Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Det är nog inte BARA att de har mycket att göra... Vi ansökte för drygt två veckor sedan och skickade in ansökningar och passa enligt alla konstens regler. Två veckor efteråt ringer min man och kollar statusen (jag ville ha tillbaka mitt pass snart eftersom jag kan bli ivägskickad på en resa i jobbet snart). Kvinnan på ambassaden hävdar då att de inte har våra pass. Mycket bestämt dessutom. Maken kollar då med posten som bekräftar att Indiska ambassaden har fått passen (I love REK). Han ringer tillbaka till ambassaden och följande konversation utspelar sig (med en annan person):
- Jag undrar hur det går med vår visumansökan och ni påstår att ni inte har passen, men på posten säger de att ni fått dem.
- Ja då har vi dem.
- Men den andra kvinnan sa att ni inte hade fått passen.
- Ja men om posten säger att vi har dem så har vi dem.
Maken ger upp och lyckas bli kopplad till den svenska receptionisten som bara garvar och lovar att kika på saken.
På kvällen när vi kommer hem HAR VI FÅTT PASSEN! :D
Iochför sig hade de ju rätt de hade ju inte passen hos sig. Men man undrar ju. Man ser framför sig hur kvinnan börjar rota i en hög med pass hon har framför sig.
Men men det blev ett lyckligt slut och min man har fått mjukstarta med lite indiskhet redan hemma.
Det är helt säkert så det ser ut i verkligheten, på indiska ambassaden i Islamabad (2005) förvarade dom passen i en skokartong.
Jag tror att det står nånstans på hemsidan att frågor om visum och pass besvaras ej förrän efter X antal veckor.
Men visst har du rätt, det är en liten mjukstart på Indien :D
Tycker servicenivån på ambassaden i Sthlm är klart bättre än i Helsingfors eller Tel-Aviv.
Det är märkligt att det hela tiden står "Indiska Ambassadens slarv". Om jag läst rätt så var det en resenär som hade slarvat genom att inte följa de tydliga anvisningar som ambassaden utfärdat. Är det så att om en svensk slarvar i kontakterna med en utländsk myndighet så är den utländska myndigheten skyldig att göra allt för att rätta till misstaget. Ska det vara så?! Har vi inget eget ansvar? Kan vi alltid skylla på någon?
Christer Eklund
Kanske bäst att tillägga att min rubrik på den här tråden inte var mina ord utan SVT´s inför sändningen.