Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Det vanligaste exemplet på naturgasdrivna fordon i Delhi är väl autorickshaw! CNG = Compressed Natural Gas
Har det? Jag kom hem från Delhi i onsdags. Jag såg inte ett enda fordon i Delhi som drevs med naturgas. Disel eller bensin är det som gäller. Pengarna måste ha fastnat på vägen om de nu verkligen har delats ut överhuvudtaget vilket jag starkt betvivlar.
Nästa gång du åker taxi så be att få titta på bränsletanken, samtliga taxis med Delhi-skyltar går på CNG, ett krav för att få köra i huvudstaden. Chaufförerna tycker att CNG är kass eftersom "kick is much less" dvs accelerationen är sämre...
Om vi går tillbaka till tiggarna, åtskilliga är dom "gamla tanter" mm som fått en 10-rupiessedel av mej dom sista veckorna, men då funderar man på hur långt räcker den, någon som har en uppfattning om hur mycket pengar som behövs för livets nödtorft en dag ?
Om vi går tillbaka till tiggarna, åtskilliga är dom "gamla tanter" mm som fått en 10-rupiessedel av mej dom sista veckorna, men då funderar man på hur långt räcker den, någon som har en uppfattning om hur mycket pengar som behövs för livets nödtorft en dag ?
Den som är BPL har möjlighet att köpa rabatterat ris, mjöl, mjölk, salt och andra stapelvaror.
Alltså, om den "gamla tanten", lyckas tigga ihop Rs35 om dagen så anses hon inte vara fattig längre...
Om vi går tillbaka till tiggarna, åtskilliga är dom "gamla tanter" mm som fått en 10-rupiessedel av mej dom sista veckorna, men då funderar man på hur långt räcker den, någon som har en uppfattning om hur mycket pengar som behövs för livets nödtorft en dag ?
Den som är BPL har möjlighet att köpa rabatterat ris, mjöl, mjölk, salt och andra stapelvaror.
Alltså, om den "gamla tanten", lyckas tigga ihop Rs35 om dagen så anses hon inte vara fattig längre...
Men om hon tigger ihop dessa pengar så gissar jag att de inte redovisas och hon fortfarande på papperet är fattig och fårköpa dessa varor billigare?
Bidrag kanske bäst ges via organisationer med verksamhet som skapar mer på sikt för de fattiga, mfl..
Jag avstår i princip alltid från att ge till enskilda personer (naturligtvis med undantag) - jag ger hellre till organisationer som visar (eller får mig att tro att de har) en god verksamhet som skapar skillnad för människor.
Är du på plats så ge kläderna, barnvagnen, osv till en organisation som kan sälja eller använda prylarna.
A..
__________________
Anette Grinde
Jag var senast i Indien i januari - mars 2013, då vi cyklade längs en stor del av den östra kusten. Dessförinnan var vi där i december 2011 - januari 2012, då vi cyklade längs en stor del av den västra kusten. Jag skriver på bloggen; Reflektioner Allteftersom ( - klicka dig fram till januari/december 2013 eller december 2011/januari 2012 i vänsterkanten på bloggen om du vill läsa om våra resor.) 2010/2011 var vi också där i två månader, fast då åkte vi motorcykel i Tamil Nadu, Karnataka och Kerala. Ljuvligt & fantastiskt, är min uppfattning om Indien. (Ja, ord om den resan går också att hitta på bloggen).
http://twitter.com/#!/foretagshuset
www.foretagshuset.net
Bidrag kanske bäst ges via organisationer med verksamhet som skapar mer på sikt för de fattiga, mfl..
Jag avstår i princip alltid från att ge till enskilda personer (naturligtvis med undantag) - jag ger hellre till organisationer som visar (eller får mig att tro att de har) en god verksamhet som skapar skillnad för människor.
Är du på plats så ge kläderna, barnvagnen, osv till en organisation som kan sälja eller använda prylarna.
A..
Föga tröst för den fattige utan mat framför dig dock.Jag ger pengar där jag tor att de gör nytta och i så liten utbredning som möjligt bidrar till för mig negativa ting.
Tiggarna kring turiststränderna tjänar betydligt mer än killarna som jobbar med att värva gäster till coco-huts, guesthouse...
Att ha tiggeri som "yrke".. Det är något annat än att behöva be om slantar till mat!
__________________
Goa 8/11-30/11 2017
Information om Sidas pågående utvecklingssamarbete med Indien finner ni enklast här:
http://www.sida.se/Svenska/Lander--regioner/Asien/Indien/Vart-arbete-i-Indien/