Inhemska turismen i Indien förespås komma tillbaka kraftigt

Inhemska turismen i Indien förespås komma tillbaka kraftigt

I en undersökning i okbtober 2020 fick Federation of Indian Chambers of Commerce, eller FICCI) veta att 50% av de tillfrågade respondenterna planerar en semesterresa i Indien under de två närmsta månaderna. Många planerar dessutom för extra många resor.

Hämndturism eller Revenge Tourism

Begreppet hämndturism är myntat från det fenomen som kommer från att personer som under en längre tid suttit mer eller mindre inspärrade hemma under lockdown nu tar igen det de missat, ofta med råge. I undersökningen av FICCI svarade hela 33 % av respondenterna att de under det kommande året ska resa dubbelt så mycket som 2019. 

Om undersökningen

De flesta av respondenterna kommer från Indiens storstadsområden och syftet med undersökningen har varit att förstå de indiska resenärernas preferenser efter Covid-19 i olika aspekter så som säkerhetstänkande, boendepreferenser och på vilka sätt dessa resenärer föredrar att ta sig till och från destinationen. Denna förståelse kan ligga till underlag för att hjälpa reseindustrin att studsa tillbaka snabbt till en hållbar situation.

”det är ett tvingande behov av att fördjupa sig i kundens krav på vad kunden letar efter”. Med hänvisning till FICCI-Thrillophilia-rapporten, sade Ms Rupinder Brar, Additional Director General, Ministry of Tourism, Govt of India vid lanseringen av rapporten. "inte säga det om de inte hade tron på alla system som skapas - av regeringsinitiativ, civila samhällen eller genom privata företag. Alla sektorer måste träffas för att hantera pandemin", sa hon vidare. 

Brar menar att rapporten visar på några intressanta siffror och tror att rapporten ska ge jubel på marknaden och en känsla av förtroende bland konsumenterna.

Vågar sig utanför delstatsgränserna

”Det är intressant att veta att 65% av de tillfrågade sa att de är bekväma att resa utanför sina stater i flyg eller personbilar, och cirka 90% är bekväma med att utforska avlägsna platser i bergen, avlägsna stränder, mindre byar eller städer och liknande. Detta kan hjälpa intressenterna i resebranschen att omforma sina tjänster i linje med resenärernas lutningar och därmed öppna möjligheter för både nya och gamla affärsvägar, säger Abhishek Daga, grundare av Thrillophilia vid lanseringen av rapporten.

Weekendresor & Workation

Hela 43% av respondenterna angav att de var i behov av en weekendresa som välbehövligt avbrott men intressant är att även 33% av de tillfrågade berättade att de vill åka på workation (kombinerad resa för arbete och avkoppling) på en naturskön plats tillsammans med en nära grupp kompisar eller familjen.

Läs mer

http://ficci.in/

http://ficci.in/pressrelease-page.asp?nid=3958

https://www.traveldailymedia.com

Foto av Sahil PanditaUnsplash