Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Allt jag skriver är min personliga partsinlaga.
Vaccinationsbranchen har enorma resurser till propaganda och har inget att frukta av den här typen av böcker.
Menar du att man skall lita på den industri och de läkare som har förstört hundratals barns liv bara i Sverige det senaste året med Narkolepsi? I Sverige är dessutom skadestånden vid vaccinationsskador så löjligt låga varför man bör tänka sig för väldigt mycket innan man utsätter sig för dessa risker. Just nu utförs ett vidrigt och storskaligt experiment med vaccinet Gardasil.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Dessa uppgifter har visserligen några år på nacken men visar ganska klart att man tar en del risker genom att bada i/dricka från Ganges vid Varanasi. Se speciellt FCC (Fecal Coliform Count)! Nog bäst att hålla sig högt upp vid källorna (ovanför sadhus!).
Hehe, jag har inte ens kvar nåt skydd mot stelkramp
Bertil: Diskussionen mellan JA samt NEJ-sägare till vacciner kan göras oändlig. Tror Mats ville rekommendera boken just för att jag berättat var jag står i den frågan. Med tanke på den information som jag kommit över om olika vacciners innehåll, skador per år, siffror på antalet insjuknade samt avlidna av olika vacciner kontra själva smittan/sjukdomen osv. så är jag mycket skeptisk! Läkarna, som jag redan har alltför många dåliga erfarenheter från och som ska sitta på den s.k. kompetensen, är styrda av läkemedelsföretagen, så dom litar jag definitivt inte på!
Är indierna själva vaccinerade mot alla dessa fruktade sjukdomar som finns där?
Om jag ska bada och ta mig en kallsup från Ganges så blir det isf I Rishikesh
Indien har genomfört stora vaccinationsprogram och har exempelvis lyckats utrota smittkoppor och polio. Om du inte har något skydd mot stelkramp är det nog läge för att allvarligt överväga att göra ett undantag från den kanske ideologiskt grundade ståndpunkten om nyttan av vaccination. Stelkramp är en dödlig och mycket otrevlig sjukdom som finns i Indien (och Sverige!). Har man väl fått sjukdomen är det för sent.
Som tidigare nämnts, det finns inget vaccin mot malaria (endast profylax) och inget mot denguefeber. För japansk encephalit finns ett vaccin med ganska dålig effekt. Både malariaprofylax och vaccin mot japanen har i vissa fall allvarliga biverkningar.
Vad jag menade var att vetenskap och beprövad erfarenhet trots allt kan vara bra att ta till grund för sina beslut. Jag avstår från vidare inlägg i denna fråga.
Bertil: Ja precis, genom att jag sugit åt mig massvis av objektiv information och kunskap, både vetenskaplig och genom personers egna erfarenheter kring vacciner, så är jag definitivt skeptisk och fundersam över hur jag ska göra, vaccinera eller inte
Skulle dock inte rekommendera folk att lita på allmänläkarens utlåtande, dom vill säkert väl, men tyvärr är de flesta alltför okunniga ( och styrda, enligt mig ), men det är bara min åsikt som är grundad på egna erfarenheter av vården 
Återgår till utfrågningen..
Mats: Jag försöker att regga mig hos IRCTC och där man ska ange sitt tel.nr. står det redan +91, som inte går att ändra eller ta bort, hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för att få hjälp med det? Såg att dom har 3 olika mailadresser
Eller räcker det med att jag är reggad hos Cleartrip? Där var det iaf inga problem.
care@irctc.co.in hjälper till att ordna konto.
Du måste ha ett konto hos IRCTC för att kunna köpa tåg-biljetter från cleartrip.com/trains
Sen måste de två kontona synkas samman på: showcase.cleartrip.com/railregistration
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Men jag mailade till den adressen och fick svaret:
Haha, jag fattar nada!
Jo det e lite knepigt och tar lite tid. De kommer att be om kopia på ditt pass och har lite andra frågor.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Jo, men jag förstår liksom inte innebörden av texten, vad är det dom vill att jag ska göra?
Du skall vänta på nästa svar. Klockan är mitt i natten i Indien och ingen jobbar just nu så du får svar när någon person läser ditt brev.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Haha ok
jo dom ska väl också få sova förstås! Inga frågor e dumma.. eller?! 
Nä.
Det är bara det att fram till 24:e februari i år var det hur enkelt som helst att registera konto och köpa tågbiljetter. Idag är det krångligt och kräver massa brev fram och tillbaka och SMS-koder som skall komma per e-post och så vidare.
När du har konto hos IRCTC och Cleartrip skall du synka ihop dem och det gör du HÄR.
Sedan får du en kod per e-post och en per SMS som skall skrivas in HÄR.
Har du inget indiskt mobilnummer måste du få din kod per e-post och den koden får du från care@irctc.co.in
Ha en kopia på ditt pass redo. IRCTC vill ha en jpg-bild som väger mindre än en megabyte.
Räkna med att det tar en vecka med några brev fram och tillbaka innan allt fungerar som det skall.
När du har dina konto klara så är det enkelt att boka och avboka tåg-biljetter.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
ÄT THALI:

FOTO: Insiyah Darukhanawala
Oj! Det där var en redigt fin en...
__________________
Hej!
Ang vaccinationer är jag lite mer inne på Mats linje, har visserligen inte varit i Indien lika mångagånger som Mats men väl 9 gånger;-)
Men se till att du har grundvaccin (ploio och stelkramp), men det har du säkert då du har rest en del. Jag hade oxå tagit vaccin mot Hepatit A+B men de bör ju nästan räknas som grundvaccin idag.
Har bara ätit Malaria medicin en gång o det gör jag inte om, bättre att skydda sig mot myggen.
Jag har varit magsjuk o det rejält vid två tillfällen i Indien, men båda dessa gånger var jag där under sommaren, och mot de bakterierna finns det inget vaccin
(ännu kanske jag ska tillägga) , De andra gångerna har jag väl, som Mats, skriver varit lite dålig i magennågon dag och har då ätit snäll mat, kokt ris, klara soppor och så klart Lassi, vatten med citron banan och rivet skalat äpple (gammal husmorskur från både Sverige, Usa o Indien). Men jag kan bli dålig i magen även när jag är i Grekland pga att magen kanske inte är van vid kryddorna eller tex fet mat.
Men framför allt var inte rädd för maten när du är där!! Ät det mesta som är vältillagat och njut av lassin, glass och frukt (som du kan skala) har visserligen ätit vindruvor vid ett flertal tillfällen men då noga sköljt den i "köpevatten"
Ha så kul när du väl åker o njut av planeringen!!
__________________
Resa bokad! Semester och studieresa 5-21 mars!
Det var länge sen som jag bokat biljetter men irctc verkar har jobbats ytterligare med användarvänlighet för turister. Detta med regitrering, sms, mail och allt. Senast om jag inte minns fel så togs det förskräckliga visa-korts-betalning bort vilket gjorde det än mer vänligt.
Mats: Nu e jag väldigt oteknisk av mig, men räcker det med att man fotar passet med Iphonen, eller måste jag ta mig till ett bibliotek, scanna det å be nån kunnig att komprimera fotot?
akcn: Sist jag va i närheten av en stelkrampsspruta va i 4:e klass, dvs, för ganska längesen
Sist jag tog ett vaccin va -01 när jag åkte till Thailand, så den e ju inte heller speciellt aktuell längre. Så nej jag har inte vaccinerat mig inför en enda resa sen dess.. Malariaprofylaxet kommer jag nog skippa, har hört alldeles för mycket skräckhistorier om det.
Tack för huskurstipset, såna får man aldrig för många av. Ja jag hoppas verkligen det blir en bra resa, det ska bli spännande, vet fortfarande inte riktigt vad jag gett mig in på, men det ska nog gå
FOTO: Insiyah Darukhanawala
Wow, vilken grym fin bild.
Vad gott det såg ut..
nu måste jag snart resa tror jag, kanske dags att ta fram den impulsiva sidan
grymt bra bild mats på thali
Nu ere bokat! Den 17:e oktober bär det av!!!
Dock lite småskraj över va jag gett mig in på egentligen, men har ju ett tag på mig att mentalt förbereda mig så 
Hej Maria!
Kul att läsa din tråd
Är själv lite i samma situation - har bokat min första indienresa 14 okt - 20 dec och vet inte riktigt vad jag gett mig in på ^^ Det enda jag vill är att uppleva något helt annorlunda än Sverige och utöva massor med yoga!
Hur går det för dig med planeringen av resan och så? Själv sitter jag nu och mailar med irctc's support i hopp om att få ett konto där ^^
Ha det bäst!
Och förlåt för att jag drar upp en gammal tråd..
__________________
http://soundcloud.com/algar-chiptunes
Har du inget indiskt mobilnummer måste du få din kod per e-post och den koden får du från care@irctc.co.in
Räkna med att det tar en vecka med några brev fram och tillbaka innan allt fungerar som det skall.
Förutsatt att det blir några turer fram och tillbaka med mejl. Är det bättre att vänta med att regga sig tills man kommer fram och har ett indiskt nummer? (åker på söndag)
__________________
Erik
Jo det är klart det är. Har du bara ett indiskt mobilnummer tar det några få minuter att registrera konto hos irctc.co.in och att synka ditt befintliga konto hos cleartrip.com/trains med irctc.co.in.
__________________
… Är i Singapura.
Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism
Förutsatt att det blir några turer fram och tillbaka med mejl.
Japp, så himla segt! Jag har skickat 8 mail nu, varav det 2:a mailet jag skickade innehöll min scannade kopia av passet.
Har lyckats registrera mig på IRCTC och cleartrip, men inte kunnat synka kontona än då de kräver en till mobilkod för det.....
Någon här som har lyckats boka tåg utan indiskt mobilnummer?
__________________
http://soundcloud.com/algar-chiptunes
Jo det går har just gjort det man får efter har mailat irctc och fått mobilkoden via mail tog några mail men funkade men man måste skicka pass kopian och sitt inloggnings namn + mailadress i från den registrerade mailen . vart nått mail mer än vad det borde brhövt men funkade till slut. Bokade Mumbai Goa i går till 1 Jan
Malariaprofylaxet kommer jag nog skippa, har hört alldeles för mycket skräckhistorier om det.
Smittskyddsinstutet rekommenderar inte rutinmässig malariaprofylax för Indien:
Skräckhistorierna ( befogade eller ej ) handlar om Malarone.
Det här är också svaret på argumentet om köpta läkare osv. : ja , många resemottagningar fungerar som försäljningscentraler ( Dukoral osv. ) men riktlinjerna från Smittskyddsinstitutet är vederhäftiga - läs dom först. För alla som bor i en universitetsstad : gå till Infektionsklinikens mottagning , där vinstintresset inte är en faktor.
__________________
high road to...
Just nu utförs ett vidrigt och storskaligt experiment med vaccinet Gardasil.
Snabb påläsning : det här ger ett intryck av att Gardasil skulle vara ett nytt , oprövat vaccin. Det blev godkänt efter kliniska tester i USA 2006 , och det har getts 40 miljoner doser runtom i världen sen dess. Det finns inga bevisade kopplingar mellan vaccinet och dom fåtaliga allvarliga reaktionerna efteråt - i vilken grupp som helst som omfattar flera miljoner så kommer katastrofala händelser att inträffa för enstaka individer.
Vinsten : tusentals mindre döda i livmodercancer , åtminstone på kort sikt - den livslånga effekten är inte bevisad.
__________________
high road to...