malariatabletter eller inte?

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
camoy
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2005-09-05

Hej,
Jag ska till Indien för första gången på en 3 månader lång resa och sticker nu om ett par veckor. Nu är det så att jag har lite problem med det här med malariatabletter. När jag var och vaccinerade mej i våras sa läkaren att det var mycket bättre att köpa dom på plats, mycket billigare osv, så jag fick inget recept. Då tänkte jag inte så mycket på det, men nu har jag insett att jag kanske inte vill stoppa i mej nåt där jag överhuvetaget inte vet vilka biverkningar man kan få. Är det nån annan som råkat ut för det här? Bör man äta malariatabletter eller inte? Isåfall, vilket märke är det vanligaste och vad kostar det för ca 3 månader?
Vi har väl tänkt oss Delhi-Rajasthan-Bombay-Goa-Varanasi-Agra eller nåt liknande. Kanske längst ner i söder också.
Vore grymt bra om nån kunde ge mej lite vettiga tips!!
Tack!
Camilla

korp
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-03

Ett par månaderns förbrukning av malariatabletter kostar inte mer än ett par hundra i Sverige (om jag nu inte minns helt fel). Det är en billig försäkring. Jag har aldrig köpt det i Indien men där lär de vara ännu billigare och minst lika bra. Vill du känna dig säker så ordna det här i Sverige det är som sagt en billig försäkring och egentligen inget att spara in på :)

MnMtsNlsn
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2005-03-30

Här är en tidigare tråd:

http://www.indien.nu/forum.indien.nu/viewtopic.php?t=3988

Smittskyddsinstitutet hävdar att det inte behövs malariaprofylax för Indien nuförtiden.

Kinintabletter är nog inte så dyra, och de kan man med all säkerhet skaffa i Indien. Men de biter inte på falciparium-varianten av malaria, som är den farligaste. De 'giftigare' medicinerna, som Malarone och Lariam, är tyvärr inte helt gratis.

Jag var nere tre veckor i maj och 'hoppade över' malariaprofylax helt och hållet, och det gick bra. Trots ett och annat myggbett. Åker tillbaka nu på tisdag och har inte ens tänkt på malaria. Dumt kanske...?

britrina
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

Hej! Jag har inte ätit malariaprofylax de senaste resorna till Indien. Detta för att jag mår dåligt av tabletterna. Jag tror ändå att det är att rekommendera att äta malariatabletter. Jag har mest vistats i Varanasi där malaria är ovanligt, men i år hörde jag om 3 malariafall bara i min närhet.
Väljer man att INTE äta tabletter gäller det att smörja in sig i bra myggmedel. Indiska Odomos är oslagbart, har inte fått ett myggbett när jag har varit insmord i detta. Svenska myggmedel tycker jag inte fungerar alls...

korp
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-03

Det verkar som det är lika olika med rekommendationerna för olika läkare, jag har tex inte TBC vaccination men jag vet en hel del som blivit rekommenderat det.

När det gäller malaria så blev jag rekommenderat det av läkare vid min första resa samt av en tidigare grupp som varit nere (jag åkte första gången dit på studier) i vilken en person nu har problem med mjälten efter malariainfektion eftersom denne inte tog profylaxen :( Det är väl detta som gjort att jag tycker att det är ett billigt och enkelt skydd för mig som jag helst har, jag får inga biverkningar eller nått.

camoy
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2005-09-05

men vilket malariaskydd brukar du använda då, för det e väl endast klorokinosfatet som kostar endast ett par hundra eller vad du nu sa? har hört att dom andra ska va mycket dyrare..?

korp
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-03

camoy skrev:
men vilket malariaskydd brukar du använda då, för det e väl endast klorokinosfatet som kostar endast ett par hundra eller vad du nu sa? har hört att dom andra ska va mycket dyrare..?

Jag minns inte märket men det var nått med Klorokin. Det borde räcka bra skulle jag tro. Läkarna rekommenderar vilken sort man ska beroende på land, hur länge man ska vara där om det är landsort eller stad osv.

Vad jag vet så kostar Lariam (meflokin) för ett par månader inte mer än 300 kr eller nått sånt och det skyddar mot den värsta sorten om det skulle behövas. Men jag är ingen expert, säg åt läkaren att du vill ha en profylax här från Sverige så du slipper köpa det det första du gör. :wink:

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

...en annan sak att tanka pa ar Japansk Encefalit. Jag ar i Uttar Pradesh just nu och har ar en omfattande "epidemi" (aven om myndigheterna inte vill kalla det for epidemi trots att 1500 pers har insjuknat pa 40 dagar!). Malaria ar inte att leka med, men JE ar en mycket allvarlig sjukdom att drabbas av. Jag trodde att det var bortkastade pengar nar jag vaccinerade mig, men det kanns skont att jag tog dom dyra sprutorna trots allt...

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

henko skrev:
...en annan sak att tanka pa ar Japansk Encefalit. Jag ar i Uttar Pradesh just nu och har ar en omfattande "epidemi" (aven om myndigheterna inte vill kalla det for epidemi trots att 1500 pers har insjuknat pa 40 dagar!). Malaria ar inte att leka med, men JE ar en mycket allvarlig sjukdom att drabbas av. Jag trodde att det var bortkastade pengar nar jag vaccinerade mig, men det kanns skont att jag tog dom dyra sprutorna trots allt...

Lite om "epidemin":http://hd.se/tt/detalj.shtml?id=93668

MnMtsNlsn
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2005-03-30

Visst är det väl Lariam som man kan bli 'knäpp' av? Inte bara så att skaffa utan att kolla först.. Jag använde Malarone i Botswana och tänkte att det skulle funka nu med. Och det skulle det säkert, men till ett pris av 1300:- för tre veckor 8O

Begriper inte hur fel länk hamnade i mitt tidgare inlägg. Har ändrat det nu till:

http://www.indien.nu/forum.indien.nu/viewtopic.php?t=3988

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

...laste i tidningen idag att manga har dott darfor att det inte finns nagon fungerande "elektricitets-back-up" pa manga sjukhus, hjart/lung maskiner mm som ar vardelosa nar det ar stromavbrott. Nagot att tanka pa nar man forbannar "snala hotel-agare som inte kan fa igang dieselgeneratorn fort nog sa att flakten kan borja snurra igen"...

Fiffi
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-26

MnMtsNlsn skrev:
Visst är det väl Lariam som man kan bli 'knäpp' av? [/url]

Knäpp vet jag inte.... :wink: men när vi var på Phillipinerna blev jag jättesjuk av Lariam, spydde och mådde illa, urk....
Dessutom blir man inte så brun av solen om man äter Lariam :(

MnMtsNlsn
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2005-03-30

Här är ett utdrag ur FASS om potentiella biverkningar av Lariam. Men visst, säg det läkemedel som inte har biverkningar.. Bl.a. p.g.a. detta rekommenderas man att påbörja behandlingen innan man reser, så det inte slår till när man är långt bort i tjotahejti. Men, det är naturligtvis inte alla som drabbas..

Mindra vanliga: kraftlöshet, aptitförlust, olustkänsla, trötthet, feber, frossa, svettningar, andnöd, förändrade blodvärden, lågt eller högt blodtryck, rodnad, svimningar, bröstsmärta, störd hjärtrytm, besvär från mag-tarmkanalen, hudutslag, hudrodnad, klåda, håravfall, hudsvullnad (ödem), muskelsvaghet, muskelkramper, muskelsmärtor (myalgi), ledvärk, myrkrypningar, darrningar, rubbning i samordningen av muskelrörelser, kramper, oro, depression, skakningar, rastlöshet, glömska, förvirring, hallucinationer, psykotiska och paranoida reaktioner, humörförändringar, panikattacker, aggressivitet, synrubbningar och öronsusningar.

korp
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-03

MnMtsNlsn skrev:
Här är ett utdrag ur FASS om potentiella biverkningar av Lariam. Men visst, säg det läkemedel som inte har biverkningar.. Bl.a. p.g.a. detta rekommenderas man att påbörja behandlingen innan man reser, så det inte slår till när man är långt bort i tjotahejti. Men, det är naturligtvis inte alla som drabbas..

Mindra vanliga: kraftlöshet, aptitförlust, olustkänsla, trötthet, feber, frossa, svettningar, andnöd, förändrade blodvärden, lågt eller högt blodtryck, rodnad, svimningar, bröstsmärta, störd hjärtrytm, besvär från mag-tarmkanalen, hudutslag, hudrodnad, klåda, håravfall, hudsvullnad (ödem), muskelsvaghet, muskelkramper, muskelsmärtor (myalgi), ledvärk, myrkrypningar, darrningar, rubbning i samordningen av muskelrörelser, kramper, oro, depression, skakningar, rastlöshet, glömska, förvirring, hallucinationer, psykotiska och paranoida reaktioner, humörförändringar, panikattacker, aggressivitet, synrubbningar och öronsusningar.

Jag läste att risken för dessa sympton var mest aktuellt när Lariam används vid behandling av konstaterad malaria och inte som profylax. Även då är väl risken ungefär 1 på 100 för endast ett symptom?

Varför ska man käka den sorten när det finns andra som är tillräckliga för Indien?

monnexs
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2004-10-09

Alltså är det verkligen någon större fara med malaria när det inte är monsun-period?

britrina
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-18

monnexs skrev:
Alltså är det verkligen någon större fara med malaria när det inte är monsun-period?

Malaria verkar frodas året om. Myggorna finns alltid, vare sig det är kallt, varmt eller monsun. Mina bekanta som drabbades i Benares i år blev sjuka i mars.

andreass
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-05-28

Enligt smittsskyddsinstitutet som varje år redovisar de mest frekventa smittländerna ligger Indien i år på 10:e plats av 15 länder.

I Indien föreligger det ju dock en viss risk hela året runt, dock ingen risk i storstäder och bergsstaterna i norr. Det finns dock en ökad risk av klorokinresistent malaria på flertalet håll runt om i landet (detta enligt Medical Link).

Andreas

Tashio
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2003-07-16

Biverkningar Lariam:

ca 20% får yrsel, 15% illamående och/eller kräkningar. Övriga biverkningar som rapporterats och som inträffar hos mer än 1/100 är huvudvärk, trötthet och sömnstörningar.

Sen finns det mindre vanliga biverkningar vilket innebär att mellan 1/100 till 1/1000 får dem. Och sällsynta biverkningar som färre än 1/1000 får.

Och som tidigare sagts så används Lariam inte bara som profylax. Som profylax äter man en tablett à 250mg per vecka men vid behandling av malaria med Lariam tar man 6 såna tabletter per dag i 2-3 dagar (om man väger över 60kg). Lite större risk för biverkningar då alltså.

Placebo effekt, dvs att man får effekt för att man tror att man ska få det, är inte helt ovanligt när det gäller biverkningar för Lariam.

Och angående det där med ingen risk för klorokinresistent falciparum i storstäderna så finns det studier som visat att det faktiskt finns risk även där (även i t ex Delhi). Dock mindre eftersom myggorna som bär parasiterna behöver rent vatten för att kunna föröka sig.