologiskt grundade ståndpunkten om nyttan av vaccination. Stelkramp är en dödlig och mycket otrevlig sjukdom som finns i Indien (och Sverige!). Har man väl fått sjukdomen är det för sent.

Som tidigare nämnts, det finns inget vaccin mot malaria (endast profylax) och inget mot denguefeber. För japansk encephalit finns ett vaccin med ganska dålig effekt. Både malariaprofylax och vaccin mot japanen har i vissa fall allvarliga biverkningar.

BertilR
BertilRs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-06-23

Vad jag menade var att vetenskap och beprövad erfarenhet trots allt kan vara bra att ta till grund för sina beslut. Jag avstår från vidare inlägg i denna fråga.

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Bertil: Ja precis, genom att jag sugit åt mig massvis av objektiv information och kunskap, både vetenskaplig och genom personers egna erfarenheter kring vacciner, så är jag definitivt skeptisk och fundersam över hur jag ska göra, vaccinera eller inte cheeky Skulle dock inte rekommendera folk att lita på allmänläkarens utlåtande, dom vill säkert väl, men tyvärr är de flesta alltför okunniga ( och styrda, enligt mig ), men det är bara min åsikt som är grundad på egna erfarenheter av vården smiley

Återgår till utfrågningen..

 

Mats: Jag försöker att regga mig hos IRCTC och där man ska ange sitt tel.nr. står det redan +91, som inte går att ändra eller ta bort, hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för att få hjälp med det? Såg att dom har 3 olika mailadresser blush Eller räcker det med att jag är reggad hos Cleartrip? Där var det iaf inga problem.

 

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

KattFlikka skrev:
Mats: Jag försöker att regga mig hos IRCTC och där man ska ange sitt tel.nr. står det redan +91, som inte går att ändra eller ta bort, hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för att få hjälp med det? Såg att dom har 3 olika mailadresser blush Eller räcker det med att jag är reggad hos Cleartrip? Där var det iaf inga problem.

care@irctc.co.in hjälper till att ordna konto.

Du måste ha ett konto hos IRCTC för att kunna köpa tåg-biljetter från cleartrip.com/trains

Sen måste de två kontona synkas samman på: showcase.cleartrip.com/railregistration

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Men jag mailade till den adressen och fick svaret:

Greetings,
 
This message has been automatically generated in response to email sent by you having subject:
 
		"About Registration, help!!!"
 
There is no need to reply to this message right now.  Your email has been assigned ticket ID [IRCTC #645052].
 
Please include ticket ID:
 
	[IRCTC #645052]
 
in the subject line of all future correspondence about this issue.
 
 
Thank you,
care@irctc.co.in

 

Haha, jag fattar nada! cheeky

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jo det e lite knepigt och tar lite tid. De kommer att be om kopia på ditt pass och har lite andra frågor. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Jo, men jag förstår liksom inte innebörden av texten, vad är det dom vill att jag ska göra?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Du skall vänta på nästa svar. Klockan är mitt i natten i Indien och ingen jobbar just nu så du får svar när någon person läser ditt brev. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Haha ok laugh jo dom ska väl också få sova förstås! Inga frågor e dumma.. eller?! cheeky

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

KattFlikka skrev:
Haha ok laugh jo dom ska väl också få sova förstås! Inga frågor e dumma.. eller?! cheeky

Nä.

Det är bara det att fram till 24:e februari i år var det hur enkelt som helst att registera konto och köpa tågbiljetter. Idag är det krångligt och kräver massa brev fram och tillbaka och SMS-koder som skall komma per e-post och så vidare.  

När du har konto hos IRCTC och Cleartrip skall du synka ihop dem och det gör du HÄR.

Sedan får du en kod per e-post och en per SMS som skall skrivas in HÄR.

Har du inget indiskt mobilnummer måste du få din kod per e-post och den koden får du från care@irctc.co.in

Ha en kopia på ditt pass redo. IRCTC vill ha en jpg-bild som väger mindre än en megabyte. 

Räkna med att det tar en vecka med några brev fram och tillbaka innan allt fungerar som det skall.

När du har dina konto klara så är det enkelt att boka och avboka tåg-biljetter. 

 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

JonasD
JonasDs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2004-06-07

matsism skrev:

 

ÄT THALI:

FOTO: Insiyah Darukhanawala

Oj! Det där var en redigt fin en...

__________________

Smile

akcn
akcns bild
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-04-20

Hej!

Ang vaccinationer är jag lite mer inne på Mats linje, har visserligen inte varit i Indien lika mångagånger som Mats men väl 9 gånger;-)

Men se till att du har grundvaccin (ploio och stelkramp), men det har du säkert då du har rest en del. Jag hade oxå tagit vaccin mot Hepatit A+B men de bör ju nästan räknas som grundvaccin idag.

Har bara ätit Malaria medicin en gång o det gör jag inte om, bättre att skydda sig mot myggen.

Jag har varit magsjuk o det rejält vid två tillfällen i Indien, men båda dessa gånger var jag där under sommaren, och mot de bakterierna finns det inget vaccin Wink (ännu kanske jag ska tillägga) , De andra gångerna har jag väl, som Mats, skriver varit lite dålig i magennågon dag och har då ätit snäll mat, kokt ris, klara soppor och så klart Lassi, vatten med citron banan och rivet skalat äpple (gammal husmorskur från både Sverige, Usa o Indien). Men jag kan bli dålig i magen även när jag är i Grekland pga att magen kanske inte är van vid kryddorna eller tex fet mat.

Men framför allt var inte rädd för maten när du är där!! Ät det mesta som är vältillagat och njut av lassin, glass och frukt (som du kan skala) har visserligen ätit vindruvor vid ett flertal tillfällen men då noga sköljt den i "köpevatten"

Ha så kul när du väl åker o njut av planeringen!!

 

__________________

Resa bokad! Semester och studieresa 5-21 mars! 

yoga
yogas bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-06-21

Det var länge sen som jag bokat biljetter men irctc verkar har jobbats ytterligare med användarvänlighet för turister. Detta med regitrering, sms, mail och allt. Senast om jag inte minns fel så togs det förskräckliga visa-korts-betalning bort vilket gjorde det än mer vänligt. smiley

KattFlikka
KattFlikkas bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-09-03

Mats: Nu e jag väldigt oteknisk av mig, men räcker det med att man fotar passet med Iphonen, eller måste jag ta mig till ett bibliotek, scanna det å be nån kunnig att komprimera fotot? blush

 

 

akcn: Sist jag va i närheten av en stelkrampsspruta va i 4:e klass, dvs, för ganska längesen cheeky Sist jag tog ett vaccin va -01 när jag åkte till Thailand, så den e ju inte heller speciellt aktuell längre. Så nej jag har inte vaccinerat mig inför en enda resa sen dess.. Malariaprofylaxet kommer jag nog skippa, har hört alldeles för mycket skräckhistorier om det.

Tack för huskurstipset, såna får man aldrig för många av. Ja jag hoppas verkligen det blir en bra resa, det ska bli spännande, vet fortfarande inte riktigt vad jag gett mig in på, men det ska nog gå smiley

yoga
yogas bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-06-21

matsism skrev:


FOTO: Insiyah Darukhanawala

Wow, vilken grym fin bild. smileyVad gott det såg ut..

nu måste jag snart resa tror jag, kanske dags att ta fram den impulsiva sidan smiley

grymt bra bild mats på thali

algar
algars bild
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2012-08-11

KattFlikka skrev:

Nu ere bokat! Den 17:e oktober bär det av!!!laugh Dock lite småskraj över va jag gett mig in på egentligen, men har ju ett tag på mig att mentalt förbereda mig så wink

 

Hej Maria!

Kul att läsa din tråd Smile Är själv lite i samma situation - har bokat min första indienresa 14 okt - 20 dec och vet inte riktigt vad jag gett mig in på ^^ Det enda jag vill är att uppleva något helt annorlunda än Sverige och utöva massor med yoga!

Hur går det för dig med planeringen av resan och så? Själv sitter jag nu och mailar med irctc's support i hopp om att få ett konto där ^^

Ha det bäst!

Och förlåt för att jag drar upp en gammal tråd.. Smile

erkwlbrg
erkwlbrgs bild
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2012-05-22

matsism skrev:

Har du inget indiskt mobilnummer måste du få din kod per e-post och den koden får du från care@irctc.co.in

Räkna med att det tar en vecka med några brev fram och tillbaka innan allt fungerar som det skall.

 

Förutsatt att det blir några turer fram och tillbaka med mejl. Är det bättre att vänta med att regga sig tills man kommer fram och har ett indiskt nummer? (åker på söndag)

__________________

Erik

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

erkwlbrg skrev:
Är det bättre att vänta med att regga sig tills man kommer fram och har ett indiskt nummer? (åker på söndag)

Jo det är klart det är. Har du bara ett indiskt mobilnummer tar det några få minuter att registrera konto hos irctc.co.in och att synka ditt befintliga konto hos cleartrip.com/trains med irctc.co.in

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

algar
algars bild
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2012-08-11

erkwlbrg skrev:

 

Förutsatt att det blir några turer fram och tillbaka med mejl.

 

Japp, så himla segt! Jag har skickat 8 mail nu, varav det 2:a mailet jag skickade innehöll min scannade kopia av passet.

Har lyckats registrera mig på IRCTC och cleartrip, men inte kunnat synka kontona än då de kräver en till mobilkod för det.....

Någon här som har lyckats boka tåg utan indiskt mobilnummer?

 

 

 

kalleman
kallemans bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-20

Jo det går har just gjort det man får efter har mailat irctc och fått mobilkoden via mail tog några mail men funkade men man måste skicka pass kopian och sitt inloggnings namn + mailadress i från den registrerade mailen . vart nått mail mer än vad det borde brhövt men funkade till slut. Bokade Mumbai Goa i går till 1 Jan

vistet
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

KattFlikka skrev:

Malariaprofylaxet kommer jag nog skippa, har hört alldeles för mycket skräckhistorier om det.

 

Smittskyddsinstutet rekommenderar  inte rutinmässig malariaprofylax för Indien: 

 

Malariarisken är låg och sydspetsen av Indien anges som malariafri. Ingen 

rutinmässig medikamentell profylax behövs. Vid övernattningar mer än ett par 

veckor på landsbygd rekommenderas dock Malarone®, meflokin eller doxycyklin 

under monsuntid (juni–september) och två månader efteråt. Risken är större i 

Assamområdet.  

 

 

 

 

 

 

 

Skräckhistorierna ( befogade eller ej ) handlar om Malarone.

 

Det här är också svaret på argumentet om köpta läkare osv. : ja , många resemottagningar fungerar som försäljningscentraler ( Dukoral osv. ) men riktlinjerna från Smittskyddsinstitutet är vederhäftiga - läs dom först. För alla som bor i en universitetsstad : gå till Infektionsklinikens mottagning , där vinstintresset inte är en faktor. 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

__________________

high road to...

vistet
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

matsism skrev:

 Just nu utförs ett vidrigt och storskaligt experiment med vaccinet Gardasil. 

 

 

Snabb påläsning : det här ger ett intryck av att Gardasil skulle vara ett nytt , oprövat vaccin. Det blev godkänt efter kliniska tester i USA 2006 , och det har getts 40 miljoner doser runtom i världen sen dess. Det finns inga bevisade kopplingar mellan vaccinet och dom fåtaliga allvarliga reaktionerna efteråt - i vilken grupp som helst som omfattar flera miljoner så kommer  katastrofala händelser att  inträffa för enstaka individer.  

Vinsten : tusentals mindre döda i livmodercancer , åtminstone på kort sikt - den livslånga effekten är inte bevisad.

__________________

high road to...