Säsongsstart Goa 2010-2011

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fogel99
Orakel
Orakel

Vilken tid kom "det igång" i höstas nere i Goa? Alltså, beach-shacksen, restauranger med mera?

Vi ska åka framme i höst, ev i November. Har det kommit igång då tro?

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Ja de brukar väl komma igång i oktober och november väl?

Mvh Eva

Fogel99
Orakel
Orakel

Ja, det brukar väl göra det. Har dock för mig att jag läste väldigt mkt ang detta i okt-nov 2009.

Problem med licenser osv. Att schacken kom upp ovanligt sent med mera.

Crille
Orakel
Orakel

Vi var där från 4:e nov till 20: nov och det fanns knappt några shacks, de få som fanns var på privat mark. Hela Candolimstranden var tom, vissa försökte dock serva med solsängar och smygserverad mat och dryck.
Jag tror det var strax före jul som de som står på statlig mark öppnade.
Bakgrunden var ett bråk mellan två olika shackorganisationer om vilka som skulle ha rättigheter för att få öppna ett shack, saken hamnade i domstol och det drog ut ordentligt på tiden.

Resultatet blev att vem som helst fick ansöka om en plats för ett shack och det medförde att även de som inte hade en tanke på att öppna ett shack fick licens och senare vann en plats i lotteriet sålde rättigheterna dyrt, mycket dyrt med Indiska mått mätt.

Allt detta medförde att det blev en riktig skitsäsong för de flesta shacks, hälften så lång säsong samt att många resenärer valde andra destinationer istället för Goa.
Det är tydligen väldigt dyrt att öppna ett shack, hörde att det kan kosta upp till tvåhundra tusen rupies med alla tillstånd, licenser och uppbyggnaden av shacket.
Antar att kostnaden är anledningen till att så många sätter upp illegala schack, struntar i spritlicencen m.m.

Min kontakt i Goa har dock sagt mig att de har pratats mycket om att ingen vill ha en upprepning på förra säsongstarten så vi chansar på att åka dit den 2: november i år.
Skulle det dock bli lika så kommer jag att åka till Arambol där det finns mer fasta serveringar.

Fogel99
Orakel
Orakel

Okej, det låter bra det.

Blir nog först i slutet på november som vi i så fall åker och då bör det väl ha kommit igång.

Crille
Orakel
Orakel

Ser ut som starten på denna säsong blir som vanligt.

http://www1.timesofindia.indiatimes.com/city/goa/Draw-of-lots-to-decide-shack-allotment-for-this-season/articleshow/6317043.cms

GooGoo
GooGoos bild
Upplyst användare
Upplyst

Förra säsongen kom många av shacken inte igång förrän 28 december.

Crille
Orakel
Orakel

Tycker att de shackägare man pratat med de sista åren har varit bekymrade över att det är färre turister som kommer till goa.
Men tydligen är de flesta optimistiska, det har kommit in nästan 200 fler ansökningar till den här säsongen.
Och lotteriet skall hållas nästa helg, så det ser ut att bli en normal start på säsongen i år.

http://timesofindia.indiatimes.com/city/goa/This-year-801-applicants-vie-for-346-beach-shacks/articleshow/6575985.cms

Hittade längen på http://www.goanvoice.org.uk/ där det finns en del läsvärt.

SLANEMAN
Erfaren användare
Erfaren

hörde med en indisk kompis att det varit mest maffian som har haft tillgång till det mästa därav att man infört lotteri om det är sant det vet jag ej men då låter det loggiskt med lotteri.

gokarna
Veteran
Veteran

shackägarna klagar alltid på att det blivit färre turister. faktum är att det blivit för många shack som skall dela på samma peng. indien är korrupt jag vill inte kalla det för maffia, men pengar o kontakter hjälper helt klart

tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

Det finns ju fler orsaker till problemen med shacken.

Ett är att hotellägarna vill att turisterna ska sitta i den tryckande värmen vid deras hotell istället för att ha det skönt nere på stranden. Och eftersom hotellägarna är starka i bl.a. Lions kan de utöva påtryckningar på myndigheterna. De krävde färre shacks, klart färre sängar per shack, inte möjlighet till uppträdande/servering på kvällarna osv.

Sedan var det ju en eventuell våldtäkt också, någon kvinna lämnade sin 14-åriga dotter i ett shack för att åka iväg och flumma i Anjuna i tre dagar, om flickan sedan blev förälskad i shack-killen eller våldtagen går uppgifterna isär om - i alla fall framfördes det som ytterligare ett skäl för att minska/ta bort shackens öppethållanden på kvällarna.