Genre
Biografier
Historia & arkeologi
Resor
Samhälle & politik
Skönlitteratur
Pikej har varit nära döden flera gånger, dels på grund av hunger men också på grund av flera självmordsförsök. Men ödet ville annorlunda. ”Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige” är lika osannolik som fantastisk men också faktiskt helt sann. Det här är en berättelse om Jagat Ananda Pradyumna Kumar Mahanandia eller PK, Pikej som det uttalas på engelska. Det här är historien är om en oberörbar pojkes uppväxt och fantastiska äventyr i jakten på kärleken och för att uppfylla spådomen från hans födelse.

Pikej är född i kanten av en stor djungel i en liten del av Orissa i en tid strax efter britternas överlämnande av Indien. Han växer upp i en turbulent tid, en tid av hopp men också en tid kantad eller till och med styrd av orättvisor baserade på kast. Pikej får efter sin födsel spådomen att han ska gifta sig med en musikalisk kvinna född i oxens tecken. Hon ska äga djungel och inte vara från byn, inte ens från delstaten och faktiskt inte heller från Indien. Spådomen ska följa honom genom livet, genom orättvisor, hunger, triumfer och misslyckade självmordsförsök.

När Pikej växer upp har han ännu inte förstått kastsystemet och de bakomliggande orsakerna till varför han inte får besöka byns tempel, varför han får sitta ute på verandan i skolan när de andra barnen sitter i klassrummet och varför det är så farligt att röra något annat barn eller lärarna i skolan. Hans stora sorg och förtvivlan tröstas av Pikejs kloka och kärleksfulla mor och hans skolgång uppmuntras av hans far, som vill att Pikej blir ingenjör. Kanske inspirerad av Nahrus tal om att ”Livet är som ett kortspel, korten du tilldelas är det förutbestämda i livet, medan skickligheten i spelet är din fria vilja” kämpar Pikej vidare mot alla odds. Eftersom Pikej mer är intresserad av konst än grafer och formler hamnar han sedan med stipendium på en konstskola i Delhi.

I Delhi förändras nästan allt, här spelar kasterna inte längre lika stor roll men här är det samtidigt betydligt svårare att få pengarna att gå runt. Utbetalningarna av hans stipendium är oregelbundna och han tvingas ofta sova på gatan, utmärglad, trött och frusen, men hans liv börjar sakta förändras när han börjar skissa porträtt av människor vid en fontän i Connaught Place. Han blir rikskändis när han får skissa Sovjetunionens första kvinnliga kosmonaut och sedan Indiens president och premiärminister. Pikej börjar umgås med turister som rest landvägen mellan Europa och Indien och plötsligt en dag står hon där, Lotta, en blond musikalisk markägare från Sverige.

Det här är framförallt en berättelse om Pikej men kapitlen om honom avbryts emellanåt av korta samtida avsnitt om Lotta. Långsamt vävs deras livsöden ihop vilket ofrånkomligt leder till den långa och fascinerande resan på cykel, buss och tåg mellan Indien och Borås genom Asien, Mellan östern och Europa på den så kallade Hippie Trail.

New Delhi – Borås skulle lika gärna kunna vara en fiktiv roman och fortfarande vara lika spännande, intressant och läsvärd, men nu är det en sann historia - en historia som bevisar Jawaharlal Nehrus tal om att livet styrs av vår egen vilja och som inspirerar.  Romanen är också intressant ur ett historiskt perspektiv och berättar om Indira Gandhis kupp och tiden under undantagstillståndet. Per förklarar också kastsystemet, delar av Indiens brokiga historia och religioner med stor skicklighet.

Per J Andersson har verkligen lyckats återberätta Pikejs och Lottas berättelse på ett fantastiskt sätt, språket är som vanligt från Per, målande och levande vilket inte underlättar när man måste lägga undan boken för att göra andra sysslor. Trots den osannolika berättelsen känns det trovärdigt och ärligt. Historia, målande beskrivningar, humor och dramatik är starkt sammanknutet till ett äventyr färggrannare än självaste omslaget på boken.