Det är väl inte enbart på flyg till och från Indien utan gäller på alla flygningar, är väl för att bin Laden inte ska kunna tända en dynamitgubbe på flygplanet...
en konstig grej som jag tänkte på sist jag flög var att man inte får ta med sig metallföremål ombord på planet, (jag var tex tvungen att lämna kvar min pinsett...) men sen serverar dom mat med metallbestick till varenda människa... är inte det lite mysko? Nån som vet varför? Är bestick farligare än en pinsett eller?
Jag tycker att det är för dåligt att folk inte kan följa gällande säkerhetsföreskrifter på flyget, folk är nog rädda att flyga ändå utan att du behöver berätta att du tänker smuggla tändare på planet. !!!!
Dessutom går de inte ens att "smuggla" dvs du kan inte ha den på dig nånstans på kroppen eller i väskan för metalldetektorn hittar den, plus att det blir bra mycket mer obehadligt för dig när dom kroppsvisiterar dig....
Trust me, I know.... :oops:
Jag kanske är lite dum, men... Är inte det absolut enklaste att köpa en tändare när man kommit fram till Indien? :roll: Tändare och tändstickor finns ju att köpa i varenda litet skjul. Man får ju ändå inte röka på flygplanet.
Jag är ingen rökare själv, så jag kanske inte kan sätta mig in i situationen riktigt. Men vänner till mig som röker brukar har nikotinplåster under resan och sedan fixa cigg med tillbehör efter att ha kommit fram, just bara för att slippa ifrån problem i säkerhetskontrollen.
ni har rätt!
vet att man inte får röka på flyget.
snusning kommer nog väl till pass!
men även av säkerhetskäl. känns det fjanstigt att slänga tändaren innan man går ombord. oh ja man kan köpa tändare lite här och var, men är man storrökare är det jobbigt att leta och köpa en tändare innan men röker!
klart jag inte kommer smuggla! men klaga får man göra när det kommer bli den första flygresan någonsin för min del, och så långt!
Konstigt nog får man inte ha en liten pincett , men flaskor går bra att att ta med, som med lite fantasi kan bli ett dödligt vapen. Köpte en gång en Schweizisk militärkniv på mellanlandning i Zürich utan att tänka mig för. Den blev jag ju tvungen att smuggla med mig. Eller rättare sagt chansa på att den ej upptäcks i metalldetektorn. Det gick bra.
När jag var ung och dum och fortfarande rökte har jag för mig att jag hade tändare med mig även om jag alltid satt på rökfritt. men det var iofs långt före 11 september 2001.
bast absolut var Gdansk flygplats. Dar man forst plockar ut alla skarpa objekt i sakerhetkontrollen, och 2 meter senare saljs rakblad i taxfreeshoppen.
Jag har ocksa markt, att eftersom mobiltelefoner blir allt vanligare, att Indian Airlines borjat slappa pa forbudet mot batterier pa flygplan.
Det är inte på alla flyg dom tar tändaren ifrån dej, i våras flög jag Arlanda- Amsterdam- Delhi och till Amsterdam fick tändaren följa med. Och något större problem var det inte, så fort jag kom till första röktillåtna utrymme, vilket jag vill minnas var taxiplatsen utanför flygplatsen fanns det hur många vänliga Indier som helst som gärna tände min ciggarett och samtidigt erbjöd sej att sjutsa mej till ett bra hotell ! :D
Det är väl inte enbart på flyg till och från Indien utan gäller på alla flygningar, är väl för att bin Laden inte ska kunna tända en dynamitgubbe på flygplanet...
//Gustav
Man får väl ta med sig det bara man inte tar med det i handbagaget tror jag.
Du får ha det i resväskan! Det är av säkerhetsskäl som sagt.
Blev själv bestulen på varenda tändare jag lyckades köpa på varje mellanlandning.....
en konstig grej som jag tänkte på sist jag flög var att man inte får ta med sig metallföremål ombord på planet, (jag var tex tvungen att lämna kvar min pinsett...) men sen serverar dom mat med metallbestick till varenda människa... är inte det lite mysko? Nån som vet varför? Är bestick farligare än en pinsett eller?
då ska jag smuggla helt enkelt..rökare!
//emma
Jag tycker att det är för dåligt att folk inte kan följa gällande säkerhetsföreskrifter på flyget, folk är nog rädda att flyga ändå utan att du behöver berätta att du tänker smuggla tändare på planet. !!!!
Dessutom går de inte ens att "smuggla" dvs du kan inte ha den på dig nånstans på kroppen eller i väskan för metalldetektorn hittar den, plus att det blir bra mycket mer obehadligt för dig när dom kroppsvisiterar dig....
Trust me, I know.... :oops:
Jag kanske är lite dum, men... Är inte det absolut enklaste att köpa en tändare när man kommit fram till Indien? :roll: Tändare och tändstickor finns ju att köpa i varenda litet skjul. Man får ju ändå inte röka på flygplanet.
Jag är ingen rökare själv, så jag kanske inte kan sätta mig in i situationen riktigt. Men vänner till mig som röker brukar har nikotinplåster under resan och sedan fixa cigg med tillbehör efter att ha kommit fram, just bara för att slippa ifrån problem i säkerhetskontrollen.
ni har rätt!
vet att man inte får röka på flyget.
snusning kommer nog väl till pass!
men även av säkerhetskäl. känns det fjanstigt att slänga tändaren innan man går ombord. oh ja man kan köpa tändare lite här och var, men är man storrökare är det jobbigt att leta och köpa en tändare innan men röker!
klart jag inte kommer smuggla! men klaga får man göra när det kommer bli den första flygresan någonsin för min del, och så långt!
//emma
har endel skrivit att man antagligen kan ha det i resväskan. jag trodde ni kallade det för smuggling?
Konstigt nog får man inte ha en liten pincett , men flaskor går bra att att ta med, som med lite fantasi kan bli ett dödligt vapen. Köpte en gång en Schweizisk militärkniv på mellanlandning i Zürich utan att tänka mig för. Den blev jag ju tvungen att smuggla med mig. Eller rättare sagt chansa på att den ej upptäcks i metalldetektorn. Det gick bra.
När jag var ung och dum och fortfarande rökte har jag för mig att jag hade tändare med mig även om jag alltid satt på rökfritt. men det var iofs långt före 11 september 2001.
ST
bast absolut var Gdansk flygplats. Dar man forst plockar ut alla skarpa objekt i sakerhetkontrollen, och 2 meter senare saljs rakblad i taxfreeshoppen.
Jag har ocksa markt, att eftersom mobiltelefoner blir allt vanligare, att Indian Airlines borjat slappa pa forbudet mot batterier pa flygplan.
Det är inte på alla flyg dom tar tändaren ifrån dej, i våras flög jag Arlanda- Amsterdam- Delhi och till Amsterdam fick tändaren följa med. Och något större problem var det inte, så fort jag kom till första röktillåtna utrymme, vilket jag vill minnas var taxiplatsen utanför flygplatsen fanns det hur många vänliga Indier som helst som gärna tände min ciggarett och samtidigt erbjöd sej att sjutsa mej till ett bra hotell ! :D
När jag flög till Indien så råkade jag ha en nagelsax i handbagaget. De lyckades då inte hitta den så allt för bra verkar kontrollen inte vara.
Man kan ju alltid svälja sin tändare för att sedan kräkas upp den inne på flygtoaletten, det är ju där man ska tjyvröka i alla fall.
Allvarligt talat, är det inte bättre att sluta röka istället? Man får fler pussar då.
eller kan man röka under den hemliga fläkten på flyget!
Håller med olabandola :D